Views
3 years ago

2010-15

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Schepen
  • Boord
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 20 juli 2010 Maritieme betimmeringen en interieurbouw Wij feliciteren BBL Shipping BV van harte met het mts Iris. Piping & Industry www.cornetgroep.nl

De Binnenvaartkrant 37 20 juli 2010 Achter de wolken schijnt de zon Op de voorgrond een meeuw die symbolisch sombere wolken de rug toekeert. Vier schepen gevangen in een momentopname waaruit blijkt dat de ladingvolumes zichtbaar toenemen. (foto Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl) Dat geldt met name voor het binnenvaartcontainerschip waar de ‘dozen’ weer fier en 4-hoog gestapeld staan. Het is de Cygnus, wat zwaan betekent, onderweg van de Maasvlakte naar Duitsland. Het casco van dit schip van 3020 ton en 110 meter lang werd in China gebouwd voor rekening van Feenstra- De Jong uit Lemmer. Bij Teus Vlot in Sliedrecht werd het afgebouwd. De Cygnus met een capaciteit voor 208 TEU kwam in het voorjaar van 2007 in de vaart en heeft zo te zien de malaise overleefd. De Cygnus wordt opgelopen door de hagelwitte Orange Blossom, een Liberiaanse saptanker die met Braziliaans geconcentreerd sinaasappelsap vanuit Santos onderweg is naar de IJselhaven. In tegenstelling tot de rivier de IJssel wordt de Rotterdamse IJselhaven met een enkele ‘s’ geschreven, net zoals sapterminal. Er zijn heel wat sinaasappeltjes geperst voor de lading van 10.000 ton, goed voor 59,5 miljoen liter jus. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl De overgebleven schillen worden verder gebruikt voor marmelade en uitgeperst schilextract. Hiervan worden weer verfpigment en essence voor koffie, thee en likeur gemaakt. Wat daarna overblijft, wordt aangewend voor de fabricage van hondenbrokken. Het schip op de voorgrond is de Victoria, met 1377 ton de grootste smeerolielichter ter wereld. Het schip van oliegigant BP wordt beheerd door VT, de Verenigde Tankrederij. Hier op de Nieuwe Waterweg onderweg naar de Europoort om daar schepen te voorzien van smeerolie. Daaronder misschien wel de ruwe olietanker die te zien is op de achtergrond waar hij ligt te lossen bij de MET (Maatschap Europoort Terminal) in de 7e Petroleumhaven. World Ship Society Rotterdam Branch 90 jaar Carl Rehder Assekuranz & Schiffsmakler DOOR JOHAN DE WITTE De in 1920 opgerichte firma Carl Rehder Assekuranz & Schiffsmakler GmbH vierde op 5 juli zijn 90-jarig bestaan. In 2005 manoeuvreerden Wolfgang Schendel, Reinhard Jürgens, Dirk Muhle en Dieter Wilde zich uit het Hamburgse métier van verzekeraar Georg Duncker en HTG, om de vlag van Carl Rehder Assekuranz & Schiffsmakler in Hittfeld voor een nieuwe start in de mast te hijsen. Veel oude klanten gaven Wolfgang Schendel en zijn drie collega’s hun vertrouwen en gingen mee naar één van de belangrijkste spelers in de maritieme verzekeringsbranche. Tijdens een party in stijl in de voortuin - en de avond ervoor in een Het jubileum werd gevierd in de tuin van het kantoor. lokale burcht – werden de vele gasten uit de internationale verzekeringswereld en clientèn van de firma verwend met exquise spijzen, dranken en entertainment. Onbureaucratisch Onder de rook van Hamburg ligt langs de autobahn naar Hannover Hittfeld/Seevetal. Voor bezoekers niet te missen ligt het Carl Rehderkantoor, met anker en scheepsschroef aan de entree, op de rede van een natuurgebied. Het vernieuwde Carl Rehder Assekuranz & Schiffsmakler functioneert hier sinds 2006 en onderscheidt zich in service voor oude en nieuwe relaties. Uitstekende contacten met de belangrijkste cascoverzekeraars en P&I-clubs maken Directeur Wolfgang Schendel. (foto’s Johan de Witte) dekkingen mogelijk bij vertrouwde risicodragers en garanderen via makelaarsfirma Carl Rehder een snelle, onbureaucratische afwikkeling. Sinds de oprichting beheerst de firma elke discipline in het verzekeren van zeevaart. In Nederland mag de makelaar via Carl Rehder Nederland in Zwijndrecht enkele grote zee- en binnenvaartondernemingen en particulieren tot zijn klanten rekenen. Onafhankelijk “We zijn vrij en onafhankelijk. Het belangrijkste doel voor onze onderneming is optimale ontwikkeling van dekkingsconcepten, verbonden met advies en aandacht voor elke klant afzonderlijk”, aldus directeur Wolfgang Schendel. “Een ander doel”, zo zei hij met een knipoog naar de voetbalfinale in Zuid-Afrika, “is met ons team een sportieve prestatie leveren, waarmee klanten evenals de firma kunnen scoren.” Het bureau telt op dit moment meer dan dertig medewerkers. In 2005 zijn de activiteiten uitgebreid met de sectoren binnenvaart en visserij. De verzekeringsportefeuille is verdeeld in 60 procent zeevaart, 30 procent binnenvaart en 10 procent visserij. In zijn rede zei Wolfgang Schendel “dat zonder klanten niets te vieren valt”. Nederland Carl Rehder is geen makelaar die beweert dat hij alles beter kan. Het accent ligt op service. De assurantiemakelaar heeft verder nog vestigingen in Regensburg, Magdeburg en Haren (Ems). Het bedrijf staat niet stil en heeft ter uitbreiding van zijn activiteiten enkele jaren geleden in Nederland een eigen kantoor geopend. Hier beschikken diverse medewerkers over een jarenlange ervaring in de scheepvaartwereld, met name de binnenvaart. Binnenkort wordt het team verder uitgebreid met een nieuwe medewerkster, Ellen Smol. Zij heeft ruime ervaring in de maritieme verzekeringswereld. Van oorsprong en nog steeds verzorgt Carl Rehder Nederland diensten op zeeverzekeringsgebied, zowel wat casco-, P&I (aansprakelijkheid) als bedrijfsuitval betreft. Ook de verzekering van de lading telt al jaren tot de kernactiviteiten. Zowel een enkele lading of hele scheepsladingen, van en naar alle bestemmingen ter wereld, worden verzekerd. Dochterbedrijf Joint Marine Service (JMS) is een serviceverleningsbedrijf op het gebied van maritieme verzekeringen. Het werkt niet alleen voor rederijen maar ook voor verzekeraars. Zo vertegenwoordigt men de gerenommeerde P&I-clubs SKULD en Gard en treedt men in Duitsland ook op als vertegenwoordiger van de Nederlandse onderlinge verzekering EFM.

Binnenvaartkrant