Views
3 years ago

2010-15

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Schepen
  • Boord
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 20 juli 2010 Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Iris Wij leverden: Twee stuks 2-schroefspindelpompen type EPS200. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit tot ca. 210m3/uur en kunnen worden ingezet voor lichte producten. Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 98 kW EEx-de IIB, IP 56. Eén stuks 2-schroefspindelpomp type EPS25. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van circa 25 m3/uur slobs. Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 7,5 kW EEx-de IIB, IP 56. Feliciteert BBL Shipping BV met het mts Iris en wenst schip en bemanning een behouden vaart. Voor extra info: info@epsbv.com Op het mts Iris leverden wij: Stuurhuis en hefkolom. Wij wensen BBL Shipping BV veel succes en een behouden vaart. Voor het mts Iris verzorgden wij de afbouw. Scheepswerf De Toekomst B.V. Veerweg 4a . 5165 NK WASPIK Tel: 0416-31 21 81 . Fax : 0416-31 37 80 Email: d.toekomst@hetnet.nl VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA SHIPBUILDING B.V. WENST BBL SHIPPING BV EN DE BEMANNING VAN HET MTS IRIS EEN BEHOUDEN VAART. www.veka-group.nl Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 35 20 juli 2010 MTS Iris: van Tsjechië naar De Toekomst De Iris is het zusje van de Cathy (zie het artikel op pagina 39) en ook gebouwd voor en onder regie van Van Brakel & De Leeuw Scheepvaart uit Nijmegen. Beide schepen zijn gebouwd op de scheepswerf Chvaletice aan de rechteroever van het gelijknamige dorpje aan de Elbe in Tsjechië. De belangrijkste activiteit van de werf is het bouwen van casco’s voor de binnenvaart, hoofdzakelijk tankschepen. De werf is goed uitgerust: ze kan ondermeer stalen platen tot 120 millimeter snijden en met een pers van 250.000 kilo buigen en vormen. De Chvaletice-werf werkt onder klasse van Lloyd’s Register en Bureau Veritas. De eigenaar van de werf houdt zich sinds tientallen jaren eveneens bezig met de productie van draaibanken en zware machines voor houtbewerking. De enige beperking die de werf kent ligt in de maximale afmeting van de schepen die daar gebouwd kunnen worden. Er geldt een maximale lengte van 86 meter en een breedte van 10,50 meter. Qua hoogte is men lokaal gebonden aan maximaal 6,20 meter. Als je tussendoor per auto naar het verloop van de bouw van je casco gaat kijken, moet je vanuit Nederland rekening houden met een enkele reis van minimaal negen uur. In de machinekamer staat een Caterpillar C32 van 1014 pk. (foto’s Hans Heiligers) De Toekomst Nadat de casco’s van de Iris en de Cathy vanuit Tsjechië waren aangeleverd ontfermde Peter van ‘t Hoog van Scheepswerf De Toekomst in Waspik zich erover. Hij heeft veel ervaring en tevreden relaties door de kwaliteit waarmee hij tankschepen afbouwt binnen een allesbepalende planning die daarbij hoort. Veel toeleveranciers en onderaannemers kennen daarom inmiddels het pad naar de Veerweg in het groene en weidse Waspik. De Toekomst heeft daar zo veel ruimte dat de schepen zelfs achter elkaar langs de afbouwkade kunnen liggen. Glansrol Een bezoek aan boord van de Iris was toch iets moeilijker te regelen dan met de Cathy. Toen wij schipper Erik Jonker vroegen om aan boord te mogen komen was hij in Frankfurt. Enkele dagen later meldde hij zich en konden wij het schip bekijken. Ook voor de afbouw van de Iris waren EBR en Hoogendoorn weer van de partij. Zij leverden – in de juiste volgorde – het stuurhuis en verzorgden de complete betimmering. Net als haar zus is ook de Iris uitgerust met een Van Wijk-boegschroefinstallatie, een Leroy & Somer-generatorset en de EPS Bornemann-pompen. Ook de machinekamer is weer professioneel uitgevoerd met een glansrol voor een Caterpillar C32 van 1014 pk. In tegenstelling tot de Cathy is er in het voorschip van de Iris geen thermische verwarmingsinstallatie geplaatst. Dat heeft alles te maken met logistieke wensen van de Reederei Jaegers Gruppe. www.cornetgroep.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 Wij wensen het mts Iris veel succes en een behouden vaart. Wij wensen BBL Shipping B.V. en hun bemanning een behouden vaart met het mts Iris. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Tel. +31 481 438310 Fax. +31 481 438315 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail:info@bunkerstationheijmen.nl Wie leverden aan het mts Iris Veka Shipbuilding B.V. Levering compleet schip Scheepswerf ‘De Toekomst’ B.V. Complete afbouw ING Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Reederei Jaegers GmbH Bevrachting Van der Straaten’s Assurantiekantoor B.V. Verzekeringen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type C32 met een continu vermogen van 746 bkW (= 1014 pk), bij 1800 rpm Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotor EMHA Technisch Bureau B.V. Uitlijnen motoren ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, 5,542:1, 24V solenoid t.b.v. eletrische bediening, elastische koppeling, ZF marine Electronics bedieningssysteem type Cruise Command, op de brug is een brugpaneel met MC2000-4L hendel gemonteerd incl. noodbedieningssystemem Axces B.V. Uitlaatgassendemper voortstuwingmotor Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht 5-bladsschroef diam. 1650 mm en LRcertifcaat. Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Schroefasinstallatie, stuurmachine en roeren. IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Damen Marine Components Straalbuis TecnoSpirit B.V. Hydrauliek unit voor de stuurmachine Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en de anodes De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 450 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX 15C, generator: Marathon 572 PSL 4028, 2 generatorsets 65 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4 en generator: Marathon 362 CSL 1604 Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren Marathon generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroef type SD 900 A WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie Seafix Fire Fighting Systems Brandbeveiligingspparatuur Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2-draads data besturing. Het monitoring systeem met touch-screen bediening. Het complete nautisch pakket. Het Orlaco camerasysteem. De complete airco installatie. Het Travelvision antennesysteem en Tresco Ecdis Inland Vieuwer Amco Compressoren B.V. Compressoren Zwets Werkendam B.V. Pompen Breman Shipping Installation B.V. UV drinkwater zuivering systeem E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en constructiebedrijf Stuurhuis met hefkolom BVBA Broeckx Aluminium Deuren Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium stuurhuistrap Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Orlaco Products B.V. Camerasysteem RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Hoko Installatiebedrijf Levering en aanleg sanitair Electric Comfort Vloerverwarming Paans Scheeps- en Woningstoffering Stoffering Blommaert BVBA Voormast type Arizona Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen BP Nederland B.V. Smeermiddelen Bunkerstation Heijmen B.V. Bunkerstation, levering gas- en smeerolie Cornet Groep Stralen en coaten van de ladingtanks James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen Down the River Group B.V. Belettering Veka Piping & Industrie Leidingwerk aan dek en het ballastsysteem. EPS European Pump Services B.V. 2 x Bornemann 2- schroefspindelpompen type EPS200. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit tot ca. 210m3/uur en kunnen worden ingezet voor lichte producten. Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 98 kW EExde IIB, IP 56. Eén stuks 2- schroefspindelpomp type EPS25. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van circa 25 m3/uur slobs. Aandrijving is verzorgd door een drukvaste elektromotor, 7,5 kW EEx-de IIB, IP 56. Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveaumeting type Magnetrol Eclipse, overvul beveiliging, temperatuuralarmering, drukalarmering, temperatuurmeting en drukmeting Heatmaster B.V. Verwarmingsinstallatie voor de lading Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Dacom Werkendam B.V. Telecommunicatie

Binnenvaartkrant