De Binnenvaartkrant 2 20 juli 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. VOOR MS-LEYLA zijn wij opzoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 VOOR MTS-CARPE-NOCHTEM zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO - Binnenvaart. Tel. 06-22424148 TE KOOP/ TE HUUR Sl/d/ploeg boot 19x5.40x2.40 375PK Hydro lieren beweegbaar stuurhuis nu in prijs verlaagd € 85000,- Tel. 06-53680444 GEVRAAGD MATROOS/ VOLMATROOS voor ms Volharding, per 16/08/10 Schoolvakanties en MTS FLUVIUS IS OP ZOEK NAAR een vakkundige enthousiaste matroos (18-22 jr.) i.b.v. dienstboekje, aantekening matroos. Systeem 14-14, kost vrij, reizen vrij. Nederlandse condities, aantrekkelijk salaris. Tel. 06-12742935 GERWIL CREWING ZOEKT VOOR KVB IVON-S zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, schippers - patent, het vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 FAHRGASTSCHIFFFAHRT SUNTERNEHMEN aus Bonn sucht per Sofort Schiffführer und Matrose für Fahrgastschiff im Liniendienst mit Schottelerfahrung. Bewerbung an ada@ms-beethoven.de FILIPPIJNSE LICHTMATROOS € 72,80 PER DAG. meeste weekenden vrij. Tel. 06-52056133 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amalia, volmatroos en/of Stuurman i.b.v. dienstb. met functie volmatroos/ stuurman. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 Functie: lichtmatroos of matroos voor ms Pelgrim. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlog i.o. loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 T.K. MBS 505 TON 400pk Volvo /220pk DAF VOOR MTS- MARKONI, MTS-BEN EN MTS- EDISON zijn wij opzoek naar Kapiteins, stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem: 4 wk. op/ 4 wk. af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 Laat ons uw schip onderhouden Oceanriver Contractors GmbH Tel. 0041. 4350.16455 sales@ oceanrivercontractors.com SHIPCREW zoekt i.o.v. MS GAMBLER, 2x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amalia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 WIL WEER GAAN VAREN IN FUNCTIE STUURMAN OF 2DE KAPITEIN. In bezit van alle papieren kopschr. naut. compl. zeer geschikt v. alleen vaart. evt. met werk in overleg. Tel. 06-20463682 TK MS CON AMOR Vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. behalve Rijn-patent. Alleen wk 652t., 65 x 6.35 x 2.49, Cummins 490 pk, v. Tiem boegschroef. Friese kapl., Alcoa luikenw., 2x gen 17,5, 8 kVa., hydr. stuurw, de Waal, SI 2016 nw, vlak st. vloer. Evt. Inr. Kempenaar 50 x 6.60 bespreekbaar. Tel. 06-53507233 info@shipcrew.nl SHIPCREW zoekt i.o.v. MS PEALKO, 2x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos. Vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. info@shipcrew.nl / wk 4 jaar niet varend geweest. nataschaz82@live.nl TE KOOP MS “PAX MEA”, GEVRAAGD bjr. 1952 te Straatsburg, vrouwelijke matroos op 972,260 ton, L: 73,28, B: 8,15, beunschip. Leeftijd 30-50 jaar, motor Caterpillar bjr 2003, min.functie matroos. 680 PK, generators: HATZ Weekeinde vrij, loon n.o.t.k., 17 + 23 kva, boegschroef DAF kost/reis vrij. Aanbiedingen 320 PK, aluminium rolluiken, naar bureau van dit blad grootste diepgang 2m80, in onder: boedel blijft op het schip. nr. 20101401 Vraagprijs € 195.000. Tel. 0032-(0)495-207320 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Ariane, lichtmatroos RONDVAARTBOOT 2004 en/of matroos i.b.v. dienstb. L:30, BR: 5.90, DI: 1.25, met functie lichtmatroos/ HO: 4.40 – 5.40 matroos. Vaar/verlof i.o. loon Info: www.meppelerdiep.nl conform CAO. Tel.06-15559215 Tel. 015-2563764 Marad Lite OnderhoudsPlanner Alle werktuigen aan boord - motoren, generatoren e.d. - vragen tijdig onderhoud. Met Marad Lite houdt iedereen aan boord eenvoudig het overzicht. Marad Lite geeft de technische specificaties van de afzonderlijke werktuigen, vertelt bijvoorbeeld welke smeeroliefilters vervangen moeten worden, en waarschuwt wanneer het brandbluscertificaat verlopen is.Vergeten is er niet meer bij! ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) 1.400,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 1x 9,60 14,75 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50
De Binnenvaartkrant 3 20 juli 2010 Binnenkort ook erts over Betuweroute >> Vervolg van de voorpagina Dat lijkt ook logisch, omdat spoorverladers bij voorkeur hun lading zo laat mogelijk aanleveren. Bijkomend voordeel is dat het op het aansluitende deel van de Betuweroute – het traject tussen Emmerich en Oberhausen – ’s nachts veel minder druk is dan overdag. Ook wordt in de nachtelijke uren geen hinder ondervonden van de vele reizigerstreinen op die route. “Bovendien komt het voor dat het ene moment vijf treinen per uur op het A15-tracé worden afgehandeld en dan weer een paar uur niets.” Drost somt moeiteloos het forse aantal railvervoerders op dat momenteel van de goederenlijn gebruik maakt. “Dat is onder meer DB Schenker Rail Nederland, dat met een marktaandeel van zo’n 70 tot 80 procent in ons land onze grootste klant is. Verder maken TX Logistik, ACTS, Rurtalbahn, Cap- Train, Kombiverkehr, HGK, ERS Railways en Rotterdam Rail Feeding van de Betuweroute gebruik.” “Daarbij gaat het voor het merendeel om intermodaal vervoer. In mindere mate wordt ook bulklading vervoerd. Nu nog gaat het uitsluitend om kolen, maar in de nabije toekomst zal ook het ertsvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar de Betuweroute worden overgeheveld”, aldus Drost. Ze wijst erop dat sinds kort ook het vervoer vanuit de Amsterdamse haven via de Betuweroute naar Duitsland op gang is gekomen. “Het gaat om kolentreinen van het Overslag Bedrijf Amsterdam. Die rijden momenteel met een hoge frequentie. Afgelopen week ging het om 22 treinen: elf heen en evenzoveel retour.” Gevraagd naar de prognose voor de treinfrequentie aan het eind van dit jaar zegt de Keyrail-woordvoerster: “We gaan ervan uit dat we dan op 350 treinen per week zullen zitten.” Het beeld van een lege Betuweroute klopt niet, meent exploitant Keyrail. (foto Wim Scheurkogel) Interne maatregel Rijkswaterstaat Utrecht na afzijdigheid bij redding schipper en hond RWS-medewerker durft niet te helpen Woedend is René Stins op de medewerker van Rijkswaterstaat die geen hand uitstak toen de schipper van de Marjo-R met zijn hond in het water van het Amsterdam- Rijnkanaal lag. De man stond volgens Stins op korte afstand gewoon een sjekkie te draaien, terwijl de schipper er niet in slaagde uit het water te komen. Uiteindelijk werden René en hond Chica door zijn matroos op de wal geholpen. Rijkswaterstaat betreurt de gebeurtenis en heeft intern maatregelen genomen om dergelijke incidenten te voorkomen. René Stins doorstond dinsdag 29 juni benauwde momenten. Toen hij met de Marjo-R ter hoogte van km 9 op het Amsterdam-Rijn kanaal met een lading zand voer, viel een van zijn honden overboord. Chica is een 35 kilo zware Amerikaanse buldog. “Honden van dat ras staat erom bekend dat ze niet kunnen zwemmen maar zij bewees het tegendeel.” Terwijl Stins hun schip tegen de wal legde, hield zijn vrouw de hond in het oog. Een tanker uit de richting van Amsterdam hield in en dwong de hond richting de kant te zwemmen. Toen ze circa 30 meter had overbrugd en vlak bij de wal was, sprong Stins het water in. Hij greep Chica en hield zich met zijn andere arm vast aan een balk in de damwand. Zowel hond als schipper hadden water binnengekregen. De hond was te zwaar om vanuit het water op de wal getild te worden. Een 81-jarige visser, die eerst nog met een schepnet had geprobeerd de hond op te vissen, gaf aan onvoldoende kracht te hebben. Er was ook een auto van Rijkswaterstaat gearriveerd, die toevallig op het jaagpad reed. De RWS-medewerker stapte uit, maar maakte ondanks het hulpgeroep van Stins geen aanstalten om te helpen. “Hij ging op z’n gemak een sjekkie staan draaien”, briest Stins. Toen de Marjo-R vastlag, sprong de Tsjechisch matroos aan wal. Hij hielp de schipper en zijn hond aan wal klimmen. Stins stapte op de medewerker van Rijkswaterstaat af en vroeg hem waarom hij geen hulp had geboden. De man reageerde volgens de schipper afwijzend en zei dat hij niet wist wat hij had kunnen doen en dat het zijn taak niet was een hond te redden. Aangifte Boos belde Stins naar de Waterpolitie. “ik wilde aangifte doen tegen die man. Iedereen heeft de plicht een ander mens in nood te helpen. Zeker iemand bij een dienst van Rijkswaterstaat.” Hij vertelt dat hem werd afgeraden aangifte te doen en dat hij via het centrale telefoonnummer van Rijkswaterstaat (0800-8002) een klacht kon indienen. Dat telefoontje leverde ook niets op: “Daar wisten ze niet wat ze ermee aan moesten.” Navraag bij Rijkswaterstaat Utrecht leert dat de man daar werkt. In een reactie geeft de woordvoerster eerst aan dat in de beleving van de medewerker al voldoende hulp aanwezig was. Ze betreurt de gang van zaken en geeft aan dat Rijkswaterstaat graag rechtstreeks contact wil met René Stins, wat kan via Willem Wouters, als assistent-hoofd Waterdistrict leidinggevende van de man. Direct nadat Stins Wouters heeft gesproken is hij weer furieus: “Toen ik had verteld dat er helemaal geen mensen waren, op die bejaarde visser na dan, en dat die Rijkswaterstaat-auto mij nog inhaalde terwijl ik op de wal rende, liet meneer Wouters zich ontvallen dat het ook wat hem betreft niet het type hond was om aan te pakken. Daar zakt mijn broek van af. Was dat de eigenlijke reden? Mijn hond doet niemand kwaad.” Wouters had ook gezegd dat hij nog persoonlijk met zijn collega wilde praten. De eerste reactie was via de direct-leidinggevende van de man overgebracht. Na dat gesprek meldt de RWS-woordvoerster dat de medewerker weliswaar bang was door het uiterlijk van de hond, maar dat wat anders zwaarder woog. “Hij kan niet zwemmen en was bang om zelf in het water te vallen en te verdrinken. Door het ongemaaide gras ter plekke kun je niet goed zien of er gaten in de grond zitten. Maar los daarvan had de collega anders moeten handelen en hij is daarop aangesproken.” Ze voegt nog toe dat het gebeurde voor Rijkswaterstaat Utrecht aanleiding is intern de aandacht te vestigen op dit soort situaties. “Dit is een erg vervelend incident, waar onze normale houding is om altijd te willen helpen want veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. We gaan onze mensen er nog nadrukkelijker op wijzen dat ze moeten handelen als zoiets voorkomt.” Roken in een restaurant kan niet meer, net als viezigheid lozen in de Rijn. 35 jaar terug kon je een fotorolletje ontwikkelen in de Nieuwe Maas, zoveel chemicaliën zaten erin. De Franse, Zwitserse en Duitse industrie vonden de Rijn wel een mooi afvoerslootje. Er kwam een schoonmaakactie die STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl waardeloos werd toen na een ongeluk in een Zwitserse fabriek insecticiden door de Rijn spoelden en sommige vissoorten compleet werden weggevaagd. Besloten werd écht iets te doen. De zalm moest terug in de Rijn. Onder milieuminister Ed Nijpels werd ervoor gekozen ook de tot dan toe buiten schot gebleven scheepvaart aan te pakken. Voor ladingresten van de tankvaart werd in 1989 een convenant gesloten met binnenvaart, verladers en de chemische industrie. In 1992 volgde een praktijkrichtlijn, ook voor droge ladingresten. De vervuiler betaalt niet naar verhouding Intussen klaagden hotels langs de Rijn dat hotelschepen wel hun vuil in de Rijn mochten lozen. De scheepvaart werd officieel vervuiler. Lozen van bilgewater was al verboden. De eerste bilgeboot dateert van 1959. De drie soorten scheepvaartvervuiling kwamen in 1994 samen in het CCR Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) dat de inzameling van afval regelde en de indirecte financiering door middel van zegeltjes die je bij de bunkerboer moest kopen volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’. In 1996 moest het in werking kunnen treden na ratificatie. Luxemburg ratificeerde in 1998, België als laatste in september 2009. De verdragstekst werd angstvallig met rust gelaten, anders kon het hele circus opnieuw beginnen. De zegeltjes zijn vervangen door een elektronische pas en de financiering werd na veel discussie gekoppeld aan de aanschaf van gasolie. Dat lijkt rechtvaardig maar dat is het niet. Het gebruik van gasolie zegt niets over de mate waarin een schip afval produceert. Sterker nog, de nieuwe schepen zijn grootverbruikers in gasolie (door hun omvang en snelheid) maar werken tevens veel schoner dankzij nieuwe technieken. Dat is bitter – de vervuiler betaalt niet naar verhouding – en bovendien is er geen enkele stimulans om met nog schonere technieken te komen. Maar met sleutelen aan dat verdrag haal je je wel wat op de hals. Vorig jaar november werd zomaar ineens duidelijk waarom toen SAV werd omgedoopt in CDNI-verdrag: Convention relative à la collecte, au dépôt et à la réception des Déchets survenant en Navigation rhénane et Intérieure. Lozen die naam, zou ik zeggen.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl