De Binnenvaartkrant 14 20 juli 2010 ID-banen KSCC Nijmegen op de tocht DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Nijmegen is voornemens de gesubsidieerde ID-banen af te bouwen. Veel van deze in- en doorstroombanen zouden moeten verdwijnen in de Waalstad. Ook vijf van de werkplekken die ooit Melkertbanen werden genoemd, bij het KSCC staan op de tocht. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelde jaren geleden een tijdelijke subsidie beschikbaar voor werkgevers om met de landelijke stimuleringsregeling ID-banen te creëren. De gemeente Nijmegen heeft de vijf werknemers van het KSCC een brief gestuurd om het mogelijk afbouwen van de arbeidsplaatsen in de Karelstad te bespreken. Dit ter oriëntatie of er doorstroommogelijkheden bestaan of voor omscholing kan worden gezorgd. De gesprekken verkeren vooralsnog in een verkennend stadium. De angst heerst dat bij opheffen van de ID-banen de logistiek van KSCC Nijmegen als een plumpudding in elkaar zal zakken. Die angst lijkt niet onterecht omdat veel administratieve en logistieke werkzaamheden op het schipperscentrum op het vijftal drijven. Zij kijken dan ook met argusogen naar de plannen van de gemeente. Bij een eventueel schrappen van de ID-banen zal een belangrijke sociaal-maatschappelijke steunpilaar voor schippers en ook gepensioneerde varensmensen wegvallen. Rekening Navrant detail: de gemeente heeft nogal eens vergaderd aan boord van het centrum over haar plannen. Uitgerekend het personeel dat op die bijeenkomsten de koekjes serveerde, zal er aan moeten geloven. Wie zal de koffie zetten in de toekomst? Wie zal de rekening gepresenteerd krijgen? Als het aan aalmoezenier Bernard van Welzenes ligt in ieder geval niet de vijf ID’ers. Eerste rondvaartdiploma’s Keurmerk voor terminals Het Havenbedrijf Rotterdam en de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO) gaan achterlandterminals een kwaliteitscertificaat verlenen. Het doel is om zo meer lading naar de binnenvaart te trekken. Door het kwaliteitssysteem kunnen Binnenvaartsoos is op vakantie Na de vakantie begint het nieuwe seizoen op de eerste dinsdag van september: 7 september. Daarna wordt de BinnenVaartSoos georganiseerd op 21 september en verladers en logistieke dienstverleners gemakkelijker inzicht krijgen in de kwaliteit en de toegevoegde waarde van de terminals. Het gaat vooral om terminals binnen Nederland De certificering heeft betrekking op duurzaamheid, veiligheid, service, 5 oktober. 19 oktober valt in de herfstvakantie en daarom is de soos die dag gesloten. Op 2 en 16 november is de BinnenVaartSoos wel. informatietechnologie en douaneafhandeling. Het beoordelingsproces start na de zomer en resulteert snel daarna in certificaten. De terminals kunnen zich hiermee beter in de markt plaatsen en zo de door de overheid gewenste bijdrage leveren aan de modal shift. Er zijn ook plannen voor een (wekelijkse) klaverjasavond. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de website of per telefoon: (078) 610 63 58. Dinsdagmiddag 6 juli hebben de eerste veertien cursisten van de nieuwe opleiding Schipper Rondvaart van ROC Nova College hun diploma ontvangen. Rocco Janssen, plaatsvervangend directeur Dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam, reikte de diploma’s in het stadhuis uit. Vier andere cursisten ronden hun opleiding in september af. De opleiding Schipper Rondvaart beperkt vaargebied duurt anderhalf jaar en is een combinatie van werken en leren. De cursisten volgen één dag per week les op het ROC Nova College (locatie Haven College Amsterdam) en werken vier dagen bij een van de deelnemende rederijen: Canal Company/ Holland International Rondvaart, Amsterdam Canal Cruises, Blue Boat Company, Lovers, ’t Smidtje, de Nederlanden en Schuttevaer. (foto KaDoPress Fotografie) DUISBURG Anker- Und Verholwinden, Koppelwinden Industrie-,Wasserbau und Schiffsmechanik Fabrikation und Reparatur ” Wir wünschen dem neuen mts Bauke mit den von uns gefertigten und gelieferten Ankerwinden allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel. ” Schlickstrasse 15 47138 Duisburg Deutschland Internet: www.windenbau.de Tel. : +49 203 4499970 Fax. : +49 203 44999744 E-Mail: stegerwindhagen@aol.com Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Bauke Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Twee stuks 2-schroefspindelpompen type EPS400. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 400 m3/uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. Voor extra info: info@epsbv.com Wir Wünschen Langius Tankschiffahrt G.B.R. mit mts Bauke allzeit Gute Fahrt. Auch hier führten wir den kompletten Wohnungsausbau einschl. Sanitär, Fliesen, Küchen und Möbel sowie den Ausbau den Ruderhauses mit Pultanlage durch.
De Binnenvaartkrant 15 20 juli 2010 Bauke uitgerust met zeer compact leidingsysteem DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Meteen maar even wat rechtzetten. In opperste onschuld beweerde schrijver dezes ter gelegenheid van de tewaterlating van de Bauke, enkele maanden geleden, dat de eigenaars – Klaas en Rieky Langius, hun zoon Bert en ook schoondochter Sylvia – de eerste Nederlandse eigenaren van een bij Groningen Shipyard gebouwd schip zouden zijn. En laat dat nou pertinent niet waar zijn. De Bauke vaart onder Duitse vlag, Langius Tankschifffahrt GbR is een Duitse onderneming en Klaas, Rieky, Bert en Sylvia zijn Duitse ingezetenen. Klaas corrigeert de journalist in vloeiend, accentloos Nederlands. Geen wonder, hij is er geboren en getogen. Hij is een schipperszoon die bijna als vanzelfsprekend ook zijn bestemming aan boord vond. Hij begon als matroos op de sleepvaart maar het grote aantal ligdagen beviel hem maar matig. Daarom probeerde hij het in de tankvaart en in de vrachtvaart. Ook liet Klaas het varende leven nog enkele jaren achter zich om met vrouw Rieky café ’t Steigertje in Oudeschip te exploiteren. Maar het leven als kroegbaas was niet zijn De 1800 pk sterke ABC-motor. leven. Binnen drie jaar zat hij weer aan boord. Vijf jaar lang was hij doordeweeks schipper en stond hij in het weekend Rieky terzijde achter de bar. Uiteindelijk ging ’t Steigertje in de verkoop en speelde het leven van echtpaar Langius zich weer volledig op het water af. Stille liefde Ook zoon Bert keek een tijdje rond aan de wal. Hij koos voor een baan in de ICT. “Het varen was altijd mijn stille liefde”, vertelt hij. “Ik had me dan ook voorgenomen om schipper te worden als het in de informatie- en communicatietechnologie niks zou worden.” “Op mijn 21e had ik een baan die mij niet zo goed beviel. Toen besloot ik om toch de overstap naar de binnenvaart te maken. Een stap waarvan ik nooit spijt heb gehad. Het is een prachtig bestaan; het voelt na acht jaar nog steeds niet als werken. Behalve de laatste paar weken tijdens de afbouw van ons nieuwe schip; die periode was wel behoorlijk hectisch.” Het meest opvallend aan het schip is het compacte leidingwerk. (foto’s Jan Johan ten Have) Afgesproken datum Het casco van de Bauke werd op vrijdag 16 april in gebruik genomen – zoals gebruikelijk op Groningen Shipyards exact op de vooraf afgesproken datum. De bouw van het casco duurde nog geen twee maanden.” “Nadat oma Bonnie Langius het schip op de zestiende april doopte, begon de afbouw op dezelfde werf, in onverminderd hoog tempo. Vrijdag 25 juni stond al met rood omcirkeld als dag van ingebruikname, ver voordat de eerste snijbrander op het staal werd gezet. En op exact die datum was de bouw helemaal afgerond. De gloednieuwe, dubbelwandige tanker Bauke van 110 bij 11,45 meter vervangt een enkelwandige tanker uit 1970. “Een prima schip waarmee wij goed hebben gevaren. Persoonlijk hoefde ik dan ook nog niet zo nodig iets anders.” Het waren de snel dichterbij komende dubbelwandigheidseisen die de familie Langius deden besluiten tot nieuwbouw. Het is voor het eerst dat zij nieuw bouwden. “Een grote klus”, blikt Klaas terug. Verjonging van veertig jaar betekent enorme progressie qua modernisering. Zo is de lessenaar uitgerust met het Falconline-systeem van Radio Holland, de opvolger van de Sigmaline. Hiermee vindt de aansturing grotendeels plaats met touchscreens. Gebruiksgemak Klaas: “Het wordt ons eerste moderne schip, een flinke stap vooruit in gebruiksgemak. We hebben veel zin om aan de slag te gaan, maar het zal in het begin wel even wennen worden.” Basis van de Bauke is het standaard 110 x 11,45 meter grote casco dat Groningen Shipyard in serie bouwt. De voorstuwing komt voor rekening van een 1800 pk sterke ABC hoofdmotor. De Verhaar-boegschroef wordt aangedreven door een Caterpillar-generator. Meest opvallend aan het schip is het compacte leidingwerk aan boord. Bert legt uit: “We zijn qua leidingwerk volledig voorzien van alles wat we nodig hebben. Wel is het bijzonder compact uitgevoerd om zo veel mogelijk ruimte aan dek te houden. Een bewuste keuze die het dagelijks werk aan het schip als schoonmaak, schilderwerk en onderhoud gemakkelijker maakt.” De Bauke gaat hoofdzakelijk mineralen vervoeren op de Rijn en de Duitse kanalen. Het schip vaart onder contract bij Max Sötje Tankschiffahrt. De familie Langius kwam voor de nieuwbouw via kennissen terecht bij Groningen Shipyard. Wel kenden zij eigenaar Christian Hochbein persoonlijk al wat langer. Het was een goede keuze, volgens Klaas: “Ze hebben prima werk geleverd. De mensen zijn vriendelijk en de samenwerking verliep uitstekend. Bij de proefvaart was vrijwel alles – op een paar kleinigheidjes na – goed voor elkaar. En toen werd ook meteen duidelijk dat het schip uitstekende vaareigenschappen heeft en weinig geluid produceert. Het is een heel mooi schip geworden.” Wie leverden aan het mts Bauke Groningen Shipyard B.V. Bouwcasco en levering compleet schip Bank für Schiffahrt (Bfs) Hannover Financiering Christian Hochbein Makelaar Max Sötje GmbH Bevrachting VSV Vereinigte Schiffs-Versicherung V.a.G. Verzekering S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. ABC voortstuwing type 6 DZC, 1800 PK, 1000 rpm Vulkan - DMR Flexibele opstelling motor Maritiem Cluster Friesland Uitlijnen motoren en inbouw machinekamer ADS van STIGT ZF Marine Electronics bedieningssysteem type MicroCommander met Throttle ramping module. Op de brug is MC2000-4LR hendel gemonteerd Reintjes Benelux BVBA REINTJES keerkoppeling, type WGF 763 / 3,007: Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller - und Marinetechnik GmbH Schroef en straalbuis Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1816 mm. Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2525 roeraandrijving 2 DWK 6080/60 Voor Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers generatorsets Parker Denison Hydrauliekpompen De Ruyter Dieseltechniek B.V. 1x generatorset 525 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Caterpillar C18 ACERT, generator: Marathon 572 RSL 4030, 1x generatorset 127 kVA t.b.v., boordnetbedrijf, motor: John Deere 6068 HFU72, generator: Marathon 431 PSL 6202, 1x generatorset 63 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: John Deere 4045 TFU70, generator: Marathon 362 CSL 1604 Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren MagnaPlus en MagnaMax generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Omega boegschroefinstallatie, type 31120-4k inclusief verticaal geplaatste E- motor van 330kW bij 1780 tpm incl. Boegschroef-Pomp bediening WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie MX Brandbeveiliging B.V. MX 200 Brandblusinstallatie, machinekamer en boegschroefruimte. Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Kadlec & Brödlin GmbH Komplette elektrische und elektronische Ausrüstung, Tankmeßsystem und Software, 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS, Touchscreen Monitoring System, 2x Furuno RHRS2005 TFT Radaranlage in RZ Falcon-Line Design, Radarpilot720°, PERISKAL ECDIS Kartenmaterial, Furuno FA150 AIS-Transponder mit Falcon-Line Blende, JRC JLR20 GPS-Kompass, Radio Zeeland Falcon 550 Kombipilot, Radio Zeeland Falcon 120 Echolot, Radio Zeeland Falcon 130 Windmessanlage, Radio Zeeland Falcon 700 Sprechanlage, 3x Funkanlage Sailor RT2048 mit Falcon- Line Blende, Computersystem, GSM Telefonanlage, Kamerasystem, 15“ + 19“ Falcon-Line Design TFT-Monitore, Travel Vision Q6 Satellitenanlage, Zöllner Typhon Anlage Victron Omvormer/ acculader RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Pompen Homa Pompen B.V. Vuilwater pomp G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Schilderwerk, stralen en coaten van de ladingtanks Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis met hefkolom, hydrauliek, alu. deuren, stuurhuistrap, masten en complete betimmering van woning en stuurhuis Dekatel Telecom B.V. Telecommunicatie Observator Insturments B.V. Ruitenwissers Groningen Isolatie Isolatie woning Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Schroefas, ankers en kettingen Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Misty autokraan Bunkerstation Papendrecht B.V. Gasolie en BP smeerolie, Fun Yak bijboot C.S.N. B.V. Slijpen en classificeren Deymann Rohrbau Dekleidingen EPS European Pump Services B.V. 2 x Bornemann 2-schroefspindelpomp type EPS400. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 400 m3/ uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren, 132 kW EEx-de IIC. All Pumps Holland B.V. Pompen Endress + Hauser GmbH Tankmeetapparatuur Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl