Views
3 years ago

2010-15

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Schepen
  • Boord
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 20 juli 2010 TE KOOP NIEUWBOUW DUWBAKKEN BOUWJAAR 2010! L 110 x Br. 11.45 x H. 4.50 en L. 90 x Br. 11.45 x H. 4.50 mtr. E.v.t vast werk voor langere periode Voor inlichtingen RUHA VOF Tel. 0183-505745, 06-2013679, 06-53134618 Uw scheepsnaam en eigen logo in 3D? Met belettering uit Minden BEL: 0049 (0) 571-9 34 19 17 GEVRAAGD OP MTS STARLIGHT NETTE KAPITEIN / ZWITSERS CONTRACT Mps Lady Anne zoekt per direct een nette STUURMAN OF MATROOS. In het bezit van een dienstboekje met STUURMAN. Voor info: Wido Arts. Tel. 0049 171 630 9344 Mail. arts.ladyanne@vaart.net WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Vraagprijs € 309.000,-- k.k. }Vaarschema: }Vaargebied: }In bezit van: }Wij bieden U: TE KOOP 14 dagen varen / 14 dagen vrij ARA en Internationaal Rijnpatent - Radarpatent event. ADNR certificaat Vrij kost - Vrij reizen met aflosauto Werkkleding - Goed loon Prettige werksfeer Voor inlichtingen: 0031 - 651.12.72.15 2 SLEEPDUWBOTEN, 730 PK, afm. 22 x 6 x 2.20, kijkhoogte 8.50 m. Inruil kleinere boot mogelijk. Tel. 06-53153374 Gevraagd: matroos voor type C2 tanker Vaargebied: NL-BE-FR Systeem: 14/14 Reiskosten worden vergoed; kost en inwoning vrij Sollicitaties: 06 20 704 299 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. www.huizinga-snijder.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht || Kapiteins gezocht Rheinpatent Mannheim | | Rijnpatent tot Mannheim ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten || Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Postfach CH-4019 Basel jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering

De Binnenvaartkrant 13 20 juli 2010 “Accuraat handelen bij incident op de vaarwegen” WenZ neemt C@LRIS in gebruik Het binnenvaartvervoer op de Vlaamse vaarwegen is de afgelopen jaren gestegen en zal naar verwachting nog verder toenemen. Dat verhoogt meteen ook de kans op incidenten. In het crisis- en informatiecentrum van WenZ aan de sluis van Evergem worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de ingebruikname van C@LRIS. Met deze nieuwe informaticatool kunnen bij een ongeval op het water onmiddellijk de juiste mensen worden gewaarschuwd. De Oost-Vlaamse provinciegouverneur André Denys kreeg onlangs een rondleiding door de nieuwe RIS-lokalen (River Information Services) in Evergem, van waaruit het scheepvaartverkeer in het werkgebied van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) op de voet wordt gevolgd. Hij werd vergezeld door een delegatie noodplanambtenaren, bekkencoördinatoren en leden van de provinciale veiligheidscel. RIScoördinator Wouter Pappaerts lichtte de werking toe van C@LRIS, waarvoor momenteel de draaiboeken op punt worden gesteld. WenZ neemt de nieuwe informaticatool één dezer dagen in gebruik. Slimme informatieuitwisseling Via C@LRIS worden telefonisch doorgegeven meldingen van verontreinigingen en incidenten automatisch vastgelegd in een database. De operators in de RIS-centrale kunnen het telefoonnummer van de beller voorzien van een naam en bijkomende informatie. Ze kunnen ook vastleggen in welk vaargebied een incident of verontreiniging is gemeld. Hiertoe worden een startpunt en een eindpunt ingevoerd, voorzien van een Europese codering. “Vervolgens escaleren we de melding naar een calamiteit”, legde Pappaerts uit. “Allereerst selecteren we het type calamiteit, bijvoorbeeld een lozing. Wordt een vervuiling doorgegeven door de politie, dan beschouwen wij dit als een betrouwbare bron. In alle andere gevallen gaat een collega van WenZ verifiëren of de verontreiniging ook werkelijk bestaat en of de vaarweg gestremd is.” Wanneer er gewonden of doden te betreuren zijn, schakelt WenZ onmiddellijk de externe hulpdiensten in. Bij kleinere calamiteiten worden eerst intern de juiste mensen gealarmeerd. Het systeem geeft zelf aan hoe collega’s binnen WenZ bereikt kunnen worden (via e-mail, gsm et cetera) Ook verlofdagen worden vastgelegd. Voor het afhandelen van een calamiteit worden externe diensten zoals de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) verwittigd. Ook deze gegevens liggen vast in het systeem. Snel en transparant C@LRIS vervangt de handmatige calamiteitenprocedure waarbij operators via flowcharts de juiste instanties op de hoogte brachten. André Denys (links) krijgt een demonstratie van het nieuwe C@LRIS. (foto Sarah De Preter) De automatisering betekent volgens RIS-projectleider Piet Creemers een grote stap vooruit. “Met dit systeem kunnen we alle meldingen automatisch registreren en oproepen aan elkaar melden. Alle communicatie omtrent een ongeval wordt op uniforme manier geregistreerd en kan later altijd opnieuw opgevraagd worden. Dat maakt het heel transparant voor ons en onze partners.” WenZ legt op dit moment de laatste hand aan het systeem. De voorbereidingen zijn intensief en hebben volgens Pappaerts wat meer tijd in beslag genomen dan aanvankelijk gedacht. Maar met de (wat rustiger) zomerperiode in het verschiet hoopt WenZ het systeem nu snel in gebruik te kunnen nemen. “Ook onze collega’s van De Scheepvaart in Hasselt werken met C@LRIS”, geeft Pappaerts aan. “We kunnen zelfs taken van elkaar overnemen. Een interessant voordeel voor schippers is dat we sneller berichten aan de schipperij kunnen opstellen.” Accuraat handelen André Denys toonde zich onder de indruk van het nieuwe C@LRIS. “Een zeer performant informatiesysteem”, oordeelde de provinciegouverneur. Hij onderstreepte het belang van goede informatieoverdracht tussen de verschillende partijen: “Dit systeem kan ons helpen in geval van nood accurater op te treden. Iedereen luistert mee en kijkt mee op welke manier men elkaar kan versterken. Bij hoogwaterdreiging hebben we afgesproken dat onze provinciale informatiecel 48 uur van tevoren wordt verwittigd, zodat we tijdig maatregelen kunnen nemen.” “Verontreinigingen worden doorgegeven aan de VMM, die goed kan beoordelen wat er moet gebeuren. Als provincie hoeven we echter niet alles te weten. Het komt erop aan dat we worden ingeschakeld als er echt hulp nodig is. Bijvoorbeeld bij brand of wanneer schepen vastzitten in het ijs en verzorgd moeten worden. Maar niet als het om zaken gaat die voor de scheepvaartpolitie bestemd zijn.” De officiële opening van de nieuwe RIS-lokalen ging gepaard met nog wat andere vernieuwingen voor de scheepvaart. Zo worden de berichten aan de schipperij voortaan conform de Europese richtlijn aangeboden op een nieuw webadres (http://nts.flaris.be). De website is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. De berichten zelf zijn in alle talen van de Europese Unie beschikbaar. Naast de scheepvaartberichten vindt men op de nieuwe website ook informatie over waterstanden en bedieningstijden van sluizen en bruggen. Bovendien worden de digitale vaarkaarten van de waterwegen klasse IV, Va en hoger er gratis ter beschikking gesteld. In de toekomst kunnen schippers ook gratis gebruikmaken van een aantal hotspots in de nabijheid van bruggen en sluizen. “Brute pech, maar unieke ervaring rijker” Hun deelname aan de Frisian Solar Challenge was geen onverdeeld succes. Toch kijken de acht laatstejaarsstudenten Industrieel Ingenieur van de Karel de Grote-Hogeschool die met de zelfgebouwde Port of Antwerp Solarboat naar Friesland trokken, tevreden terug. Aanvoerder Jeroen Claessens is trots op het team. “We hebben het zwaar gehad, maar het was een unieke ervaring”, zegt hij sportief. De Frisian Solar Challenge, een zonnige variant op de Elfstedentocht, was dit jaar aan de derde editie toe. Alleen vaartuigen die door zonne-energie worden aangedreven mogen deelnemen aan de 220 kilometer lange race langs de beroemde elf Friese steden. Dit jaar namen zo’n vijftig teams deel. De Karel de Grote-Hogeschool (KdG) uit Antwerpen deed voor de tweede keer mee. Net als in 2008 ontwierp en bouwde een groep afstudeerders een eigen raceboot op zonne-energie. De studenten komen uit de diverse studierichtingen van de studie Industrieel Ingenieur. Zware race “Ten opzichte van twee jaar geleden zijn we helemaal opnieuw begonnen”, vertelt Jeroen Claessens, ingenieur in spé en planningsverantwoordelijke binnen het KdG Solarboat Team. “We hebben ervoor gekozen om een catamaran te bouwen. Die is wat stabieler en klieft gemakkelijk door het water.” Een jaar lang werkten de studenten soms nachtenlang door en offerden ze vakantiedagen op om de boot op tijd klaar te hebben. Zelfs tussen De catamaran van de Karel de Grote- Hogeschool. (foto KdG) de examens door werd er nog af en toe wat gesleuteld. Een plaatsje in de top-3. Zo luidde de ambitieuze doelstelling bij de start op 5 juli. Aan zon geen gebrek, maar toch ging het al in de eerste etappe mis. “Op een bepaald moment kregen we water naar binnen langs een ventilatiegat. Daardoor is de elektronica beschadigd geraakt. We hebben de boel ’s avonds weer opgelapt, maar ook de volgende etappes liepen niet van een leien dakje. Ons budget was te beperkt om grote elektronicaonderdelen dubbel in te kopen.” Ze hebben het dus zwaar gehad, en dat terwijl de oefenetappe van 70 kilometer een week eerder perfect verlopen was. “Dat deed wel pijn. Ik heb niet eens meer durven kijken hoeveelste we uiteindelijk geworden zijn. Er waren nog wel boten achter ons die de race niet uitgevaren hebben.” Behalve technische problemen kreeg het team ook te maken met moeilijkheden van organisatorische aard. “We hadden de indruk dat het reglement nog niet echt op punt staat. Tijdens de ontwikkeling hadden we besloten de panelen te veranderen ten opzichte van twee jaar geleden. De organisatie heeft dat goedgekeurd. Maar tijdens de race besloot men ineens dat het toch niet mocht. Ter compensatie moesten we extra gewicht meenemen. Dat vonden we onrechtvaardig.” Claessens: “Conceptueel was er niets mis met onze boot. En dat terwijl we helemaal geen maritieme richting zijn. Van rompontwerp weten wij eigenlijk niets af. We hebben dan ook twee maanden zitten blokken hoe je een goede romp maakt. Verder hebben we dezelfde elektronica gebruikt als het team van de TU Delft, dat erg sterk is op dit vlak. We hebben tijdens de race gewoon brute pech gehad. Volgend jaar vindt in Zeeland de Dutch Open Solar Boat plaats. Misschien hebben we onze boot tegen die tijd wel opgelapt en doen we mee. Verder gaan we met deze boot nog op verschillende elementen staan.”

Binnenvaartkrant