Views
3 years ago

2010-15

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Schepen
  • Boord
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 20 juli 2010 • Droogdok • Nieuwbouw van binnen- en zeevaart en drijvend materiaal • Dokhal van 140 meter lang, 21 meter breed, 5 meter diep en 40 meter hoog • Ideaal voor schepen tot maximaal 135 x 20 meter

De Binnenvaartkrant 11 20 juli 2010 Ultramodern kantoorpand is aanwinst voor Werkina DOOR COR SPEK Tijdens de havendag op 26 juni werd het fonkelnieuwe kantoorpand geopend: een nieuwe parel aan de kroon van Werkina Werkendam. Innovatief en klaar voor de toekomst. Weinig tot niets is aan het toeval overgelaten. “Een hechte club. De mensen ademen welhaast Werkina”, verklaart directeur Teo van Maastricht de kracht van de onderneming. “De jongens hebben alle vrijheid. Zij krijgen een bestek mee, een omschrijving en een tekeningenpakket en zij maken het. De contacten met de klant onderhouden zij zelf.” Werkina doet alles in eigen huis. Van ontwerp en levering tot installatie en onderhoud van elektrische installaties. Bovendien is de klant koning. Ziedaar, de optelsom van het succes. Termen als ‘recessie’ en ‘crisis’ zijn aan het bedrijf daarom niet besteed. Sterker nog, het was zelfs de aanleiding nieuwbouw te plegen. “Hoewel de binnenvaart in elkaar zakt, hebben wij het drukker dan ooit tevoren.” Het 600 m 2 grote fonkelnieuwe kantoorpand aan de Biesboschhaven Noord. Rust Werd vijf jaar geleden het achterste deel van het gebouw (nagenoeg) vernieuwd, inmiddels is aan de voorzijde een fenomenaal kantoorpand verrezen, maar liefst 200 m 2 groter dan het ‘oude’. Binnen de huidige 600 m 2 is alles ruim en modern. Zo ook de entree. Even moeten wachten is daarom niet erg. De receptiebalie is de kop van de Govert Sr. Kom er maar op. Daarachter riante kantoren; licht en praktisch. Zo biedt de kopieerruimte bijvoorbeeld direct toegang tot de loods. “Voorheen stonden die dingen tussen de mensen. Nu kunnen de jongens er snel bij zonder dat anderen last hebben van de herrie en de lucht.” De ruime opgang in de hal leidt naar de showroom, naar een ruim opgezette vergaderkamer (ook geschikt voor trainingen), een open – centraal bereikbare – fraaie rokerslobby en het kantoor van de directeur zelf. Daar moet hij nog wel even aan wennen. “Ik heb 23 jaar tussen de jongens gezeten.” Maar tijden veranderen en zaken ook. Werkina is betrokken bij andere werven en werken. Het bedrijf groeit. Discretie is dan soms vereist. Maar belangrijker: “Bovendien is er nu veel meer rust. Dat heeft alles met de ruimte te maken.” Andere veranderingen zijn de showroom, die eerst beneden zat, maar naar boven is gegaan. “Niemand keek door het raam naar binnen. Zeker niet vanachter een hek. Engineering zat achter bij inkoop in een te klein kantoor dat al drie keer verbouwd was.” Koerswijziging Aanleiding voor de nieuwbouw is de in gang gezette koerswijziging. Van Maastricht stelt vast dat de binnenvaart “aan het minderen” is. Werkina wil daar wel een hoofdrol blijven spelen, maar het venster openzetten naar nieuwe mogelijkheden hoort nu eenmaal bij innovatief ondernemen. “Wij willen in de natte markt gaan verschuiven. Denk daarbij aan jachtwerven, het kleine baggerwerk, windmolenbootjes, kustvaart enzovoorts. Welk ander werk wij ook Teo van Maastricht met links achter de pc Kees Hoekwater, zijn bedrijfsleider en “linker- en rechterhand ”. (foto’s TekstAtelier) doen, engineering en werkvoorbereiding kost veel meer tijd. Zeker in het begin. In de oude situatie zaten we gewoon klem. Wij hebben nu tien ingerichte werkplekken vrij en kunnen dus verdubbelen.” “Ook voor de werkplaats ligt een bouwvergunning klaar. Maar daar is nog een hobbel te nemen met Rijkswaterstaat in verband met het programma Ruimte voor de rivier. Wij blijven dus verder kijken en proberen een pas vooruit te lopen.” Een andere verbetering is weggelegd voor de inpandige onderneming USE, een ontwikkelbedrijf dat Werkina samen runt met André Ruijse. USE heeft nu een eigen ingang en ook hier weer ruimte en licht, een toilet- en keukenvoorziening en een doorgang voorzien van het opschrift ‘Werkina’. Aan de andere zijde van diezelfde deur: ‘USE.’ Hoezo oog voor detail? Dat geldt ook voor de videobeelden die Van Maastricht op zijn smartphone ‘tovert’. Alle afdelingen binnen het bedrijf zijn met een simpele duimbeweging te bekijken. High tech. Dat geldt ook voor de toegangscontrole. Sleutels kent het kantoorpand niet. Iedereen heeft een voorgeprogrammeerde kaart met vooraf toegewezen ruimtes. En is die dan even onbevolkt, dan gaat het licht vanzelf uit… Casco’s moeten wachten op bokken Woensdag 14 juli is een ponton van de VeKa Group in Rotterdam gearriveerd met casco’s van zes tankers en twee coasters. Het transport was op 8 april vanuit China vertrokken. De reis van 15.000 mijl was zodoende binnen honderd dagen volbracht. Dat is een prestatie als in ogenschouw wordt genomen dat een zware storm ertoe noopte een aantal dagen te schuilen nabij de Kaap. Op het laatste traject kreeg het transport bij Portugal ook nog een flinke tegenwind te verduren. Desondanks was de gemiddelde snelheid bijna 7 knopen per uur. Druk De zes tankers hebben als afmetingen 110 x 11,45 meter. De twee coasters zijn van het type BT3250. Momenteel liggen ze nog op de ponton, dat tijdelijk in de Rotterdamse Merwehaven is afgemeerd. Er zijn namelijk niet voldoende bokken beschikbaar voor het lossen. Voor de lossing koos VeKa, na de positieve ervaringen bij eerdere transporten, voor Muller uit Dordrecht. Met name over de strakke planning was de Werkendamse scheepsbouwer te spreken. Dat er nu niet voldoende geschikte bokken voorhanden zijn, is pure pech. Met zo’n lange transporttijd is het onmogelijk op de dag nauwkeurig materieel te reserveren. Het is op dit moment erg druk bij de bedrijven die de bokken moeten leveren. Bovendien kampen ze met een beperkte capaciteit doordat een voor deze opdracht geschikte bok voor reparatie tijdelijk niet inzetbaar is. Zoals het er nu naar uitziet wordt de ponton eind juli naar boei 25 in de Waalhaven verhaald. Begin augustus kan Muller dan daadwerkelijk beginnen met het lossen van de casco’s. Wagenborg Barge 7 Daarna zullen de binnenvaartschepen afbouwgereed worden gemaakt en doorgaan naar hun uiteindelijke afbouwlocatie. Datzelfde geldt voor de BT 3250’s, die in Lemmer door Bijlsma Shipyard worden afgebouwd voor Wagenborg Shipping uit Delfzijl. De aankomst van het transport. (foto Van der Kloet) De ponton wordt na de lossing naar Werkendam gesleept, alwaar het dek schoongemaakt en de zeevasten verwijderd gaan worden. Die klus voert DMC uit Werkendam uit. Als het dek schoongemaakt is, zal de ponton als Wagenborg Barge 7 worden overgedragen aan Wagenborg Sleepdienst.

Binnenvaartkrant