De Binnenvaartkrant 58 22 juni 2010 www.vlek-scheepsinstallatie.com Behouden vaart Van Voorden wenst het mts “Guatemala” een behouden vaart en feliciteert de eigenaren met hun mooie investering. Wij leverden een rechtsdraaiende 5-bladsschroef 1700 mm en Superior ® straalbuis onder keur LR. Projectbegeleider Peter Schotanus, Van Voorden Van Voorden Optimale Voortstuwingskracht Wij leverden en/of installeerden: Complete electrotechnische installatie Nautische apparatuur Klokweg 16, 3034 KK Rotterdam Tel.: 010 2330002 Wij wensen Orinoco N.V. een behouden vaart met het mts Guatemala. Be Sure Assurantiën Postbus 236 3340 AE Hendrik Ido Ambacht Wij verzekerden het mts Guatemala en wensen Orinoco N.V. veel succes en een behouden vaart. Van Voorden Gieterij BV Bossekamp 6 5301 LZ Zaltbommel PO Box 67 NL 5300 AB Zaltbommel The Netherlands T: +31 (0)418 571200 F: +31 (0)418 515790 E: info@vanvoorden.nl www.vanvoorden.nl Tel 078 - 684 96 96 - Fax 078 - 619 67 50 Thermatras wenst Orinoco N.V. met het mts Guatemala veel "gezond" vaarplezier toe. Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek en geleidekoker. Wij wensen mts Guatemala en bemanning een behouden vaart. Zwolseweg 35, 2994 LB Barendrecht, Tel. 0180-641950, Fax 0180-641951 Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST MTS GUATEMALA EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND LOCATIE ROTTERDAM, WILHELMINAPLEIN 7, TELEFOON 010-4962640, ABNAMRO.NL/BINNENVAART Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Orinoco N.V. met het mts Guatemala en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727
De Binnenvaartkrant 59 22 juni 2010 MTS Guatemala: beproefd concept is opnieuw succes DOOR HANS HEILIGERS Aan de poort bij de energiecentrale van Electrabel langs de Waal in Nijmegen is het al vroeg in de morgen een grote drukte. Met bijna nog meer precisie dan wij op andere terminals gewend zijn vindt de toegangsprocedure plaats. Zoals dat hoort moeten ook wij netjes achteraan aansluiten in de rij van chauffeurs die zich aanmelden voor een klus op de locatie. Zelfs mijn helm en fluoriserend en reflecterend hesje zijn niet overtuigend genoeg om op goed vertrouwen te worden doorgelaten. De beveiliging vraagt of ik mijn VCA-papieren bij me heb en of ik de veiligheids-DVD van Electrabel al heb bekeken. Eenmaal aan boord maakt de koffie van Cindy Leblon alles weer goed. Ook voor haar partner Freddy Vandenbussche wordt aan de tafel in de woning een royale mok neergezet. Cindy en Freddy zijn binnen de Orinoco NV op dit moment mede-eigenaars van het schip en zullen die status binnen afzienbare tijd inwisselen voor die van eigenaar van het schip. Ondertussen schuift ook broer Franck Vandenbussche aan voor de koffie. De broers zijn Fransen, dat was al te zien op het achterdek aan de kentekenplaten van auto’s. Cindy spreekt goed Nederlands en vangt het Nederlands-Frans taalmisbruik in het gesprek spontaan op met de juiste vertaling naar haar partner inclusief een veelvoud van begeleidende glimlachen. Freddy heeft de laatste twee jaar een uitstapje gemaakt naar de droge lading. Vóór die tijd heeft hij vier jaar ervaring opgedaan in de tankvaart en hij is blij dat hij de draad weer kan oppakken. Toen Freddy deze nieuwbouw werd aangeboden heeft hij daar meteen op overtuigende wijze op gereageerd. Broer Franck is bezig zijn laatste ADNRcertificaten te behalen. Scheepsbouwkundig Ingenieursbureau Maaskade We vragen Freddy of hij tevreden is met zijn schip. Dat is hij, van voor tot achter. Hij heeft nog nooit met een schip gevaren dat vergelijkbaar kan manoeuvreren zoals deze Guatemala dat doet. Ook de uitrusting van het schip stemt hem tot volle tevredenheid. Hij is zeer in zijn sas met het schip. Dat moet Everhard Straatman en Geert van der Molen goed doen. Everhard bouwde eerder met zijn vader het mts Maracaibo, destijds het eerste 135-meter-tankschip. Daarna volgden mts Orinoco en mts Dordogne. Bij het ontwerpen van de schepen is Geert van der Molen van Scheepsbouwkundig Ingenieursbureau Maaskade altijd Het schip meet 1797 ton en heeft zes tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m3. (foto’s Hans Heiligers) de ‘vaste’ gesprek- en tekeningpartner van Everhard. Karaktervol Als we samen met Freddy Vandenbussche het resultaat van dit tweetal bekijken kunnen we niet anders dan concluderen dat de Guatemala een vriendelijk ogend, karaktervol schip is geworden met mooie rondingen. De grootste verdienste is de combinatie tussen draagvlak en maatvoering. Het casco is door de Poltramp Yard in Polen afgeleverd met als maten 81,30 x 10,20 x 3,30 meter. Het schip meet 1797 ton en heeft zes tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m3. Het is een 6-partijenschip geworden, geschikt voor vervoer van minerale olie en chemicaliën. De keuze voor de pompen viel ook voor dit schip op die van Kampers Pompservice uit Puttershoek. Verder is er evenals bij de Dordogne die Everhard bouwde, trouw gebleven aan Caterpillar, waarvan de C32-hoofdmotor exact 1000 pk telt. Ook de generatorsets zijn geel gekleurd; ze leveren respectievelijk 62.5 en 107 kVA. De eerder geroemde manoeuvreerbaarheid komt mede door het goede werk van de Van Tiem-boegschroefinstallatie. Als we het inbouwen en uitlijnen van de motor eventjes vergeten zitten we er niet ver naast als we zeggen dat het schip in eigen beheer is afgebouwd op de locatie van D’hondt aan het Albertkanaal. Everhard en zijn zus Manuela Verbeek-Straatman hebben om het hardst gestreden wie het meest recht had op de titel van projectmanager. Net als bij de Dordogne heeft Manuela de machinekamer, de woning en het stuurhuis ingericht. Noord-Franse kanalen De doop werd verricht door Dillan, de zoon van Cindy en Freddy. De eerste maal dat hij de fles een zwiep gaf, was hij iets te voorzichtig. Dat heeft hij bij de tweede ronde ruimschoots goed gemaakt. In de woning hangt een zeer gedetailleerde tekening die door hem is gemaakt. Het schip voltooide voor Beltank tot nu toe reizen op de Duitse en Belgische kanalen. Cindy en Freddy kijken niettemin uit naar reizen via de Noord-Franse kanalen. Wie leverden aan het mts Guatemala Verbeek Group BVBA Complete afbouw, vloerplaten machinekamers, complete sanitaire installatie, betimmering stuurhuis, vooren achterwoning. ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Be Sure Assurantiën Verzekering Voortstuwing Caterpillar type C32 Esco Aandrijvingen B.V. Keerkoppeling/ reductiekast Twin Disc Beltank nv Bevrachting Frans D’Hondt & Co N.V. Voortstuwing Caterpillar C32, 1000 pk bij 1600 rpm, Twin disc keerkoppeling MGX 5321 DC red. 4.96/1, aandrijving boegschroef en ladingpompen Caterpillar C 18 456 pk bij 1800 rpm, 2 x C4.4 stroomgropen 40 en 60 kVa, Twin Disc motorbediening EC 300, Twin Disc monitoring system Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Boge Compressoren B.V. Compressoren Thermatras B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets, levering flexibele opstelling hoofdmotor Rubber Design B.V. Flexibele ophanging uitlaatgassendempers Van Voorden Gieterij B.V. 5-bladsschroef 1700 mm en Superior straalbuis onder keur LR. Metaaldraaierij Sepers B.V. Schroefas IHC Lagersmit Schroefasafdichting Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Boegschroef Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis hefgeleidekoker en hydrauliek Plasmans Scheepsramen VOF Deuren en ramen Handelsonderneming Beerens B.V. Aluminium davit en stuurhuistrap Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2525 roeraandrijving: 2 DWK 6080/56 roeren: 2 x HD 195, vetsmeerapp. type 3000-R4 Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem Tresco Engineering bvba Tresco Navigis Vlek Scheepsinstallatie B.V. Electrische installatie inclusief 2- draadssysteem, Alphatron nautisch pakket, Hoveko tankmeting en alarmering Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Meubelmakerij Deumens bvba Plaatsen en maken van de meubels WindeX Engineering B.V. Levering en installatie AC/ overdrukinstallatie machinekamerventilatoren en RVS klaproosters Blommaert BVBA Voormast Tinnemans Maasbracht Achtermast/radarmast Kampers Pompservice B.V. 6 ladingpompen Kampers 2C126 in kruiplijn uitvoering, ballastpomp Kampers 2C182 in ‘kruiplijn’ uitvoering Bezemer Coatings BVBA Sigma coatings Bureau Maaskade Ontwerp casco, constructie tekeningen, lijnenplan, stabiliteitsberekeningen Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Signally B.V. Belettering Schoonschip Reinigingsproducten Mps Europa Catering Econosto Nederland B.V. Afsluiters/Appendages Hoveko B.V. Complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen
TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNEN
De Binnenvaartkrant 3 22 juni 2010
De Binnenvaartkrant 5 22 juni 2010
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl