De Binnenvaartkrant 52 22 juni 2010 Wij wensen Votus Shipping International SA veel succes en een behouden vaart. Op het mts Amelie 2 leverden wij: Stuurhuis en hefkolom. TeamCo Shipyard BV verzorgde de afbouw van het mts Amelie 2. Wij wensen Votus Shipping International SA veel succes en een behouden vaart. Wij wensen Votus Shipping International SA veel succes en een behouden vaart met het mts Amelie 2. Papaverstraat 39 B 2170 MERKSEM T +32 3 646 60 40 F +32 3 645 03 74 Rabobank Shipping Rabobank Shipping wenst het mts Amelie 2 van Votus Shipping International SA een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Votus Shipping International SA met het mts Amelie 2 en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 A M E L I E 2 Voor het mts Amelie 2 verzorgen wij de bevrachting. Wij wensen Votus Shipping International SA, Fam. Verstraeten, mts Amelie 2 en bemanning enorm veel succes en een behouden vaart. Elitra BV Baronielaan 103 • 4818PD Breda Tel: 076-530.20.80 • Email: ops@elitra.nl www.elitra.nl A M E L I E 2
De Binnenvaartkrant 53 22 juni 2010 MTS Amelie 2: iedereen is er content mee DOOR HANS HEILIGERS Het is even wennen aan de nieuwe naam Vesta op de tanks die vroeger het logo van Nafta B droegen. Nafta B werd eind vorig jaar overgenomen door Vesta Terminal Antwerp, dat onderdeel is van de Mercuria Energy Asset Management. Onlangs heeft deze onderneming er voor gekozen om al haar terminals te gaan voortzetten onder de naam Vesta. Op het tankpark waar wij het nieuwe mts Amelie 2 bezoeken, heeft Vesta op dit moment een gezamenlijke opslagcapaciteit van 830.000 m 3 . Aan boord van het nieuwe schip worden we ontvangen door Jean Maes. Hij wisselt zijn dienst met die van André van de Wijgerd, de andere kapitein. Beiden zijn op de binnenvaart geboren en als je hun dienstjaren op de tankvaart samenvoegt, heb je al snel een halve eeuw ervaring bij elkaar. Dat moet een geruststellende gedachte zijn voor Votus Shipping International van Erik Verstraeten. Erik heeft vanaf het begin van de bouw beide kapiteins overal bij betrokken. Alle besluiten over de uitvoering, techniek, inrichting van stuurhuis en woning zijn in volledige samenspraak genomen. Het resultaat van die optelsom mag er zijn. Rondom begaanbaar André en Jean zijn op de werf van TeamCo wisselend betrokken geweest bij de afbouw van het in Roemenië gebouwde casco van dit type C 2.2 tankschip. De afmetingen zijn 125 x 11,45 x 4,50 en daarmee mag het 4250 ton tellende schip zich een type Neckarsteinach noemen. Aanvankelijk wordt meteen een aantal namen genoemd van Team- Co en Hoogendoorn die we in ons artikel absoluut niet moeten vergeten te noemen. Tegelijkertijd volgt het besef dat er wellicht toch weer iemand wordt vergeten zodat we volstaan te melden dat ze zeer tevreden zijn over ‘made in Heusden’ en ‘made in Werkendam’. Bijna altijd begint een rondje over het schip in het stuurhuis. De inrichting, betimmering en de uitrusting van het schip hebben niet geleden onder een budget met een te krap jasje. Geweldig voor de mannen om op die manier aan het werk te zijn van achter zo’n fabuleuze lessenaar. Volgens Jean is dit onder andere met het allernieuwste carbonmateriaal van Hoogendoorn Maritieme betimmeringen en interieurbouw uitgevoerd. De lessenaar en de woning zijn in overleg met Xenia Dijkgraaf van Hoogendoorn bedacht en uitgevoerd onder regie van Erik Verstraetens partner ‘sHeerengave Daes. Volgens afspraak met de bemanning is de lessenaar zodanig opgesteld dat hij rondom begaanbaar is. Veel veiliger als je de ramen kuist. Ook handig om jezelf onder alle omstandigheden snel van de ene zijde van het stuurhuis naar de andere te kunnen verplaatsen. Grote tafel Als we even later afdalen naar de woning blijkt dat Jean ook daarover niets te veel heeft gezegd over het werk van Hoogendoorn. De woning is hoofdzakelijk uitgevoerd in praktische materialen van kunststof waarvan de aanblik je meteen doet denken aan antracietkleurig eiken. Voor het koesteren van de gezelligheid aan boord is er maar één keuken, met een grote tafel waar de bemanning gezamenlijk aan de koffie of de maaltijd gaat. In de woning bevindt zich een scherm waarop alle informatie over de tanks te zien is. Het geel van de twee 1065 pk tellende Caterpillars steekt mooi af tegen de witgelakte machinekamer. Je kan zien dat over de indeling van alles goed is nagedacht. Vanuit de kennis en ervaring zijn er veel handigheidjes toegepast, die we niet allemaal gaan opsommen. Wel verklapt Jean dat er onder andere een geavanceerd systeem is voor de opvang en terugkoppeling van olie naar de voorsmeerpomp. Wendbaar Het schip heeft een duplo-dekleidingsysteem, kent zes separaties en heeft evenveel Bornemann-pompen. De gezamenlijke capaciteit daarvan is 1200 m 3 per uur. Voor de frequentiegestuurde voeding aan de pompen en de twee 360° wendbare Veth-boegschroeven staan in de machineruimte van het voorschip twee Caterpillars van 670 pk die 380 kVA leveren. Meteen horen we de opmerking dat de Amelie 2 daardoor een snel en wendbaar schip is waarmee iedereen content is. In het voorschip was eveneens nog voldoende ruimte voor een thermisch verwarmde ketel van Aalborg Industries. Weer terug boven aan dek gapen we naar de 25 meter lange bunkergiek uit de stal van Lagendijk. De giek heeft maar liefst vier lieren om hem in de juiste positie te brengen om namens bevrachter Elitra in Breda de producten te gaan lossen. Votus Shipping International mag met recht trots zijn op dit mooie schip. Het geel van de twee 1065 pk tellende Caterpillars steekt mooi af tegen de witgelakte machinekamer. (foto’s Hans Heiligers) Wie leverden aan het mts Amelie 2 Philipp Ebert und Sohne GmbH uitlaatgassensystemen en woning ventilatieroosters PERISKAL Group Tresco Wuustwezel kettingen Ontwerp en levering casco Promarin Propeller- und Seafix Fire Fighting Systems Tresco inland ECDIS viewer Handelsonderneming Beerens B.V. TeamCo Shipyard B.V. Marinetechnik GmbH Brandbeveiligingspparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem Aluminium davit Volledige afbouw 2 high scew design 4-blads schroeven, Polmai Brandbeveiliging Dacom Werkendam B.V. Winteb B.V. Ontluchtingen Rabobank Shipping Financiering diameter 1700 mm Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, Atelier van Geffen B.V. Belettering Elitra BV Bevrachting Scheepswerf Jac. den Breejen B.V. RuGotech Pijpleidingen B.V. Telsat rt 3000 telefooncentrale Shell Marine Products Lecour & Co bvba Casco- en P & I 2 schroefassen Machinekamerleidingen voor- en achter RAFA B.V Ramen Shell smeermiddelen verzekering ism AON Risk Services De Waal Machinefabriek B.V. Werkina Werkendam B.V. Hoogendoorn Maritieme Agaat nv Levering Shell smeermiddelen AON Risk Services Casco- en P & I Schroefasremmen Levering en of installatie van: complete Betimmeringen en Interieurbouw en gasolie verzekering ism Lecour & Co bvba IHC Lagersmit B.V. elektrische installatie, incl. 2-draads data Volledige betimmering N.V. Handelsmij Nassau Bureau Veritas Classificatie Schroefasafdichtingen besturing, monitoring systeem met Dovi Keukens Antwerpen Keuken Scheepsbenodigdheden, stuurstoel en Inspectie Verkeer en Waterstaat Damen Marine Components touch-screen bediening, nautisch Klaasen Sanitair Levering sanitair en meerdraden Classificatie Straalbuizen pakket, tankalarmering en radarmeting, tegels tevens aanleg sanitair Bezemer Coatings BVBA Coating casco Caterpillar 2 voortstuwingsmotoren type Van der Velden Marine Systems Orlaco camerasysteem, airco installatie, Van der Stelt Montage Tegelzetter, Het Pomphuis - De Ark Catering 3508 en 2 x type C 18 tbv boegschroeven Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 4 Tresco inland Ecdis Viewer leidingwerk woning en sanitair geplaatst Econosto Nederland B.V. en ladingpomp aandrijving DWKK 6080/75, roeren 2 sets HD220 Victron Energy B.V. Electric Comfort Afsluiters en appendages Loggers Rubbertechniek B.V. NRF B.V. Beunkoelers voortstuwing en Omvormer/ acculader Complete vloerverwarming EPS European Pump Services B.V. Flexibele opstelling motor generatorsets Amco Compressoren B.V. Paans Scheeps- en Woningstoffering Ladingpompen EMHA Technisch Bureau B.V. Leroy Somer Generatoren Compressoren Complete stoffering Hoveko b.v. uitlijnen motoren Econosto Nederland B.V. Zwets Werkendam B.V. Schilderbedrijf Verhoeven Complete tankmeting en -alarmering Bosch Rexroth B.V. Motorbediening Afsluiters en appendages Zwets pompen Schilder- en behangwerk binnen met behulp van Saabradars, alsmede de Esco Aandrijvingen B.V. Veth Propulsion B.V. 2 Veth-Jet E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en Rubber Design B.V. temperatuur- en drukmeting Twin Disc keerkoppeling boegschroeven type 4- K-1200, elk met konstruktiebedrijf Flexibele opstelling woning Aalborg Industries B.V. Discom B.V. Uitlaatgassendempers een E-motor 265 kW, 1800 rpm Stuurhuis met hefkolom Blommaert BVBA Voormast Improval, Ladingverwarmingsinstallatie voortstuwing en generatorsets WindeX Engineering B.V. Radio Holland Netherlands B.V. dakradarmast, stuurhuttrap Tanktech B.V. Pinta Unisol B.V. Isolatie Airco- en overdrukinstallatie, Nautische apparatuur Tripomet Ankerlieren, ankers en Tankmeting inhoud
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl