Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 4 22

De Binnenvaartkrant 4 22 juni 2010 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Heel Europa heeft hij gezien zowel op het land als op het water. Maar na op meerdere schepen gevaren te hebben heeft “Kappie” mijn maatje, onze vader en opa de trossen van zijn eigen schip los gemaakt om uit te varen voor de reis van zijn leven. Nicolaasstraat 22, 3311 ZN Dordrecht. Dick Meerkerk 24 mei 1946 15 juni 2010 Corine Barth Richard en Marian Meerkerk Kelvin Talitha Ronald en Angelique Meerkerk Robin Melissa Naomi De crematieplechtigheid heeft inmiddels plaatsgevonden. EMS met hun 10 jarig jubileum! GYRON CREW ZOEKT GEVRAAGD i.o.v. MS Adriana, lichtmatroos Postzegels m.b.t. afbeeldingen en/of matroos i.b.v. dienstb. v/d binnenvaart (ook van met functie lichtmatroos/ buitenlandse afbeeldingen) matroos. Vaar/verlof i.o. loon Aanbiedingen naar bureau conform CAO. van dit blad onder: Tel. 015-2563764 nr. 2000-04 Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl www.huizinga-snijder.nl GERECHTSDEURWAARDERSKANTOOR BRIERS & DUJARDIN Burgerlijke vennootschap die de rechtsvorm van een B.V.B.A. heeft aangenomen Kipdorp 42 - 2000 ANTWERPEN (België) ( 03/213.58.20 - . s.vandam@briers-dujardin.be - 2 03/231.60.52 Onderhandse verkoop onder de opschortende voorwaarde van afwezigheid van hoger bod van het motortankschip “PALAMAS” • Naam : “PALAMAS” • Type : stalen motortankschip • Nationale meetbrief nr. 6415 • Scheepsnummer : 06002098 • Lengte o/a : 103,39 m. - Breedte : 12,04 m. - Diepgang : 5,20 m. • Laadvermogen : 4.451,811 m/t (4.476,559 m3/100%) • Bruto tonnenmaat : 1.738 - Netto tonnenmaat : 798 • Bouwjaar & -werf : 1986 De Biesbosch, Dordrecht (Nederland) • Motor : 1 Deutz SBV 6M-628 / 1.099,6 kW - Het schip is te bezichtigen op zijn huidige ligplaats mits toegangsbewijs te verkrijgen op het boven vermelde Gerechtsdeurwaarderskantoor BRIERS & DUJARDIN, waar ook alle inlichtingen te verkrijgen zijn en waar tevens de memorie van verkoopsvoorwaarden ter inzage ligt van de liefhebbers. Uittreksel uit de beschikking verleend op 30 september 2008 door de Beslagrechter in de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen : (…) Stellen verzoekende partij (NV Fortis Bank) in het bezit van het binnenschip “Palamas” (…). Machtigen de vertogende partij om over te gaan tot de verkoop, zelfs uit de hand, door gerechtsdeurwaarder R. Dujardin te Antwerpen, Kipdorp 42, op voorwaarde dat is voldaan aan alle wettelijke vereisten. FIJNEMAN VOF VRAAGT voor m/s Magdalena een matroos i.b.v. dienstboekje Ned./Duits sprekend. Verlof i.o., loon conform CAO. service@ kantoorbinnenvaart.org TE KOOP WEGENS FAILLISSEMENT BINNENVAARTSCHIP M/S EXTERNA De M/S EXTERNA is in prima conditie, mooi onderhouden en volledig functioneel. Het grote laadvermogen van 1.963 ton op 2,50 m. diepgang maakt dit schip uitermate geschikt voor de Donau vaart. L:109,88m x B:11,40m. Diepgang bij grootste inzinking: 3m bij 2.552 ton. Het achterschip dateert van 1915. Laadruimte en voorschip dateren van 1980. BINNENVAARTSCHIP M/S GOODSPEED De M/S GOODSPEED is volledig uitgerust, regelmatig onderhouden en in topconditie. Moderne afwerking en inrichting van kapiteinswoning en voorwoning incl. huishoud apparatuur, ingerichte keuken met moderne look. Geschikt om 3.800 ton in de opvaart te duwen en 4.200 ton in afvaart. L: 85,88m x B: 10,04m. Diepgang bij grootste inzinking: 3,03m bij 1.698 ton. Het schip dateert van 2002. UITGEBREIDE INFO EN FOTO’S OP ONZE WEBSITE www.moyersoen.be Moyersoen nv - Kernenergiestraat 57 2610 Antwerpen - Wilrijk - België info@moyersoen.be AAN BOORD GYRON CREW ZOEKT REPARATIESERVICE i.o.v. MS Contargo I, met meer dan 30 jaar ervaring, lichtmatroos en/of matroos reparatie op uw locatie. i.b.v. dienstb. met functie Spoedreparatie de klok rond. lichtmatroos/matroos. Vaar/ www.ship-repair.biz verlof i.o. loon conform CAO. Tel 06-23788843 Tel. 015-2563764 Antwerpen • Tel: +32 3 827 21 31 Brussel • Tel: +32 2 252 48 39 Hasselt • Tel: +32 11 37 72 62 7021422 TE KOOP BOEGSCHROEF 360gr, 38 PK 500mm schroef Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Felicia, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Rehoboth, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 MEDISCHE KEURINGEN Zee- en Binnenvaart. Regio Zwijndrecht wallelus.praktijkinfo.nl Tel. 078-6202777 GEZOCHT Schipper/2de kapitein, in het bezit van Radar en Rijnpatent tot Mannheim en evt met ADNR, systeem van 14/14. Reis en kost vrij . Tel. 06-25021312 GEZOCHT 50 MENSEN die 5 kilo of meer willen verliezen. Tel. 078-6104454, www.snellerslank.info, code: HPLN GEVRAAGD OP HET M/S FERRAMENTA, lichtmatroos i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af, loon conform CAO Binnenvaart, Tel. 06–53929810 TE KOOP/ TE HUUR Sl/d/ploeg boot 19x5.40x2.40 375PK Hydro lieren beweegbaar stuurhuis nu in prijs verlaagd € 85000,- Tel. 06- 53680444 TE KOOP SPITS ms Reva, L 49, B 5, 08. 442 t. Nautisch compleet, Cummins 370 pk, kopschroef 170 pk. Vraagprijs € 98.000 Tel 06-30234284 GEVRAAGD MATROOS/ VOLMATROOS voor ms Volharding, per 16/08/10 Schoolvakanties en meeste weekenden vrij. Tel 06-52056133 MOBIELE 500BAR HD-UNIT Mog. tot zelf huren. Geschikt voor ruimen, tanken, etc. Ook conserveren. p.o.a. Tel. 06-46090769 GEVRAAGD KAPITEIN op bunkerschip ‘Alexia’ 3.500,T.2 wkn op/af, vaargebied Rotterdam/ Antwerpen. Tel. 0032-(03)2367456 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Compleet in veiligheid Verkoop | Verhuur | Diensten | Opleidingen | Advies T +31 (0)10 - 288 02 28 | rbc-nederland.nl

De Binnenvaartkrant 5 22 juni 2010 Duitse vaarwegen ontspringen (voorlopig) de dans bij bezuinigingen Het budget voor de infrastructuur in Duitsland, en daarmee ook voor de vaarwegen, blijft voorlopig stabiel. Een week geleden werd bekend dat de regering van bondskanselier Angela Merkel tot 2014 in totaal 80 miljard euro wil besparen. “Grote veranderingen ten laste van de vaarwegen die verder gaan dan de reeds bekende besparingsmaatregelen, verwacht ik niet”, zegt BDB-directeur Jens Schwanen. Maar voor definitieve uitspraken is het volgens Schwanen nog te vroeg. “Over de begroting voor 2011 wordt in de bondsdag (het Duitse parlement) pas medio september gedebatteerd. Eerste ontwerpen krijgen we begin juli te zien. Dan weten we meer.” De christendemocratisch-liberale coalitie in Duitsland wil prioriteit geven aan infrastructuurprojecten waarvan het nut voor de mobiliteit groot is. Het in stand houden van bestaande infrastructuur heeft daarbij meer prioriteit dan het verdere uitbouwen van de infrastructuur. Schwanen: “Voor de vaarwegen betekent dit dat in het westen van het land waarschijnlijk weer meer geinvesteerd zal worden dan in het oosten. Of hierdoor projecten van de lijst zullen verdwijnen en welke dat zijn weten we nog niet.” Ondertussen maken de Duitse binnenvaartorganisaties zich sterk voor het verlengen van een aantal steunmaatregelen, zoals het subsidieprogramma voor schone motoren en het moderniseringsprogramma voor de vloot. Beide programma’s lopen eind 2011 af. De belastingvoordelen bij het investeren in een nieuw schip (geregeld via § 6b in de Duitse wet Tijdelijke veerdienst IJburg-Pampus inkomstbelastingen) lopen zelfs eind dit jaar af. Voor wat de verlenging van deze laatste maatregel betreft, ziet het er volgens Schwanen goed uit. Over de toekomst van het motoren- en moderniseringsprogramma durft hij op dit moment geen uitspraak te doen. Maar: “Gezien de bezuinigingsplannen van de bondsregering wordt het moeilijk om deze programma’s te verlengen.” DOOR EVERT BRUINEKOOL Imre Leenhouts start 29 juni met de Sailboa, het voormalig vrachtschip Hendrika, een veerverbinding van Amsterdam IJburg naar Pampus. De tijdelijke veerdienst vaart tot 5 september driemaal daags vanuit de jachthaven op IJburg naar het forteiland. De nieuwe veerverbinding werd 16 juni feestelijk geopend in de jachthaven van IJburg. Rijk van Ark, directeur Dienst Economische Zaken van Asterdam, en wethouder Jeroen van Spijk onthulden samen met Imre Leenhouts het logo van de veerverbinding. Van Spijk hoopt en verwacht dat binnenkort positief wordt beslist over de bouw van de tweede fase op IJburg. “Een groter IJburg zal ook de veerverbinding ten goede komen”, stelde hij. Nanette Elfering, directeur van Pampus, noemde de veerverbinding een welkome aanvulling op de eigen veerdienst en spreekt van een veelbelovend initiatief. De tijdelijke veerverbinding naar Pampus vergt van Leenhouts een aanzienlijke investering. “De Sailboa is een schip dat moet varen met zowel een schipper als een maat. Tot de vijfde september bedragen alleen al de loonkosten zo´n 15.000 euro. Eigenlijk is het schip te duur voor deze dienst.” Leenhouts heeft er echter voor gekozen toch dit schip in te zetten als zomerveer. “Zodra blijkt dat de verbinding een succes is, komt er een tweede. Kleiner. schip bij zodat kan worden gevaren met slechts één bemanningslid.” Het streven is in de relatief korte periode tenminste 4.000 passagiers te vervoeren. “Of wij dat doel halen, zal vooraf afhangen van de regionale bekendheid van de Sailboa en van deze veerdienst.” Strengere straffen op het water Wie dronken aan het roer van een binnenvaartschip staat, kan binnenkort zijn vaarbevoegdheid kwijtraken. De ministerraad heeft afgelopen vrijdag op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met een wetsvoorstel waarin de straffen worden verzwaard voor mensen die de veiligheid op het water in gevaar brengen. Bij grove of herhaalde overtredingen kan straks het vaarbewijs worden ingenomen. Zo kan ook te hard varen met een snelle motorboot leiden tot invordering van het vaarbewijs. Net als bij auto’s al het geval is, kan de politie de (snelle) motorboot straks ook in beslag nemen. Wie zich niet houdt aan de regels van het groot vaarbewijs of het beperkt groot vaarbewijs, kan een boete krijgen. Een bestuurder van een pleziervaartuig die zonder klein vaarbewijs vaart, kan door de rechter een straf opgelegd krijgen. Imre Leenhouts geeft de Sailboa een nieuwe taak. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) 111 jaar oud De inzet als veerboot is een nieuwe taak voor het 111 jaar oude schip dat in 1899 op scheepswerf Boot in Delft te water werd gelaten onder de naam Catherina. De ijzeren geklonken Zeeuwse zeilklipper had een lengte van 28 meter, een breedte van 5,73 meter en een diepgang van 1,20 meter en werd gebouwd voor een bedrag van 7.000 gulden. Lange tijd werd de klipper ingezet als vrachtschip met als naam Hendrika. Totdat het schip in 1953 werd uitgerust met een luchtgekoelde Deutz-motor werd voer het uitsluitend zeilend met vracht. Begin zeventiger jaren werd het schip omgebouwd tot woonschip. In 2005 kwam het schip, nu onder de naam Sailboa, in de vaart als passagiersschip voor feesten en partijen Imre Leenhouts is sinds vorig jaar eigenaar. € 1,316 miljoen voor Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart De laatste tender van de Subsidieregeling Innovatie Binnenvaart (SIB) start op 15 juli. Hiervoor is € 1,316 miljoen beschikbaar, waarvan € 1 miljoen voor grote projecten (met projectkosten vanaf €100.000) en € 316.000 voor kleine projecten (met projectkosten tot € 100.000). kunnen tot en met 31 augustus 2010 worden ingediend bij AgentschapNL. Aanvragen voor kleine projecten dienen uiterlijk op 31 maart 2011 bij het Agentschap te worden ingediend. Alle voorstellen (zowel grote als kleine projecten) worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst. De regeling is bedoeld voor binnenvaartondernemingen, in goede- Voorstellen voor grote projecten i van Columbus Wat doet het EICB? ren- en personenvervoer. Ook samenwerkingsverbanden waarin tenminste één binnenvaartonderneming deelneemt samen met één of meer andere ondernemingen of kennisinstellingen, komen in aanmerking voor de regeling. Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat het (financiële) aandeel van de binne nvaartonderneming(en) tenminste gelijk is aan het aandeel van de overige deelnemers in het samenwerkingsverband. Thema’s De innovatiethema’s die in aanmerking komen voor deze regeling zijn: • Logistiek en nieuwe markten; • Overslagtechnieken; • Vermindering van luchtemissies en brandstofgebruik; • Scheepstechniek; • ICT en informatiestromen; • Onderwijs; • Veiligheid. De innovatieprojecten moeten betrekking hebben op: • Haalbaarheidsstudies; • Industrieel onderzoek; • Experimentele ontwikkeling; • Demonstraties. Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) en AgentschapNL voeren samen de subsidieregeling uit in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor vragen en/of advies over de regeling kunt u contact opnemen met het EICB of Agentschap- NL: EICB: telefoonnummer (010) 798 98 30 info@eicb.nl . www.eicb.nl AgentschapNL: telefoonnummer (088) 602 53 39 innovatiebinnenvaart@agentschapnl.nl www.agentschapnl.nl/sib

Copied successfully!

Binnenvaartkrant