Views
4 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 22 juni 2010 Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart!

De Binnenvaartkrant 47 22 juni 2010 Groter marktaandeel bij containers Ondanks – of dankzij? – de crisis heeft de binnenvaart vorig jaar haar positie in het vervoer van containers versterkt. Het aandeel in de Rotterdamse modal split nam ten opzichte van 2008 toe van 30 naar 33 procent. Deze cijfers maakte presidentdirecteur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam vorige week bekend op de conferentie Rail infrastructure for freight services: from corridors to network in Rotterdam. Smits moest daar vertellen dat het spoorvervoer in 2009 daalde: van 13 naar 11 procent. Het wegvervoer ging van 57 naar 56 procent. Het totale volume van het achterlandvervoer daalde met 12 procent van 7.823.000 TEU in 2008 naar 6.869.000 TEU in 2009. Het spoor vervoerde 755.000 TEU, een afname van 25 procent ten opzichte van de 1.010.000 TEU van 2008. Over de weg liep het volume 14 procent terug van 4.476.000 naar 3.845.000 TEU. Ook de binnenvaart verloor lading, maar minder dan de andere vervoersvormen; vandaar dat het marktaandeel groeide. Over water werd 2.269.000 TEU getransporteerd. Dat was 3 procent minder dan de 2.337.000 TEU van 2008. Tarieven Spoorvervoerders konden of wilden de tarieven niet, of niet snel genoeg, aanpassen aan het afnemende volume, aldus Smits. Zo werden pas laat in 2009 de toegangstarieven voor de Betuweroute verlaagd. Binnenvaart en wegvervoer zijn flexibeler in hun tariefstelling wanneer er een overschot is aan vervoerscapaciteit. Daarnaast profiteerde de binnenvaart van het wegvallen van beperkingen in de afhandelingcapaciteit op de zeeterminals. Het wegvervoer leed relatief meer onder de crisis omdat het een groot aandeel heeft (rond de 70 procent), in het intra-Europese (shortsea) vervoer. Dit is relatief zwaar getroffen door de economische teruggang in vooral het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje. De toekomstige groei van de containeroverslag vindt plaats op de grote terminals in het westen van de Rotterdamse haven. Vanaf 2013 worden terminals op de Tweede Maasvlakte operationeel. Op de Maasvlaktes wordt gestreefd naar een modal split in 2035 van binnenvaart 45 procent, spoor 20 procent en weg 35 procent. Havenbedrijf Rotterdam probeert met zijn beleid om het aandeel van de vrachtwagen te verminderen en zo een modal shift te stimuleren ten gunste van binnenvaart en spoor. Ontwikkeling modal split achterlandcontainers (in %): Binnenvaart Spoor Weg 2001 30 9 61 2002 32 9 59 2003 31 10 59 2004 31 9 60 2005 31 9 60 2006 30 11 59 2007 30 11 59 2008 30 13 57 2009 33 11 56 Chinees transport op Afrikaanse zeebodem >> vervolg van pagina 45 Op de scheepsbrede brug is voldoende ruimte om specifieke en maritieme apparatuur te huisvesten in een veelheid aan lessenaars en touchscreens. Ramen van plafond tot aan de vloer zorgen voor een panorama over elke vierkante meter dek. Schipper Willie Hofman staat hier met zijn acht man sterke crew aan het roer. Hij begon 25 jaar terug bij Boskalis en weet waar het langs gaat aan boord. De toerist die zandsuppletie voor de kust in volleg gang ziet, heeft werkelijk geen idee wat een techniek er achter zo’n spuit schuilgaat. Er komt bij zo’n hopperzuiger nogal wat kijken. Dok Leo Boer trok zich vier jaar geleden, bij de overname door drie van zijn medewerkers, terug uit de werf. Stilzitten was Leo vreemd, het idee bestond allang en nu was de kans in China een dok van 150 meter te laten bouwen, plus een aantal duwbakken. Iedereen in het metier weet inmiddels dat de sleepboot tijdens de overtocht bij slecht weer de handdoek in de ring gooide en dat het transport op een droogte strandde aan de Afrikaanse kust. Op spectaculaire beelden was te zien hoe de zee zijn vernieling aanrichtte. Het begrijpelijke besluit van de Afrikaanse overheid om de ponton en zijn last door de inzet van explosieven aan de zilte natuur te geven deed maritieme harten zeer. Veel geld lag in het water. Ondernemer Leo Boer liet het er niet bij zitten. Hij onderging een stoomcursus diplomatie en kreeg na veel onderhandelingen en vliegtuigkilometers zijn centen boven water. De opdracht voor een nieuw 150 meter dok is ondertekend en de bouw ervan is reeds in gang gezet. Bij goede wind en met een kapitein met doorzettingsvermogen komt het dok, zoals aanvankelijk gepland maar ietsje later, naar Sliedrecht. Onverwacht heeft de Afrikaanse overheid ter plaatse nu de intentie om de ponton toch weer boven water te krijgen. Men wil met een leerschoolproject het gat dichten en de ponton met lucht weer drijvend De 90 meter lange hopperzuiger heeft een laadvermogen van 4500 kuub. maken. De overheid heeft aan Leo Boer gevraagd of hij leiding wil geven aan dit project. File op het Maas-Waalkanaal Veerpont Willemstad is terug DOOR COR SPEK De veerpont van Willemstad keert – na bijna een halve eeuw – terug. Deze zomer vaart er tussen de vestingstad en Numansdorp een klein pontje voor toeristen en fietsers. Per keer kunnen twaalf passagiers en twaalf fietsen de overtocht maken. Het gaat vooralsnog om een proef die wordt gesubsidieerd door het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard en de provincie Zuid-Holland. Bij voldoende belangstelling komt er mogelijk een permanente verbinding. Voor de eerste afvaart op 3 juni moest er veel werk worden verzet en bleek de grondige opknapbeurt meer dan nodig. In juni en september vaart de mobiele oeververbinding van woensdag tot en met zondag. In juli en augustus gebeurt dat ook op dinsdagen. De overtocht duurt ongeveer een half uur. Op maandag 14 juni ontstond er bij de Heumense Sluis in het Maas-Waalkanaal een stremming voor al het scheepvaartverkeer. Rond 11.00 uur had een duwboot in de sluis een anker verloren. Er moesten duikers en een kraanwagen aan te pas komen om het anker te vinden en te lichten. In een korte spanne tijds lagen er bijna twintig schepen te wachten. Nadat de daarvoor opgeroepen diensten hun werk gedaan hadden, konden om ongeveer 15.00 uur, eerst vanaf beneden en later vanaf boven, de wachtende schepen hun reis vervolgen. (foto Harrie van Eeuwijk)

Binnenvaartkrant