Views
4 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 22 juni 2010 Ons nieuws laat U niet koud! Wij feliciteren TMS Wotan GmbH & Co. KG van harte met het mts Wotan en wensen schip en bemanning een behouden vaart! Wir wünschen den MTS “Wotan“ mit der von uns gefertigten und montierten Ruderanlage allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel • Schiffselektrik • Ruderanlagen, Rudersysteme • Schiffshydraulik • Ruderhauspulte, Schalttafeln • Tankwarnanlagen Sie finden uns: FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Werftstraße 25 47053 Duisburg Tel: +49/203/60967-0 Fax: +49/203/60967-16 e-mail: fc-schiffstechnik@t-online.de Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Wotan Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Twee stuks 2-schroefspindelpompen type EPS250. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 250 m3/uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren, 105 kW EEx-de IIB. Voor extra info: info@epsbv.com Wir Wünschen TMS Wotan GmbH & Co. KG mit mts Wotan allzeit Gute Fahrt. Auch hier lieferten wir das komplette Steuerhaus einschl. Hubschacht und den kompletten Wohnungsausbau inkl. Möbel, Küchen, Sanitär- und Fliesenarbeiten. Wij wensen TMS Wotan & Co. KG met het mts Wotan BEHOUDEN VAART Voor het mts Wotan leverden wij: Mitsubishi S12R-C2MPTK, 1278 pk / 1600 omw. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 35 22 juni 2010 Wotan zoekt Duits kanalengebied op DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De gloednieuwe tanker Wotan die in opdracht van de Duitse financieringsmaatschappij Ludwig Harms Finanzdienstleistungen uit Elsfleth is gebouwd door Groningen Shipyards, gaat veelvuldig het Noordwest-Duitse kanalengebied opzoeken. De tanker werd vrijdag 27 mei ten doop gehouden aan het Winschoterdiep. Naar katholiek gebruik werd de Wotan ingezegend door een geestelijke, in dit geval een aalmoezenier. De doop werd verricht door dochter Anneke Harms, die het schip een behouden vaart wenste. Bij de feestelijke ingebruikname keken zowel eigenaar Ludwig Harms als werfeigenaar Christian Hochbein nog even terug op de tewaterlating op 17 maart. Want die verliep niet helemaal vlekkeloos. “Toen wilde het schip niet het water in; nu wil het er niet meer uit”, sprak Hochbein. Ludwig Harms zei wel een idee te hebben over de oorzaak: “Wotan zat en bleef zitten. Het water was te koud.” Na deze kwinkslag werd de toon iets serieuzer van aard, toen Harms iedereen rechthärzlich bedankte die bijdroeg aan de bouw van het schip. Ludwig Harms is specialist in de binnen- en kustvaart en verzorgt voor scheepsbezitters onder meer betalingsverkeer, boekhouding, loonboekhouding, financiële planning, transactiebeheer, financiering en financieringsbegeleiding. Inmiddels werkt Groningen Shipyards ook aan de afbouw van een tweede schip in opdracht van Ludwig Harms: de Buran. De doop werd verricht door Anneke Harms. (foto’s Jan Johan ten Have) Geen beperkingen Over de samenwerking zegt Arne Harms, zoon des huizes en partner in Ludwig Harms Finanzdienstleistungen: “De prestatie van Groningen Shipyard is naar volle tevredenheid; wij kunnen deze werf beslist aanbevelen.” Ludwig Harms liet de Wotan bouwen in nauwe samenspraak met de familie Jürgen Meyer, die het schip pacht. Over de aanleiding voor de bouw vertelt Arne Harms: “We hebben deze stap gezet met het oog op de dubbelwandigheidsthematiek en vanwege de vraag uit de markt die wij constateren.” Jürgen Meyer, zijn familie en bemanning leggen zichzelf geen beperkingen op qua vaargebied. Maar gezien de voor een nieuwbouwtanker geringe lengte van 84,65 meter ligt voor de hand dat de focus komt te liggen op de Noordwest-Duitse kanalen. “De technische proefvaart is uitstekend verlopen”, vertelt coördinator inbedrijfstelling Toby de Graaff van Groningen Shipyards. En over de achtergrond van de zakelijke band tussen de in Nederland gevestigde werf en de Duitse reder: “Wij krijgen meer en meer bekendheid in de Duitse binnenvaartsector.” De Groninger werf bouwt dan ook veruit het meest voor Duitse opdrachtgevers, wat zonder twijfel terug te leiden is op de eigenaren van de werf de Duitsers Christian Hochbein en Daniël Gausch. Voor- en achterschip van de Wotan zijn gebouwd bij Groningen Shipyards, terwijl de even verderop gelegen zusteronderneming GSC verantwoordelijk was voor de bouw van de middensecties en het casco tot één geheel laste. Het casco van de type C-tanker werd op 17 maart te water gelaten en daarna voor afbouw naar Groningen Shipyards gesleept. Formaat De Wotan is - voor nieuwbouwschepen - van gering formaat. De tanker is 84,65 meter lang en 9,50 meter breed. Het schip heeft een totale capaciteit van 1593 ton, verdeeld over vijf ladingtanks. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen die extern te verwarmen zijn. Laden en lossen gebeurt via het leidingsysteem dat is geleverd door Deymann-Rohrbau, specialist in ontwerp, planning en bouw van pijpleidingsystemen in de scheepsbouw, van binnenvaarttankers tot zeeschepen. European Pump Services (EPS) uit Ridderkerk voorzag de Wotan van Bornemann-pompen met een capaciteit van 250 kubieke meter per uur tot een maximum van 200 cSt. EPS is specialist in de verkoop en installatie van pompsystemen en reparatie, revisie en onderhoud van deze systemen. De systemen worden met name toegepast in de maritieme sector, industrie en voedingsmiddelensector. De Zentrale Schiffuntersuchungskommission (ZSUK) en de Germanischer Lloyd onderwierpen de gloednieuwe tanker Wotan aan een grondig bouwtechnisch en een veiligheidsonderzoek. En zij kwamen tot de conclusie dat de zaken aan boord van het bij Groningen Shipyards in Waterhuizen gebouwde schip pico bello voor elkaar zijn. Wie leverden aan het mts Wotan Groningen Shipyard B.V. Complete bouw casco en afbouw Ludwig Harms Finanzdienstleistungen e.K. Financiering, management en accountancy VSV Vereinigte Schiffs-Versicherung V.a.G. en Marine Assekuranz Verzekering SUK Classificatie Germanischer Lloyd Classificatie Koedood Dieselservice B.V. Levering hoofdmotor Mitsubishi S12R C2MPTK. 1278 pk / 1600 rpm. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Maritiem Cluster Friesland Uitlijnen hoofdmotor ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W5200, 4,345:1, PTO type O, voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller - und Marinetechnik GmbH Schroef Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Schroefas, ankers en kettingen Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø 1.566 mm FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Stuurwerk Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers en anodes Dolderman B.V. John Deere generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef OMEGA 03100-4k met een vermogen van 282 kW/1780 tpm WindeX Engineering B.V. Levering en montage airconditioning en overdrukinstallatie MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingspparatuur Unisafe Marine Firefighting & Safety Equipment Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Kadlec & Brödlin GmbH komplette elektrische und elektronische Ausrüstung Tankmeßsystem und Software 2-Draht Bussystem im Zusammenhang mit SPS Touchscreen Monitoring System 2x Furuno RHRS2005 TFT Radaranlage PERISKAL Tresco Navigationssoftware Nauticast AIS Transponder Furuno GPS Kompass SC50 Radio Zeeland SIGMA 500 Kombipilot Radio Zeeland SIGMA 120 Echolot Radio Zeeland SIGMA 130 Windmessanlage Radio Zeeland SIGMA 700 Sprechanlage 3x Funkanlage Sailor RT2048 Computersystem GSM Telefonanlage Kamerasystem Travel Vision Q6 Satellitenanlage Zöllner Typhon Anlage Victron Omvormer/ acculader RUSCH-PUMPEN FABRIK GmbH Pompen G. Theodor Freese GmbH & Co. KG Schilder en/ of conserveren v/d machinekamer, coating lading tanks Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis met hefkolom, betimmering stuurhuis en woning, aanleg sanitaire installatie, isolatie woning, vloerverwarming en stoffering Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Blommaert BVBA Voormast type Arizona Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Scheepskranenbouw Arnhem BV Misti autokraan Winteb B.V. Ontluchtingen Bunkerstation Heijmen B.V. ADNR pakket, BP smeermiddelen Deymann Rohrbau Dekleidingen EPS European Pump Services B.V. 2 Bornemann schroefspindelpompen type EPS250. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 250 m3/ uur en kunnen worden ingezet van lichte producten tot MDO (200 cSt). Aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren, 105 kW EEx-de IIB. Endress + Hauser GmbH Tankmeetapparatuur Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant