Views
4 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 22 juni 2010 BOEK NU ! U heeft nog 4 dagen Speciale aanbieding 11-daagse cruise voor de lezers van de Binnenvaartkrant: Unieke sponsor cruise voor (oud) binnenvaartschippers All inclusive Captains cruise • Verblijf in een prachtige suite • Royaal volpension met een overheerlijk ontbijtbuffet met live cooking, lunch buffet met “live cutting station” en een vijfgangen diner • Binnenlands gedistilleerde dranken • Premiere cocktail • Captain’s Dinner en live entertainment Suites Junior Suite 14m² Select dek, achterzijde - 2 eenpersoonsbedden p.p. Superior Suite 14m² Select dek, voorzijde - 2 eenpersoonsbedden Deluxe Suite Select Voyages Reserveren: Tel. 026-325 9278 E: info@select-voyages.nl p.p. 14m² Select dek, midden sectie - 2 eenpersoonsbedden p.p. p.p. p.p. * dranken binnenlands gedistilleerd * Meerprijs voor 1-persoonsbezetting 45% * Vaarschema onder voorbehoud Vaarschema All inclusive 11-daagse riviercruise speciaal voor alle oud varenden Deze cruise wordt mede mogelijk gemaakt door: www.vantiem.nl Drechtfuel HANDEL- EN SCHEEPVAARTBEDRIJF O. SLOKKERS B.V.

De Binnenvaartkrant 31 22 juni 2010 Atlantic Power nóg sterker DOOR JOHAN DE WITTE Exact volgens de planning van Scheepswerf Nederlofs jongste voorman Ron Nieuwenhuijsen duurde de groei van de Atlantic Power van 110 naar 135 meter zes weken. Nauwelijks een dag na het opdraaien lag het eigendom van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij in twee stukken op de helling. Toen door een 18 x 3,50 meter grote hydraulische transporter de 250 ton zware, 25 meter lange en 13,50 meter brede middensectie tussen de snijvlakken werd gemanoeuvreerd, was het nog even spannend. “Er loopt bij ons genoeg ervaring op de werf, maar je moet bij zo’n karwei scherp blijven en onvoorwaardelijk op je collega’s kunnen rekenen.” Om de bewerkelijke sectie op te mallen kwam er kunst- en vliegwerk aan te pas. Eind dag 3 zaten de delen weer aan elkaar. Strubbelingen van feestdagen als Bevrijdingsdag en Koninginnedag – evenals de vertraging door een noordoosten windje – werd vanaf dag 1 getackeld met overwerk. “Een strakke planning”, aldus Ron Nieuwenhuijsen, de stuurman van zo’n dertig medewerkers bij dit karwei. Met leidingwerk van Van Leemberg, conservering door Den Breejen en elektrisch aan elkaar geengineerd door Bogenda stak de Atlantic Power in zijn nieuwe outfit en 5964 ton groot op 12 mei zijn kop in het Vuile Gat voor de proefvaart. Verlengen “Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij gaf Rensen Shipbuilding opdracht tot de bouw van een 110 x 13,50 x 5,32 meter en twee maal 135 x 13,50 x 5,32 schepen. Smits Machinefabriek uit Krimpen aan de Lek installeert de bunkerschepen, De proefvaart op het Vuile Gat verliep goed. (foto’s Johan de Witte) met als eerste de Atlantic Power aan de afbouwkade bij de voormalige IJsselwerf.” Dat was 2006! En nu alweer verlengen, terwijl er onder de Atlantic-vlag opnieuw een 110- meter in de vaart wordt gebracht. “De nieuwe 110-meter is de wens van een goede klant”, zegt Atlantics technische man voor de binnenvaart, Andreas van Winssen, die ons voor de proefvaart uitgenodigd heeft. “De 110 meter is een antwoord op de marktontwikkeling. We stemmen af op wat de klant vraagt.” “In de keuze van componenten voor onze schepen gaan we zoals gebruikelijk voor duurzaamheid en uniformiteit. Gelijktijdig met de verlenging hebben we groot survey uitgevoerd, zodat deze er weer een poosje tegen kan. Opnieuw pakte Scheepswerf Nederlof de job voortvarend en just in time, met kwaliteit aan. Als firma werken we daar graag mee.” Onduidelijk In de nieuwe samenwerking van IVW met LRS en andere klassificatiebureaus voor certificering blijkt dat ondernemers veel zelf moeten doen. Anders komt het technisch en met de certificaten niet op tijd in orde. De mensen op de werkvloer zijn welwillend, echter degenen die de lakens uitdelen kunnen hun bed niet opschudden. Dat is een geluid dat boven de decibels van de MAK-motor (type 6M, 1550 pk) uitkomt – wat de experts aan boord evenwel niet verhindert hun werk te doen. Hoewel er al lang over de overheveling van taken naar bureaus is gesproken, zorgt onduidelijkheid over disciplines en technische informatie voor problemen en hinderlijke vertraging voor het bedrijfsleven. De Atlantic Power heeft niet het karakter van een raceboot. Toch liep het schip vlot door de punten van IVW/Lloyds en kreeg het zijn certificaat. Wie leverden aan het mts Atlantic Power Scheepswerf Nederlof Dubbelwandige verlenging Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw B.V. Leidingwerken Bogenda Electro Electrische installatie Fa. Van Loenen Diverse ijzerwerken Fa.Teuben Transport secties Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveaumeting type Magnetrol Eclipse, overvulbeveiliging, temperatuuralarmering, drukalarmering, temperatuurmeting en drukmeting Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Lloyd’s Register of Shipping EMEA Tekeningen en begeleiding Verhaar Omega B.V. Omega boegschroef Machinefabriek Bolier B.V. Controle voortstuwing Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Schilderwerk De Jong Marine Service B.V. Appendages Stroom en Visser Schoonmaken en conserveren buitenkant schip De Waal Machinefabriek B.V. Watergesmeerde schroefasinstallatie met de Waal seals Van der Leun Metaalbewerking B.V. Levering trunkhoofden Corus Feijen Levering staal Panheel Maritiem 2010: gewonnen wedstrijd voor organisatoren en sponsors DOOR JO BINDELS De weergoden waren Panheel Maritiem achteraf gunstig gezind. Zij hadden vooral voor de zondag, de publieksdag, puik weer geregeld. Weliswaar bedekte lucht, maar geen druppel regen en een temperatuurtje dat de toets der kritiek kon doorstaan. Dat vonden de bezoekers ook want zij lieten in grote getale (naar schatting tegen de 10.000) van hun belangstelling blijken. Op het feestterrein aan de Antoniusplas waren alle ingredienten voor een genoeglijke middag en avond present. De organisatoren hadden dan ook niets nagelaten om het de bezoekers zo aanganaam mogelijk te maken. De eieren met spek vonden rond een uur of elf gretig aftrek. Om 12.00 uur brachten de organisatie een dankbetoon aan de sponsors voor hun gulle gaven, begeleid door de opzwepende klanken van de steelband Agogo. Toen begon het terrein al aardig vol te lopen en rond een uur of drie was het gezellig druk. Alle exposanten en deelnemers verheugden zich in een grote belangstelling. Veel mensen bezochten de nostalgische sleepboten, de twee tjalken en de politieboot van het KLPD en lieten zich alles uitleggen. Kromhout De stationaire motoren, met dit jaar de focus op Kromhout, lieten oude tijden herleven. De start van de Kromhout M00 met het ritueel van voorverwarmen, goed smeren en aangooien van het vliegwiel was een belevenis. Het duurde elke keer zo’n vijf tot tien minuten, wat Roel Kleinstra jr uit Maasbracht deed opmerken: “Je ziet wel dat de mensen vroeger meer tijd hadden.” Leden van een vereniging die voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog in stand willen houden, waren ook aanwezig. Niet verwonderlijk dat dit amfibische voertuigen waren: een Weasel M29C uit 1943 en een model van de LVT7 (schaal ongeveer 1 op 4.5), een amfibisch voertuig dat zijn oorsprong ook vond in de Tweede Wereldoorlog en sindsdien verder ontwikkeld is. Spectaculair hoe deze toch zware, metalen voertuigen met de neus het water induiken en daarna door het water ploegen. De feesttent met drankjes voor één (!) euro en hapjes (zoals nieuwe haring op zwartbrood) mocht zich ook in een grote belangstelling verheugen. De Shantygroep Aan Paol 60 uit Nederweert verhoogde de feestvreugde. De kramen op het feestterrein met vis, frites, ijs en popcorn hadden over klandizie ook niet te klagen. Het streven van de organisatoren om het succes van de editie 2009 van Panheel Maritiem minstens te evenaren is geslaagd. Een gewonnen wedstrijd voor de organisatoren, dus. Met dank aan de sponsors, zonder wie een evenement als Panheel Maritiem niet mogelijk is, en aan de bezoekers die de inspanningen van de organisatoren en de bijdragen van de sponsors gehonoreerd hebben met hun overweldigende belangstelling, aldus het Comité Panheel Maritiem. Het startritueel van de Kromhout M00 trok veel bekijks (foto Jo Bindels)

Binnenvaartkrant