Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 22 juni 2010 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com Informeer naar: • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

De Binnenvaartkrant 29 22 juni 2010 Steeds meer passagiersschepen op ARK DOOR EVERT BRUINEKOOL In vijf jaar tijd groeide het aantal grote passagiersschepen dat gebruik maakt van het Amsterdam- Rijnkanaal met 24 procent tot 3.100. Naast de grote passagiersschepen zijn er ook nog kleinere exemplaren, vaak voormalige binnenvaartschepen, die zich vooral richten op fiets/vaarvakanties. Hun aantal is onbekend. De passagiersvaart op de grote rivieren, en ook kanalen, maakt in vrijwel geheel Europa een groei door. Wat opvalt, is dat veel steden langs bijvoorbeeld de Rijn en de Moezel aanzienlijk investeren in afmeerplaatsen en voorzieningen om op die manier rederijen over te halen er één of meer overnachtingen per reis in te plannen. Nederland blijft op dat gebied enigszins achter. “In onze regio zijn de steden langs het water nog niet echt gericht op de passagiersvaart”, meldt Willem Wouters, hoofd scheepvaartdienst Rijkswaterstaat Utrecht. Afmeerplaatsen In Utrecht zijn voor de passagiersschepen meerplaatsen gereserveerd bij de Meernbrug. Er is overleg gevoerd om de afmeerplek te verhuizen naar een voor passagiers aantrekkelijker locatie bij de Galecopperbrug ter hoogte van de autoafzetplaats. Tot op heden zijn deze plannen nog niet gerealiseerd. Voor Feenstra Rijn Lijn, een van de grootste Nederlandse rederijen, is dat een reden om Utrecht uit het programma te schrappen. “Helaas hebben wij gemerkt dat onze schepen ongewenst bezoek kregen met als gevolg diefstal”, vertelt directeur Touroperating Nico Arnts. “Wel hebben wij stopplaatsen nabij Utrecht: bij Vianen en Wijk bij Duurstede. Verder zijn we in gesprek met Vreeswijk.” Feenstra Rijn Lijn verzorgt gedurende het gehele jaar honderden riviercruises. “Nederland staat daarin centraal”, stelt Arnts. “We hebben voor buitenlanders kleine tochten van drie en zes nachten, waarbij afstanden veelal over het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer worden afgelegd. Maar wij hebben ook een rondje Noord- Nederland, reizen naar Texel en 14- en 28-daagse reizen door heel Nederland.” Het merendeel van de Feenstraschepen is te groot om over de kleine rivieren te varen. “Ons kleinste schip is 75 meter. Daarmee kunnen wij overal komen. Maar voor het merendeel van onze schepen geldt dat wij echt op de grote vaarwegen zijn aangewezen. En die schepen maken dan inderdaad gebruik van het Amsterdam-Rijnkanaal.” IJsselmeer Steden die inspringen op de behoeftes van de rederijen kunnen rekenen op de komst van wel tienduizenden toeristen per jaar. “Afgelopen jaar ontvingen wij in Volendam zo’n 400 passagiersschepen”, Op het Amsterdam-Rijnkanaal varen steeds meer passagiersschepen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) vertelt havenmeester W. Veerman. ‘Het zijn vooral Amerikanen, die na een zeecruise aankomen in Amsterdam en dan een rondje maken langs de mooie plaatsen aan en in de buurt van het IJsselmeer. Zoals Zaandam, Zaanse Schans, Volendam, Enkhuizen, Hoorn en Urk.” Hoewel Volendam blij is met de groei van het toeristisch bezoek, ziet Veerman ook nadelen. “Een cruiseschip vaart echt op schema. En van dat schema kan niet of nauwelijks worden afgeweken. Dat kan lijden tot hinder voor de overige scheepvaart.” Ook Willem Wouters meldt het strakke schema als knelpunt. “Dit geldt vooral voor riviercruiseschepen die Amsterdam als eindpunt hebben. Dat komt doordat zij vaak passagiers aan boord hebben die op tijd op Schiphol moeten zijn om hun retourvlucht te halen. Natuurlijk proberen wij alles te doen om hen ter wille te zijn, maar soms is oponthoud onoverkomelijk.” Faciliteiten Amsterdam biedt de passagiersvaart een groot aantal faciliteiten. “Op de website van Haven Amsterdam zijn de aankomst- en vertrektijden van de riviercruise te volgen”, meldt een woordvoerder. “Touringcarmaatschappijen, taxi’s, gidsen, leveranciers van brandstoffen en water en servicebedrijven en touroperators kunnen op de site terecht voor informatie. Er staat ook handige informatie, zoals ligplaatskaartjes en parkeervoorzieningen in de omgeving. Voor de rederijen is er de mogelijkheid ze digitaal te reserveren. Amsterdam is één van de eerste in Europa die al deze mogelijkheden biedt.” Haven Amsterdam heeft, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, ervoor gezorgd dat bijna alle ligplaatsen voor riviercruiseschepen in de directe nabijheid van het Centraal Station zijn en dus goed bereikbaar via het openbaar vervoer. Het resultaat van al die inspanningen en investeringen is duidelijk merkbaar. “Vorig jaar hebben 233.766 passagiersvaart met de riviercruise Amsterdam bezocht. Dat is zelfs meer dan de 181.548 passagiers die met zeecruises in onze haven arriveerden.” Vers van ‘t mes bij ‘t Ambacht DOOR JOHAN DE WITTE Blond schuimend bier na het zilt van de Hollandse nieuwe, genuttigd in het gangboord van de sponsors (Van Mameren Betimmeringen, Koedood Dieselservice, Alubouw de Mooy, Bogenda Elektro en ‘t Ambacht Scheepswerf en Machinefabriek) is investeren in het fonds ‘Toekomstperpectief’. Het keert zich uit in informatie, deals en heeft amusement als intrinsieke waarde. Liefhebbers van ons nationale product veroorzaakten donderdag 10 juni opstoppingen op het wegennet De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft klassebureau Germanischer Lloyd geautoriseerd om inspecties uit te voeren voor de certificering van binnenvaartschepen. Eerder kregen Lloyd’s Register en Bureau Veritas al diezelfde autorisatie. Deze taakoverdracht maakt deel uit van de plannen van IVW om in de loop van dit en volgend jaar alle certificerende werkzaamheden voor richting scheepswerf ‘t Ambacht. Als een beroemdheid trok ons matje groot publiek. Het incidentele buitje drong het publiek onder de partytenten, als haringen in een ton. Jaar in jaar uit biedt de Ambachtse haringparty een ambiance om van te smullen. Zoals gebruikelijk leverde Hoek’s Vishandel uit Alblasserdam de haringen voor de Ambachtse ‘elite’. Vet, romig, mals, juist van zoutgehalte en 36 uur gerijpt, waren ze weer om op te vreten. Voor genieters van het gebakken zeebanket was er gelegenheid te ankeren op de rede van de bakoven. Ook GL mag inspecties doen binnenvaartschepen over te dragen aan marktpartijen. Dat geeft IVW de mogelijkheid meer aandacht te besteden aan handhaving van de nieuwe Binnenvaartwet en de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, door risicoanalyse, trendanalyse, eigen thematische acties en acties in samenwerking met Rijkswaterstaat. Cateraar Meals and More (‘van traditie tot uitdaging’) beheerde drank en buffet, waarbij de ijk kon worden aangeladen. De muziek zette er nog een tandje bij. Vooral blijven doen Ambacht, tot volgend jaar! In 1380 vond Willem Beukelszoon uit Biervliet het haringkaken uit. Met een speciaal mesje ontnam hij de haring zijn ingewanden (behalve de alvleesklier) en zoutte hem in het vat. Dat rijp- en smaakproces is nog altijd Hollandse specialiteit. Er zit in 2010 zo’n 16 procent vet op de graat. Dit percentage trekt de komende weken nog een beetje bij. De prijs van de gepekelde kostbaarheden lag in beginsel boven de 2 euro. Het eerste vaatje bracht 58.000 euro op. Nieuwe directeur voor Lehnkering Logistics Haringen én een ambiance om van te smullen. (foto Johan de Witte) Mark van Andel (46) is benoemd tot directeur van Lehnkering Logistics bv in Rotterdam en Lehnkering Logistics nv in Antwerpen. Van Andel was managing director en director contract logistics voor de Benelux en Frankrijk bij UPS Supply Chain Solutions. Hij heeft daar ruime ervaring opgedaan in de internationale logistiek. Eerder werkte hij onder andere bij bulkoverslagbedrijf Koninklijke Frans Swarttouw in Rotterdam. Met een omzet van circa 550 miljoen euro en meer dan 2.600 medewerkers behoort Lehnkering tot de leidende logistieke dienstverleners in Noordwest- en Centraal-Europa. Vooral in de chemische en staalindustrie beschikt het bedrijf al meer dan 135 jaar over een ruime ervaring op het gebied van logistiek en diensten.

De Binnenvaartkrant