Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 22 juni 2010 Wij feliciteren Iskes Towage & Salvage van harte met de tugboat Brent en de tugboat Ginger. Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek

De Binnenvaartkrant 27 22 juni 2010 Van Wijk Stuurhuizen: Ook sterk in verbouwing en aanpassing DOOR JAN HOEK ‘Schipper wordt in stuurhut aangereden door auto’. Het lijkt een beetje op visserslatijn of een stoer zeemansverhaal, maar het was wel degelijk de harde realiteit. De Titania vaart rustig op de Rijn even onder Xanten als plotseling het veel grotere en met zand geladen Belgische motorschip Taro opduikt. Uitwijken is onmogelijk en met een knal varen de schepen frontaal op elkaar. Op de woning van de Titania stond de Mazda van de schipper, die door de botsing naar voren schuift en in de houten stuurhut kapitein Jan Izelaar raakt. Dat gaat met zo’n kracht dat de schipper met zijn arm een stuk uit het stuurrad slaat. Hij heeft ongelooflijk veel geluk gehad en op wat wondjes door rondvliegend glas na, mankeerde de schipper niets. Dat kon van de stuurhut niet gezegd worden, want daar was niet veel meer van over. Bij Van Wijk Stuurhuizen in Werkendam werd een nieuwe stuurhut geplaatst. Projectleider Henri Raams vertelt daarover: “De Titania is een compleet ander schip geworden. We hebben de houten stuurhut vervangen door een aluminium uitvoering. Door een kleine aanpassing van het ijzerwerk hebben we een grotere hut kunnen maken met een knikfront en schuine zijkanten.” “De schipper zag enorm op tegen de verbouwing, maar het is hem 100 procent meegevallen en hij is zeer content met het resultaat.” T-model Ook met het ‘oppimpen’ van de Merwede heeft Van Wijk Stuurhuizen bewezen naast nieuwbouw sterk te zijn in verbouwingen en De Titania kreeg een aluminium stuurhut, die ook nog groter is dan de oude. (foto Van Wijk Stuurhuizen) aanpassingen. “De schipper wilde meer ruimte in zijn stuurhut”, zegt Henri Raams over dat project. “Eind vorig jaar zijn we met een computer aan boord gegaan en we hebben ter plaatse de nieuwe stuurhut opgemeten én uitgezet. Ook hier is de houten stuurhut vervangen door een aluminium uitvoering.” “We hebben de ruimte om de oude stuurhut benut om een grotere stuurhut te plaatsen. Van 3 x 3 meter heeft de eigenaar van de Merwede nu een stuurhut in T-model van 4 x 3,37 meter. Op deze manier hebben we de grootst mogelijke ruimte gecreëerd en meer sierlijkheid aan het schip gegeven.” Schuifdeuren Directeur Gerrit Nieuwkoop vult aan: “Dankzij deze opdrachten hebben we meer contact met de opdrachtgevers, waardoor we aanmerkelijk creatiever kunnen zijn. Bovendien zorgt het binnen ons bedrijf voor continuïteit.” “Ook met de door ons gemaakte aluminium deuren loopt het goed. Op zeer korte termijn gaan we ons leveringspakket uitbreiden met in eigen bedrijf ontwikkelde schuifdeuren; met name in de passagiersvaart en kleine bunkerschepen is hier veel vraag naar.” Shalom, Speranza en de oude Glashouwer “Alles wat niet meer zwart of roestig is hebben wij aangeraakt”, zegt Pim Gijsbers (30) over zijn 200 vierkante meter woonschip. Hij en zijn vrouw Ineke de Jong (31) hebben al heel wat werk in de oude Speranza zitten. Want zo heette de 39 meter lange luxe motor in de varende conditie. De laatste schipper heette T.W. Glashouwer. Maar Gijsbers en zijn levensgezellin willen met hun nieuwe aanwinst ook gaan varen en zeker niet lui in de Nijmeegse Waalhaven blijven liggen. Lui? Kijk eens om je heen hoeveel werk hier is verzet in dit oude ruim. Alles is prachtig ingetimmerd, vernuftig geïsoleerd en krachtig verbouwd. Pim Gijsbers en zijn vrouw hebben beslist geen twee linkerhanden. Hij hoe zien anderen de binnenvaart Van de is engineer van beroep en “komt helemaal niet van de vaart. Ik zag het schip op (vastgoedwebsite) Funda liggen”, lacht hij. Het werd sjouwen en verbouwen. “Het schip heeft drie jaar in de haven gelegen als ik het goed heb begrepen. Al die jaren is er niks aan gedaan. Het ruim was nog helemaal ruim, er waren alleen een badkamer en een slaapkamer ingetimmerd. Die er snel zullen worden uitgesloopt.” Verwarming Aan boord staat een pomp die water door een warmtewisselaar leidt. Het water wordt uit de rivier opgepompt. “Daarmee verwarmen we de boel aan boord. Aan de wal wordt het ook steeds vaker op deze manier gedaan, maar dan met een waterput. Als het flink gaat vriezen ANDERE KANT | door Frank Antonie van Alphen slaat de warmtepomp vanzelf af en wordt er automatisch overgeschakeld op de diesel-cv. Maar ja: het vriest hooguit maar één week per jaar in Nederland. We proberen het hier enigszins goed te doen.” En daar hoort duurzaamheid soms bij wat Gijsbers betreft, die een zelf ontworpen, driewielige ligfiets in het ruim heeft staan. “Een aggregaat hebben we nog niet aan boord maar stroom hebben we van de wal.” Hij en zijn gade zijn rond de twee jaar met de renovatie bezig geweest en hopen het schip na de herfst winterklaar te hebben. “November, december moet het ruim af zijn. Er moet ook nog een nieuwe stuurhut komen.” Die is van de achterbuurman overgenomen. Pim Gijsbers en zijn vrouw Ineke de Jong hebben al veel werk verzet om de luxe motor naar eigen inzicht in te delen en in te richten. foto www.manonbruininga.nl) Huis kopen “Twee jaar geleden zijn we naar de werf in Aalst gevaren. Toen heeft het schip goed z’n best moeten doen na een hele tijd stil te hebben gelegen. We weten eigenlijk maar weinig van de voorgeschiedenis van het schip.” Dus mocht er een lezer zijn die meer weet over de Speranza en de oude uit Friesland afkomstige eigenaar T.W. Glashouwer, mail dan even naar redactie@binnenvaartkrant.nl. “We hebben nog een keer het plan gehad om hem op te gaan zoeken.” Maar Pim en zijn vrouw Ineke bleken toch de handen meer dan vol te hebben aan het verbouwen van de oude Speranza (die overigens ook nog even de naam Shalom heeft gehad). “Eigenlijk vind ik het wel jammer dat we niet op zoek zijn gegaan, want we zouden best wel iets meer over het schip willen weten, oude foto’s kopiëren.” Dan moeten beiden toch wel eerst al het geklus achter de rug hebben. Eigenlijk wilden ze een huis kopen. “Net als iedereen. Maar hier aan boord kunnen we doen wat we willen. We kunnen zelf de indeling bepalen, echt alles.” Stilliggend in de Waalhaven geniet het echtpaar nu al van de vrijheid op het water. “En daarna zouden we het liefst door Europa varen.” “Flexibel zijn en aanpakken is ons handelsmerk” >> Vervolg van pagina 25 “Onze Ridderinkhof-lieren met 80 ton trekkracht en 250 houdkracht hebben twee onafhankelijke trommels. Met deze twee trommels kunnen we varend achter het zeeschip twee sleepdraden – naar stuurboord en bakboord – op de achtersteven vastmaken, om optimaal te kunnen manoeuvreren. De joysticks geven mij en mijn crew de mogelijkheid om heel snel 360 graden te kunnen draaien.” De stuurhut vinden ze in IJmuiden cool. Kooiman heeft met de lessenaar, stuurhut en het inrichten van comfortabele verblijven opnieuw gescoord. De ideeën van Iskes en medewerkers zijn met het timmermansoog meesterlijk verwerkt. De radiokamer en de bedieningsconsoles voor onder andere de HS Marine-kraan van Promac bevinden zich achterin het stuurhuis. Mous installeerde en verzorgde de elektrische equipement. Green Tug Inmiddels ligt er een ‘Green Tug’ op de tekentafel. Vorig jaar is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd die gesubsidieerd werd door SenterNovem. De Green Tug gebruikt brandstofcellen op waterstof om met nul emissie naar een klus te varen. Op het moment dat er veel vermogen wordt gevraagd, treden de eveneens aanwezige dieselgeneratoren in werking. Ervan uitgaande dat een sleepboot het aanwezige vermogen 85 procent van de tijd niet nodig heeft, is dit concept een zegen voor het milieu. Iskes Towage & Salvage is een moderne firma in beweging. Het bedrijf zoekt voor uitbreiding medewerkers. Een opleiding volgen of functiegericht studeren is mogelijk. Meer informatie: www.iskestugs.nl

De Binnenvaartkrant