Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 22 juni 2010 Wij feliciteren Intraline S.A. van harte met het mts Noordzee. Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 23 22 juni 2010 Gelukkige winnaar ontvangt 126 kilo filters Filters per kilo bij Cummins DOOR HANS HEILIGERS Ruim voor aanvang van Construction & Shipping Industry werd er bij Cummins nagedacht over een leuke actie in Gorinchem. De collega’s van het verkoopteam belegden een brainstormsessie waaruit een succesvolle top-5 overbleef. En zoals dat hoort werd daaruit in gezamenlijk overleg de meest geschikte actie gekozen. Die uiteindelijke keuze was goed uitvoerbaar op de beursvloer, droeg een luchtig karakter en zou zeker de aandacht van de bezoekers gaan trekken. Een ieder die op de beurs bij Cummins op de weegschaal ging staan en zijn gewicht op een kaartje invulde, maakte kans winnaar te worden. De hoofdprijs was een pakket filters waarvan het gezamenlijk gewicht dat van de deelnemer minimaal evenaarde. Voorwaar geen kinderachtige opzet, het gaat al snel om enkele duizenden euro’s voordeel als je op die wijze je voorraad filters kunt aanvullen. Zoals dat vaak gaat waren de meeste deelnemers al weer vergeten dat ze in Gorinchem een kaartje met hun gewicht hadden achtergelaten. Totdat ze bericht ontvingen dat ze via een eerste trekking tot de vijf overblijvende kanshebbers werden geselecteerd voor de finale trekking waarbij de uiteindelijke winnaar zou overblijven. Geheel verzorgde dag In elk geval verdienden alle vijf geselecteerden een geheel verzorgde dag naar één van de drie grootste Cummins-onderdelendistributiecentra ter wereld, dat in Mechelen is gesitueerd. Van daaruit vinden alle zendingen plaats naar Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Ook alle wereldwijde intercompanyzendingen van Cummins worden van daaruit verzonden. Op de grote dag verzamelen de families zich op de Cummins-locatie in Dordrecht, waar het binnen de kortste keren een supergezellige boel wordt. Na de gezamenlijke koffie loodsen Sjoerd Spronck en Michael van Eggermond het gezelschap met veel gevoel voor gastvrijheid in een representatieve aircogekoelde business coach. Dezelfde zilvergrijze koets parkeert een kleine anderhalf uur later in Mechelen voor een enorm Cummins-pand op steenworp afstand van de snelweg E19. De rondleiding met onder andere de vijf hoofdrolspelers: H.A. Theunisse, Michel en Gerranda Boers, Chris en Johan Hovestadt, Gerrit Wiersma en echtgenote, en prijswinnaar Jan Ruitenberg, eveneens met echtgenote. Andere merknamen Sjoerd Spronck verzorgt na binnenkomst op die locatie een presentatie waarbij hij allereerst uitgebreid de plaats en positie van Cummins in de wereld belichtte. Cummins is opgericht in 1919, heeft zijn hoofdkantoor in Columbus, Indiana (VS) en is de grootste onafhankelijke motorenfabrikant ter wereld. Cummins is werkzaam op het gebied van dieselmotoren, generatoren, brandstofsystemen, filtratie, luchtbehandeling en emissie-oplossingen. Tijdens zijn voordracht vertelt Sjoerd dat we de motoren niet alleen in de beroeps- en pleziervaart vinden, maar in alle denkbare branches kunnen tegenkomen. Hoewel het ‘echte’ Cummins-motoren zijn, staat er heel vaak een ander beeldmerk bij het machinenummer. Dat kan zomaar het geval zijn bij motoren van Daf, Scania, Volvo, Ford, Chrysler, Dodge, Nissan, Terberg en Van Hool. Ook veel heftrucks, grondverzetmachines en torenkranen maken het herkenbare Cummins geluid. Spronck noemt daarbij de namen van Yale, Komatsu, Hyundai, Hitachi en Liebherr. Tijdens Sproncks uitleg daarover kijken we het kringetje rond en zien we op de gezichten van de muisstille toehoorders heel wat mondhoeken in een andere stand verplaatsen. Het leuke is dat er in het gezelschap twee gasten zijn die zo’n ‘niet’-Cummins-motor hebben. Ze bevestigen dat ze inderdaad de producten van Cummins Filtration gebruiken. De door Cummins geproduceerde Fleetguard-filters en turbo’s zijn bruikbaar op alle dieselmotoren. Dat hoeft dus geen Cummins te zijn. Torenhoog Cummins beschikt op alle werelddelen in totaal over ruim 5.000 dealerlocaties en 550 distributeurs. Een geruststellende gedachte voor Winnaar Jan Ruijtenberg wordt gefeliciteerd door Sjoerd Spronck. (foto’s Hans Heiligers) iedere eigenaar van een Cumminsmotor, die daardoor over de gehele wereld van onderdelen en service kan worden voorzien. En iemand die alles weet over het op peil houden van voorraden en de verzending ervan, is Hilde Scheers. Zij voorziet het gezelschap van reflecterende hesjes en neemt de groep mee voor een rondleiding door het magazijn van waaruit de verzending plaatsvindt. In totaal liggen daar zo’n 43.000 onderdelen. Iedereen is onder de indruk van de enorme magazijnstellingen. Snelle torenhoge heftrucks vinden automatisch de kortste route naar een stelling voor het verzamelen van de orders en leveren op de juiste afgebakende plaats hun goederen. Vanaf die plek zullen ze enkele uren later per truck, schip of luchtvracht het traject aanvangen naar een ontvanger die met smart op de onderdelen zit te wachten. Noodgevallen krijgen altijd voorrang, soms is binnen enkele uren zo’n zending al de deur uit. Buiten de bedrijfsuren en ook in het weekeinde zijn daarvoor altijd mensen stand-by. Fabeltjes Hierna gaan we via een royaal verzorgde en zonnige terraslunch naar Rumst, waar een ander levensgroot magazijn is van Cummins Filtration. De schappen daarvan zijn uitsluitend gevuld met filters. Paul de Haes is daar technical sales engineer. En dat kun je merken als hij met de juiste match aan de groep uitlegt dat bij het tijdperk van de nieuwste motoren de enig juiste en originele filters bijhoren. Hij waarschuwt voor namaak en rekent af met alle fabeltjes en handigheidjes waarmee je het tijdstip van vervanging zou kunnen uitstellen. Ook mag je nooit afgaan op eigen waarneming om daarmee op creatieve wijze een benodigde vervanging van een filter uit te stellen. De tussenruimte in de filters telt soms maar enkele microns; je kunt nooit via het blote oog bepalen of er uitstel voor vervanging is te ontdekken. Vanaf een hoog punt in het kantoor hebben we een indrukkend gezicht op de magazijnen. Hier liggen alleen maar filters, het is nauwelijks te bevatten. Van hieruit worden de filters verspreid over Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Dan is het de hoogste tijd om te bepalen wie van de vijf gasten het lijstje mag gaan inleveren met daarop zijn favoriete filters, die ditmaal per kilo zullen worden besteld. Uit een grote glazen bol wordt de naam van de winnaar bovengehaald: Jan Ruijtenberg. Kort voor hij in Gorichem van de weegschaal stapte, werd er aangetekend dat de wijzer was blijven stilstaan op 126 kilo. Volgens het reglement is daarover geen discussie mogelijk. Jan heeft nog een voorraadje motoren staan en kan die nu meteen van een voorraad extra filters voorzien. Al met al een leuk bedacht evenement met een hoge herinneringswaarde voor alle deelnemers en de even enthousiaste medewerkers van Cummins. Het magazijn van Cummins Filtration: filters, filters en nog eens filters.

De Binnenvaartkrant