Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 22 juni 2010 Gespecialiseerd in leidingwerk • VOOR PREFABRICAGE VAN SCHEEPSLEIDINGWERK EN ALGEMEEN LEIDINGWERK • REPARATIE EN INSTALLATIE Wij wensen het mts Noordzee en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. SNEL * FLEXIBEL * GOEDE SERVICE JACOBS LIPSWEG 91 * 3316 BP DORDRECHT TEL. 078-6171517 * FAX 078-6170221 E-MAIL: INFO@ANKOPIPING.NL * WEB: WWW.ANKOPIPING.NL Voor het mts Noordzee leverden wij: Complete afbouw, Veth-Jet type 4-K-1300, uitgerust met een elektromotor met elektrische as en een vermogen van 440 kW/1800 rpm. 2 Veth Z-Drive type VZ-700. Wij wensen Intraline S.A. veel succes en een behouden vaart. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Noordzee Wij leverden: 7 stuks ladingpomp, EPS 200, geschikt voor het verpompen van zware stookolie 200m3/uur bij 8 bar. Deze pompsets worden aangedreven door drukvaste 86 kW ABB elektromotoren. Een compleet EPC pompbedieningspakket, inclusief frequentieregelaars. Met dit systeem kunnen de pompen vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut bediend worden en is de beveiliging elektronisch gewaarborgd. Diverse pompen zoals ballastpomp met ejector, lenspomp, FIFI pomp en een vuilwaterpomp. Voor extra info: info@epsbv.com Wij wensen Intraline S.A. veel succes en een behouden vaart. “Voor het mts Noordzee verzorgen wij de bevrachtingen en wensen Intraline S.A. veel succes en Op het mts Noordzee leverden wij: Stuurhuis en hefkolom. Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 een behouden vaart” MTS NOORDZEE Wij wensen Intraline S.A. veel succes en een behouden vaart met het mts Noordzee. Trendco BV Merwekade 77 • 3311 TH Dordrecht Telefoon: 078 - 681 86 66 • Fax: 078 - 681 77 78 Wij verzorgden de machinekamervloerplaten en beschermkappen voor het mts Noordzee.

De Binnenvaartkrant 21 22 juni 2010 Noordzee op ‘stil water’ DOOR JOHAN DE WITTE De Noordzee is 5 meter korter dan de 135 meter lange Zuidzee en draagt tot 3 meter diepgang beter. Met twee Veth Z-drives (1,40 diameter) aangedreven door twee maal 1000 pk van Caterpillar loopt de Noordzee met 3000 ton 19,6 kilometer per uur. Ondanks zijn gevuld postuur houdt het schip geen liter water vast. Decibels duiken historisch laag. Manoeuvreren doet de tanker subliem; geen cavitatie of geknetter onder de kont, en dat is in de taal van onze zuiderburen nogal ‘straf’. Niveaumeting type K- tec overvulbeveiliging temperatuuralarmering drukalarmering temperatuurmeting en drukmeting In de eb-en-vloedbeweging van de economie liggen de Noordzee en de Zuidzee deze dag (10 juni) in Vreeswijk even op ‘stil water’ tussen natuur aan het betonnen blok. Gisteren leeg in Amsterdam, de telefoon rinkelt niet. Afwachten in de Trendco-wachtkamer. Voor ons gelegenheid aan boord te klimmen. Direct omschrijven Pascal en Yves Bauwens de taalkundige, communicatie- en boekhoudkundige eigenschappen van hun zuster Vicky als onmisbaar voor de Noordzee. Voor de nog in aanbouw zijnde Oostzee is dat op het ogenblik de grondlegger van de firma, Roland Bauwens. Waar hij is, is ook Georgette, die altijd is begaan met interieur van de schepen. Een lang op elkaar ingespeeld team, dat werkt en helpt waar nodig. De Zeeschepen hebben iets met en van elkaar. Evenals de familie Bauwens, zo begrijpen we voor het gesprek op de nieuweling komt. De Noordzee en de Zuidzee zij aan zij. (foto’s Johan de Witte) Perfecte maatvoering De Noordzee is het basisontwerp van de Zuidzee en is 130 x 11,45 meter en meet ondergeijkt 4230 ton. Het casco arriveerde vanuit China in gezelschap van twee andere casco’s aan dek van een Jumbo-zwareladingschip in Rotterdam. Pascal Bauwens nam voor de realisatie van dit casco direct contact op met een Chinees handelshuis. Pascal vloog tijdens de negen maanden durende bouw zo’n zeventien keer naar China voor survey. De Chinese omgangs- en onderhandelingsvormen op de werkvloer leerde hij van een expert op dit gebied: Richard Pols. Het is een bijzondere inspanning om op een Chinese werf een schip te bouwen dat de gewenste kwaliteit heeft en volledig overeenstemt met de tekening. Met een Chinese voorman even bijpraten aan dek of boven de tekening is lastig. Pascal kreeg hier hulp van Willem Moelker, de baas van Lloyds Register Shipping Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Noordzee een goede en behouden vaart Asia. LRS stuurde surveyors die het project op de juiste manier in de spanten zetten. De perfecte maatvoering, het laswerk en de strakheid maken dit zichtbaar. Bij het ontwerp is goed gekeken naar de lengte en het model van het achterschip, in combinatie met de kubieke meters in het ladinggedeelte. Hierdoor ligt de Noordzee bij volle tanks gelijklastig. De dekhuisbreedte laat slechts een gangboord van 40 centimeter op het potdeksel om de ramen te lappen. Manoeuvreren Op het royale achterdek zijn twee servicedeksels, waardoor de machinekamer-equipement volgens Yves Bauwens in een kleine halve dag op zijn plaats gezet is. Over het manoeuvreren wordt Yves, die op deze Noordzee vaart, een beetje lyrisch. Dit wordt voorstelbaar als hij achter een chique, zwart gemoffelde stalen lessenaar de werking uitlegt van de Veth-besturingsstick. Met een druk op de knop worden de Veth-Jet kanalenkopschroef en twee Z-drives synchroon gekoppeld. Wanneer de joystick in een 90 graden-stand ten opzichte van de kiellijn wordt gedrukt, werken de voortstuwingsbronnen zodanig samen dat het schip exact dwars uitgaat. Deze manoeuvre is in principe over 360 graden uitvoerbaar. Ook onafhankelijke bediening is mogelijk. Zo wordt manoeuvreren met een tanker een attractie. De Z-Drive-huizen van Veth zijn gestandaardiseerd, hetgeen betekent dat een huis voor de binnenvaart korter is, maar van eenzelfde constructie als bijvoorbeeld de 6 of 8 meter lange behuizing voor een offshore-installatie. De achtermachinekamer op de eerste twaalf spanten laat een grote technische ruimte vrij waarin koelers en airco zijn geïnstalleerd. Aan dek ligt een enkel leidingsysteem. Dat wordt samen met de zeven Bornemann-pompen gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Servicesrk. Dit EPC-systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden en is simpel bedienbaar. Wie leverden aan het mts Noordzee Veth Propulsion B.V. Complete afbouw, 2 Veth Z-Drive type VZ-700 (aangedreven door 2 Caterpillar hoofdmotoren type C32). Veth-Jet type 4-K-1300, uitgerust met een elektromotor met elektrische as en een vermogen van 440 kW/1800 rpm. Ethias Bank Financiering Trendco B.V. Bevrachting Fortis Bank Business Centre Antwerpen- Haven Verzekering Pon Power B.V. 2 Caterpillar scheepsdieselmotoren voor voortstuwing, type C32 Acert met een continu vermogen van 746 bkW (= 1014 pk), bij 1800 rpm . Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C32 Acert met een prime dieselmotor vermogen van 559 bkW (= 760 pk), bij 1800 rpm, met een prime generator vermogen van 580 ekW (= 725 kVA bij Cosphi 0,8), 60 Hz. Caterpillar generatorset, type C4.4 107 kVa geschikt voor noodlading pompbedrijf met een prime generator vermogen van 120 kVA 50 Hz / 144 kVa 60 Hz. Caterpillar generatorset, type C4.4 86 kVa geschikt voor boordnet bedrijf met een prime generator vermogen van 69 ekW (= 86 kVA bij Cosphi 0,8), 50 Hz Atlas Copco Ketting Marine Center B.V. Compressoren Wiko Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Tio B.V. Industrial Silencers Uitlaatgassendempers generatorsets DOLO REPAIR Alu. machinekamerplaten en beschermkappen ANKO Piping-Holland Machinekamerleidingen Dolderman B.V. Caterpillar generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers, oliekoelers en de anodes E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis en hefkolom Blommaert BVBA Voormast Improval, dakradarmast, stuurhuttrap, boordlichtbakken en heklichtbeugel Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2-draads data besturing. Het monitoring systeem met touch-screen bediening, complete nautisch pakket, tank-meet systeem, Orlaco camerasysteem, complete airco installatie, Travelvision antennesysteem en Tresco Ecdis Inland Vieuwer Victron Energy B.V. Omvormer en acculader RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Levering en montage van Schmitt Keukens Klaasen Sanitair levering sanitair en tegels Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Paans Scheeps- en Woningstoffering Complete stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning/overdrukinstallatie en tankventilatoren ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen en autokraan Kieboom Werkendam B.V. Secu 12 bijboot met toebehoren en Gasdetectiemiddelen EPS European Pump Services B.V. 7 Bornemann ladingpompen, EPS 200, geschikt voor het verpompen van zware stookolie 200m3/uur bij 8 bar. Deze pompsets worden aangedreven door drukvaste 86 kW ABB elektromotoren. Een compleet EPC pompbedieningspakket, inclusief frequentieregelaars.Met dit systeem kunnen de pompen vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut bediend worden en is de beveiliging elektronisch gewaarborgd. Diverse pompen zoals ballastpomp met ejector, lenspomp, FIFI pomp en een vuilwaterpomp. Shell Marine Products Shell smeermiddelen Agaat nv Gasolie, Shell smeermiddelen en filters Algemeen Installatieburo M.J. Poleij V.O.F. Geleverd en gemonteerd drinkwaterinstallatie, rvs afvoerinstallatie, boiler, drukverhoginginstallatie en waterzuiveringssysteem. Belgische Scheepvaart Inspectie Classificatie Tanktech B.V. Tankmeting inhoud Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q6 60 cm satelliet antenne en RT 3000 telefoon centrale. Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Atelier van Geffen B.V. Belettering FEMM Rotterdam Reinigingsproducten Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Bezemer Coatings BVBA Sigma coatings Reikon B.V. Azcue pompen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveaumeting type K-tec overvulbeveiliging, temperatuuralamering, drukalamering, tempertuurmeeting en drukmeting Transafe Veiligheidsdeskundige

De Binnenvaartkrant