Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 2 22

De Binnenvaartkrant 2 22 juni 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. VOOR MTS-SAROMAJA VOOR MS-INARO OCEANRIVER ZOEKT VOOR MS-BETTMERALP zijn wij op zoek naar kapiteins, zijn wij op zoek naar i.o.v. ms Serena, lichtmatroos / zijn wij op zoek naar kapiteins AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART stuurmannen en matrozen stuurmannen en matrozen, matroos i.b.v. dienstboekje en matrozen met ervaring in met ervaring in de met ervaring in de met functie lichtmatroos / de Binnenvaart, in het bezit DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Binnenvaart, in het bezit van Binnenvaart, in het bezit matroos. Vaar / verlof i.o. Loon van een dienstboekje, Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) een dienstboekje, schippers - van een dienstboekje, conform CAO. schippers - patent, het PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- patent, het vaarsysteem: 4wk schipperspatent, het Tel. 0041.4350.16455. sales@ vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af , PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- op/ 4wk af, vaarsysteem: oceanrivercontractors.com het salaris vlgs. PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- het salaris vlgs. 4wk.op/ 4wk.af , het salaris CAO-Binnenvaart. PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- CAO-Binnenvaart. vlgs. CAO - Binnenvaart. OCEANRIVER ZOEKT Tel. 06-22424148 Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer Tel. 06-22424148 Tel. 06-22424148 i.o.v. ms Friendship, Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. lichtmatroos/ matroos i.b.v. OCEANRIVER ZOEKT Levering in Nederland + België + Duitsland. TRANSPONDER VOOR KVB IVON-S dienstboekje met functie i.o.v. ms Isabelle matroos i.b.v. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. AANGESCHAFT? zijn wij op zoek naar lichtmatroos/ matroos. dienstboekje met functie Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. En dan de betaalbare software. stuurmannen en matrozen Vaar verlof i.o. loon conform matroos. Vaar verlof i.o. Loon Wij bieden een pakket aan met met ervaring in de C.A.O. conform CAO. Prijswijzigingen voorbehouden. alle 1800 kaarten en alle Binnenvaart, in het bezit van Tel. 0041.4350.16455. sales@ Tel. 0041.4350.16455 sales@ Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem kaarten van de binnenwateren. een dienstboekje, schippers - oceanrivercontractors.com oceanrivercontractors.com - P. Montens afd. Scheepvaart + Voor slechts € 349 patent, het vaarsysteem: 4wk. Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Inlichtingen: info@ op/ 4wk.af , het salaris vlgs. MTS FLUVIUS IS OP ZOEK GYRON CREW ZOEKT datacharter.com of CAO- Binnenvaart. NAAR i.o.v. MS Adriana i.b.v. dienstb. RMC Aankoop/verkoop bel. 023-5323441 Zie ook onze site: Tel. 06-22424148 een vakkundige enthousiaste matroos (18-22 jr.) i.b.v. met functie volmatroos. Vaar/verlof i.o. loon conform binnenvaart- en Zeeschepen www.waypointsgps.nl GEZOCHT AFLOSKAPITEIN dienstboekje, aantekening CAO. zeevaartkeuringen voor altijd 5 op/9 af te werken. matroos. Systeem 14-14, kost Tel. 015-2563764 KAPITEIN GESUCHT Duwboot Cygnus, varen vrij, reizen vrij. Nederlandse AOV keuringen DSM shipbrokers auf TMS Paco, Neubau 86 x 60 continue met 2 bakken van condities, aantrekkelijk salaris. GEVRAAGD 078 6399993 Tel 0646-222111 Ab 01-07-10. ADNR, Meerhout naar Antwerpen en Tel. 06-12742935 Machinist/motordrijver voor www.shiptrade.nl www.rmc-medischcentrum.nl Rheinpatent mind bis terug. t’ Kindt Jürgen m.p.s. Switzerland II, loon en Mannheim. Arbeitssysteem 0032-477556187 GERWIL CREWING ZOEKT vrije tijd n.o.t.k. GEBRUIKTE BOEGSCHROEF GEFR. MATROSE / 14/14, reisen, essen frei. Gute Functie: lichtmatroos of erik.izelaar@shipmail.nl 320 PK, schr. van 800mm STEUERMANN Bezahlung (L) FAHRGASTSCHIFFFAHRTS matroos voor ms Pelgrim. Tel: 0653-136592 Boterman Techniek BV Nahe Bratislava, 3/3 oder 4/4 Tel. +49 1729527932. Email: UNTERNEHMEN Functievereisten: i.b.v. Tel. 06-54287373 +316-20005602 wieslaw@marcinkowskiprivat.de Aus Bonn sucht per Sofort dienstboekje met functie Schiffführer und Matrose für lichtmatroos/matroos. Vaar/ KICKERS Fahrgastschiff im Liniendienst verlog i.o. loon conform CAO. TE KOOP SCHITTEREND VRIJSTAAND WOONHUIS aan de jachthaven met optimale privacy, tuin, terrassen, borders en berging. Ligplaats voor zeil/ mit Schottelerfahrung. Bewerbung an ada@ms-beethoven.de FILIPPIJNS LICHTMATRROOS € 72,59 PER DAG www.gerwil.com Tel. 0527-690032 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? motorjacht(15m) nabij of aan Laat ons uw schip G E B R U I K V O O R I E D E R E L huis. Sasdijk 8 te Dinteloord. onderhouden! E T T E R , L E E S T E K E N E N S Vraagprijs € 499.000 kk. Oceanriver Contractors GmbH P A T I E E E N H O K J E . H O U D www.hetbrabantshuis.nl Tel. 0041.4350.16455. T U S S E N I E D E R W O O R D E Email. sales@ E N H O K J E L E E G . VOOR MTS- MARKONI, oceanrivercontractors.com Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) MTS-BEN EN MTS- EDISON zijn wij op zoek naar kapiteins, FILIPPIJNSE LICHTMATROOS 1x 3x stuurmannen en matrozen, € 72,80 PER DAG. 9,60 22,25 met ervaring in de Laat ons uw schip Binnenvaart, in het bezit van onderhouden Oceanriver 14,75 32,60 een dienstboekje, het Contractors GmbH vaarsysteem: 4 wk. op/ 4 wk. Tel. 0041. 4350.16455 20,20 44,25 af , het salaris vlgs. sales@ CAO-Binnenvaart. oceanrivercontractors.com 24,35 54,90 Tel. 06-22424148 BEWAKINGS-CAMERA 29,50 65,25 UW RUIM STRALEN? NODIG? WWW.RUIMSTRALEN.NL Bel: +31 (0)514 850042 of Tel. 06-54340087 kijk op http://darkeye.nl 34,95 75,85 Klinkende communicatie aan dek Loopt bij u het contact met het voordek via kanaal 15 en 17 ook niet altijd even soepel? Met de robuuste ENTEL PMR446 portofoon heeft u géén last van de buren. Eenvoudig te bedienen, ook in veeleisende omstandigheden. Er is een éénmansbediening leverbaar, waarmee u in het stuurhuis uw handen vrij houdt. Bel ons voor betere communicatie aan boord! ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Nu ook Explosieveilig! leverbaar St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 22 juni 2010 “Als je samen een cake bakt, ben je medeverantwoordelijk” >> Vervolg van de voorpagina “Het is nu net als in een kleine stad met een theater”, zegt Gert-Jan Muilerman van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder Via Donau en de coördinator van het Platinaplatform. “Iedereen vindt het goed dat het er is, maar niemand gaat erheen. Het is iets voor andere mensen.” Caroline Smith: “Er moet een kernboodschap worden geformuleerd, een basis waar alle landen mee kunnen werken, zodat we allemaal dezelfde boodschap uitdragen.” Hilde Bollen van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) en Caroline Smit trekken deze tak van Platina, waarin meer landen zijn vertegenwoordigd dan in INE: landen als Kroatië en Hongarije nemen hier ook aan deel. “We willen toe naar een professionele basisboodschap.” Die kernboodschap van de imagogroep is geworden ‘Binnenvaart is onderdeel van de logistieke keten’. Gert-Jan Muilerman en Caroline Smith in Rotterdam waar Platina vergaderde. (foto MGR) Edinna Het doel van Platina is om door middel van studies en praktijkresultaten de binnenvaart meer geaccepteerd te krijgen bij de sleutelfiguren in de verschillende overheden en bij verladers. Het is in vijf projecten ingedeeld: de markt, de vloot, jobs & skills (inclusief onderwijs), infrastructuur en het imago. Er is veel werk gemaakt van het gezamenlijk optreden van de onderwijsinstellingen. Gert-Jan Muilerman: “Harmonisering is belangrijk. We willen dat als een Nederlandse schipper een Roemeense matroos aanneemt, dat hij weet wat hij kan verwachten.” Maar er speelt meer. In de Oost-Europese landen moeten de leraren vechten voor een budget om de scholen overeind te houden. De binnenvaart speelt daar nog steeds een marginale rol. “Alleen samenwerken helpt. Vandaar dat Platina een algemeen secretariaat van Edinna heeft ondersteund en er mede voor heeft gezorgd dat het nu een rechtspersoon is.” Edinna staat voor Education Inland Navigation. Het is de koepelorganisatie van de Europese opleidingsinstituten voor de binnenvaart. Binnenkort sluit Edinna zich bij Platina aan. Platina en Edinna waren al verweven, want zonder Platina had Edinna waarschijnlijk niet zo eenvoudig van de grond gekomen, legt Gert-Jan Muilerman uit. Handboeken Al kort na de start (in oktober 2008) kwam Platina met een handboek voor subsidieregelingen in de Europese binnenvaart. “Als een service aan ondernemers met als doel vlootmodernisering”, legt Gert-Jan Muilerman uit. “In Nederland speelt dat minder, maar wel in met name de Oost-Europese landen.” Het is op papier beschikbaar, maar staat ook mooi geactualiseerd online: www.naiades.info/funding. Een overzichtelijke, viertalige website, helaas niet herkenbaar als een Platina-product, maar wel simpel te bedienen. Klik op een land en het overzicht van de relevante subsidieregelingen staat voor je op het scherm. “Het is tevens de bedoeling om te prikkelen zodat de landen bij elkaar kunnen zien wat er mogelijk is en er misschien wat onderlinge concurrentie ontstaat. Het zou kunnen dat in Hongarije ook een project als ‘Voortvarend besparen’ wordt gestart als ze zien hoe succesvol dat in Nederland is.” Veel van de subsidies betreffen milieuvoorzieningen zoals efficiënter met brandstof omgaan, CO 2 -uitstoot en retrofit-toepassingen. Zo ontstond bij Platina ook een good practice manual’ Voor alle vijf de onderdelen van Platina zijn nu websites beschikbaar. De Nederlander Roeland van Bockel van Rijkswaterstaat is programmaleider van de infrastructuur bij Platina. Bij de infrastructuur wordt – hoe kan het ook anders – vooral naar de lange termijn gekeken. Gert-Jan Muilerman: “We kijken naar 2020 en dan rekenen we terug. We willen naar een andere aanpak van infrastructurele problemen. Te beginnen met alle partijen erbij betrekken. Als je samen een cake bakt, kun je achteraf niet zeggen dat hij niet lekker is want dan ben je medeverantwoordelijk.” Ook voor RIS wordt een portal (centrale website) ontwikkeld. “Waar de schipper alle informatie kan vinden. Hij hoeft dus niet te gaan shoppen.” Weer uitstel betaalsysteem afvalinzameling Deel A van het Scheepsafvalstoffenbesluit treedt pas op 1 januari 2011 in werking. Vorige week werd bekend dat de invoering van dit deel, dat de financiële bijdrage van scheepseigenaren internationaal regelt, niet op 1 juli wordt ingevoerd, maar een half jaar wordt opgeschort. Dat is nodig doordat Duitsland en België nog niet klaar zijn voor de invoering. Dat er nog geen ambassadeur AIS is benoemd, een ambaissadeur. Vroeger was je ambassadeur als je je land vertegenwoordigde in den vreemde en klaarstond voor mensen uit je eigen land die drugs hadden gesmokkeld, STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Deel A van het Scheepsafvalstoffenbesluit regelt de verzameling, afgifte en inname van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval. Voor dit deel is een elektronisch betaalsysteem bedacht waarbij de schipper met een ecocard een verwijderingsbijdrage betaalt van € 7,50 per 1000 liter gebunkerde gasolie. Van die opbrengsten worden dan de inzameling en verwerking van olieen vethoudend scheepsafval betaald. Het uitstel van de toepassing van deel A betekent dat schippers deze bijdrage tot 1 januari 2011 niet hoeven te betalen. De al verstrekte ecocards kunnen vanaf die datum worden gebruikt. Om te voorkomen dat de financiering het komend half jaar wegvalt kijken de overheden of de huidige financiële bijdrage tot 1 januari 2011 kan blijven bestaan. Het gaat om de opcenten op de havengelden en de directe verwijderingsbijdrage voor bilgewater. Rijkswaterstaat deel uitmaakten van een lokale guerrillabende, lukraak wat jongedames om hadden gebracht of hun paspoort kwijt waren. De onder diplomaten gerespecteerde titel kreeg een andere lading toen Angelina Jolie of Marco Borsato ambassadeur werden van sympathieke clubs als Unicef of War Child. En plotseling word je doodgegooid met ambassadeurs, voor van alles en nog wat; stedelijke distributie, binnenvaart en wel drie voor duurzame logistiek. Dat is goedkoper dan een commissie. Bespaard wordt op al die verwacht op zeer korte termijn een besluit hierover. Wijzigingen deel B Op 1 juli worden wel enkele wijzigingen in deel B van het Scheepsafvalstoffenbesluit van kracht. Het gaat om wijzigingen in: - de modellosverklaring; het belangrijkst is de toevoeging van de Euralcode om te voorkomen dat de schippers ook nog een aparte melding moeten doen conform het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke stoffen; - de stoffenlijst. Er zijn onder andere stoffen in opgenomen die nog niet op de lijst te vinden waren maar wel al vaak vervoerd worden. zinloze, kostbare commissieleden met onafzienbare onkostendeclaraties. Goeie besparing, al devalueert het woord ‘ambassadeur’. Maar daar zit niemand mee, behalve de originele ambassadeurs, maar die zitten in het buitenland en hebben geen idee. Hoewel, ze hebben natuurlijk internet. De wereld is veranderd. Alles is zichtbaar, toegankelijk voor iedereen. Of een ambassadeur in zijn riante kantoor in Beijing zit te kijken waarheen de Janny-S op Kanaal Amelo-de Haandrik onderweg is, lijkt me sterk, maar het zou zomaar kunnen. Mits de Janny-S Betuweroute: één trein per uur per richting Het aantal treinen dat over de Betuweroute rijdt is in het eerste kwartaal van 2010 flink gegroeid. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009 is het bijna verdubbeld van ruim 2000 tot bijna 4000 treinen. Dat heeft minister Camiel Eurlings van V&W maandag 14 juni bekendgemaakt op een internationale spoorconferentie in Rotterdam. AIS aan boord heeft, en dat is vanaf 2013 verplicht. Niet? Kunnen we het nog tegenhouden? Er rammelt iets aan het takenpakket bij RWS en ze zouden zomaar effectiever kunnen gaan handhaven, dus we hebben een spaak om in het wiel te steken. Er was afgesproken dat er niet beter zou worden gehandhaafd met gebruik van AIS. Is het niet eerlijker als je wel goed wordt gecontroleerd en je weet dat je concurrent er ook aan moet geloven? Kortom: wordt het geen tijd dat geluisterd wordt naar de meer dan duizend ondernemers die allang AIS hebben Nu rijden er iets meer dan 300 goederentreinen per week over de spoorlijn tussen Rotterdam en de Duitse grens. Aan het eind van 2010 zijn dat er ongeveer 350. Dat klinkt veel maar het zijn dus gemiddeld 2 per uur; één in elke richting. En bij één op de elf getelde treinen gaat het om een losse locomotief. Het marktaandeel van de Betuweroute in het treinvervoer tussen Rotterdam en Duitsland en vice versa steeg van bijna 40 procent in het eerste kwartaal van 2009 tot bijna 60 procent in het eerste kwartaal van 2010. Dat groeit verder want het kabinet besloot begin deze maand het goederenvervoer van Rotterdam naar Noord-Duitsland niet meer via Amsterdam te laten lopen, maar via de Betuweroute en de IJssellijn. Op die manier wordt het spoor in de Randstad ontlast en komt daar meer ruimte voor het personenvervoer. Ambaissadeur aangeschaft en nu wachten tot het verplicht wordt om er de vruchten van te plukken? Die AIS-verplichting heeft dus wel degelijk nut en is noodzakelijk om AIS te laten slagen. En dan nog iets: laat ze het toch gewoon op internet zetten. Maak er reclame mee. Behalve voor ambassadeurs waar ook ter wereld, is het leuk voor kinderen om alvast schepen te volgen waar ze later op kunnen gaan varen. Maar goed, je zou haast gaan denken dat ik solliciteer naar de functie van ambaissadeur.

De Binnenvaartkrant