Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 22 juni 2010 Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Barcelona Wij leverden: Negen stuks 2-schroefspindelpompen type EPS190. Deze complete pompunits hebben elk een capaciteit van 190 m3/uur en kunnen worden ingezet voor zowel lichte producten als zware stookolie. Aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren, 105 kW EEx-de IIB, IP 56 in combinatie met ABB frequentieregelaars. Eén stuks 2-schroefspindelpomp type EPS10. Deze complete pompunit heeft een capaciteit van circa 10 m3/uur slobs. Aandrijving is verzorgd door een drukvaste ABB elektromotor, 7,5 kW EEx-de IIB, IP 56. De pompen kunnen vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut worden bediend d.m.v. het EPC pompbediening systeem. Wij wensen Moseltank A.G. veel succes en een behouden vaart. Voor het mts Barcelona verzorgden wij: Levering en installatie sanitair, RVS leidingwerk machinekamers, waterzuiveringsinstallatie en boilers Voor extra info: info@epsbv.com Doctor Plesmanstraat 26 3331 KH Zwijndrecht T. 06 20832523 MTS BARCELONA Wij wensen Moseltank A.G. veel succes en een behouden vaart met het mts Barcelona. Wij verzorgden de machinekamervloerplaten voor het mts Barcelona. Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Moseltank A.G. met het mts Barcelona en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 DA-CAPO Rensen Shipbuilding B.V. Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl - info@da-capobv.nl Nieuwland Parc 307 | 2952 DD Alblasserdam ( 078-61 77 299 ( 06-53 91 03 72 * info@electricmarinesupport.nl Wij bedanken Moseltank A.G. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Barcelona een goede vaart. Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp en de levering van het casco voor Moseltank A.G. mogen verzorgen. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. EMS heeft de complete electrische-, nautische- & airco-installatie geleverd en geïnstalleerd. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 17 22 juni 2010 Barcelona tussen kunst en realisme DOOR JOHAN DE WITTE Door de poort van Shipyard Trico komt de Barcelona in grote Down the River-letters op ons af. Eenmaal op het trunkdek met afsluiters, leidingen, pompen en veelkleurige equipement en opgewarmd door de zon denk ik aan het Barcelona van Gaudi: wat zou hij nog hebben toegevoegd aan zo’n drijvend stukje kunst? Dit kunstwerk is immers letterlijk af! Oké: kunst om te zien. Echter, om in deze malaiseperiode 135 x 15 meter en 6305 ton draagvermogen aan de vloot toe te voegen, roept bij eigenaar Moseltank AG gemengde gevoelens op. Niettemin: het schip vaart! Stijlvol Het casco werd in 2007 besteld. “En niet met het oog op schaalvergroting”, zegt Peter Maes, die sterk betrokken is bij dit mts Barcelona. “In 2007 besloten we tot vlootvernieuwing; we bestelden vier casco’s en verkochten drie schepen.” Dit schip is via Rensen Shipbuilding gebouwd in Archangelsk aan de Dvina-rivier, die uitmond in de Witte Zee. De levering was vrijwel just in time, maar men besloot onder invloed van de economische ontwikkeling het traject van casco naar schip te vertragen. Niettemin is het onder Bureau Veritas-klasse gebouwde casco qua plaatvoering, laswerk, perfect afgewerkte constructie en aankleding door Shipyard Trico een ‘schoon schip’ geworden. Ruudtrans zorgt voor lading. Miranda Maes had op 2 juni de eer om deze blanke olie-tanker voor het ARA-verkeer te dopen bij de Cruise Terminal Rotterdam. Een Rotterdams evenement gecombineerd met het zuidelijk karakter van onze buren werd een stijlvol feestje. Kapitein Lambert Bloemen en Herbert Vissers staan aan het roer van (foto’s Johan de Witte) De Barcelona heeft achttien tanks en negen Bornemann-pompen. de Barcelona. Het schip werkt, woont en vaart volgens de heren overeenkomstig zijn uitstraling. Gemoedelijk Peter Maes is de technische man van de firma. Via de zeevaartschool (werktuigbouwkunde) en enkele jaren zoutwaterervaring werkt hij voor het familiebedrijf. Gedurende een stevig deel van de Barcelonaafbouwperiode kwartierde hij zich in bij Shipyard Trico. “Trico is een professioneel bedrijf, dat precies weet waar het mee bezig is. Er heerst een gemoedelijke sfeer waarin wensen en kwaliteit verpakt zijn in de afbouw-overeenkomst. Jong en dynamisch. Met plezier gewerkt, zonder incident.” De proefvaart verliep volgens het boekje, ofschoon de samenwerking met de IVW ook op deze werkvloer weer ronduit slecht genoemd wordt. Mix Scheepstimmerbedrijf DaCapo verzorgde met een mix van traditie en modern het gehele interieur. De door DaCapo gecoördineerde en aangeklede EBR-stuurhut, de badkamers en keuken bewijzen eveneens de kwaliteit van hun onderaannemers. Caterpillar is er voor voortstuwing met twee motoren van het type 3512. Er zijn van hetzelfde merk nog twee C18’s en twee C4’s voor de boordenergie. De Barcelona heeft achttien tanks en negen Bornemann-pompen, gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services uit Ridderkerk. Dit EPC-systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend te bedienen. De elektrische installatie realiseerde EMS: allround controleer- en bedienbaar op een panel-pc. Wie leverden aan het mts Barcelona Rensen Shipbuilding B.V. Ontwerp en levering van casco Shipyard Trico B.V. Volledige afbouw KBC Bank Antwerpen Haven en Schilde Financiering RuudTrans B.V. Bevrachting I.N.I. S.A. Verzekering Pon Power B.V. 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512C, met een onbeperkt continu vermogen van 1118 kW, 1521 pk, 1600 rpm, 2x Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C18 met een prime dieselmotor vermogen van 448 kW, 608 pk, bij 1800 rpm, met een Stamford generator vermogen van 500 kW (=625 kVA bij Cosphi 0,8) 60 Hz, voor aandrijving van boegschroeven en ladingpompen. Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C4.4, met een prime generator vermogen van 69 kW (86 kVA bij Cosphi 0,8), 50 Hz, Caterpillar scheepsdiesel generatorset, type C4.4 met een prime generator vermogen van 86 kW (107 kVA bij Cosphi 0,8), 50 Hz Integron Marine (systems & services) Motorbediening Reintjes Benelux BVBA 2x REINTJES keerkoppeling, type WAF 665 L, 5,044:1 Baan Alignment & Engineering B.V. Uitlijnen motoren Verhaar Omega Air & Nitrogen BV Werkluchtcompressor incl. luchtdrogers en luchtketel Pronk Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren en generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren DOLO REPAIR Alu. machinekamerplaten en beschermkappen voor motoren Trico Piping B.V. Compleet leidingwerk aan dek en in machinekamers Leroy Somer Generatoren Damen Marine Components 2x straalbuis Optima 1714 mm Den Breejen Shipyard Schroefassen IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Veth Propulsion B.V. 2x Veth-Jet, type 4-K-1200. Uitgerust met een E-motor 410 kw, 1800 rpm. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Blommaert BVBA Voormast Improval, dubbele dakradarmast, heklichtbeugel Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP2525, roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75. Roeren: 4 stuks hydrodynamische profielroeren HD 220 en hydrauliekunit 2-1-0/11kW Radio Holland Netherlands B.V. Furuno RHRS2005 TFT radars, Radio Zeeland Sigma 550 Autopiloot, Radio Zeeland Sigma 120 Echolood, Radio Zeeland Sigma 130 Windmeter, Radio Zeeland Sigma 700 Intercom, Thrane&Thrane VHFs RT2048 Sigmalook, Furuno GPS GP32, Periskal Tresco ECDIS, Sagem RT3000 GSM/GPRS gateway, Furuno AIS FA150, Orlaco camera’s en Tiptel telefooncentrale Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS viewer Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Elektrische installatie RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Scheepstimmerbedrijf DA-CAPO BV Complete betimmering Dirk de Groot B.V. Keukencentrum, Meerkerk Keuken Meuzelaar Maritiem B.V. Levering en installatie sanitair, RVS leidingwerk machinekamers, waterzuiveringsinstallatie en boilers Modern Vloeren & Badkamers Levering tegelwerk Tegelzettersbedrijf van Noorloos- Kraaijeveld Tegelzetter Pinta Unisol B.V. Isolatie woning FlexiHeat Vloerverwarming Paans Scheeps- en Woningstoffering Complete stoffering Compair Airconditioning B.V. Overdrukinstallatie woning, overdrukinstallatie stuurhuis, airconditioning installatie woning, airconditioning installatie stuurhuis Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan 12-18 mtr, hefvermogen 2000 kg All Pumps Holland B.V. Victor pompen ARGOS-Verschuren B.V. Castrol smeermiddelen International Paint (Nederland) B.V. Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Bureau Veritas Classificatie OceanSat B.V. Ittellian Schegro Scheepsinventaris, reddingsmiddelen en brandbeveiligingsuitrusting Seafix Fire Fighting Systems FM-200 brandblusinstallatie Down the River Signs B.V. Belettering De Man bv Schilder- en behangwerken Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen EPS European Pump Services B.V. 9x Bornemann 2-schroefspindelpompen type EPS190, elk een capaciteit van 190 m3/uur en kunnen worden ingezet voor lichte producten als zware stookolie. Aandrijving door drukvaste ABB elektromotoren, 105 kW EEx-de IIB, IP 56 in combinatie met ABB frequentieregelaars. 1x Bornemann 2- schroefspindelpomp type EPS10 met capaciteit van circa 10 m3/uur slobs. Aandrijving is verzorgd door een drukvaste ABB elektromotor, 7,5 kW EEx-de IIB, IP 56. Vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut bedienbaar d.m.v. het EPC pompbediening systeem. Met dit systeem is de behandeling van de lading geheel automatisch regelbaar en is de pompuitrusting elektronisch beveiligd. Hoveko b.v. Complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Konutherm B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Miron B.V. Technische Montage & IJzerwerken RVS afsluitbare roosters hoogglans gepolijst, RVS tankmeting steunen, RVS roefbescherming, RVS uitlaten voorschip, RVS uitlaten achterschip en RVS ketelkap Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen MIC - Marine and Industrial Cleaning NV Coaten van ladingtanks

De Binnenvaartkrant