Views
4 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 22 juni 2010 VAN ANDEL, ALS U EVEN ZONDER ENERGIE ZIT Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl www.woonboot.be www.kika.nl Giro 8118 RENOBATO bvba Vrijdomkaai 30 8530 Harelbeke België 0032(0)476/320 326 info@woonboot.be BTW:889.381.419 Alle scheepsinrichtingen voor woon-, passagiers-, beroeps- en historische schepen. • Laswerken in staal en inox • Vensters, patrijspoorten, waterdichte deuren... • Sanitair, CV, elektrische installaties, airco • Roefinrichting van A tot Z, keukens • Volledige waterdichte polyester badkamers • Yachtrefits Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen CHATEAUBRIAND VERHOEVEN De slager die alles gratis aan boord brengt en alles op maat klaarmaakt. Chateaubriand denkt met u mee in tijden van crisis. Bij 250 euro 5% KORTING Bij 500 euro 10% KORTING Bij 750 euro 15% KORTING Bij 1000 euro 20% KORTING Telefoon: 0184-661486 Fax: 0184-669233 www.chateaubriandverhoeven.nl/scheepvaart • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Voor nieuwbouw ga je naar De Gerlien - Van Tiem! De Gerlien - Van Tiem heeft een klinkende reputatie als kwaliteitswerf van nieuwbouwschepen. Onze moderne haven is ruimschoots op zijn taken berekend, compleet met werkpontons, stevendokken en torenkranen. Schepen met een lengte van 135 meter kunnen hier met gemak afmeren. Voor elke opdracht beschikt De Gerlien - Van Tiem over de gewenste kennis en ervaring. Daarnaast gaat kwaliteitszorg ons nooit te ver. Een krachtige organisatie, bestaande uit eigen vakmensen met jarenlange ervaring, zorgt ervoor dat er snel en vakkundig wordt gewerkt. Zo houden wij de vaart erin! lid Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 15.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 16.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 20.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 21.300,- Basis SCANIA KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 20.700,- Basis MERCEDES Mercedes V12 702 PK / 525 kW prijs op aanvraag Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW HET BETERE WERK Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com

De Binnenvaartkrant 15 22 juni 2010 Internationale erkenning voor Tresco Periskal DOOR HANS HEILIGERS Terwijl heel Nederland via het digitale tv-scherm naar de wedstrijd tegen Denemarken kijkt, rijdt uw verslaggever geheel filevrij naar Wuustwezel. In België is iedereen gewoon aan het werk. Ook in het bedrijfspand van de Periskal Group aan de Bredabaan. Daar hebben ze alles in gereedheid gebracht voor de feestelijke bijeenkomst met relaties en personeel voor de uitreiking van het ISO 9001-certificaat door Det Norske Veritas. Een hoogtepunt in het 20-jarig bestaan van de Periskal Group. “Het is heel snel gegaan”, zegt Marc Persoons, managing director van de Periskal Group waarvan Tresco één van de vier onderliggende ondernemingen is. Hij doelt op de reputatie die Periskal in twintig jaar heeft opgebouwd met de succesvolle verkoop van navigatiesoftware voor gebruik aan boord van schepen. Persoons vertelt dat de teller van afgeleverde Tresco Inland ECDISviewers al ver boven de 4300 exemplaren staat. Ook met de uitbreidingspakketten, zoals de Periskal Radar-Overlay, de actuele diepte van de vaarweg en voor integratie van oriëntatiepunten langs de wal is Periskal de onbetwiste Europese marktleider. Langs alle grote vaarwegen in Europa wordt de groep op 45 plaatsen vertegenwoordigd. Periskal heeft naast België nog eigen vestigingen in Roemenië, Servië en Oekraïne. Marcs collega Wim Kalfsvel maakt niet alleen de meeste reisuren maar weet daardoor ook alles over de groei van die markten te vertellen. Hij onderhoudt ook de contacten met hun werknemers in die landen. Kwaliteitsmanager Bij de Periskal Group vonden ze het vanzelfsprekend dat bij de steeds verder gaande groei van de ondernemingen ernstig moest worden nagedacht over de opzet van een kwaliteitsproject. Hoewel men reeds beschikte over een aantal erkenningen voor de radar- en AISinstallaties zocht men een bredere en allesomvattende internationale certificatie die aansluit bij de wensen van afnemers in geheel Europa. Zowel zakelijke ondernemingen als overheidsdiensten. Marc Persoons had voor de opzet van het project meteen het logo van Det Norske Veritas voor ogen. “DNV is in onze branche zeer goed Het certificaat werd 14 juni uitgereikt aan de medewerkers van de Periskal Group. (foto Hans Heiligers) ingevoerd”, zegt hij. De contacten werden gelegd en er werd meteen uitgekeken naar uitbreiding van het personeelsbestand voor de aanstelling van een kwaliteitsmanager. Die is gevonden in de persoon van Frank Van Cleemput. Hij heeft zijn roots in allerhande maritieme projecten en stond aan de wieg van de digitalisering van documenten die binnen de Antwerpse haven rondgaan. Vastberaden Nadat alle gasten een plaats hebben gevonden, krijgt Paul ten Holter van DNV het woord. Hij blikt terug op de negen maanden die voorafgingen aan dit moment. Hij roemt alle medewerkers van Periskal voorhun enthousiasme en vastberadenheid waarmee ze met goed resultaat de streep hebben gehaald. Toch staat Ten Holter uitdrukkelijk stil bij de betekenis van die streep. Die betekent niet het einde, maar het begin van het project. ISO 9001 is een project dat continu door de onderneming loopt met de verplichting om het verder uit te bouwen. De medewerkers zijn zich na negen maanden training bewust dat ze zich doorlopend moeten afvragen wat ze nog beter kunnen doen. Niet alleen in de communicatie met de klanten maar ook met de kwaliteit van de software en die van de kaarten. “Alle medewerkers hebben het certificaat dubbel en dwars verdiend.” Meerwaarde Namens de directie dankt Marc Persoons iedereen voor de inzet voor het welslagen van de ISO 9001- certificering. Hij memoreert de tijd van de oprichting van de jubilerende onderneming. Er was toen nauwelijks navigatieapparatuur in de binnenvaart te bekennen, zelfs bijna geen computers. Hij vindt dat Tresco tegenover de buitenwereld de plicht had om te kiezen voor een kwaliteitsmanagementproces. “Dat levert voor de klant en voor onze medewerkers een behoorlijke meerwaarde.” Dat vindt ook Wim Kalfsvel, die beklemtoont dat het verkrijgen van het certificaat een gezamenlijke inspanning is van alle medewerkers. Daarbij spreekt hij alle vertrouwen uit in Frank Van Cleemput in zijn rol als van kwaliteitsmanger. Als het applaus is verdwenen komt er champagne voor terug. Plannen voor containerterminal aan Kanaal Roeselare-Leie De provincie West-Vlaanderen en de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) hebben onderzoek laten doen naar de logistieke invulling van de regio Roeselare-Izegem. De conclusie: als regionale verladers de krachten bundelen, is er voldoende volume voor een gecombineerde spoor-/binnenvaartterminal aan het Kanaal Roeselare-Leie. Het onderzoek is gebaseerd op de goederenstromen van de talrijke diepvriesgroenteproducenten in de regio. De onderzoekers zien aanzienlijke spoorpotenties richting Frankrijk, Duitsland, Italië en andere Europese bestemmingen. Op binnenvaartvlak zou de diepvriesgroentecluster 20 procent kunnen genereren van het volume dat nodig is om een shuttle richting Vlaamse zeehavens mogelijk te maken. Bundelen Voor de producenten van diepvriesgroente is het een must om de transporten te bundelen, blijkt uit de studie. Ze hebben vrijwel allemaal hetzelfde aanbod en dreigen tegen elkaar uitgespeeld te worden door grootwinkelbedrijven en andere klanten. “Door samen te werken op logistiek vlak staan ze sterker. Het uitgangspunt zou een open samenwerkingsverband tussen verladers moeten zijn.” De onderzoekers adviseren de bestaande logistieke locaties in de regio uit te bouwen tot één geïntegreerd platform, waarbij zowel binnenvaart als spoorvervoer worden ingezet. Dit platform moet niet alleen voorzien in de op- en overslag van goederen, maar ook in bijkomende diensten als de assemblage en labeling van producten. River Terminal Wielsbeke De WVI nam eerder het initiatief om de Schaapbrugge in Roeselare te ontwikkelen tot een logistiek platform. De locatie vormt samen met de aanpalende terreinen Sasbrug en Haven Zuid in Izegem een logistieke hotspot met aansluiting op het Kanaal Roeselare-Leie, het spoor van Kortrijk naar Brugge en de E403. Op Haven Zuid is een zone van 13 hectare in ontwikkeling voor watergebonden bedrijvigheid. Aan de andere kant van het kanaal, op Schaapbrugge, is Waterwegen en Zeekanaal eind vorig jaar gestart met de aanleg van een kaaimuur voor een tankterminal. De terminal is bedoeld voor de regionale bevoorrading en de opslag van de strategische voorraad brandstoffen waarover elk land in tijden van crisis of oorlog moet beschikken. Hij zal worden bevoorraad via de binnenvaart. De provincie en de WVI willen nu naast deze tankterminal een containerterminal realiseren voor gecombineerd spoor-/binnenvaartvervoer. De publieke partners zouden zelf de opstart ondersteunen en voor de exploitatie een contract afsluiten met een terminaloperator en een neutrale makelaar. Met deze laatste willen ze ook een resultaatverbintenis voor volumes afspreken. De terminal zou ten vroegste in 2013 worden gerealiseerd. Enkele jaren geleden investeerden Katoen Natie en de Vlaamse regering samen in de River Terminal Wielsbeke langs het kanaal Roeselare-Leie. Deze containerterminal heeft inmiddels de activiteiten gestaakt bij gebrek aan voldoende volume. Afvalpark kaai 425 gesloten In de haven van Antwerpen heeft het afvalpark aan kaai 425, nabij het Marshalldok, de deuren gesloten. Binnenschippers op Rechteroever kunnen hun afval voortaan gesorteerd afgeven in het afvalpark aan kaai 75, bij het wachtdok voor lichters ter hoogte van de Noordkasteelbruggen. Dit afvalpark is onlangs vernieuwd. Op Linkeroever kan onveranderd afval worden afgegeven aan kaai 1103, ter hoogte van de Kallosluis. Veel belangstelling voor Brusselse banenbeurs De vierde editie van de ‘job day’ in de haven van Brussel was een succes. Ruim 2.000 werkzoekenden kwamen kennismaken met de aanwezige bedrijven. De banenbeurs is een initiatief van Brigitte Grouwels, Brussels ministers voor vervoer, openbare werken en haven. Grouwels wil hiermee de bedrijven die in de haven van Brussel actief zijn meer bekendheid geven. Ze mogen gratis deelnemen aan de beurs. In de marge van de job day vonden tewerkstellingsbevorderende workshops plaats. Zo kwam men er te weten hoe men zijn talenkennis kan bijspijkeren. Ondanks de crisis zijn in de sector transport en logistiek veel bedrijven op zoek naar personeel. Dat bleek ook uit het aantal vacatures dat nog voor het begin van de beurs bekend was gemaakt. De haven van Brussel en zijn 350 ondernemingen verschaffen direct en indirect werk aan 12.000 mensen.

Binnenvaartkrant