Views
2 years ago

2010-13

  • Text
  • Schip
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Meter
  • Twee
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 22 juni 2010 ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA Kanalen boegschroeven Stuurrooster boegschroeven Tunnel boegschroeven Intrekbare roerpropellers Ballast pompen Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren O MEGA T HRUSTERS Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com DRINGEND GEZOCHT Kapitein op Containerschip Vaarroute: Antw – Neuss Vrije tijd: 7 af / 7 op Loon: n.o.t.k., reizen vrij Te bieden: eigen woning, leuke werksfeer, collega’s, bedrijfsauto enz. Interesse: gelieve te bellen op het nr. + 31 621 39 09 03 Gezocht per direct op MTS Mevo: }2 e Kapitein| Vrije tijdsregeling 14/14 Kost en reizen vrij Duitse condities M. Vaasen Mühlenstraße 9 D-26 931 Elsfleth Tel. +31620740247 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl TONDIA B.V. vraagt voor het MPS “ Rembrandt van Rijn” KAPITEIN (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) MACHINIST & MATROOS Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing Engelse taal is een pré • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent/ Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pré) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-12344067 Verkoop- installatie en reparatie centrum DIVERSE STARTMOTOREN EN DYNAMO’S uit voorraad leverbaar Verbandkoffer BHV/A basis inhoud, oranje koffer, voldoet aan de eisen van de Scheepvaartinspectie € 81,- excl. BTW WATERZUIVERING SYSTEMEN Bijna alle onderdelen uit voorraad Brandstof verbruiksysteem in standaard uitvoering met één sensor. € 1950,- excl. BTW Vertex CLINOMETERS in diverse uitvoeringen. Leverbaar in Balk uitvoering, 2-Delige uitvoering, Inbouw in de Pet uitvoering en Portable uitvoering. excl. BTW vanaf € 459,- Lastrafo ROWAC 161 DC € 483,- excl. BTW Tracvision TV5 (HDMI Ready) Met inruil oude schotel € 2695,- excl. BTW VX-351 Portofoon De VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000mAh batterij incl. lader € 185,- excl. BTW Dompelpompen Dompelpompen vanaf excl. BTW € 98,- Lineair motor tbv blauwbord Alpha pompen Alpha pompen in diverse uitvoeringen vanaf excl. BTW € 255,- Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf vanaf € 175,- excl. BTW Marifoon antenne NU € 67,50 excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 www.oechies.nl · info@oechies.nl Ma t/m Vrij van 08.00 tot 16.00 / Zaterdag van 09.00 tot 13.00 • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl Beka constructiebedrijf bv heeft zich zorgvuldig gespecialiseerd in het uitvoeren van alle metaal werken. Aluminium vloeren, IJzer vloeren, Constructie, IJzerwerken, Lassen Mathenesserdijk 304 A1 . 3026 GP Rotterdam info@bekabv.nl . www.bekabv.nl . T. +31 (0)634252422 . T. +31 (0)613729582

De Binnenvaartkrant 13 22 juni 2010 Belgische binnenvaart hoopt op snelle regeringsformatie “Verkiezingsuitslag schept duidelijkheid” De uitslag van de federale verkiezingen in België wekt in binnenvaartkringen de hoop dat de sector snel om de tafel zal zitten met de nieuwe regering. Met 27 zetels in de Kamer werd de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) van Bart De Wever zondag 13 juni de grootste partij van België. De kaart van Vlaanderen kleurde zienderogen geel, zelfs in traditionele CD&V-bolwerken. Aan Franstalige zijde kwam de PS van Elio Di Rupo als winnaar uit de bus. Hoewel het nog afwachten is hoe de nieuwe regering er zal uitzien en wie de mensen zijn die het uiteindelijk moeten gaan doen, zit er voor de binnenvaart alvast een positieve kant aan deze verkiezingsuitslag. Kostprijswet “De kiezer heeft voor duidelijkheid gezorgd”, stelt Karel Verberght van de VBR. “Nu er in beide landsdelen één grote partij is, zullen de zaken hopelijk niet meer stilvallen en komt er naar verwachting snel een nieuwe regering. Des te rapper zit ook de binnenvaart weer aan de tafel in Brussel. De overwinning van de PS in Wallonië heeft als voordeel dat Wallonië een wat socialere politiek zal krijgen. Daarmee staan we als binnenvaart sterker als we problemen hebben.” De Belgische binnenvaartsector hoopt dat er onder de nieuwe regering snel een wet van kracht wordt die vervoer onder de kostprijs onmogelijk maakt. Die wet is al in de maak; het wetsvoorstel passeerde voor de val van de vorige regering de Kamer en de Raad van State, maar moet nog worden goedgekeurd in de Senaat. Verberght wijst erop dat ook het wegvervoer onder deze wet valt. “Als wegtransporten duurder worden, zal er wellicht lading naar de binnenvaart verschuiven. Maar deze wet is ook goed voor het wegvervoer zelf, dat kampt met een hoge schijnzelfstandigheid. Dat zou door deze wet aan banden worden gelegd.” In afwachting van de komst van een nieuwe regering raadt Verberght schippers die onder de kostprijs varen aan de factuur door te sturen naar het ITB of het kabinet van voormalig staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe. “Dan ligt er alvast een dossier klaar voor de nieuwe regering.” “Voor belastingen hoef je niet bang te zijn”, voegt hij er cynisch aan toe. “We werken toch met verlies.” Crisis Ondertussen heeft VBR de hoop laten varen dat de Belgische overheid de crisis in de binnenvaart nog zal aanmelden in Brussel. “De onderhandelingen op het kabinet Schouppe van de voorbije weken hebben laten zien dat de regering daar niet op uit is. Men wil de crisis niet aanmelden omdat de EU N-VA wil communautaire problemen binnenvaart aanpakken De binnenvaart is de N-VA niet vreemd, bleek onlangs bij een tussenkomst van Vlaams parlementslid Sophie De Wit (N-VA) in de commissie Mobiliteit. De Wit riep de Vlaamse regering op haar bevoegdheden inzake binnenvaart maximaal uit te oefenen om alle nodige crisismaatregelen te nemen. Ze eiste ook dat de Vlaamse overheid in actie komt tegen federale maatregelen die ingaan tegen de Vlaamse inspanningen om de binnenvaart te bevorderen. Zo investeert Vlaanderen in een dure binnenvaartsimulator terwijl de federale regering weigert erkenningen te voorzien omdat er geen Waals equivalent is. En zo weigert de federale regering een examen in te lassen tot het beroep van ondernemer in de binnenvaart, terwijl de vraag daarnaar aan Vlaamse zijde groot is. “Het is triest om te zien dat zelfs sectoren als de binnenvaart grote communautaire problemen ervaren”, aldus De Wit. Ook in haar partijprogramma komt N-VA op voor een sterkere binnenvaart. Onder het kopje ‘durven sturen met alle vervoerswijzen’ pleit de partij voor een efficiënt gebruik van alle vervoersmodaliteiten. “We moeten het aandeel van het goederenvervoer via het spoor, de binnenvaart en pijpleidingen optrekken om het vrachtvervoer op onze wegen te beheersen. Alle modi moeten samen zorgen voor een duurzaam vervoer. Iedere vracht moet kiezen voor de meest voordelige inzet van middelen.” Daarbij kiest N-VA voor een “rationele benadering” waarbij bedrijven zelf de keuze maken en de overheid de randvoorwaarden schept voor alle vervoersmodi. “Stimuli voor spoor en binnenvaart worden binnen het kader van wat Europees toelaatbaar is gericht ingezet zodat deze meer concurrentieel worden met het wegtransport.” Subsidiëring van het spoorvervoer moet volgens N-VA gefocust worden op langere afstanden. Op de weg wil de partij de ecocombi’s alle kansen geven. Ook de liberalisering van het goederenvervoer per spoor moet alle kansen krijgen. Tot slot pleit N-VA voor het overhevelen en coherenter maken van de resterende bevoegdheden inzake mobiliteit van federaal naar gewestelijk niveau. slechts beperkte mogelijkheden heeft, namelijk oud-voor-nieuw en slopen. Maar als je sloopt, sloop je ook de kleine schepen weg die hard nodig zijn en die niet zomaar even kunnen worden vervangen door nieuwbouw.” Samen met de Bond van Eigenschippers – die het idee om de crisis aan te melden nooit ondersteunde – wil de VBR het nu over een andere boeg gooien. Het standpunt luidt: Nederland moet eerst zelf initiatieven ontwikkelen vooraleer het ‘zijn’ problemen op het Europese forum brengt. “Oud-voor-nieuw of een oplegregeling halen niets uit, zolang Nederland hefbomen blijft handhaven op financieel (waarborgregeling), economisch (geen aflossingen), sociaal en fiscaal (vrije afschrijvingen) vlak. Dat is dweilen met de kraan open. Al die maatregelen zorgen ervoor dat de binnenvaart elders kapot gaat.” CUP ontvangt Waalse binnenvaartprijs Ook dit jaar heeft het Waalse promotiebureau voor binnenvaart en intermodaliteit (DPVNI) een bedrijf in de schijnwerpers gezet dat de afgelopen tijd een opmerkelijke stijging van de binnenvaarttransporten gerealiseerd heeft. Tijdens de jaarlijkse binnenvaartdag van DPVNI op 2 juni overhandigde Waals minister van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Philippe Henry de binnenvaartprijs aan Carrières Unies de Porphyre (CUP). Het bedrijf, dat in 2006 werd overgenomen door de Vinci-groep, exploiteert twee porfiersteengroeven in Bierghes-Rebecq en Lessines en een kalksteengroeve in Chimay. Het legt zich toe op de ontginning, verwerking en verkoop van de producten uit deze groeven. In de groeves in Bierghes-Rebecq en Lessines wordt ieder jaar zo’n twee miljoen ton porfiersteen gewonnen, een stollingsgesteente met een hoge hardheid. Het wordt onder meer gebruikt voor de aanleg van wegen en als steenslag voor beton. CUP brengt de porfiersteen naar afnemers in België, Frankrijk en Nederland. Hierbij maakt het bedrijf gebruik van de binnenvaart, het spoor en de weg. Hoewel het leeuwendeel van de goederen nog over de weg wordt vervoerd, liet CUP in 2009 ook ruim 200.000 ton over het water vervoeren. Een spectaculaire stijging ten opzichte van 2008, toen nog maar 15.000 ton per schip ging. De toename van de transporten heeft te maken met de nieuwe overslagkade in de haven van Clabecq die CUP in 2008 in gebruik heeft genomen. In de toekomst wil het bedrijf de wegtransporten verder afbouwen ten gunste van spoor en binnenvaart. Op termijn zou CUP meer dan 500.000 ton per jaar via de binnenvaart willen gaan vervoeren. Aanbesteding Klein Ternaaien en Ivoz Ramet dit najaar Het juridische spel rond de bouw van twee nieuwe sluiskolken in Klein Ternaaien en Ivoz Ramet is afgelopen, zegt de dorgaans goed ingevoerde Pierre Verberght. Hij is nautisch deskundige en vertegenwoordiger van de VBR. In oktober zouden de tenders voor de twee sluizen officieel worden uitgeschreven. Na de aanbesteding zou de bouw meteen van start kunnen gaan. In de zomer van 2014 moet de nieuwe sluis in Ivoz Ramet klaar zijn, in de winter erop die van Klein Ternaaien. Beide sluiskolken worden 225 meter lang en 25 meter breed. Ook in Neuville zal zo’n sluiskolk worden gebouwd, maar volgens Verberght zijn de plannen daarvoor nog niet klaar. Minister Philippe Henry (links) overhandigt de binnenvaartprijs aan Patrick Pawlicki, gedelegeerd bestuurder van CUP. (Foto DPVNI) Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

De Binnenvaartkrant