Views
3 years ago

2010-12

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 38 8

De Binnenvaartkrant 38 8 juni 2010 Tel. 010 4052000 | www.gebrsluyter.nl hup holl Tel. 078 6191233 | www.rensenshipbuilding.nl Tel. 078 6813127 | www.koedood.nl groep A Zuid-Afrika - Mexico 11 Juni 16.00 uur - Uruguay - Frankrijk 11 Juni 20.30 uur - Zuid-Afrika - Uruguay 16 Juni 20.30 uur - Frankrijk - Mexico 17 Juni 20.30 uur - Mexico - Uruguay 22 Juni 16.00 uur - Frankrijk - Zuid-Afrika 22 Juni 16.00 uur - groep B Argentinië - Nigeria 12 Juni 16.00 uur - Zuid-Korea - Griekenland 12 Juni 13.30 uur - Griekenland - Nigeria 17 Juni 16.00 uur - Argentinië - Zuid-Korea 17 Juni 13.30 uur - Nigeria - Zuid-Korea 22 Juni 20.30 uur - Griekenland - Argentinië 22 Juni 20.30 uur - Tel. +32 (3) 5419233 | www.reintjes.be Tel. 0599 312345 | www.huchem.nl groep E NEDERLAND - Denemarken 14 Juni 13.30 uur - Japan - Kameroen 14 Juni 16.00 uur - NEDERLAND - Japan 19 Juni 13.30 uur - Kameroen - Denemarken 19 Juni 20.30 uur - Denemarken - Japan 24 Juni 20.30 uur - Kameroen - NEDERLAND 24 Juni 20.30 uur - groep F Italië - Paraguay 14 Juni 20.30 uur - Nieuw-Zeeland - Slowakije 15 Juni 13.30 uur - Slowakije - Paraguay 20 Juni 13.30 uur - Italië - Nieuw-Zeeland 20 Juni 16.00 uur - Slowakije - Italië 24 Juni 16.00 uur - Paraguay - Nieuw-Zeeland 24 Juni 16.00 uur - Tel. 0418 683333 | www.promac.nl Tel. 078 6763811 | www.kampers.nl Tel. 0180 442266 | www.epsbv.com achtste finale 1A -49- 2B 26 Juni 16.00 uur - 1C -50- 2D 26 Juni 20.30 uur - 1D -51- 2C 27 Juni 16.00 uur - 1B -52- 2A 27 Juni 20.30 uur - 1E -53- 2F 28 Juni 16.00 uur - 1G -54- 2H 28 Juni 20.30 uur - 1F -55- 2E 29 Juni 16.00 uur - 1H -56- 2G 29 Juni 16.00 uur - Kwart-finale 53 -57- 54 02 Juli 16.00 uur - 49 -58- 50 02 juli 20.30 uur - 52 -59- 51 03 juli 16.00 uur - 55 -60- 56 03 juli 20.30 uur -

De Binnenvaartkrant 39 8 juni 2010 Hans van Duijvendijk: “Schepen bouwen doe je niet alleen; het is een teamsport” ‘IJzeren Hans’ is met pensioen sloot zijn dankwoord af en richtte zich daarbij ook tot Ria van Duijvendijk-Pols. Hans en Ria van Duijvendijk. (foto’s Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS In 1968 reisde Hans van Duijvendijk terug van Dordrecht naar de werf van zijn vader in Krimpen aan den IJssel. Hij had voor de laatste maal de hts (afdeling scheepsbouw) bezocht om daar zijn diploma op te halen. Denk nu niet dat hij met dat diploma was verzekerd van een plaats achter de tekentafel. Zo heeft dat bij de Van Duijvendijkjes nooit gewerkt. Zijn kostuum kon weer over een hanger in de kast en maakte plaats voor een ketelpak. Net als zijn overgrootvader, grootvader en zijn vader moest ook Hans het vak in de praktijk nog volledig gaan beheersen. En volgens zijn vader deed je dat het best als je onder het vlak begint. Hans begon als ijzerwerkersmaatje en mocht eerst na verloop van tijd wat meer gaan doen op de werf. En dat ervaring opdoen ook wel eens betekent ‘van je fouten leren’ dat ontdekte Van Duijvendijk eveneens. Hans weet nog goed dat hij een spits moest verdubbelen. Hoewel zijn vader moet hebben gezien dat Hans’ vertrekpunt in het plan niet helemaal spoorde, liet hij hem toch eerst een volle dag zweten. Hans is zijn vader daar nog steeds dankbaar voor. Hij heeft veel van hem geleerd. De toenmalige generatie Duijvendijk nam de werf van Leendert over: zoon Hans en neef Hans werden directeur. Voor het onderscheid werd zoon Hans ‘IJzeren Hans’ genoemd. Die bijnaam had zijn grootvader Johannes al vanwege zijn betrokkenheid bij de bouw van ijzeren schepen. Neef Hans deed de inkoop, handelde in generatorsets en was tevens verantwoordelijk voor de boekhouding. Zijn bijnaam werd ‘Papieren Hans’. Bescheiden Tijdens het maken van de interviewafspraak was aan de andere kant van de lijn een veel te bescheiden gesprekspartner. Later zei Hans van Duijvendijk daarover: “Scheepsbouw is een topsport die je met een team speelt. Alleen kun je het niet; er zijn te veel technieken en vakgebieden die op een goede manier bij elkaar moeten komen.” Hans heeft met volle teugen genoten van de scheepsbouw. “Het is een schitterend vak”, zegt hij. Hij heeft er van genoten schepen te ontwerpen en te bouwen. “Je kunt er al je creativiteit en energie in kwijt.” En, zoals het een vierde generatie scheepsbouwer betaamt, voegt hij daar zonder pauze te nemen nog aan toe: “Je moet er wel met de volle 100 procent achter staan; anders wordt het niets.” bouwd; we tellen er tien. Meteen corrigeert iemand ons: “Hij heeft er veel meer gebouwd.” Er waren veel gasten en ze kwamen uit alle hoeken van het land. Veel branches waren vertegenwoordigd. Hans van Duijvendijk en zijn echtgenote Ria van Duijvendijk-Pols zagen veel bekenden. Bij Hans was de uitdrukking ‘voor mij hoeft al die belangstelling niet zo nodig’ compleet van zijn gezicht verdwenen en hij genoot zichtbaar van de komst van al zijn ‘fans’. Toen werd het tijd voor de toespraak die directeur Wim Kooiman tegenover deze icoon van de Nederlandse scheepsbouw ging houden. Hij legde accenten op de bescheiden wijze waarop Van Duijvendijk binnen de Kooiman Groep heeft geacteerd, nadat hij daaraan in 2004 zijn werkmaatschappij had overgedaan. Op die manier prijkten vanaf dat moment naast Hans van Duijvendijk ook de namen van Arie, Leen en de overige medewerkers op de loonlijst van de Kooiman Groep. Vanaf zijn nieuwe stek aan de Merwedestraat in Dordrecht bouwde Hans opnieuw vele nieuwe schepen, tot volle tevredenheid van de klant en de Kooiman Groep. Wim Kooiman roemde in Hans van Duijvendijk een brok scheepsbouwervaring van meer dan 42 jaar. En dat heeft men op de werf vastgelegd in een brok metaal in de vorm van een achterschip waarin het traditionele scheepsbouwvak in al zijn facetten is te herkennen. Kooiman Geen echt afscheid En zoals dat bij dit soort gelegenheden hoort: het laatste woord was aan de hoofdrolspeler zelf. Hans dankte alle aanwezigen voor de samenwerking. Soms liep het meteen prima, soms was er een aanloopje nodig of een aantal doorzettende schouders. “Het is altijd gelukt, er is nog nooit een schip voor de wal blijven liggen.” Hans betrok meteen zijn vrouw Ria in zijn succesvolle loopbaan. Zij heeft thuis alles geregeld, de kinderen opgevangen en ook heeft zij (af en toe) zijn stress verdragen. “Zonder haar support en goede zorgen was ik nooit zo ver gekomen”, zei Hans. Verder bekende hij dat hij nooit echt afscheid zal kunnen nemen van de scheepsbouw. Er is nog zo veel te doen op het gebied van ontwikkeling. Hij wees daarbij op ontwikkelingen met (diesel-)elektrische aandrijving en brandstofcellen. De scheepsbouw zal door het continue proces van veranderingen, verbeteringen en innovaties blijven uitdagen. Vanaf zijn hoge plaats op een stoel bekeek Hans de vele gasten. Hij moet in een flits ook de bar hebben gezien. En ‘IJzeren Hans’ besloot onmiddellijk met een ijzersterk plan: “Ik denk dat het nu tijd is voor een borreltje.” Niemand maakte daartegen bezwaar. Kooimans projectmanager Maarten Pruijsen neemt gezamenlijk met Arie van Duijvendijk de portefeuille van Hans over. Arie – hoe kan het anders – zorgt voor het ontwerp en Maarten zorgt voor de uitvoering. Er werd nog lang en gezellig gebabbeld, waarna Wim Kooiman de gasten nog één maal toesprak met de woorden: “Het buffet is geopend.” Ontwerpen Uiteindelijk leidde het pad van die prima leerschool toch naar de tekentafel. Hans heeft daar veel ontwerpen gemaakt. Aanvankelijk voor beunschepen en later begaf hij zich eveneens in de volle breedte van de drogeladingvaart. Leendert van Duijvendijk stopte op zijn 68e. Brok Op de dag van het afscheid was de kantine van Hoebee door Bon Bon partyservice uit Alblasserdam in recordtijd omgebouwd tot een gezellig restaurant met stijlvolle meubilering, een bar en een groot buffet. Aan de wand hingen foto’s van schepen die Hans daar heeft ge- Arie van Duijvendijk (links) en Maarten Pruijsen nemen de portefeuille van Hans over.

Binnenvaartkrant