Views
3 years ago

2010-12

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 34 8

De Binnenvaartkrant 34 8 juni 2010 Ahlers Antwerpen schrijft nog steeds geschiedenis Casco’s per containerschip DOOR HANS HEILIGERS Het woord pionier kom je mondjesmaat tegen in zinnen over succesrijk verlopen ondernemingsplannen. Het wordt veel vaker gebruikt in verhalen over een minder goede afloop van zakelijke avonturen. Het aantal ontgoochelingen bij pioniers ligt doorgaans hoger dan succesverhalen. Via paden die anderen nog niet hebben bewandeld moet een pionier baanbrekend aan de slag om te ontdekken of er kansen voor hem liggen. En als die kansen zijn gevonden, zal uit de rugzak een royale voorraad enthousiasme en doorzettingsvermogen moeten worden gehaald om in een vreemde omgeving het verwachte toekomstbeeld om te zetten in werkelijkheid. Eerste hulp bij pionieren bestaat niet; je moet altijd zelf de oplossing bedenken voor tegenvallers. Als directeur van de Hansa-rederij was het Oltman Ahlers in Duitsland niet ontgaan dat Antwerpen via zijn havens de volle economische wind in de rug had. Door het steeds toenemende succes daarvan werd door het stadsbestuur zelfs besloten tot aanleg van maar liefst drie nieuwe havens aan de noordkant van de rechteroever. Oltman Frans Duwaer. (foto Hans Heiligers) Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Ahlers zag daar kansen voor zijn zonen Heinrich en Herwig. Heinrich begon daarom in 1909 in Antwerpen te pionieren voor het verkrijgen van scheepsagenturen. Al in het zelfde jaar kreeg hij zijn eerste agentuur. Herwig ging in Londen de markt bestuderen en voegde zich later met al zijn verworven kennis bij zijn broer in Antwerpen. In 1925 was de naam Bureau Maritime H.D. Ahlers zichtbaar op een koperen naamplaat aan de gevel van het kantoor in Antwerpen. Rode draad Ook nu is de naam Ahlers te lezen en zelfs van grote afstand. Aan de Noorderlaan staat het Ahlers Building, een representatief kantoorpand waarop in megaletters de naam Ahlers prijkt. Wij hebben het genoegen om op de tiende etage te mogen aanschuiven voor koffie en een mooi uitzicht over de havens van Antwerpen. We zijn te gast bij Rachel Kellett en Frans Duwaer. Rachel vertelt in grote stappen hoe Ahlers na honderd jaar nog steeds springlevend is en immer dezelfde pioniersblik op toekomst en nieuwe kansen richt. Vooruitkijken is gedurende die 100-jarige historie de rode draad en de sleutel tot succes geweest. Het heeft bovendien het fundament gevormd waarop nu vier krachtige bedrijfsonderdelen rusten die met eigen vertegenwoordigingen actief zijn in maar liefst twintig landen. Dit jaar worden bovendien nog drie nieuwe kantoren geopend in Minsk (Wit-Rusland), Aktau (Kazachstan) en Urumqi in Noordwest-China. • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok Scheespagenturen Ahlers Maritime is één groot kenniscentrum van waaruit gecertificeerde maritieme en offshore-pleidingen worden verzorgd. Alle kennis uit de periode dat Ahlers een eigen vloot had is daar ondergebracht. De klantenkring bestaat uit bekende internationale rederijen en multinationals in de offshore die hun personeel de hoogst denkbare training willen geven. Ahlers Agencies is de tak van de scheepsagenturen met een ruim 100-jarige staat van dienst. Ahlers Logistics is de optelsom van alle handelingen voor het opslaan, bewaren en uitgeven van allerhande goederen die wereldwijd aan de onderneming worden toevertrouwd. In Gent beschikt men over een locatie die zijn gelijke niet kent; zowel door de 24.000 vierkante meters opslag als de gespecialiseerde handling van chemicaliën. Gent is slechts één van de locaties waar Ahlers Logistics is gevestigd. In Sint-Petersburg bouwde men in 1992 het eerste logistieke centrum, later zijn er daar nog twee gebouwd. Ook in Oekraïne heeft de relatiekring van Ahlers de weg gevonden voor de opslag en uitgifte van goederen. Ahlers Forwarding Frans Duwaer neemt alle tijd om uitgebreid te vertellen over het bedrijfsonderdeel Ahlers Forwarding. Die naam staat garant voor de goede zorg waarmee containers, stukgoed, bulk en gespecialiseerde transporten wereldwijd van deur tot deur worden verzorgd. Voor dat laatste punt moeten wij meteen aan transporten van Chinese casco’s denken. Duwaer vertelt dat hij voor elk bijzonder transport over de juiste samenwerking beschikt met de reder met de beste kennis en het meest geschikte materiaal voor de zeereis. Bepalend is ook waar en onder welke omstandigheden moet worden geladen of gelost en welk materieel daarbij nog lokaal moet worden ingezet voor het voorafgaande of het vervolgtraject. Elk project vereist de uiterste inzet van het materieel en • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn De casco’s werden in Rotterdam gelost. (foto De Binnenvaartkrant) Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 de mensen waarmee Ahlers decennia samenwerkt. Als sales executive ziet Duwaer dagelijks veel documenten op zijn bureau voorbijgaan. Die documenten vertegenwoordigen allerhande goederen die aan Ahlers zijn toevertrouwd. Een van de recente, bijzondere gecombineerde land- en zeereizen was een eerste transport als onderdeel van een serie waarbij een complete elektriciteitscentrale van China naar Minsk moet worden verscheept. Voor het landtransport waren 27 opleggers nodig. Ahlers adviseerde zijn opdrachtgever gebruik te maken van de gespecialiseerde vloot van Chipolbrok. Duwaer kent de mogelijkheden van deze 21 bijzondere schepen tellende vloot tot in detail. Vorig jaar regelde Ahlers daarmee nog een transport van een bijna 20 meter hoge kraan van Antwerpen naar China. De kracht van Ahlers ligt in de beschikbare kennis van wat nautisch en technisch haalbaar is binnen de relatie met de gespecialiseerde vervoerders die het vertegenwoordigt. Casco’s Op de beurs in Gorinchem ontmoetten wij in april de eigenaar van een casco. Van hem hoorden wij dat zijn casco en dat van een ander op wel heel bijzondere wijze door Ahlers uit China naar Rotterdam zijn gebracht. Ahlers claimde hiervoor een containerschip. Terwijl de containers en de extra ballastlading nietsvermoedend benedendeks hun plaats hadden ingenomen, werden in Nantong de twee casco’s op het dek geladen. De classificatiemaatschappij controleerde op grondige wijze de stabiliteit van het schip. Ter voorkoming van eventueel rollen werd ook nog eens ballastwater gebruikt om het zwaartepunt te verschuiven. Een veelvoud aan stroppen, haken en tijdelijk laswerk zorgden er voor dat de casco’s op die manier in staat moesten zijn een hellinghoek van 60 graden te trotseren. Minder mocht ook, maar extra veiligheid verdien je altijd terug. De machinisten van de drijvende kranen in China hadden een mooie gelegenheid om te laten zien waarvoor ze stonden. Nadat de casco’s in Rotterdam aankwamen, deden hun collega’s daar hetzelfde toen ze met drie kranen en evenveel vakmanschap het schip losten. Zonder enige averij heeft het containerschip zijn tot in details voorbereide bijzondere reis afgerond. De verzekeraars hebben hun premie verdiend, ook die zijn altijd blij met de naam van Ahlers boven de contracten.

De Binnenvaartkrant 35 8 juni 2010 and hup! groep C Engeland - Amerika 12 Juni 20.30 uur - Algerije - Slovenië 13 Juni 13.30 uur - Slovenië - Amerika 18 Juni 16.00 uur - Engeland - Algerije 18 Juni 20.30 uur - Slovenië - Engeland 23 Juni 16.00 uur - Amerika - Algerije 23 Juni 16.00 uur - groep D Duitsland - Australië 13 Juni 20.30 uur - Servië - Ghana 13 Juni 16.00 uur - Duitsland - Servië 18 Juni 13.30 uur - Ghana - Australië 19 Juni 16.00 uur - Ghana - Duitsland 23 Juni 20.30 uur - Australië - Servië 23 Juni 20.30 uur - Tel. 0168 416630 www.dgscheepsbouw.nl Tel. 0345 621344 www.allpumpsholland.nl groep G Ivoorkust - Portugal 15 Juni 16.00 uur - Brazilië - Noord-Korea 15 Juni 20.30 uur - Brazilië - Ivoorkust 20 Juni 20.30 uur - Portugal - Noord-Korea 21 Juni 20.30 uur - Portugal - Brazilië 25 Juni 16.00 uur - Noord-Korea - Ivoorkust 25 Juni 16.00 uur - groep H Honduras - Chili 16 Juni 13.30 uur - Spanje - Zwitserland 16 Juni 16.00 uur - Chili - Zwitserland 21 Juni 16.00 uur - Spanje - Honduras 21 Juni 20.30 uur - Chili - Spanje 25 Juni 20.30 uur - Zwitserland - Honduras 25 Juni 20.30 uur - Tel. 010 8407653 | www.jiskootvanweel.nl Tel. 0183 501811 | www.dewaalbv.nl halve-finale 58 -61- 57 06 Juli 20.30 uur - 59 -62- 60 07 Juli 20.30 uur - Tel. 010 2940800 | www.tricobv.nl finale WINNAAR 61 -63- WINNAAR 62 11 Juli 20.30 uur - derde plaats VERLIEZER 61 -64- VERLIEZER 62 10 Juli 20.30 uur - Tel. 071 5172631 | www.verhaar.com Tel. 078 6814177 www.scheepswerfambacht.nl

Binnenvaartkrant