Views
3 years ago

2010-12

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 24 8

De Binnenvaartkrant 24 8 juni 2010 Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek en geleidekoker. Wij wensen mts Naduah en bemanning een behouden vaart. Voor het mts Naduah leverden en of installeerden wij: Elektrische installatie, ATIS tankmeting, airconditioning en overdrukinstallatie Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Wij wensen mts Naduah en haar bemanning een behouden vaart Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl Wij leverden het complete mts Naduah en wensen Comanche Maritiem B.V. een goede en behouden vaart Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Postbus 386 4460 AT Goes Tel: +31 (0)183 50 70 40 • Fax: +31 (0)183 50 06 37 E-mail: galle@euromaritime.com Wij wensen het mts Naduah en de bemanning een behouden vaart. Ons nieuws laat U niet koud!

De Binnenvaartkrant 25 8 juni 2010 Naduah vooral actief op Midden- en Bovenrijn Dieter van Gent met het boek over Naduah, het meisje dat op 9-jarige leeftijd werd ontvoerd door Comanche-indianen en naar wie hij zijn schip heeft genoemd. (foto’s Jan Hoek) DOOR JAN HOEK Onlangs werd de bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam afgebouwde tanker Naduah aan eigenaar Dieter van Gent overgedragen. De bouw gebeurde in opdracht van Euromaritime Shipbuilding. Wie de naam Naduah op Google intikt, krijgt circa 202.000 resultaten en dat lijkt wat veel voor een schip dat nog maar net in de vaart is. Het Chinese casco is weliswaar fraai van model, maar komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor de titel America’s Next Top Model. Het blijkt inderdaad over een andere Naduah te gaan. Ruim 2.500 resultaten gaan over een blank meisje dat in 1836 op 9-jarige leeftijd wordt ontvoerd door Comanches. Later krijgt zij van die indianenstam de naam Naduah. Aangrijpend Die vrouw blijkt inderdaad de naamgeefster van de tanker te zijn. Op 17-jarige leeftijd las Dieter van Gent het 736 pagina’s tellende boek over het waargebeurde verhaal. De geschiedenis maakte zo’n indruk dat hij toen al besloot, mocht hij ooit een schip bezitten het de naam Naduah te geven. Deze Naduah zal voornamelijk minerale producten gaan vervoeren voor Stetra Tankschifffahrt uit Ludwigshafen en meestentijds op de Middenen Bovenrijn te bewonderen zijn. Eerder kocht Dieter van Gent uit de vaart de in 1958 gebouwde tanker Aquamarin (2339 ton). Zijn tweede schip, de 3777 ton metende tanker Fellowship, liet hij samen met zijn oude schoolmaat Karel van de Pol bouwen. Laatstgenoemde heeft niets met Naduah en dus is de naam Fellowship in dat geval veel beter gekozen. Voor het schip werd de vennootschap G.P. Shipping opgericht en de tanker vaart in charter voor Stolt Nielsen. Drie jaar geleden werd het complete schip bij Euromaritime gekocht, dat de afbouw in handen legde van Den Breejen. Een combinatie die ook met de afbouw van de Fellowship prima had gewerkt. Ook de leverancierslijsten vertonen veel overeenkomsten. Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan Dieter van Gent een tanker de naam Naduah geven. “Het boek maakte destijds veel indruk op mij. Het is de waargebeurde geschiedenis van Cynthia Ann Parker, dat door de Comanches wordt ontvoerd en door hen opgevoed. De naam betekent ‘Zij blijft warm bij ons’. Naduah leert de leefwijze van de indianen te respecteren en begrijpen en trouwt later zelfs met een van hun leiders.” “Het is een aangrijpend en meeslepend verhaal, waarin de strijd tussen de indianen en de blanken wordt belicht”, aldus Dieter van Gent. Het door Lucia St. Clair Robson geschreven Naduah werd in 1987 bekroond met de Prijs voor de Beste Historische Roman. De tanker Naduah is nog te jong om er een historisch verhaal over te schrijven. We moeten het doen met wat gegevens over het schip. De afmetingen zijn 110 x 11,40 x 3,35 meter. Het schip beschikt over acht gecoate centertanks en evenveel laad-/lospompen (Marflex) met elk een capaciteit van 100 kuub per uur. Het dubbele leidingsysteem maakt het mogelijk twee partijen tegelijk te vervoeren. Comanche Shipping Een Caterpillar van 1520 pk bij 1600 toeren zorgt voor de voortstuwing. Dieter van Gent heeft de woning en de inrichting van de door Kampers geleverde stuurhut zelf op tekening gezet. Scheepsinterieurbouw De Leeuw zorgde ervoor dat zijn wensen en ideeën gerealiseerd werden. Werkendammer Johan de Leeuw rondde in 1969 met succes een timmermansopleiding af. Na een paar jaar bij een plaatselijke timmerman gewerkt te hebben, besloot hij in 1971 te gaan varen. Hij behaalde zijn Rijn- en radarpatent en werd schipper. Na tien jaar pakte hij zijn oude ambacht weer op en startte hij met zijn timmerbedrijf. Als oudschipper was hij goed op de hoogte van de wensen van de schippers en van de eisen waaraan scheepsbetimmering moet voldoen. Momenteel is hij eigenaar van een gezond bedrijf waar zo’n vijftien personen op de loonlijst staan. Aan boord van de Naduah is te zien dat Johan de Leeuw en zijn medewerkers hun vak uitstekend verstaan. Dieter van Gent gaf de vennootschap die eigenaar is van de 2810 ton metende tanker Naduah een meer dan toepasselijke naam. Bij de Kamer van Koophandel werd het bedrijf namelijk ingeschreven onder de naam…Comanche Shipping. Het boek over Naduah heeft inderdaad veel indruk gemaakt. Wie leverden aan het mts Naduah Euromaritime Shipbuilding Axces B.V. Thrane&Thrane VHFs RT2048 Novetec B.V. Inspectie Verkeer en Waterstaat Levering compleet schip Uitlaatgassendempers generators Sigmalook, KVH Trackvision schotel, Ventilatie roosters/brandkleppen, Classificatie Den Breejen Shipyard SKB Scheepsafbouw- en Furuno GPS GP32, Periskal Tresco ECDIS, machinekamerventilatoren Lloyd’s Register of Shipping EMEA Volledige afbouw Konstruktiebedrijf B.V. Sagem RT3000 GSM/GPRS gateway, Rotodyne Ventilatoren B.V. Classificatie Fortis Bank Business Centre Machinekamerplaten en Furuno AIS FA150, Orlaco camera’s, Tankventilatoren Riegman & Klaverdijk B.V. Drechtsteden machinekamerleidingen Tiptel telefooncentrale, Nautic ADT Fire & Security Accountancy Financiering Dolderman B.V. Tachograaf en Radio Zeeland Conning Brandbeveiligingsapparatuur O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Stetra GmbH Caterpillar generatorsets, 1x systeem DMT Sales Divers klein ijzerwerk, ijzerwerk tbv Bevrachting generatorset 85 kVa en 1x 107 kVa Orlaco Products B.V. Elektrische DMT ankerlieren, 3x D’Hone elektra, projectbegeleiding voor Business Capital Insurance B.V. Caldic Techniek B.V. Camerasysteem ankers van 1.250 kg, 2 lengtes Euromaritime, plaatsing Marflex Afbouw- en varenverzekering Stamford generatoren PERISKAL Group Tresco Wuustwezel ankerdamketting en lengte staaldraad. deepwell pompen, levering en plaatsing Pon Power B.V. Wärtsilä Netherlands B.V. Tresco Inland ECDIS viewer Machinefabriek en afstandbediening voor de Caterpillar scheepsdieselmotor voor Schroef A. Rullens Installatiebedrijf B.V. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. ballasttankafsluiters voortstuwing, type 3512C Standard met De Waal Machinefabriek B.V. Elektrische installatie, ATIS tankmeting, Autokraan 9-15 mtr, hefvermogen 1750 kg Wyckomar een continu vermogen van 1118 KW STUWA roersysteem, STUWA airconditioning en overdrukinstallatie Blommaert BVBA Waterzuiveringsinstallatie (1521 pk), bij 1800 rpm en Caterpillar stuurmachine en schroefasafdichtingen Mastervolt B.V. Voormast Improval Econosto Nederland B.V. dieselaggregaat, type C12 prime Verhaar Omega B.V. Omvormer/acculader P.H. Tinnemans & Zn. bv Afsluiters en appendages vermogen: 425 kVA (60 Hz.) voor Boegschroef OMEGA 03100-4k met een Centurion Akku bv scheepsreparatie James Walker Benelux B.V. aandrijving van boegschroef en vermogen van 282 kW, 1780 rpm Accu’s Bijboot Tankdekselpakkingen ladingpompen Blokland Non-Ferro B.V. RAFA B.V. Ramen All Pumps Holland B.V. DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. DCS International B.V. Beunkoelers Loggers Rubbertechniek B.V. Victor pompen Dekleidingen Kobelt motorbediening en onder folie Kampers Scheepskonstruktie B.V. Flexibele opstelling woning Marflex B.V. Marflex B.V. verwerkte noodbediening Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw 8 Cargopompen type MDPD-80, 8x Cargopompen type mdpd-80 met Reintjes Benelux BVBA ASI Soest B.V. Complete betimmering capaciteit 80-60 capaciteit 80-60 1x REINTJES keerkoppeling, type WAF Hydraulisch telescoop cilinder, Tegelzettersbedrijf Ippel Winel B.V. Kampers Pompservice B.V. 665 L, 5,571:1 hydraulisch powerpack Tegelzetter Ontluchtingen Kampers Redscrew 2M114 pomp voor EMHA Technisch Bureau B.V. Handelsonderneming Beerens B.V. Kersten Isolatietechniek B.V. Langius Maritiem B.V. restlading, noodlading en slops Uitlijnen hoofdmotoren Sierdakradarmast, stuurhuistrap, Isolatie woning Levering smeermiddelen Kalibra International B.V. Amco Compressoren B.V. boordlichtbakken, roefladder, SPEEDHEAT Ridderkerk Fiwado Bunkerstations Tankmeting inhoud Compressoren vlaggenstokhouder Complete vloerverwarming in woning Scheepsinventaris Pronk Isolatie B.V. Pinta Unisol B.V. Radio Holland Netherlands B.V. en stuurhuis SLURINK bunkerstations Heattracing Isolatie uitlaatgassensystemen Furuno RHRS2005 TFT radars, Radio Dik den Hollander interieur advies en Levering gasolie Groenendijk & Soetermeer Rubber Design B.V. Zeeland Sigma 550 Autopiloot, Radio realisatie Muehlhan B.V. Lek- en stabiliteitsberekening Flexibele ophanging Zeeland Sigma 120 Echolood, Radio Complete stoffering Stralen en conservering van ladingtanks uitlaatgassendempers en flexibele Zeeland Sigma 130 Windmeter, Radio Heinen & Hopman ROTTERDAM Navia B.V. opstelling motoren Zeeland Sigma 700 Intercom, Airconditioning en overdrukinstallatie Tekeningen casco

Binnenvaartkrant