Views
3 years ago

2010-12

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Behouden
  • Wensen
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 12 8 juni 2010 Wij wensen het mts Beaufort en haar bemanning veel succes en een behouden vaart Tel. (+49) 0621 65750-0 Fax (+49) 0621 65750-75 MTS BEAUFORT Tel. (+41) 061 6852525 Fax (+41) 061 6852515 Wij wensen Beaufort-Trans A.G. veel succes en Scheepvaartweg 3b • 3356 LL Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869 info@breko.com • www.breko.com Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting Wij feliciteren Beaufort-Trans A.G. met het mts Beaufort en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 een behouden vaart. DCS International B.V. Uw specialist in reparatie & installatie van Electronische en Mechanische motor bedieningen. tevens levering en reparatie van diverse andere merken zoals Morse bedieningen. wij leveren trek- duwkabels van Felsted (Morse) binnen 24 uur op lengte gemaakt. Rabobank Shipping Rabobank Shipping wenst het mts Beaufort van BEAUFORT-Trans A.G. een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Wij wensen het mts Beaufort een behouden vaart Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht

De Binnenvaartkrant 13 8 juni 2010 MTS Beaufort: 5-partijenschip van grote klasse Na de doop praat de familie nog wat na met aalmoezenier Machar Verhaeghe en Ron Neleman van Breko. DOOR HANS HEILIGERS Op het midden van de boeg van het 135 meter lange mts Beaufort prijkt een grote ster. Als je het schip eenmaal van binnen en buiten hebt kunnen bekijken, komt meteen de vraag op waarom er eigenlijk geen vijf sterren op staan. Eugène en Viviane Van den Meerssche stapten na tien jaar droge lading in 1986 over op de tankvaart. Alle ervaring die ze sinds die tijd hebben opgebouwd is terug te vinden in dit door Breko afgebouwde 5-partijenschip. Zowel Viviane als Eugène is geboren op een spits, Eugène’s grootvader had er maar liefst vier. Die schepen hebben altijd met Nederlandse bemanningen gevaren. Op zich niet zo verwonderlijk dat Eugène in 1986 het plan maakte om in plaats van de droge lading de tankvaart maar eens te gaan verkennen. Wind in de rug In de markt werd een Tsjechisch tankschip aangeboden, een zogeheten Brünsbuttelkoog van 1300 ton. Het schip had tot dat moment reizen gemaakt tussen Brünsbuttel en Hamburg. Het was geschikt om te varen als bunkertanker en kon ook worden gebruikt als tankschip. In de tijd die volgde werden andere schepen gekocht en de eerste nieuwbouw-Beaufort kondigde zich aan in 2004. Een 122 x 13,30 meter van 4000 ton. Viviane denkt uitsluitend met de beste herinneringen terug aan dat schip; ook daar had ze een mooie woning. En als je eenmaal de Beauforts in de rug hebt, dan komt na verloop van tijd toch met regelmaat het beeld boven van een tweede nieuwbouw. Je bent tenslotte niet voor niets ondernemer. Breko had een mooi ontwerp waarin Viviane en Eugène zich gingen verdiepen. Wij denken dat hun zoon Dave Van den Meerssche (mts Thalys) zich ook wel eens over de tekeningen heeft gebogen. Uiteindelijk kon een ieder zich in het ontwerp vinden en werd de ‘sleutel op de deur’-opdracht aan Breko verstrekt. De onderneming Beaufort - Trans AG uit Basel werd daarin genoemd als opdrachtgever. In januari 2009 werd aan de Zwarte Zee in Turkije de kiel gelegd. Eugène is tweemaal op de werf geweest om de bouw te volgen; daarna heeft hij het overgelaten aan de surveyors van Lloyds Register. Nadat die hun laatste paraafjes hadden geplaatst, werd het schip afgenomen. Toen het schip te water ging, was er veel mediabelangstelling. Het schip rolde op spectaculaire en goed gecontroleerde wijze te water over ruim dertig stevige fenders, daartoe in beweging gezet door een duw op de juiste plaats door een mobiele kraan. Twintig tanks En zoals dat altijd gaat: achteraf is de bouw snel en voorspoedig verlopen. Terwijl bij Breko de kerstborrel gereed stond, werd de Beaufort daar afgemeerd. In vijf maanden tijd is het schip tot tevredenheid van de eigenaren afgebouwd. Het schip is 135 x 15 meter en heeft een diepgang van 4,60 meter. Met zijn 7.000 ton is het schip het grootste binnenvaartschip dat ooit in de Zwitserse registers werd ingeschreven. En voordat de gasten aan boord komen voor de opendeurdag, de inzegening en de doop mogen wij het schip bekijken. De machineruimte op het voorschip herbergt twee stuurroosters van Oudakker uit Maasbracht en twee Cumminsmotoren van type QSK 19, elk goed voor 700 pk. De generatorsets zijn frequentiegestuurd. Aan dek stellen is een dubbel leidingsysteem. De Beaufort is een type C-tanker, geschikt voor vijf partijen en is uitgevoerd met maar liefst twintig tanks van 365 m3. Het pompwerk wordt mogelijk gemaakt door Bornemann EPS. Hypotheek Eenmaal de trap afgedaald naar de machineruimte van de Beaufort weten we niet wat we zien. We aanschouwen een uitzonderlijk grote ruimte met een hoogte van ruim 4 meter. Twee doorgaans stoer ogende ABC 6-cilinders van het type DZX (1800 pk) per stuk lijken in die ruimte gedecimeerd te zijn tot het niveau van een generatorset. Nog maar net bekomen van die bijzondere aanblik klimmen we in het EBR-stuurhuis. Gelukkig is dat in hoogte verstelbaar. “Dan kan ik beter over mijn hypotheek kijken”, grapt Eugène. De inrichting is navenant aan de overige zaken aan boord. TecMon uit Werkendam heeft de betimmering gedaan, waaronder een mooie lessenaar. Dat bedrijf leverde ook al het rvs materiaal, waaronder de masten, trappen, uitlaten en het relingwerk. Vanuit het stuurhuis zien we partyschip Thalassa Royal afmeren. Op de parkeerplaats worden ondertussen steeds meer auto’s met wit-rode platen weggezet, waaronder de auto van (gepensioneerd) aalmoezenier Machar Verhaeghe. Bij het inzegenen spreekt hij de wens uit dat de mensen op de Beaufort een fijne tijd mogen doorbrengen en daar gelukkig mogen zijn. Na zijn welbekende zegen “Maria beware al die varen” en een stevig “Proficiat” voor de familie vindt Verhaeghe dat nu toch echt de tijd is aangebroken voor de plichtplegingen van de meter van het schip. Die taak is weggelegd voor Viviane Van den Meerssche. In het bijzijn van haar man, zoon Dave en zijn vrouw Vanessa en de kleinkinderen Pheadra en Evert spreekt zij luid en duidelijk de wens voor een behouden vaart uit. Bovendien gaat tot haar grote opluchting de fles in één maal feestelijk uiteen tijdens het eerste contact met de scheepshuid. Ze oogst daarmee een luid applaus van de zeer vele vrienden en relaties die een goed uitzicht op de ceremonie hebben. Lees verder op pagina 15>> Wie leverden aan het mts Beaufort Breko Scheepsbouw & Reparatie De Ruyter Dieseltechniek B.V. Atlas Copco Ketting Marine Center B.V. Klaasen Sanitair Hempel (The Netherlands ) B.V. Levering en afbouw schip 1 generatorset 660 kVA t.b.v. Compressoren Levering sanitair en tegelwerk Coating Rabobank Shipping boegschroef- / ladingpompbedrijf in All Pumps Holland B.V. van der Stelt Montage mps Thalassa Royal, Schoonhoven Financiering omkasting, motor: Cummins QSK19 M, Victor pompen Aanleg sanitair Catering Stetra GmbH generator: Marathon 573 RSL 4034, Muehlhan B.V. Leo Kieboom James Walker Benelux B.V. Bevrachting generatorset 660 kVA t.b.v. Conserveren van gehele schip Tegelzetter Tankdekselpakkingen Concordia N.V., Gent boegschroef- / ladingpompbedrijf, E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en SPEEDHEAT Ridderkerk Primade Verzekering motor: Cummins QSK19 M, generator: konstruktiebedrijf Complete vloerverwarming IJzerwerken (geeft nog op) Inspectie Verkeer en Waterstaat Marathon 573 RSL 4034, generatorset Stuurhuis met hefkolom en autokraan Paans Scheeps- en Woningstoffering EPS European Pump Services B.V. Classificatie 107 kVA t.b.v. boordnetbedrijf in TecMon B.V. Complete stoffering 5x Bornemann 2-schroefspindelpompen Lloyd’s Register of Shipping EMEA omkasting, motor: Cummins QSB5 G5, Div. timmerwerken, alu- en rvs werken, Loggers Rubbertechniek B.V. type EPS400 met capaciteit van 400 Classificatie generator: Marathon 363 CSL 1607, gehele interieur met een bijzonder laag Flexibele opstelling woning m3/uur en kunnen worden ingezet voor ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. generatorset 107 kVA t.b.v. geluidsniveau, stuurhuis interieur en DMT Sales minerale olie/naphta en lichte Voortstuwingsmotoren type 6 DZC boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB5 lessenaar, alu. masten custom made, Hydraulische DMT ankerlieren, 3x chemicaliën. 1500 pk, 800 rpm G5, generator: Marathon 363 CSL 1607 alu. heklichtbeugel, alu. Schmitt ankers van 1.800 kg, twee Aandrijving is verzorgd door drukvaste Vulkan - DMR Maralec B.V. Marathon Generatoren boordlichtbakken, alu. roeftrappen, rvs lengtes ankerdamketting en een lengte ABB elektromotoren, 125 kW EEx-de IIB, Flexibele opstelling hoofdmotoren en Motoren relingwerken, rvs bootsteun, rvs uitlaten staaldraad IP 56 in combinatie met door EPS DCS International B.V. Generator: Marathon 573 RSL 4034, en davit Greenland Engineering B.V. geleverde frequentieregelaars. 1x Kobelt motorbediening en onder folie generator: Marathon 573 RSL 4034, Radio Holland Netherlands B.V. Basisontwerp, engineering en Bornemann 2-schroefspindelpomp type verwerkte noodbediening generator: Marathon 363 CSL 1607, en Nautische apparatuur ontwikkeling van besturingssystemen EPS10 met capaciteit van circa 10 m3/ Reintjes Benelux BVBA generator: Marathon 363 CSL 1607 Novio Nautic B.V. gebaseerd op het in eigen huis uur slobs. Aandrijving is verzorgd door 2x REINTJES keerkoppeling, type WGF PSI Pijpleidingen 2x Furuno radars MGP-uitvoering, Falcon ontwikkelde GreenAcouchi platform een drukvaste ABB elektromotor, 7,5 763 , 3,007:1 Compleet leidingsysteem aan dek incl. Line; piloot, dieptemeter, Meubelen Malle’s Huis, Oostmalle kW EEx-de IIB, IP 56. De pompen Pinta Unisol B.V. ballastsysteem, machinekamerleidingen roerstandmeter en windmeter, Orlaco Meubelen kunnen vanaf dek, vanuit de Isolatie uitlaatgassensystemen en en levering afsluiters en appendages cameraysteem, marifooninstallatie, WindeX Engineering B.V. machinekamer of vanuit de stuurhut accommodatie Scheepsreparatiebedrijf Oudakker B.V. telefoon/faxinstallatie, tachograaf, Levering en montage airconditioning, worden bediend d.m.v. het EPC Promarin Propeller- und Twee boegschroefinstallaties type OBS kaartplot-systeem met 19” MGP TFT en overdrukinstallatie, RVS roosters en pompbediening systeem. Met dit Marinetechnik GmbH 1500-700E, schroefdiameter van 1500 GPS-kompas antenne, 2 volgschotel- machinekamerventilatoren systeem is de behandeling van de lading 2x 5-bladsschroef, diam. 1750 mm, mm. Vermogen electromotor 515 kW installaties, Track&Trace system Winteb B.V. geheel automatisch regelbaar en is de Skew design (700 pk) 1780 min-1. en Falcon-AIS system Ontluchtingen pompuitrusting elektronisch beveiligd. Den Breejen Shipyard Seafix Fire Fighting Systems Tresco Engineering bvba Huchem Special Products B.V. Hoveko b.v. Schroefasinstallaties Brandbeveiligingspparatuur Alphachart HC ROKA Complete tankmeting en -alarmering IHC Lagersmit B.V. Polmai Brandbeveiliging Orlaco Products B.V. Shell Marine Products met behulp van Saabradars, alsmede de Schroefasafdichtingen Brandblusmateriaal (handblussers etc.), Camerasysteem Shell smeermiddelen temperatuur- en drukmeting Damen Marine Components scheepsbenodigdheden en ADNR pakket Dekatel Nederland BV Agaat nv Kalibra International B.V. Straalbuizen van de Giessen Optima, Simplus Brandblusapparaten B.V. Telecommunicatie Levering gasolie, Shell smeermiddelen Tankmeting inhoud diam. 1816 mm Brandblusmateriaal Rhigo Scheepsramen BV Ramen en scheepsinventaris Imbema Cleton B.V. NRF B.V. AIM Elektrotechniek Apart Keukens Hoogstraten Bezemer Coatings BVBA Laad- en losslangen Beunkoelers Electrische installatie Keuken Coating casco

Binnenvaartkrant