Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 11 mei 2010 Nieuwe dichtbundel van Cees de Baare Ook water in ‘Lucht, wolken en zon’ Van Cees de Baare is de tweede gedichtenbundel verschenen: Lucht, wolken en zon. De elementen uit de titel komen nadrukkelijk aan bod. Maar ook de natte component ontbreekt niet in het nieuwe boek van de beleidsmedewerker binnenvaart van Haven Amsterdam. Cees de Baare schreef eerder drie jeugdboeken, een roman en een dichtbundel. In de bundel staan de natuurelementen centraal. De Baare deed inspiratie op in zijn woonomgeving aan de kust: het strand, de duinen en bossen, met daarboven de mooie wolkenpartijen. Bij sommige gedichten is de inspiratie opgedaan vroeg in de morgen fietsend vanuit zijn woonplaats naar zijn werk in Amsterdam. Een uur dwars door de polder met de natuur om hem heen hoort Cees de Baare, de wind, regen en het ruisen van het riet in de sloten. “Ik ben in 1954 geboren aan de kust. Ik merkte al snel dat ik zout water in mijn bloed had. Het water en de scheepvaart hebben altijd mijn interesse gehad. Daarom ben ik regelmatig te vinden aan het strand en in de natuurgebieden bij mij in de buurt. Daar doe ik de inspiratie op voor de boeken en de vele gedichten die ik heb geschreven.” “Ik werk nu zo’n twintig jaar bij Haven Amsterdam waar ik verschillende operationele nautische functies heb vervuld. Dus nog steeds betrokken bij de scheepvaart, maar in de avond lekker thuis werkend aan mijn boeken, schilderijen en gedichten.” Lucht wolken en zon telt 80 bladzijden en kost €13,95. Het is te bestellen via de website van de uitgeverij: www.boekscout.nl. Meer informatie: www.ceesdebaare.nl Lage landen Het deel van de lage landen Met zijn smalle lange stranden Zijn dijken en betoverende duinen Om te wandelen en te struinen Langs de rivieren met al zijn dijken Om je zicht op schoonheid te verrijken Kanalen gegraven voor de scheepvaart Nergens ter wereld ooit geëvenaard Met zijn polders en eindeloze sloten Waar de molen maalt onverdroten Klappend met zijn wieken op de wind Onvermoeibaar gaat hij door, gezwind Gezwind om de lage landen droog te houden Omdat de mens ergens huizen bouwde Bouwde helaas te laag in de lage landen Om zijn toekomst door het water te laten verbranden Cees de Baare Start tweede DIHA-ronde Elektronisch deurslot De tweede ronde van het Duurzaamheid- en Innovatiefonds Haven Amsterdam (DIHA) is van start gegaan. Havenbedrijven in het Noordzeekanaalgebied kunnen weer nieuwe projecten voor subsidie indienen bij Haven Amsterdam. Voor 2010 is een speciaal fonds van 1 miljoen euro beschikbaar voor bedrijven die ideeën voor betere producten, processen of diensten willen realiseren en hiervoor een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Gedurende de eerste tenderperiode dit jaar werden dertien verzoeken ingediend, waarvan er zes werden gehonoreerd. Een daarvan was Maja Beheer, dat de vrijgekomen energie bij overslagkranen gaat hergebruiken. Amsterdam wil in 2020 een van de meest duurzame havens van Europa zijn. DIHA moet aan dat doel bijdragen.De huidige tender loopt tot 1 juni. Meer informatie: www.portofamsterdam.nl/diha DOOR JOHAN DE WITTE Alubouw de Mooij toonde op Construction & Shipping Industry een elektronisch deurslot. Het inbrekersgilde vergelijkt de dichtheid daarvan met de safe van de Bank of England. Als je echter als ‘lastdrager’ van een halve supermarkt terug komt aan boord en je voordeur zich op het signaal van jouw gsm met bluetooth-verbinding automatisch opent, is dat een welkome luxe. Het is een stabiel deurslot van hoge kwaliteit, dat het SKG-politiekeurmerk Veilig Wonen draagt. De openingsafstand is instelbaar tot maximaal 10 meter; er zijn nog 25 andere bluetooth’s te programmeren. Zonder telefoon is een afstandbediening – gevoed door een batterij – noodzakelijk. Ah…batterij leeg? In dat (nood-) geval is er de nostalgische sleutel, ingenieus verstopt in de afstandbediening. Het slot is van universele afmetingen en geschikt voor nieuwe en bestaande deuren. Natuurlijk is het elektronisch slot duurder dan een gewoon slot, maar als inbrekers van je deur wegblijven en diezelfde deur welkom open zwaait als je thuis komt, mag het ook een beetje meer zijn. Alubouw de Mooy uit Hendrik-Ido-Ambacht levert en installeert het slot. Wij wensen familie Bosman met het kvb St. Antonius een behouden vaart! Wij leverden RVS uitlaatsets, diverse RVS en aluminiumwerken. Nieuwe vaart 116 • 5161 RK Sprang Capelle • Tel. 06-10154114 www.stamlasenconstructiewerken.nl NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN ST. ANTONIUS EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Rabobank Shipping Rabobank Shipping wenst het kvb St. Antonius van familie Bosman een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek en geleidekoker. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen kvb St. Antonius en bemanning een behouden vaart. Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53

De Binnenvaartkrant 55 11 mei 2010 Lekker eten en nog gratis geknipt worden ook? Het kan bij Café Restaurant Merz Een tikkeltje anders, maar altijd gezellig Café Restaurant Merz is gevestigd aan de Korte Kalkhaven 3 in Dordrecht. De zaak geniet bekendheid in de binnenvaart. Dat is in belangrijke mate te danken aan Dolderman. De motorenleverancier en -inbouwer zit 50 meter verderop (aan de Binnen Kalkhaven). De schepen die liggen af te bouwen, zijn vanaf het Merz-terras bijna aan te raken. Menig scheepsdoop en -overdacht bij Dolderman eindigt met een receptie of buffet in het café-restaurant. De ruimte leent zich daar uitstekend voor. Het bar- en het restaurantgedeelte lopen in elkaar over. Berendsen en zijn collega’s kunnen gemakkelijk 400 gasten ontvangen. “Er mogen zelfs 600 mensen binnen, maar dan is het wel erg druk”, zegt Tim Berendsen. Hij is samen met een vriend, Ferry de Klerk eigenaar van Café Restaurant Merz. Scheepseigenaren en medewerkers van Dolderman en onderaannemers kunnen ook tijdens de afbouw bij Merz terecht. “Als ze vooraf melden dat ze komen en wat ze willen eten, zorgen we dat het op de afgesproken tijd klaar is, zodat men vlot kan eten en ook snel weer verder kan met het werk. “Het gebeurt ook dat men aan boord wil eten; dan brengen wij het gewoon”, zegt Tim. Tim (30) en Ferry (29) zijn sinds januari 2007 eigenaar van Merz. Het uit 1640 stammende pand deed in het verleden dienst als pakhuis voor onder meer cacao en later zat er een olie- en kolenhandel. Ruim dertig jaar inmiddels zit er horeca. “De eerste zaak heette Bombardon; die was in heel Dordrecht bekend”, geeft Tim blijk van historisch besef van de Dordtse horeca. “Na een jaar of vijf veranderde de naam in Merz.” Om de paar jaar werd het bedrijf verkocht. Tim zegt dat hij en zijn compagnon wel uithoudingsvermogen hebben en Merz willen uitbouwen tot dé horecazaak van Dordrecht. Tim en Ferry waren al bekend met en in de Dordtse uitgaansbranche. Ze runden voorheen Brasserie Bacchus aan het Blauwpoortsplein. Daar hadden ze veel klandizie van de jachthaven, die vrijwel voor de deur lag. “De havenmeester van watersportvereniging Maartensgat stuurt nog regelmatig mensen door naar ons”, vertelt Tim. “Hier zitten we niet direct in het zicht voor watersporters. Hier achter aan de Bomkade is wel een steiger, maar dan moet men wel weten dat ze de hoek om moeten naar de Kalkhaven.” Tim Berendsen: Iedereen moet zich hier welkom voelen. (foto MGR) Beroepsvaart Dus hebben Tim en Fery nu meer aansluiting met de beroepsvaart, met dank aan Dolderman. De Kalkhaven ligt vol met binnenschepen. “Ook gasten die zelf niet uit de scheepvaart komen, vinden dat prachtig. Er wordt gewerkt, het heeft iets industrieels; er valt van alles te zien.” Op het ruime terras, dat direct aan de haven ligt, heeft men eersterangsplaatsen. Daar kunnen honderd mensen zitten. Binnen is er aan de tafels plaats voor zeventig gasten. Ferry en Tim kwamen als tieners – zonder dat ze elkaar kenden – al in Merz. “Toen we de kans kregen de zaak over te nemen, zagen we er allebei meteen iets in. Sterker nog: toen ik nog op de hotelschool zat en hier eens met vrienden uitging, droomden we erover hoe het zou zijn als je deze tent kon kopen. Toen het zover was, heb ik hen gesms’t: ‘Ik heb die tent gekocht.’ Ze kwamen alle acht naar de officiële opening.” Live muziek In Café Restaurant Merz moet iedereen zich welkom en thuis voelen. Dat is het uitgangspunt van de eigenaren. “Je kunt hier eten, maar ook aan de bar zitten. We beginnen de avond als restaurant en later kun je hier uitgaan. Er kan een dj zijn, een band of een stand-up comedian. Elke zondag (behalve in de zomer) is er live muziek. Jazz, JOECHJACHEN Een serie over horeca aan het water | door Martin Dekker blues, rock, heel verschillend.” “We organiseren van alles. Maar zonder dat we mensen opjagen. Het loopt geleidelijk in elkaar over. De muziek mag bovendien niet té hard in verband met de bovenburen.” Boven Merz bevinden zich zeven appartementen. Op de eerste etage is een zaal die alleen als opslag dienst deed. Momenteel wordt die bovenzaal ingrijpend verbouwd. Hij is jaren ongebruikt geweest, maar Tim en Ferry maken er een zaal voor recepties en vergaderingen van. “In die zaal zijn in het verleden heel wat optredens en feesten geweest. Golden Earring, De Dijk en Candy Dulfer traden hier op. Toen een van de vorige eigenaren er housefeesten ging organiseren die tot ’s ochtends vroeg duurden, is de vergunning ingetrokken omdat er te veel overlast was.” Prakkie voor een prikkie “We zijn een tikkeltje anders, maar het is altijd gezellig.” De toegankelijkheid die het concept uitstraalt is ook aan de menukaart af te lezen. De gerechten variëren van een sateetje tot een pastagerecht en meervalfilet. “Het niveau is zeg maar eetcafé-plus. We proberen de service hoog te houden. Zo krijg je bijvoorbeeld een glaasje water bij de koffie en bij de wijn.” Op woensdagavond serveert Merz ‘een prakkie voor een prikkie’: een hoofdgerecht voor € 6,50, waarbij kan worden gekozen uit vlees of vis. “En dan kun je ook nog gratis je haar laten knippen”, zegt Tim lachend. Dat vraagt om uitleg. “Een jongen met een kapsalon hier in Dordt kwam geregeld eten en vond ‘prakkie voor een prikkie’ zo aardig dat hij aanbood gasten hier ter (foto Café Restaurant Merz) Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org Merz is gevestigd aan de Korte Kalkhaven, in een pand uit 1640. (foto MGR) plekke te knippen. Hij hoeft er geen geld voor; de enige voorwaarde is dat hij bepaalt hoe het kapsel wordt.” Er zijn mensen die de uitdaging aandurven. Het gebeurt een enkele keer dat iemand de dag erop toch maar naar de kapsalon gaat om het gewaagde kapsel te laten aanpassen. De extra service past helemaal bij Merz: een tikkeltje alternatief, maar er valt altijd iets te beleven. Café Restaurant Merz is van woensdag tot en met zaterdag geopend vanaf 15.00 uur (op vrijdag en zaterdag tot 05.00 uur). Café Restaurant Merz Korte Kalkhaven 3 3311 JM Dordrecht (078) 613 25 82 www.caferestaurantmerz.nl

Binnenvaartkrant