Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 11 mei 2010 Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek en geleidekoker. Wij wensen mts Julia en bemanning een behouden vaart. GEBR. DE JONGE B.V. Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk, levering vanaf medio 2010 Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Julia Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 2 stuks EPS250 ladingpompen, geschikt voor lichte producten tot zware stookolie. Deze units worden aangedreven door drukvaste elektromotoren, 105 kW in combinatie met door EPS geleverde frequentieregelaars. Een compleet automatiseringspakket voor besturing en beveiliging van de ladingpompen. Bediening vanaf dek of machinekamer is mogelijk. Een compleet ballastsysteem en diverse pompen, bestaande uit: een ballastejector, ballastpomp, lenspomp, vuilwaterpomp en slobpomp. Wij wensen Scheepvaartbedrijf Westra B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Julia Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail gebrdejonge@yahoo.com Shipyard Kladovo Rhine Danube d.o.o. Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Voor extra info: info@epsbv.com De Groot Scheepstechniek B.V. De Groot Scheepstechniek BV is een onderneming die in Dordrecht is wij ons, als gespecialiseerd bedrijf in de binnenvaart, bezig met: Als gespecialiseerde Cummins dealer doen wij her- motorisering, het plegen van onderhoud en revisies. Daarnaast bouwen wij complete van Ballegooy boegschroefsystemen en koproeren in. Verder voeren wij een binnenvaartschip uit. De Groot Scheepstechniek B.V. leverde o.a. Cummins QSK38 1200 PK Generatorset QSX15 450kVA Generatorset QSB67 175kVA Generatorset 4BT3.9G3 64kVA Ballegooy boegschroef BSI1000 met 320kW E-Motor. Complete leidingsystemen Complet - UW PARTNER IN SCHEEPSTECHNIEK WWW.DGSCHEEPSTECHNIEK.NL 2e Merwedehaven Dordrecht - 078 6165599 - info@dgstechniek.nl Namens De Groot Scheepstechniek B.V. FELICITEREN WIJ ISC B.V. MET M.T.S. JULIA EN WENSEN HEN EEN BEHOUDEN VAART

De Binnenvaartkrant 43 11 mei 2010 Westra: ‘roots ut Kollumerzwaag’ DOOR JOHAN DE WITTE We melden ons bij de tienjarige matroos ‘onder de gage’ Robin Westra. Hij is bezig met een verfklusje op het trunkdek. In de vakantie is hij graag bij zijn vader aan boord om te klussen. Robin adviseert ons even geduld te hebben, zijn pa zal zo wel opduiken. Word jij schilder, vragen we. “Als ik 12 ben, ga ik naar de Maritieme Academie in Harlingen. Mijn broer Rutger-Jan (18), zit er ook op. Je kan er intern leren of vanaf thuis.” Robin ziet nog wel. Dat hij kapitein wordt is zeker. In ‘t Fries: in knaep ut’e kop fan heit snien. “Ofschoon de Westra roots al 4 generaties naar een 48 ton grote stijlsteven lopen, mocht mijn broer Rudi van onze vader geen schipper worden. Stratenmaker werd hij. Later kon ik hem bewegen om aan te monsteren op de eerste Julia. Rudi kwam letterlijk van de straat op het water als lichtmatroos, werd schipper en is nu mijn zakenpartner. We hebben het samen naar de zin en dat vind ik nou mooi”, zegt Andries Westra met licht Kollumerzwaags accent. “En nu we toch bezig zijn, Joachim van Tuinen is een vriend en de motor achter ons bedrijf. Eric Gret, oude bekende en zich bewezen in scheepbouw, was als projectleider van deze nieuwe Julia zeer waardevol.” We zijn aan boord van de 86x 9.60 meter en 1550 ton grote mts Julia. Het casco is op de werf van Gebr. de Jonge in Kladovo, Servië van een bekende tekening gebouwd en door De Groot Motoren naar een bewezen concept uitgevoerd. Het schip is gerealiseerd door een combinatie van bovengenoemde firma’s International Shipping Combinatie. Achter de tanker Julia van ‘Westra Schiffahrt in Elsfleth’ staan Andries Westra en directeur Rudi Westra. Andries is directeur van Scheepvaartbedrijf Westra BV in Kollumerzwaag, met de tankers Robin en Emma. Door lange samenwerking bestaat er een goede relatie met Fluvia Tankrode en Fluvia Vegoil, die reeds jaren zorgt voor lading. De Julia heeft een Cummins voortstuwing, pompmotor en aggregaten zijn van hetzelfde merk. De kopschroef - in afbouw bij de Groot - heeft natuurlijk een Ballegooy label. De twee pompen zijn Bornemanns van EPS met Hoveko tankmeetsysteem. Alphatron leverde apparatuur. Tresco in combinatie met AIS geeft veiligheid, evenals vaarplezier. De jongens van Holster Scheepsbetimmeringen waren de makers van comfort. Behoudens dat geijkte equipment is gebruikt waarbij accent op praktisch duurzaam en veiligheid ligt, is het een perfect functionerende standaard tanker waar Andries Westra gepast mee in zijn sas is. Kijkend Robin Westra, matroos (‘onder de gage’) aan boord van de Julia. (foto’s Johan de Witte) naar bouwkwaliteit, nemen we voor de ‘reorganisatie van de enorm grote werf en van nul tot bovengemiddelde kwaliteitsbouw van nu’ prestatie van Gebr. De Jonge en Radu Ardelean, onze pet af. Marian, de partner van Andries, die overigens binnenkort als beëdigd scheepsmakelaar het scheepsmakelaarskantoor Westra Shipping & Trading BV in Kollumerzwaag op koers houdt, zwierde bij de doop in Kladovo de champagnefles eerst aan de steven voorbij, tot grote hilariteit van de aanwezigen. Andries: “We beschouwden het als geluk. Daarna werd het nog onvergetelijk gezellig. Mooie tijd.” Even terug In ‘95 gestopt met drogelading, werd hij aflosser op de “schipholvloot”. Nedlloyd-directeur Van Wijngaarden ontbood hem bij gelegenheid eens op kantoor: of hij geen interesse had een 1100 tons tanker te kopen? Andries noemde de tanker Julia en voer 5 jaar via Gouda naar Schiphol, voordat hij deze omwisselde voor een 3.000 tonner. De volgende 7 jaar lag zijn koers via het Amsterdam Rijnkanaal, opnieuw met kerosine voor de luchthaven. Er was een jaar dat hij 180 reizen in zijn journaal schreef. Op mts Julia bleven de motoren op temperatuur. Met de filosofie dat niets blijft zoals het is, verkocht hij zijn tanker om het drogelading koppelverband Rela van de Gebr. de Jonge te kopen. Hij voer er 1 jaar mee op Dillingen voor de Korte en verkocht hem nog in die andere wereld van 2007. Daarna de makelaardij in. Reizen heeft Andries altijd al geïnteresseerd. Geschiedenis, verschillen in culturen fascineren hem, en dan bedoelt hij niet Den Uijl of Kok. Wanneer je als bijvoorbeeld VVD’er te lang door Oost Europa sjouwt, maak je een slag naar links en begin je dingen weg te geven. Het kruipt onder je huid. Balans vinden vergt praktisch evenwicht. Als je beseft dat je niets mankeert, ben je immers miljonair. Op het moment van dit interview, wilde Andries nog wel even kwijt dat sinds vorige week maandag de Franse collega’s in Lille de vaarweg voor het mts Robin blokkeren. Solidariteit Ondanks zijn solidariteit met de stakenden en sympathie voor de vechtlust van Franse en Belgische schippers voor hun voortbestaan, zouden deze zich toch moeten realiseren dat met het ophouden van een lege tanker vanaf Duinkerken op weg naar Rotterdam, geen winst valt te behalen. Sterker nog. Juist in deze economische crisis kom je met stilliggen in rap tempo van groene tot rode cijfers. Hoe lang dit duurt heeft niemand zicht op. Niettemin weet hij - begonnen met droge lading via de beurs - dat de kop boven water houden moeilijk is en hoopt dat de economische verhoudingen in het watertransport, zich voor iedereen snel zullen normaliseren. Wie leverden aan het mts Julia Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco Shipyard Kladovo Bouw van casco International Shipping Compagnie BV Leveranciering compleet schip De Groot Scheepstechniek B.V. Complete afbouw, leidingwerk elektrischeinstallatie i.s.m. Leeuwestein. Ballegooy boegschoef type BSI1000 stuurrooster, 320kW elektromotor. Voortstuwing Cummins types QSK38. Rabobank Bergum Financiering Fluvia Rotterdam Bevrachting ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, 5,542:1, 24 V solenoid t.b.v. elektrische bediening elastische koppeling PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerk pomp Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpomp W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassensystemen Axces B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 450 kVA t.b.v. boegschroef- / ladingpompbedrijf, motor: Cummins QSX 15C, generator: Marathon 572 PSL 4028, generatorset 175 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins QSB 6.7C, generator: Marathon 431 PSL 6204, generatorset 65 kVA t.b.v. boordnetbedrijf, motor: Cummins 4BT 3.9G4 en generator: Marathon 362 CSL 1604 Ky Dijksman B.V. Las- en Pijpfitterbedrijf Machinekamerleidingen, koelwaterlens- en ballastsysteem Maralec B.V. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-bladsschroef high-skew design, diam., 1650 mm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefkolom en hyrdrauliek Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel SP 2525, roeraandrijving 2 DWK 6080/56 en roeren 1 set HD200 Alphatron Marine B.V. Radar JMA 609 TFT, volledige MF lijn, Alphacam RVS camera-systeem en Alpha-AIS Tresco Engineering bvba AlphaChart Kroon BV Hoogezand Accu’s RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning C. Holster Timmerbedrijf Complete betimmering Van Eijk Installatietechniek B.V. Levering en aanleg van sanitaire voorzieningen Marcelis Tegelzettersbedrijf BV Tegelzetter Pinta Unisol B.V. Isolatie woning Dik den Hollander interieur advies en realisatie Complete stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie en machinekamerventilatie Hi-Safe Systems B.V. FM-200 brandblusinstallatie t.b.v. machinekamer voor- en achter Dijvler Materiaal B.V. Ankers en kettingen, ankerlieren Alubouw de Mooy B.V. Mast, boordlichtbakken en heklicht All Pumps Holland B.V. Victor pompen en separator merk Facet International EPS European Pump Services B.V. 2 stuks EPS250 Bornemann ladingpompen, geschikt voor lichte producten tot zware stookolie. Drukvaste elektromotoren, 105 kW in combinatie met door EPS geleverde frequentieregelaars. Een compleet automatiseringspakket voor besturing en beveiliging van de ladingpompen. Een compleet ballastsysteem en diverse pompen, bestaande uit: een ballastejector, ballastpomp, lenspomp, vuilwaterpomp en slobpomp. Shell Marine Products Smeerolie SLURINK bunkerstations Shell smeer- en gasolie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie FISCALIS Accountants Accountancy Huchem Special Products B.V. HC-Roka, HC- Shipclean en HC- Metalcleaner Hoveko b.v. Tankbewakingsinstallatie TankTech B.V. Tankmeting, inhoud ladingtanks CTC Laad-en losslangen James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen Advecon Sign Service Belettering Schegro B.V. Reddingsmiddelen Advies- en Ingenieursbureau Vranken B.V. Tanktech

Binnenvaartkrant