Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 11

De Binnenvaartkrant 2 11 mei 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEZOCHT ONMIDD. VOOR MTS CARPE-NOCTEM VOOR MTS-DESPORADO FILIPPIJNSE MATROOS INDIENSTTREDING: zijn wij op zoek naar zijn wij op zoek naar snel beschikbaar, euro 86,34 AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART kapitein voor bunkerschip stuurmannen en matrozen stuurmannen en matrozen per dag. Oceanriver ARA gebied. Ervaring noodzak. met ervaring in de met ervaring in de Contractors GmbH. DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE In het bezit zijn van vaarbew., Binnenvaart, in het bezit van Binnenvaart, in het bezit van Email: sales@ Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-01-2009) ADNR en radar. Goede een dienstboekje, het een dienstboekje, het oceanrivercontractors. PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- vrijetijdsreg., goed loon. vaarsysteem: vaarsysteem: Com PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- Lux. cond. 4wk.op/ 4wk.af , het salaris 4wk.op/ 4wk.af , het salaris PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- Info: Tel +32475751555 of vlgs. CAO-Binnenvaart. vlgs. CAO – Binnenvaart. PER 01-05-2010 PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- erik@shipping.lu Tel. 06-22424148 Tel. 06-22424148 Zoeken wij een matroos met Voormelde prijzen zijn INCLUSIEF MONTAGE EN TRANSPORT, GEEN VOORRIJKOSTEN, exclusief BTW. Dealer dienstboekje, 2 mnd op/ Prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. TE KOOP APPARTEMENT VOOR MS-KILSTROOM TE KOOP 1 mnd af. Vaargebied Main, Levering in Nederland + België + Duitsland. Riant en comfortabel, zijn wij op zoek naar mvs 3006 ton, bjr. 2000, Moezel, Basel. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. 4 kamer, luxe app. 115 m2 op stuurmannen en matrozen, 4000m3 2000pk Cat. Tel 06-53681782 of Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. 5e woonlaag in Maassluis. met ervaring in de 110x11,45x3,52 0049-1725992744 Vanuit de woning heeft u een Binnenvaart, in het bezit van (kan 3.7) nieuw certificaat tot Prijswijzigingen voorbehouden. schitterend vrij uitzicht over de een dienstboekje, het 2015, 3 baksduwcertifikaat, TE HUUR 2 NIEUWE Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem Nwe Waterweg € 298.500 kk. vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af , direct leverbaar. Wegens DUWBAKKEN - P. Montens afd. Scheepvaart + Kijk op www. het salaris vlgs. stopzetting bedrijf, 2,5 milj. res. 6 en 7 ca. 2870 ton, Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl makelaarsland.nl postcode CAO-Binnenvaart. e.v.t. meefinanciering/werk 76.5 x 11.45, goed lopend 3146 AP – A.Schweitzerdreef Tel. 06-22424148 mogelijk. model, 520 pk, kopschroef 281 of bel 0882002000 voor Tel. 06-13525215 35 kVA, elec. lieren, ADNR, 160 Aankoop/verkoop RMC MS 1204 ton. Bjr 1929, GEVRAAGD Tel. 06-53684834 een afspraak TE KOOP teu, bij 4 hoog medio, 7-2010. Zeeschepen binnenvaart- en GEZOCHT VOOR ONMIDD. L 80 x BR 8,20 x D 2,66. Hfdm. Kapitein / kapitein medeeigenaar of schippersechtpaar SHIPCREW ZOEKT DSM shipbrokers zeevaartkeuringen INDIENSTTREDING: Cummins, 600 pk. Bjr 2004. matrozen voor bunkering. Boegschr. 230 pk DAF, 2 gen., voor duwboot, ARA gebied. i.o.v. m/s Jori-Jan matroos. AOV keuringen ARA gebied. bij voorkeur met 1 ruim. Semibeun nw S.I. Interesse? Vaar/verlof in overleg loon Tel 0646-222111 078 6399993 ervaring, in bezit van 9-2009. Financ. Mogelijkheden, 0032-498162 361 comf. CAO. www.shiptrade.nl www.rmc-medischcentrum.nl dienstboekje. Goede event. Vast werk besprek. INFO@SHIPCREW.NL vrijetijdsregeling, goed loon. Info bel 06-53684846 ZWITSERSE VLAG ? Lux. cond. Filippijnse matroos! Oceanriver Info: Tel +32475751555 of VOOR DSLB.WILMER-F, Contractors GmbH, Zürich. KICKERS erik@shipping.lu DSLB-ROELOF-F, DSLB- Filippijnse lichtmatroos TE KOOP DRAADLIEREN te gebruiken als anker, verhaal SANDRA-F, DSLB-DENNIS-F zijn wij op zoek naar stuurmannen en matrozen € 72,80/dag. Filippijnse matroos € 86,34/dag. Email: sales@ Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. of spudpaallier, ook nieuwe met ervaring in de oceanrivercontractors.com Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dubbele trommellieren op maat gemaakt! Tevens nieuwe Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? ankers uit voorraad 10 tot vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af , G E B R U I K V O O R I E D E R E L 1500 kg, in zwart of het salaris vlgs. E T T E R , L E E S T E K E N E N S gegalvaniseerde uitvoering . CAO - Binnenvaart. P A T I E E E N H O K J E . H O U D Alles aan zeer concurrerende Tel. 06-22424148 T U S S E N I E D E R W O O R D E prijzen! E N H O K J E L E E G . Tel. 06-51053686 FILIPPIJNS LICHTMATROOS € 72,59 PER DAG Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) VOOR MTS-CARPE-AURORAM Laat ons uw schip 1x 3x zijn wij op zoek naar onderhouden! 9,60 22,25 stuurmannen en matrozen Oceanriver Contractors GmbH met ervaring in de Tel. 0041.4350.16455. 14,75 32,60 Binnenvaart, in het bezit van Email. sales@ een dienstboekje, het oceanrivercontractors.com vaarsysteem: 20,20 44,25 4wk.op/ 4wk.af , het salaris GEVRAAGD VOOR MS LINGE vlgs. CAO- Binnenvaart. een matroos met ervaring in 24,35 54,90 Tel. 06-22424148 de binnenvaart ibv dienstboekje, het vaar systeem 29,50 65,25 GEVRAAGD SCHIPPER 8 wk op/4 wk af. Salaris jong stel/echtpaar op mts Spes volgens CAO Rijn en Salutis. Binnenvaart. 34,95 75,85 Tel. 06-10956455 Tel. 06-13128507 RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl AIS gereed! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 40,15 87,50 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 11 mei 2010 Binnenvaartambassadeur Arie Verberk Ministers Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Maria van der Hoeven van Economische Zaken hebben Arie Verberk benoemd als de binnenvaartambassadeur die door Eurlings was aangekondigd. Hij zal in nauw overleg met de sector, de banken en de overheid werkbare en effectieve oplossingen zoeken om de crisis in de binnenvaart te lijf te gaan. De ambassadeur is ook gevraagd te adviseren over structuurversterkende maatregelen, zodat de sector beter bestand wordt tegen marktverstoringen. Hij zal komende zomer verslag uitbrengen van zijn werkzaamheden. Arie Verberk is van oorsprong accountant en sinds 1996 werkzaam als hoogleraar informatievoorziening aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte eerder bij de ministeries van Financiën en Economische Zaken. Hij was tot 1 januari 2008 president-directeur bij Martinair Holland. Een delegatie van de binnenvaartorganisaties sprak vorige week maandag met de ambassadeur. Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart is na de eerste kennismaking optimistisch gestemd. “Een man met inzicht en een frisse kijk. Hij is zich over de binnenvaart aan het inlezen. Dat hij de sector nog niet kende, is eerder een voordeel in deze context.” Slepende kwestie Arie Verberk werd tot nu toe ondersteund door mensen van Verkeer & Waterstaat, maar krijgt een eigen, neutrale secretaris. Bij de aankondiging werd gesproken over een periode van drie maanden. Veldman: “Daar is nu al een maand van om, ik hoop dat hij er dus nog een maand bij krijgt. Duidelijk is dat dit geen jaren slepende kwestie moet worden.” Voor de kort termijn hoopt Jan Veldman op maatregelen. “Dat heeft mijn voorkeur boven het op z’n beloop laten tot de wal het schip keert. Ik denk dat je dan je kop in het zand steekt en daar de komende 19, 15 jaar spijt van hebt.. de praktijk heeft ons geleerd dat het in de binnenvaart te lang duurt eer het bedrijfsleven opveert en zo loop je vast in de varkenscyclus, want er is bij de ondernemers dan geen geld voor bijvoorbeeld investeringen in innovatie.” Cultuur Jan Vogelaar sprak namens het CBRB met Verberk. Ook hij is optimistisch over de samenwerking met de nieuw benoemde ambassadeur. “Verberk doorziet de cultuur, hoe het werkt in een man/vrouw-onderneming. Dat is belangrijk om te begrijpen waarom in sommige gevallen onder de kostprijs wordt gewerkt. Het draait in de binnenvaart niet alleen om economische motieven.” Vogelaar denkt dat het een groot verschil maakt of het bedrijfsleven zelf bij banken en overheid aanklopt, zoals het Crisisberaad dat deed, of dat een door de overheid aangestelde binnenvaartambassadeur dat doet. Kostprijs Dat er in Nederland – in navolging van Frankrijk en België – ook over een kostprijs wordt gesproken, waar niet meer onder mag worden gevaren, acht niemand waarschijnlijk. Sowieso speelt dat niet bij ondernemers die bij het CBRB zijn aangesloten. Maar ook Kantoor Binnenvaart is daar niet meer bezig. Veldman: “Die geluiden horen wij niet bij onze leden in Nederland. Het is op de lange termijn belangrijk om als binnenvaart sterker te komen staan zodat je niet onder de kostprijs hoeft te varen. Maar een kostprijs als wettelijke bodem is niet aan de orde. Als het in de wet is opgenomen zoals in Frankrijk en België, dan speelt het ook alleen een rol bij calamiteiten, waarbij de verlader als hij te weinig heeft betaald, medeverantwoordelijk is voor de veiligheid van het vervoer.” Beroemd is een stunt die Verberk uithaalde als plaatsvervangend secretaris-generaal op bij het Ministerie van Economische Zaken. Omdat hij zich ergerde aan de onwrikbare jaarbegrotingen en het verbod op geschuif tussen artikelen bestelde hij eens op 28 december een vrachtauto vol toiletpapier die hij in bijzijn van journalisten in de ontvangsthal liet opstapelen. Om duidelijk te maken hoe “bezopen dat was, een jaarbudget”, zei hij later in een interview in Controllers Magazine. “We mochten niet over het jaar heen tillen. Had je de begroting niet uitgeput, was je het geld kwijt. Ik vond dat kameralistische kasdenken-waanzin. Nog altijd kennen ze bij de overheid geen investeringen. Alleen uitgaven.” Zie ook de poll op www.binnenvaartkrant.nl. Aangekondigde acties afgeblazen >> Vervolg van de voorpagina Een deel van de vrachtschepen werd omgeleid naar Dillingen, waar hun lading gelost werd en met vrachtwagens richting Frankrijk werd gebracht. In Wallonië kwam het ook tot enkele korte acties. Twee binnenschepen lagen dwars naast het Congrespaleis in Luik. In Klein-Ternaaien werd niet geschut omdat protesterende binnenschippers de sluis bezetten. Verder uitten Waalse binnenschippers hun onvrede op spandoeken. In Frankrijk hing een flinke boete boven het hoofd van de schippers als ze hun acties hadden doorgezet. Nadat een rechtbank de stakende schippers in Thionville woensdag 5 mei een dwangsom van meerdere duizenden euro’s had opgelegd, werd de actie opgeschort. Ongeveer tegelijkertijd ondertekende La Glissoire in Parijs een door het Franse transportministerie voorgelegd protocol ter beëindiging van het conflict. De Franse overheid gaat nu actief controleren of schippers en bevrachters onder de kostprijs werken. Er bestond al een kaderwet die vervoer onder de kostprijs strafbaar maakt, maar er was nog geen uitvoeringsbesluit. Er wordt een module ontwikkeld om de kostprijs van een reis te berekenen. De Franse overheid heeft ook de herziening van de belasting op brandstofprijzen toegezegd en zet de moderniseringssteun aan de binnenvaart voort. Onder het voorbehoud dat deze maatregelen ook werken in de praktijk, schortte La Glissoire woensdag alle acties op. Vlaanderen De Vlaamse Schippers dreigden ook met stakingen. Tot twee keer toe werden aangekondigde acties afgeblazen. De eerste keer nadat schippers onder druk zouden zijn gezet door een grote bevrachter, maar de Belgische Federatie van Transportorganisatoren in de Binnenvaart (BFTB) ontkende dit. De BFTB vindt het onterecht dat er steeds naar de bevrachters wordt gewezen als de oorzaak voor de problemen van de schippers. Er was wel een protest. Op 30 april kwamen 70 Belgische schippers bijeen voor het havengebouw in Brussel, waar de Federatie der Belgische Binnenvaart (FBB) haar jaarvergadering hield. Gaston Pius woonde donderdag 6 mei namens VBR de vergadering bij op het kabinet van staatssecretaris Schouppe. De aanwezige binnenvaartorganisaties kregen er te horen dat in België een wet in de maak is die varen onder de kostprijs strafbaar maakt. Maar door de politieke perikelen in het land loopt het goedkeuren van het wetsontwerp vertraging op. Pius: “Het is positief dat men ermee bezig is, maar daar bak je nog niet onmiddellijk eieren mee. We verwachten dat deze wet er – ondanks de politieke problemen – snel komt. Het zal moeten blijken of men dit nog onder lopende zaken kan afwerken.” De concurrentieverhoudingen zullen worden aangekaart op de eerstvolgende vergadering met ESO en EBU op 19 mei. Ondertussen laat het Fonds voor Rijn- en Binnenvaart het verschil in brutoloonkosten tussen Nederland en België in kaart brengen. De resultaten van dit onderzoek worden tegen de zomer verwacht. Lees meer over de stakingen op www.binnenvaartkrant.nl. Deeltijd-havenwethouder Rotterdam Voor het eerst in de geschiedenis krijgt Rotterdam een vrouw als havenwethouder. Het is Jeannette Baljeu van de VVD. Ze gaat in deeltijd aan de slag: 0,8 FTE. De Rotterdamse coalitie bestaat uit PvdA, VVD, D66 en CDA. Er komen vier fulltime-wethouders: drie van de PvdA en één van het CDA. De VVD en D66 leveren elk twee parttimewethouders (alle vier voor 80 procent). Dat is het resultaat van een compromis omdat VVD en D66 ieder twee wethouders eisten om te vooromen dat de PvdA te dominant zou zijn binnen het college. Baljeu ( 1967) krijgt naast de haven ook de portefeuilles Regionale Economie en Verkeer & Vervoer. Van mei 2006 tot mei 2009 was ze wethouder Verkeer, Vervoer en Organisatie. Ze trad vorig jaar samen met partijgenoot Mark Harbers (toen havenwethouder) af uit onvrede met het aanblijven van de omstreden integratieadviseur Tariq Ramadan. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was Baljeu lijsttrekker voor de VVD. In haar nieuwe functie krijgt Baljeu veelvuldig te maken met de man die de coalitie-onderhandelingen in Rotterdam leidde: Hans Smits. Hij is de president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam. Jeannette Baljeu. (foto Rotterdam/Cas Rila) Spreekkoren Supportersrellen lopen uit de hand en leiden tot een opstand van het volk. De opstand wordt neergeslagen, waarbij de halve stad wordt verwoest en 30.000 ‘relschoppers’ worden gedood. Waar gebeurd, in STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl 532 in Constantinopel, nu Istanboel. Niet bij voetbal, maar bij wagenrennen. Dat je niet denkt dat hooligans een typisch modern verschijnsel zijn, of dit soort rellen betekenisloos. In die tijd was het normaal dat na de rennen de supporters op de vuist gingen en er vielen altijd wel een paar doden. Opmerkelijk is ook dat op die bewuste dag het oproer vooraf werd gegaan door spreekkoren op de tribunes. Hoewel er nu in Istanboel prachtige gebouwen staan die er zonder die verwoestende opstand nooit waren gekomen, is het toch een aardige boodschap aan regeringen om een beetje te luisteren als het volk protesteert. Ook al klinkt het misschien onredelijk als schippers eisen dat niet ‘onder de kostprijs’ mag worden gevaren. ‘De kostprijs blokkades’, het kan zo de titel zijn van een Ludlum-boek (the Bourne Identity, The Osterman Weekend). Na de Haïti aardbeving volgde de Eyjafjallajökull aswolk en de Golf van Mexico mega-oliespill. Allemaal mediagevoelige rampen, om nog maar niet te spreken van ‘de Dam schreeuwer’. Op die manier krijgt de binnenvaart nooit een beetje aandacht. Het lijkt wel een complot, maar de gebeurtenissen hebben natuurlijk niets met elkaar te ma- het de grap van de eeuw? Het is na- Zou dit de grote ommekeer zijn of is ken. De natuur gaat gewoon z’n gang tuurlijk maar een kleine stap op de en mensen maken fouten (hoewel er wereldschaal waarop wij tegenwoordig plegen te denken, maar het is een bij die olievervuiling ook wel weer sceptici zullen zijn, die beweren dat reuzenschrede tegen de liberaliseringbeweging in, op Bevrijdingsdag nog de mens niet verantwoordelijk is, olie is immers een natuurproduct). wel. Niet dat er iets van terecht komt. Is het onredelijk om die nieuwe marktregulering te eisen? Nee, onredelijk is vrachters en verladers gaat bekeuren Voordat welke overheid dan ook be- het niet als de markt zo zwaar is verstoord dat je bedrijf er aan dreigt te de voorgenomen schippersspreekko- omdat ze te weinig vracht betalen, zijn gaan. Je moet toch wat. Ik viel echter ren op de Dam al lang verstomd. van mijn stoel toen ik hoorde dat de Franse regering hierin mee is gegaan.

Binnenvaartkrant