Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 11 mei 2010 Wij feliciteren M en M Shipping N.V. van harte met het mts New York. Maritieme betimmeringen en interieurbouw

De Binnenvaartkrant 19 11 mei 2010 Minister Crevits inspecteert brug Vroenhoven DOOR JO BINDELS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft een bliksembezoek gebracht aan de nieuwe brug in aanbouw over het Albertkanaal bij Vroenhoven. Daarvóór had zij in Hasselt de raad van bestuur van NV De Scheepvaart geïnstalleerd. De samenstelling weerspiegelt de samenwerking tussen private partijen en overheid en de betrokkenheid met van de klanten van NV De Scheepvaart, de gebruikers van de waterwegen. Hilde Crevits hechtte er aan persoonlijk bij de start van de nieuwe raad aanwezig te zijn. Aansluitend bracht de minister met onder andere raadsvoorzitter Willy Claes, Hilde Crevits nam met de mensen van NV De Scheepvaart een kijkje op de brug. (foto Jo Bindels) gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels, algemeen directeur Chris Dankaerts en burgemeester Mark Vos van Riemst een bezoek aan de nieuwe brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven. 4-baksduwvaart De brug is 195 meter lang, 18,75 meter breed en weegt 2200 ton. De bouw van de brug startte in 2007 naast de oude brug. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om de oude, monumentale brug te mogen afbreken. Een van de voorwaarden was de handhaving van de oude bunker, die via een kostbare verplaatsing een definitief plekje kreeg. De komst van de nieuwe brug was noodzakelijk om de doorvaartbreedte, die bij de oude brug 27 meter bedroeg, te verhogen tot 86 meter om 4-baksduwvaart mogelijk te maken. Ook waren de brug en de oevers niet meer in al te beste staat. Begin 2009 is de oude brug opgeblazen. De nieuwe brug, waarin ook een multifunctioneel landhoofdgebouw met een multimediaruimte, een monument, een horecagelegenhied en een klimmuur zijn opgenomen, nadert langzaam maar zeker zijn voltooiing. Zaterdag 19 juni wordt de nu nog op tijdelijke pijlers rustende brug naar zijn definitieve plek geschoven. De afwerking duurt nog tot medio 2011. Haven Zeebrugge werkt samen met Venlo Om zich beter te kunnen profileren richting Duitsland en Oost-Europa gaat de haven van Zeebrugge nauwer samenwerken met het logistieke platform van Venlo. Het grensoverschrijdende project werd de afgelopen maanden aangestuurd door de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg. De projectpartners hopen dat Vlaanderen en Europa bereid zijn de samenwerking met subsidies te ondersteunen. De samenwerking zou vooral interessant zijn voor de West-Vlaamse en de Nederlandse land- en tuinbouwsector en dan met name de diepvriesgroentesector. Maar volgens de projectpartners liggen er ook kansen voor andere sectoren. De toenemende trafiek tussen Zeebrugge en Venlo zou in de eerste plaats via het spoor verlopen. In Zeebrugge is de overslag de eerste maanden van dit jaar met een kwart gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009. In totaal werd er 11,9 miljoen ton goederen behandeld. Onder meer de rorosector en de containeroverslag zaten in de lift. Portaalkraan arriveert over water In de haven van Gent arriveerde op 20 april een nieuwe portaalkraan aan de loskade van ArcelorMittal. De kraan stak 68 meter boven de waterlijn uit. Ze was volledig gemonteerd in China en in één stuk naar de kade van ArcelorMittal verscheept. Ze kwam de haven binnen op een omgebouwde tanker, de Zhen Hua 22. Om de brug van Zelzate te kunnen passeren, moest de 33 meter lange giek worden getopt. Het binnenloodsen van de kraan vanaf de Westsluis in Terneuzen en via het kanaal Gent- Terneuzen was een nooit geziene operatie in de haven van Gent. Het havenbedrijf is blij met deze investering van ArcelorMittal. Hiermee bestendigt het bedrijf zijn activiteiten in de Gentse haven, nadat recent nog de tweede hoogoven werd opgestart. Met de nieuwe kraan kan Arcelor- Mittal voortaan twee zeeschepen tegelijk lossen. (foto Tom D’Haenens) Echo Genk kiest voor binnenvaart In het industriegebied Genk-Zuid heeft Echo, producent van vloerelementen, een nieuwe productieeenheid geopend. Er worden vloerelementen in voorgespannen beton vervaardigd voor de woningmarkt. De nieuwe fabriek maakt gebruik van de modernste productietechnologie. Het productieproces is verregaand geautomatiseerd en ergonomisch ingericht. Aangezien de fabriek langs het Albertkanaal ligt, gaat het bedrijf grondstoffen aanvoeren via de binnenvaart. Met het project is een investering van 20 miljoen euro gemoeid. Sluiswachters voeren actie Grensinspectiepost Kallo in bedrijf Op verschillende sluizen hebben bij ACOD aangesloten sluismeesters vorige week acties gevoerd uit protest tegen personeelsbezuinigingen bij Waterwegen en Zeekanaal. Op de sluis van Oudenaarde werd op 1 mei slechts om de twee uur een binnenschip geschut. Een getroffen binnenschipper verwittigde VBR en reageerde met een tegenactie. Hij maakte een half uur vast onder de geopende brug van Oudenaarde, waardoor die niet naar beneden kon. VBR ondersteunde het tegenprotest. “Maak binnenschippers geen slachtoffer van je actie”, maant ondervoorzitter Karel Verberght de sluiswachters. “Onze sector heeft het al moeilijk genoeg en we willen ons niet nog eens laten gijzelen, zoals met Pasen 2008.” VBR bracht UNIZO op de hoogte van de actie. Ook op andere sluizen vonden stiptheidsacties plaats. Dat was onder meer het geval in Avelgem, Harelbeke en Menen. De sluiswachters geven aan al ruim een half jaar overuren te draaien en beweren dat hun vrije dagen niet worden gerespecteerd. In Evergem lieten de sluiswachters schepen traag door de sluizen varen. In de Antwerpse haven is een nieuwe grensinspectiepost op Linkeroever ingehuldigd. De post vlak bij het Deurganckdok biedt onderdak aan de Douane, het Federaal Voedselagentschap en de scheepvaartpolitie. Zij zorgen voor de controle en opvolging van de toenemende in- en uitvoer van containers via de Waaslandhaven. De centralisatie van deze diensten levert tijdwinst op voor alle betrokken partijen. “Alle controles kunnen voortaan op één dag uitgevoerd worden”, aldus de Federale Regie der Gebouwen. “Containers moeten niet meer wachten op de mobiele scanner en kunnen zowel op rechter- als op linkeroever terecht.” “Aangezien we allemaal in éénzelfde gebouw zitten, is er een betere samenwerking tussen de verschillende partners”, zegt hoofdinspecteur Aloïs de Smit van de scheepvaartpolitie. De scheepvaartpolitie verzorgt in de haven de maritieme grenscontroles, havengebonden politiezorg en de gespecialiseerde politietaken te water. De post Waaslandhaven was tot voor kort gevestigd in het sluisgebouw van de Kallosluis. Door de verhuizing heeft de scheepvaartpolitie nu een ruimer kantoorgebouw met stalling voor de dienstboot en vier dienstvoertuigen. De grensinspectiepost omvat naast kantoorgebouwen en loodsen twee vaste containerscanners en één check in-post met garage voor de mobiele containerscanner. De post is gebouwd door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, dat er meer dan 10 miljoen euro voor uittrok. De Federale Regie der Gebouwen neemt een deel van het complex in concessie voor een periode van twintig jaar.

Binnenvaartkrant