Views
3 years ago

2010-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Behouden
  • Wensen
  • Vaart
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 11 mei 2010 Wij feliciteren V.O.F. Middelkoop van harte met het ms Archimedes. www.cornetgroep.nl PASMAN MOTOREN & AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant 15 11 mei 2010 Bureaucratische barrières afvalvervoer Door alle bureaucratie blijft het afvalvervoer kampen met onnodige administratieve barrières. Secretaris Lijdia de Groot van het CBRB vatte het zo kernachtig samen na de CBRB-themabijeenkomst over afvalvervoer, in Gorinchem kort voor de opening van de CSI, 27 april. Lijdia de Groot somde in vijf punten de bureaucratische problemen op waarmee het vervoer van afval met binnenschepen mee kampt: 1. Geen internationale erkenning van registratie van schepen met afval in andere landen (VHIB-registratie); 2. Verschillende interpretaties van de kredietwaardigheid (in Nederland een eigen vermogen van 18.000 euro, in Duitsland een geschikte verzekering, inclusief milieuaansprakelijkheid); 3. Gebrek aan inzicht in de regelgeving bij de handhavers; 4. Verschil in opvattingen over de uitleg van het begrip ‘afval’; 5. Noodzakelijke digitalisering van de registratie. In dat verband verwees ze naar de website www.loadit.info. EVO Op de themabijeenkomst gaf aankomend CBRB-directeur Robert Tieman een samenvatting van de situatie in het afvalvervoer. Met name Nederlandse ondernemers worden getroffen door de ruime interpretatiemogelijkheden van de Europese regelgeving (EVOA, Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen). Hij beklemtoonde dat bij de lobby om verbetering in die regelgeving te krijgen voor de binnenvaart, de samenwerking met de verladersorganisatie EVO moet worden gezocht. De verladers waren vertegenwoordigd door Danielle Gevers Deynoot, die een kritisch betoog hield over de regelgeving. “Als je de regels zo toepast, is iedereen in overtreding. De lasten van het afvalstoffenvervoer staan op 3 in de EVO top tien van administratieve lasten.” Volgens Robert Tieman staan ze bij de binnenvaart op 1. De lobby van verladers en vervoerders zal zich in eerste instantie richten op de internationale erkenning van de Robert Tieman. Samenwerking met EVO. (foto MGR) registratie van vervoerders als afvalstoffenvervoerders. De interpretatie van de Europese regels verschillen niet alleen per land, maar in Duitsland bijvoorbeeld ook per Bundesland. Met name in de kosten van de registratie, die wel op kunnen lopen tot 5.000 euro. In België zijn er ook grote verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen en in het Brusselse Gewest is nog helemaal geen regelgeving, zo legde Anja Rohen uit, die in Duitsland cursussen geeft voor onder andere afvaltransporten. Frankrijk is in dit opzicht een verlicht land, want daar worden registraties in andere landen namelijk erkend. Advocaat – en voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Rotterdam – gaf een gedetailleerd overzicht van de juridische aspecten van de registratieplicht voor het vervoer van afval. Opmerkelijk was zijn waarschuwing voor de verklaring goed gedrag. “De overheid wil zoveel van je weten dat je al een strafblad hebt als je één keer een overtreding hebt begaan. Dan heb je al een probleem om die verklaring te krijgen.” Bijzondere Archimedes >> Vervolg van pagina 13 Na het succes van de Paramount Dansavond op 16 april komt er een vervolg. Op 21 mei wordt bij Restaurant Captains weer zo’n dansavond voor (oud-)binnenschippers gehouden. Organisatoren Laura Swets en Wilma Vissers spelen daarmee in op de vraag naar dansavonden voor 40-plussers. “Velen herinneren zich nog wel de dansavonden in Paramount te Rotterdam; vandaar dat deze naam gekozen is. U kunt uw Zo zorgden sneeuw en ijs voor nog eens flink wat hinder en daarmee vertraging.” De samenwerking met de familie Middelkoop verliep voor Wout Liezen bijzonder aangenaam. “Fijne mensen”, zegt hij. “Zij woonden bijna een jaar in de bedrijfswoning op onze werf. Als je zo lang zo nauw met elkaar samenwerkt en zelfs samenleeft, moet je elkaar goed verstaan. Middelkoop is een man met veel ervaring, zeer terzakekundig. Hij wilde zelf een groot aandeel in de bouw. Zo kocht hij zelf de componenten voor het schip bij elkaar.” “Wij stelden ons heel flexibel 21 mei: Paramount Dansavond jeugdherinneringen ophalen en genieten van een gezellige dansavond.” Reeks Die vindt plaats bij Restaurant Captains in Zwijndrecht (adres: Scheepmakerij 100). De dansavond is bedoeld voor bezoekers van veertig jaar en ouder. De muziek is gericht op lekkere swingende sound, zoals foxtrot, wals en samba. De dansavond van 21 mei is de laatste van dit seizoen. In september starten Swets en Vissers met een nieuwe reeks. De entree kost 3 euro per persoon. Parkeren kan onder de brug op de grote parkeerplaats. De zaal is open vanaf 19.30 uur en de avond sluit om 00.00 uur af (met koffie en thee). Meer informatie bij Laura Swets of Wilma Vissers via telefoonnummer (078) 618 13 54 of (078) 610 63 58. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 1223 schepen! Nieuw toegevoegd: op en dat was de bron voor een uitstekende samenwerking. Middelkoop was voor ons een toegevoegde waarde bij de bouw van dit casco.” De Archimedes heeft een laadvermogen van 3380 ton en een containercapaciteit van 208 TEU. Hoofdmotor is een 1520 kW sterke MTU 16V4000 M61R. De machinekamerinbouw is nu – anders dan destijds bij de Thales – ook verzorgd door Admiraal. De Archimedes is verder uitgerust met twee Van Ballegooijboegschroeven die worden aangedreven door twee Dafs KMD-WS 430.2. De twee hulpmotoren zijn van John Deere en Mitsubishi. • mts Galiya • mps Excellence Royal • mts Oase • mts Somtrans XVI • mts Concentus • mts Tim • mts Urgentia • mps Avalon Felicity • mts Castor • ms Avila • kvb Gerda & Gerda II VANAF NU KUNT U OOK ZOEKEN OP EUROPANUMMER ! Loungen op een vlot Met een select gezelschap gezellig loungen op een vlot dat elektrisch, dus stil, wordt aangedreven. Dat kan sinds kort op de Bergse Plas in Rotterdam-Hillegersberg. Martine Slothouwer verzorgt met haar bedrijf speciale arrangementen waarbij groepjes van maximaal tien mensen ‘aan boord’ lekker eten en drinken en ondertussen in ene rustig gangetje de Bergse Achterplas verkennen. Het sfeervol ingerichte, houten terrasvlot is een nieuwe attractie. Het bijzondere vlot, een ontwerp van Cocobo uit Den Haag, won begin dit jaar de Horecava Innovation Award 2010 in de categorie Interior & Design. Ostappen gebeurt bij restaurant Lommerrijk (waar in het verleden enkele jaren Binnenvaartsociëteit De Wandelgang bijeenkwam). Martine Slothouwer kreeg enthousiaste reacties bij de feestelijke start op zondag 18 april. “Zeg nu zelf: wat is er leuker dan op een fluisterstil terrasvlot met een glaasje prosecco in je ene hand en een tapa in je andere hand de schitterende Bergse Achterplas te verkennen? Twee uur lang genieten van het schitterende watergebied, terwijl je alle weetjes te horen krijgen over de plas met zijn bijzondere landhuizen en villa’s die eraan grenzen.” Trouwlocatie Het loungevlot is geschikt voor maximaal tien personen. Er zijn diverse arrangementen, waaronder een ontbijt, high tea, tapas en sushi/sashimi. Wie niet het hele vlot wil afhuren, kan iedere eerste woensdag van de maand deelnemen aan de ‘opstapavond’ en voor 25 euro twee uur lang meevaren. onder het genot van een drankje en hapje. Martine Slothouwer wil het varende terrasvlot voor tal van gelegenheden inzetten: reünies zijn, vergaderingen, teamuitjes, verjaardagen of wijnproeverijen. Het vlot leent zich ook als trouwlocatie. Meer informatie: www.loungevlot.nl

Binnenvaartkrant