Views
1 year ago

2010-09

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Shipping
  • Binnenvaart

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 9 - 27 april 2010 Verdiensten van veerdiensten De maatschappelijke waarde van de zoete veren in Nederland bedraagt 275,4 miljoen euro per jaar. Maar de provincies, die over de subsidies gaan, hebben geen (helder) beleid voor de veren. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het LVP. Het belang van de veren rechtvaardigt landelijk richtlijnen, vindt dat platform. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Wel of geen assistentie? NV De Scheepvaart blijft voorlopig bij haar besluit om assistentie op de sluis in Wijnegem alleen maar te verlenen aan schippers die daar om vragen. De VBR heeft bezwaar gemaakt en juridisch advies ingewonnen. Op basis van die argumenten gaat de vaarwegbeheerder het onderwerp alsnog opnieuw bestuderen. Nagelprobe Am 8. April 1960 schlossen Deutschland und die Niederlande den sogenannten ‘Ems-Dollart-Vertrag’, Der Emsausbau wird laut Enak Ferlemann zu einer Nagelprobe für die Emskommission. Der Staatssekretär zeigte sich überzeugt dass es Deutschland und den Niederlanden gelingen werde diese Herausforderung zu meistern. 9 15 37 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Ook de sleepboot is gloednieuw HDM AkzoNobel betaalt vijf jaar lang vijf schepen van de NPRC een aanzienlijk hogere vracht om de scheepseigenaren in staat te stellen katalysatoren in te bouwen voor schonere scheepsdiesels. Voor zover bekend is AkzoNobel daarmee de eerste verlader die het streven naar ‘groener vervoer’ vertaalt in de vrachtprijs voor de binnenvaart. Afgelopen vrijdag tekenden NPRCdirecteur Stefan Meeusen en directeur Knut Schwalenberg van de Chlor-Alkali-fabriek van AkZo Nobel het contract voor het zouttransport van Delfzijl naar Rotterdam. Daarin Na een lange reis, die op 18 november 2009 in Sjanghai begon en stops kende in Singapore, Walvisbaai, Namibië en Mauretanië, arriveerde de sleepboot RT Peter van Kotug donderdag 15 april met zijn sleep in de Rotterdamse Waalhaven. De RT Peter sleepte het casco van de coaster Flintercoral waar op het dek en in het ruim drie binnenvaarttankers in elf delen waren geladen. Ook de RT Peter is gloednieuw. Vorig jaar werd die opgeleverd in het Japanse Niigata. De RotorTug is een hypermoderne sleepboot die Kotug inzet bij het werk in Bremerhaven; de boot is daar inmiddels heen vertrokken. De binnenschepen zijn de 135 bij 14,20 metende ecotanker Amulet voor de gelijknamige VOF van binnenvaartondernemer Frans Janssen en twee 86 meter-tankers voor Rensen Shipbuilding en Speksnijder Watertransporten. De ecotanker wordt zo genoemd omdat het de eerste tanker is met dieselelektrische aandrijving. Frans Janssen: “Er staan vier generatoren in plaats van een hoofdmotor en ze worden elk apart alleen aangeschakeld indien ze nodig zijn voor de aandrijving. Er draait dus nooit een motor op halve kracht. Mocht ik nog meer schepen bestellen, dan kies ik zeker weer hiervoor. Het brandstofverbruik is zoveel lager.” De schepen worden pas overgedragen nadat scheepsmakelaar Ihda Shipbuilding Service komende maand de in China geconstateerde gebreken heeft hersteld. De casco’s zijn meer dan een jaar te laat en er zijn in de markt twijfels over de situatie bij de makelaar. Meer daarover op pagina 9: “Geen paniek bij Ihda”. (foto Ben Wind) AkzoNobel betaalt meer voor schonere schepen is een hoger tarief overeengekomen. Hoeveel hoger, wilden schippers, NPRC noch AkZoNobel kwijt. Ze hielden het op “substantieel”. Het gaat overigens om flinke investeringen die de schippers worden verondersteld te doen. Lees verder op pagina 3 >> Rabobank Shipping CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM DEUTZ CCRII AGGREGATEN 12,5 kVA t/m 85 kVA HOLLAND DIESEL MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant