Views
4 years ago

2010-08

  • Text
  • Shipping
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • April
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Tijdens

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 13 april 2010 SVZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 9971077 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Kwaliteit heeft een naam: Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Vraag prijs en Vergelijk!!! FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be Als er een veelzijdige en kostenefficiënte tak van transport is, is dat de binnenvaart. Volgens de prognoses zal het goederenvervoer de komende jaren sterk stijgen. De binnenvaart is filevrij waardoor ze maximaal van deze groei kan profiteren. Mits belanghebbende partijen weten wat binnenvaart voor hen kan betekenen. Een beter imago brengt meer lading in het schip. Bureau Voorlichting Binnenvaart werkt aan het imago van de binnenvaart. Met resultaat! Dankzij ca. 700 binnenvaartondernemers en A- en hoofdsponsors; het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam. Uw bijdrage maakt meer mogelijk. Overheid en verladers hebben vertrouwen in het vervoer over water. Het BVB versterkt de positie van de binnenvaart verder. Voor slechts € 0,15 per ton (incl. BTW) heeft de sector een professioneel voorlichtingsbureau. Heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op. Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades CHATEAUBRIAND VERHOEVEN De slager die alles gratis aan boord brengt en alles op maat klaarmaakt. Chateaubriand denkt met u mee in tijden van crisis. Bij 250 euro 5% korting Bij 500 euro 10% korting Bij 750 euro 15% korting Bij 1000 euro 20% korting Telefoon: 0184-661486 Fax: 0184-669233 www.chateaubriandverhoeven.nl/scheepvaart Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - 2 schroevendokken - machinale bewerking

De Binnenvaartkrant 15 13 april 2010 Nieuwe havenmeester van Amsterdam De brede kijk van Janine van Oosten DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Sinds 1 april is Janine van Oosten Amsterdams nieuwe havenmeester. Zij volgde Astrid Kee op, die benoemd is tot algemeen directeur van Scheepswerf Slob in Papendrecht. Van Oosten is geen onbekende voor Haven Amsterdam. Sinds 1 december 2008 werkte ze als hoofd van de verkeersleiding in IJmuiden. In die functie hield ze vooral toezicht op milieu en veiligheid. Pas toen ze 45 jaar oud was, besloot Janine van Oosten te gaan werken en ging ze solliciteren. Ze kwam bij Heineken in Zoetermeer terecht en kreeg daar een opleiding binnen het bedrijf. Ze volgde een masteropleiding aan de Universiteit van Utrecht en coördineerde de uitstroom van werknemers. Of zoals ze het zelf formuleert: een leuke manier van weggaan, waarbij veranderingen en keuzes maken essentieel zijn. Ze bleef er tien jaar. In 2005 startte ze een eigen bureau in Den Haag. Van Oosten hield zich vooral bezig met organisatie en counseling en hield workshops en trainingen voor groepen. Dankzij een groot netwerk liep het bureau vanaf het begin als een trein. Er kwamen zowel opdrachten van Heineken als de Universiteit en de De Ignoramus komt op Tweede Paasdag ‘s avonds om acht uur aan in de Maashaven in Rotterdam. Tot onze grote verbazing is er een mooi plekje vrij direct aan de ponton naast een stroomkast. Dat komt mooi, uit want sinds 1 maart is het verplicht om aan de walstroom te liggen. Aangezien het voor ons de eerste keer is aan de walstroom in de Maashaven hebben we op internet opgezocht hoe we ons aan moeten melden en welke stekkers we nodig hebben. Hoewel we op diverse plekken in Nederland en in Duitsland wel vaker aan walstroom liggen, blijkt toch dat we niet de juiste stekkers hebben. Dus schaffen we de volgende ochtend bij de Janine van Oosten wil de nautische samenwerking, die is ingezet door haar voorgangster Astird Kee, verder versterken. (foto Wim Bos) mond-tot-mondreclame deed de rest. Hokjesmentaliteit Haar trainingen waren er vooral op gericht om binnen een bedrijf verbindingen tussen verschillende groepen te realiseren. Dus: van de hokjesmentaliteit naar het grote verband. Verandermanagement Walstroom slecht geregeld in Rotterdam firma Oechies voor 60 euro materiaal aan. Het materiaal is in orde en we hebben een perfect plekje; er lijkt nu niks meer fout te kunnen gaan. Op internet staat vermeld dat we de sleutel voor de walstroomkast (en een welkomstgeschenk) kunnen ophalen bij de Beurskiosk. Helaas! De Beurskiosk krijgt weleens een sleutel maar heeft deze nu niet en de juiste persoon is alleen aanwezig tussen 10.00 en 13.00 uur! Niet echt handig voor een 24- uursbranche! Tevens is er geen spoor te vinden van het welkomstgeschenk. Na flink rondbellen (onder andere naar een duur 0900-nummer) krijgen we de tip om de sleutel van de buurman te gebruiken. Helaas gaat ook dat niet lukken. We hebben alles voor elkaar, maar geen sleutel van de kast; dus is er geen andere optie dan het starten van de generator. Het duurt niet lang of we krijgen een bezoekje van de havendienst (RPA10): of we direct aan de walstroom kunnen gaan en de generator uit kunnen zetten. Dat we geen sleutel hebben, is ons eigen heet dit met een mooi woord. En juist om die reden haalde Haven Amsterdam haar in 2008 binnenboord en kwam ze wekelijks een paar dagen als (interim)manager naar de hoofdstad. Haven Amsterdam had namelijk grootse plannen en zocht iemand met een frisse kijk op de grote veranderingen die waren gepland. probleem, want regels zijn regels. Nadat de havendienst klaar is met het driftig schrijven van een waarschuwing, vragen we of zij voor ons de walstroomkast kunnen openmaken. Ze proberen meerdere sleutels, echter het lukt hen ook niet om de kast open te krijgen. Omdat we een uurtje later toch weer moeten varen, komen we er uiteindelijk met een mondelinge waarschuwing vanaf. Nu komen we er nog met een waarschuwing vanaf, maar wat als er wel bekeuringen worden uitgeschreven? Wie heeft bedacht dat voor een 24-uursbranche een sleutel alleen op te halen is tussen 10.00 en 13.00 uur? Zo gaat het nu in de Maashaven. We begrijpen meteen waarom er nog een mooi plekje tegen de kant vrij was. Het is jammer dat een maritieme stad als Rotterdam op deze manier de scheepvaart aan het wegjagen is. In de wandelgangen klagen meer schippers hierover. Zo is er voor de walstroomkasten op het Noordereiland weer een andere sleutel nodig dan in de Maashaven. Jan & Sietske Hartman, ms Ignoramus Haar belangrijkste job was om als hoofd verkeersleiding de bouw van de Verkeersleidingcentrale in IJmuiden te realiseren. In oktober 2008 werd die operatief. Flexwerken En nu – dus 14 jaar nadat ze haar carrière begon – is ze havenmeester van Amsterdam. “Al een hele week”, zegt ze lachend. We zitten in een van de kamers op de 7e etage aan de Ruijterkade, waar Haven Amsterdam is gevestigd. Op het gebied van de huisvesting valt ze met haar neus in de boter. Op 29 maart zijn de vier etages van het Amsterdamse havenbedrijf volledig gerenoveerd opgeleverd. Gedurende de verbouwing zaten de medewerkers voor een groot deel op de tweede verdieping van het gebouw; de overigen waren in IJmuiden en Sloterdijk ondergebracht. Haven Amsterdam heeft gekozen voor een hele nieuwe set-up: flexwerken. Iedereen heeft wel een eigen lockertje, maar voor de rest ga je zitten waar je wilt. Er zijn kantoortelefoons, die je overal in kunt pluggen en die je dus mee kunt nemen. Achter de grote ramen met een wijds uitzicht over het IJ staan comfortabele zitjes voor gesprekken of korte vergaderingen. Alle dossiers zijn digitaal opgeslagen; dus geen archiefkasten meer. Voor medewerkers, die jarenlang gewend waren aan een eigen bureau met stapels dossiers en in slagorde opgestelde familieportretjes, is dit natuurlijk even wennen. Maar niet voor Janine van Oosten. Ze vindt het geweldig. Ze is natuurlijk niet voor niets gespecialiseerd in verandermanagement. Nautische samenwerking Hoewel ze pas een week in functie is, heeft ze al een duidelijke visie over haar toekomstige werkzaamheden. Haar voorgangster, Astrid Kee, heeft zich met name toegelegd op de versteviging van de nautische samenwerking met onder andere sleepdiensten, loodsen, agenten en terminaloperators. Janine van Oosten wil dit uiteraard voortzetten, maar vooral verder uitbouwen door de samenwerking nog meer te versterken. Daarbij denkt ze aan een bredere kijk dan alleen de verkeersleiding. Niet alleen nog meer toezicht op milieu en veiligheid maar ook heel veel aandacht voor opleidingen. Er komen steeds meer innovaties – zowel technisch als op het gebied van veiligheid – en die moeten in lesprogramma’s worden opgenomen. Het beleidsplan Visie op veiligheid is al ingevoerd, maar vereist continu de grootste aandacht. Er is lang gediscussieerd, maar eindelijk is het zover. Op 1 mei komt er officieel één loket voor de scheepvaart: het loket van Haven Amsterdam. Janine van Oosten komt niet uit scheepvaartkringen. Maar in haar periode als interimmanager bij de verkeersleiding heeft ze een warme belangstelling voor de branche opgevat. Ze blijft in Den Haag wonen. Het Amsterdamse Centraal Station is per slot van rekening om de hoek. Gemakkelijker kan het al niet. Maar het grootste deel van haar dagen zal ze beslist doorbrengen in de zeehavens van Amsterdam. Inschrijven voor Maritime Innovation Award 2010 De inschrijving voor de jaarlijkse Maritime Innovation Award is weer gestart. Elk Nederlands bedrijf dat onlangs een nieuw product, proces of nieuwe dienst voor de maritieme sector heeft geleverd, kan zich aanmelden via www.hme. nl/mia. De Maritime Innovation Award 2010 wordt op woensdag 10 november uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala in de Amsterdam Convention Factory. De jury hanteert een brede definitie van innovatie. De winnende inzending kan uit verschillende categorieën kan komen. Niet alleen product- en dienstinnovaties komen in aanmerking, maar ook bedrijfsprocesinnovaties. De winnende inzending moet in de praktijk toegepast zijn, minimaal eenmaal verkocht zijn aan een relevante marktpartij en moet aan de volgende criteria voldoen: breed toepasbaar binnen de maritieme sector, goed verkoopbaar en met voldoende exportpoten tieel. Bovendien moet een aantoonbare Nederlandse toegevoegde waarde worden behaald. Voor de uitreiking op het Maritime Awards Gala op 10 november in Amsterdam komt de gehele maritieme sector bijeen en worden meerdere maritieme prijzen uitgereikt. Meer informatie over het gala is te vinden op www.maritime-awards.nl. Inschrijven voor de Maritime Innovation Award is mogelijk tot en met vrijdag 14 mei.

Binnenvaartkrant