Views
1 year ago

2010-08

  • Text
  • Shipping
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • April
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Tijdens

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 8 - 13 april 2010 Stenen over water Bij steenbakkerij Vande Moortel in Oudenaare is het eerste binnenschip beladen met afgewerkte producten. Het ging om een lading pallets met klinkers, bestemd voor de heraanleg van het marktplein in Westerlo. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits laadde de eerste stenen in het schip. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Masterplan Güterverkehr Das Bundesverkehrsministerium fängt an mit der Überarbeitung des Masterplans Güterverkehr und Logistik. Staatssekretär Scheuer hat mehrere Verbände aufgefordert Maßnahmen zu benennen die gestrichen oder modifiziert werden sollen, weil sie auf eine Verhinderung oder Verteuerung des Güterverkehrs hinauslaufen. Beursspecial In deze editie alles over Construction & Shipping Industry 2010 13 87 VANAF 17 Alphense terminal wordt al zichtbaar Wie vanaf A12-afrit Bodegraven over de N11 rijdt, passeert bij Alphen aan den Rijn vlak voor de Gouwe de OTA in aanbouw. OTA staat voor Overslag Terminal Alphen. Nadat al zeker acht jaar geleden de plannen werden ontvouwd voor deze bijzondere terminal, hoopt exploitant en initiatiefnemer Van Uden Group dat nog deze zomer er de eerste schepen zullen afmeren. De bouw is in volle gang (foto). Hoewel de terminal op nog geen vijftig kilometer van de Rotterdamse haven ligt, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Verwacht wordt dat er 80.000 containers per jaar kunnen worden overgeslagen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de gunstige stromen van in- en uitgaande containers tussen Rotterdam en de regio rond Alphen, waardoor schepen met een hoge bezettingsgraad kunnen varen. Aanvankelijk was het vooral Heineken in Zoeterwoude dat belangstelling had voor gebruik van de terminal (export). Inmiddels is dat uitgebreid met Zeeman, Intertoys en Marskramer (import). Op de website van Van Uden (www.van-uden.nl) kan onder ‘projecten’ worden doorgeklikt naar Google Earth, waar de nieuwe insteekhaven van OTA al in 3D is ingetekend. (foto Ries van Wendel De Joode) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Suggesties van ambtenaren zijn nauwelijks serieus te nemen Vaarweg als bezuinigingsobject Alleen de vaarwegen van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Duitsland openhouden en in de overige vaarwegen geen geld meer steken. Dat is één van de suggesties die een groep ambtenaren doet om rigoureuze bezuinigingen voor de overheid te realiseren. De EVO stelt dat een dergelijke maatregel de industrie lam legt. Koninklijke Schuttevaer doet deze aanbeveling van de ambtenaren af als “niet serieus”. Het rapport Mobiliteit en Water maakt deel uit van een verzameling rapporten die op 1 april werden uitgebracht in het kader van wat genoemd wordt de ‘Brede Heroverwegingen’. Dat staat voor een uitgebreid overzicht van bezuinigingsmogelijkheden voor de overheid. Een jaar geleden nam toenmalig minister van Financiën Wouter Bos HDM HOLLAND DIESEL 24/24 UUR MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 www.olthof.eu het initiatief daartoe r om de als gevolg van de economische crisis oplopende staatsschuld terug te dringen. De EVO zegt helemaal niets te begrijpen van het voorstel om de Nederlandse binnenwateren alleen nog maar open te houden op de Waal richting Duitsland en via Zeeland naar Antwerpen. “In één van de varianten vervallen alle andere kanalen voor de binnenvaart.” De EVO doet een oproep aan de politiek om dit idee zo snel mogelijk naar de prullenbak te verwijzen. Het verladend bedrijfsleven zou er zwaar onder lijden. “Uit het voorstel blijkt geen enkel gevoel voor al die bedrijven die afhankelijk zijn van de binnenvaart. Het gaat daarbij om cruciale activiteiten voor de Nederlandse economie, zoals de beton- en asfaltcentrales, de mengvoederbedrijven, de chemische industrie en het vervoer van brandstoffen (…) deze maatregel zou de economie van Nederland een zware klap toebrengen. EVO zal er alles aan doen om dit te voorkomen. “ SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Niet serieus De Koninklijke Schuttevaer verbaast zich erover dat de ambtenaren komen met suggesties die ze zelf ook weer afschieten, om vervolgens met nog veel verdergaande voorstellen te komen. Het rapport ziet mogelijkheden om te besparen op het aanlegbudget van vaarwegen door af te zien van onrendabele projecten. Het rapport komt zelf tot de conclusie dat een keuze op grond van kosten-/batenanalyses tot functieverlies zou leiden. Om die reden wordt deze optie dan ook niet gekozen. Het is echter wel vreemd dat het rapport vervolgens twee varianten uitwerkt die tot een volledig functieverlies van bijna alle hoofdvaarwegen zou moeten leiden, door alle vaarwegen te sluiten met minder dan 20.000 binnenvaartpassages per jaar. Dit kan naar het oordeel van Koninklijke Schuttevaer niet als een serieuze variant worden beschouwd en levert meer schade dan baten op. Lees verder op pagina 3 >> CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Win uw gewicht in Fleetguard filters! bezoek ons tijdens Construction & Shipping Industry 27-29 april, Gorinchem STAND215

De Binnenvaartkrant