Views
2 years ago

2010-06

  • Text
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Behouden
  • Shipping
  • Wensen
  • Twee
  • Nieuwe

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 6 - 16 maart 2010 Klaar voor AIS 75 procent van de Vlaamse binnenschippers die nog geen AIS-transponder aan boord hebben, is van plan er één aan te schaffen. Dat blijkt uit een enquête van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV). Voor de meeste schippers is veiligheid de belangrijkste reden om een AIStransponder aan te schaffen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Shuttle Duisburg-Dortmund Das Krisenjahr 2009 hat dem Dortmunder Hafen einen deutlichen Umschlagsrückgang gebracht. Inzwischen scheint die Kooperation mit dem Duisburger Hafen auf einem guten Weg zu sein. Mit Hochdruck wird am ‘Ruhr- Cargo’ gearbeitet für Schiffstransport von Containern. Ziel ist die Einrichtung eines Linienverkehrs. Schoonste schip Volgens TNO heeft Jacob Verdonk het schoonste binnenvaartschip van Europa. De Anda vaart al een poosje, maar werd 2 maart in Dordrecht gedoopt door Ria Lubbers. Het is voorzien van de nieuwste technieken om uitlaatgassen te zuiveren. De twee Cummins-motoren stoten dankzij katalysatoren vrijwel alleen nog warme lucht uit. 13 35 49 Eindelijk alle certificaten Eindelijk is de amfibiebus in Rotterdam operationeel. Onlangs ontving eigenaar Splashtours het allerlaatste in een hele serie certificaten. Die waren nodig om het bijzondere vervoermiddel zowel vaar- als rijvaardig te verklaren. Zodoende beoordeelden de IVW en de RDW de (technische) veiligheid en hun eisen liepen lang niet altijd parallel. Vorige week zijn de gecombineerde rondritten/rondvaarten gestart. Rotterdam heeft er een attractie van wereldformaat bij. Al is dat door alle vergunningsperikelen twee jaar later dan was gepland. Tijdens tests op de Maas bekeek IVW ook of het vaartuig beschikt over voldoende stabiliteit. De amfibiebus is onder meer uitgerust met ingebouwde ankers, hij beschikt over een brandbluspomp, lenspompen en navigatieverlichting. De voortstuwing gebeurt door jetdrives. (foto links Marius van den Ouden / foto onder IVW) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Schippers moeten zichzelf redden 50 procent van de ondernemingen in de droge lading verkeert in betalingsmoeilijkheden. Sommige contractvrachten liggen 30 procent lager dan vorig jaar. Van de overheid hoeft de sector niets te verwachten. Alleen verbanden van samenwerkende schippers kunnen de binnenvaart nog redden van een koude sanering. Deze kille conclusies konden worden getrokken bij een voorvergadering van het nieuwe samenwerkingsverband EUBO (European United Barge Owners), afgelopen vrijdagmorgen (12 maart) in Krimpen aan den IJssel. Een vergadering die was uitgegroeid tot een compleet symposium. Bij de vergadering waren een kleine tweehonderd schippers bijeen. Naast enkele bevrachters waren ook voorzitter Martin van Dijk van de Vereniging van Scheepsbevrachters en Logistieke dienstverleners in de Binnenvaart (VSLB) en Rink-Jan Slotema van de verladersorganisatie EVO aanwezig. Van de banken en de overheid waren er geen vertegenwoordigers. “We hebben de banken allemaal uitgenodigd”, aldus EUBO-oprichter en dagvoorzitter Anton van Megen. “Ze hebben allemaal keurig laten weten verhinderd te zijn.” > Lees verder op pagina 3 EVO-vertegenwoordiger Rink-Jan Slotema te midden van de schippers op de door de EUBO belegde bijeenkomst. “Samenwerkingsverbanden zijn een goed initiatief. Dat willen verladers ook.” (foto MGR) HDM DEUTZ CCRII AGGREGATEN 12,5 kVA t/m 85 kVA HOLLAND DIESEL MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 www.olthof.eu SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant