Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 52 2

De Binnenvaartkrant 52 2 maart 2010 OFFICIEEL DEALER VERKOOP.SERVICE EN ONDERDELEN Wij leverden op de bunkerboot Schieplus: Op de bunkerboot Schieplus leverden wij: Stuurrooster boegschroef Ø 580 M.K.I. met electro motor horizontaal 110 Kw Wij wensen REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. veel succes en een behouden vaart. - MAN D2876LE407 hoofdmotor 360 kW (490 pk) bij 1.800 omw. min - Twin Disc MG 516 keerkoppeling. Reductie 4.04:1 - John Deere 6068HFU72 & Stamford UCI274D generatorset, 120 kVA Wij wensen REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. veel succes met de nieuwe bunkerboot. Wij wensen REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. een behouden vaart Vink diesel bv Rivierdijk 76 3360 AB SLIEDRECHT Telefoon : 0184 - 415455 Fax : 0184 - 412933 Web : www.vinkdiesel.nl E-mail : info@vinkdiesel.nl & Met succes opgeleverd Fax: 0183-504401 Email: info@cleanbv.nl MACHINEFABRIEK en HANDELSMIJ. ASTO Keizersveer 3c | 4941 TA Raamsdonksveer postbus 3 | 4940 AA Raamsdonksveer Telefoon: (0162) – 51 36 50 | Fax:(0162) – 52 24 06 Schieplus P. de Waardt SHIP TRADING B.V. Heemraadsweg 14 | 2935 AW Ouderkerk a/d IJssel Telefoon: (0180) – 68 22 56 | (0180) – 68 24 19 Fax: (0180) – 68 30 28 Met dank aan REINPLUS VANWOERDEN Bunker B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen de bunkerboot “Schieplus” een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 53 2 maart 2010 MTS Schieplus: nieuwbouw voor Reinplus Vanwoerden De Schieplus meet 35,00 x 6,60 meter en heeft onder andere vier gasolietanks met een inhoud van 65 m 3 per stuk. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Op een strategisch volledig verantwoorde plaats ligt kort voor de Hartelbrug één van de vijf bunkerstations van Reinplus Vanwoerden Bunker BV. Hoewel al in 1990 als groeilocatie begonnen, lijkt het wel of ponton en steigers gisteren gebouwd zijn. Alles is ruim en vooral veilig opgezet. Er liggen twee schepen kont aan kont te bunkeren. In de winkel staat een groepje mannen aan de koffie. Het gespreksonderwerp behoeft helaas geen toelichting. Dezelfde gesprekken worden ook elders in het land rond andere koffieapparaten gevoerd. Als geen ander kent ook Aad van Vliet de actualiteit; soms zijn het zelfs drama’s. Hij heeft al bijna dertig dienstjaren op zijn klokje in de bunkerwereld staan en weet heel goed wat er op dit moment speelt. Je kan zien dat het hem raakt en dat hij oprecht voor een ieder hoopt dat we snel betere hoofdstukken kunnen schrijven. Namens Reinplus Vanwoerden is Van Vliet onze gastheer voor een bezoek aan de nieuwe, geavanceerde bunkerboot Schieplus. We zullen niet de eerste of de laatste zijn die willen weten waar die ‘plusjes’ toch vandaan komen. De naam wordt gevoerd sinds het samengaan in 1994 van Reinplus Bunker in Wiesbaden met de Nederlandse bedrijven Petroplus Marine en Van Woerden. Van Vliet is als jongste bediende begonnen bij Van Woerden; de vloot had een groene band. Hij heeft er als schipper gevaren en was ook vijf jaar depothouder. Nu is hij verantwoordelijk voor de organisatie en techniek van de bunkerstations en de vloot. Denk daar ook nog alle hinderwet- en overige vergunningen bij en zijn job komt helemaal in beeld. En het is maar goed dat de kilometerheffing eventjes in de koelkast gaat want de ‘rondjes’ die Aad langs de stations en schepen doet, zijn jaarlijks altijd goed voor minimaal 50.000 kilometers. Groeiende klantenkring Met zijn rood-witte schilderwerk past de bunkerboot als een deksel op een potje in het totaalplaatje van het bunkerstation. Wat direct opvalt, is een grote slanghaspel die hoog aan de 15 meter lange bunkergiek prijkt. Voor we naar het kantoor gaan doen ook wij de koffieautomaat aan. Aad neemt meteen een sprongetje terug in de tijd om uitleg te geven over de motivatie voor de nieuwbouw. De plannen voor de bouw pasten op veel manieren in de langetermijnstrategie van Reinplus Vanwoerden. Het bedrijf heeft te maken met een steeds groeiende klantenkring die zeer tevreden is met de manier waarop ze wordt bediend. De bestaande vloot is dagelijks bezet, waardoor bijvoorbeeld een lang geplande verbouwing van de Calandplus onbedoeld op de lange baan werd geschoven. “En je kunt niet blijven uitstellen”, zegt Aad. Daarom werd besloten tot uitbreiding van de vloot met twee schepen, waarvan de Schieplus als eerste ligt afgemeerd. Naast de palen van dit schip wordt een plaats vrijgehouden. Binnen enkele weken komt daar nog een tweede schip met een rode boeg te liggen. In witte letters zal daarop de naam Reggeplus staan. Calandplus Door de uitbreiding komt er nu eindelijk tijd vrij voor een grootscheepse verbouwing van de Calandplus. Die gaat van bijna 27 meter naar ruim 35 meter, krijgt een nieuw stuurhuis en een nieuwe motor. Het schip gaat daarna naar het bunkerstation in Millingen. De Schieplus is in Polen gebouwd via P. de Waardt Ship Trading. Die bouwde tegelijkertijd een dubbelwandig tankponton, die compleet met certificaten van Veritas inmiddels achter het bunkerstation in Millingen werd afgemeerd. Nieuwsgierig stappen we met Aad aan boord van de Schieplus, een vriendelijk ogend schip met een mooi gevormde boeg. Aan boord maken we kennis met Jan Strijbos. Hij is bijna klaar met zijn rol als projectmanager. Na zijn verblijf in Polen heeft hij zijn paspoort opgeborgen en de afbouw bij Asto in Raamsdonksveer begeleid. En als zijn werkgever zou vragen of hij een volgende keer weer de projectpet opzet, dan zegt hij meteen ‘ja’. Hij heeft met plezier gewerkt bij Asto en wij begrijpen waarom hij tevreden is. Meetstraat De Schieplus meet 35,00 x 6,60 meter. Het schip heeft vier gasolietanks met een inhoud van 65 m3 per stuk. Daarnaast heeft het zes smeerolietanks en een grote tank met water, dat op twee plaatsen kan worden afgeleverd. Het pompwerk is toevertrouwd aan de Redscrew van Kampers; er zijn er twee aan boord. De bunkerboot is uitgevoerd met negen afgiftepunten voor gasolie. Via de bunkergiek met een 3- duimsafsluiter kan er worden gebunkerd. Dat kan ook via de slanghaspel met een 2-duimsleiding. Geen onnodig gesleep meer met de leiding vanuit een moeilijke positie. Er is nog een noviteit aan boord: een meetstraat die door ODS werd geleverd. Aad van Vliet legt uit dat vanuit het stuurhuis tevoren een aflevering kan worden geprogrammeerd. Daar kun je aangeven welke afgiftepunten gebruikt gaan worden. Indien noodzakelijk kan er op elk gewenst moment altijd in de planning worden gewijzigd of gecorrigeerd. Het systeem wordt gekoppeld op het bunkeroverloopsysteem van de klant. De machinekamer is ingeruimd met een MAN van 480 pk en een combinatie van John Deere en Stamford-generator die goed is voor 120 kVA. De klantenkring van Reinplus Vanwoerden Bunker bevindt zich in de volle breedte in de binnenvaart. In Nederland kan naast de Botleklocatie dagelijks worden gebunkerd in Rotterdam, Amsterdam, Druten en Millingen. En als er te voren een berichtje wordt gegeven kan dat ook nog in Delfzijl. Containerschepen worden altijd binnen een overeengekomen strak schema just-in-time in de containerhavens gebunkerd. Ook de bekende namen in de kustvaart maken royaal gebruik van de dienstverlening. Die beperkt zich niet tot Nederland. Door een vérgaande integratie met Reinplus Götterd kan de relatiekring in Duitsland bunkeren met dezelfde faciliteiten als in Nederland. Dat kan in Rüdesheim/ Bingen, Karlsruhe, Frankfurt, Regensburg, Mainz/Wiesbaden, Mannheim en Würzburg. Wie leverden aan het de bunkerboot Schieplus Machinefabriek en Handelsmij. Asto b.v. Volledige afbouw P. de Waardt Ship Trading BV Bouw en levering van casco SAA Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Vink Diesel B.V. MAN D2876LE407 hoofdmotor, 360 kW (490 pk) bij 1.800 omw.min, Twin Disc MG 516 keerkoppeling. Reductie 4.04:1 en John Deere 6068HFU72 & Stamford UCI274D generatorset, 120 kVA ADS van STIGT ZF Marine Electronics bedieningssysteem type MicroCommander en op brug gemonteerde 456-3L hendel Esco Aandrijvingen B.V. Keerkoppeling TwinDisc type MG 5114, reductie 4,59:1 KAESER KOMPRESSOREN GmbH Compressoren Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor Caldic Techniek B.V. Stamford generator type UCI 274 D13 Van Voorden 1x 4-bladsschroef met rechtse draairichting, 1200 mm Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Stuurrooster boegschroef Ø 580 M.K.I. met Electro motor horizontaal 110 Kw Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Victron Energy B.V. Omvormer/acculader Frans Bergmans Jacht- en interieurbetimmeringen. Betimmering Veka Vloeren B.V. Vloeren WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal DE REK & HORSMAN bv, Lierenfabriek Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan Blommaert BVBA Dakradarmast Zwets Werkendam B.V. Zwets pompen OS Marine c.v. Mobil smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Levering gasolie, Mobil smeermiddelen en scheepsinventaris PS Marine Coatings B.V. Coating Hempel (The Netherlands ) B.V. Verf Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Breman Shipping Installation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Clean Classificeerbedrijf B.V. Conserveren van machinekamers, watertanks, ballasttanks en kofferdammen Kampers Pompservice B.V. Red Screw ladingpompen ODS bv Barendrecht Staal, aluminium, RVS, buizen, fittingen en profielen Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Polson Technische Rubberartikelen BV Laad- en losslangen Alfons Haar Nederland C.V. Slangenhaspels De Jong Marine Service B.V. Appendages en afsluiters

Binnenvaartkrant