Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 48 2

De Binnenvaartkrant 48 2 maart 2010 Mark Hardi I is multifunctioneel duwschip DOOR JAN HOEK Bij Markerink in Tolkamer is de Mark Hardi I afgebouwd voor de Duitse familie Bernhard Reinert uit Kehl. Samen met de al bestaande Mark Hardi II vormt het een (koudop-koud) koppelverband met een totale lengte van 172 meter (95,50 + 76,50 meter). Mede dankzij de twee 16-cilinder Mitsubishi-motoren van 1700 pk bij 1600 toeren kunnen er ook nog twee zijbakken worden meegenomen. De nieuw gebouwde Mark Hardi I mag gerust multifunctioneel genoemd worden. Er kan ruim 2.800 ton bulk (inclusief de Mark Hardi II 5.871 ton) worden meegenomen en 176 TEU. Mark Hardi I en II zijn voorzien van luiken en kunnen daardoor alle soorten droge lading vervoeren. Echtgenote Rosemarie Reinert verrichtte de doopplechtigheid. Zoon Mark Hardi is de naamgever. Probleemloze reis Zowel familie Reinert als Markerink hadden de afgelopen periode reden voor een feestje. Familie Reinert vierde de overdracht van de Mark Hardi I op de Rijn aan boord van Markerink maakt dankbaar gebruik van de vluchthaven in Tolkamer. (foto’s Jan Hoek) Tischlerei und Alubau Wessels zorgde voor de complete woningen en leverde daarnaast de stuurhut met kolom. mps Rheinkönigin. Op diezelfde rivier vierde algemeen directeur Alexander Markerink met personeel en partners het 80-jarig bestaan van het bedrijf aan boord van de Rembrandt van Rijn. Het werd een feestelijke en probleemloze reis. Daar heeft Markerink zelf een belangrijke rol bij gespeeld, want twee jaar geleden zorgde het bedrijf voor de hermotorisering van het luxe schip van de Feenstra Line. Ruim tachtig jaar geleden startte G.J. Markerink een bedrijf dat T- Ford- motoren inbouwde in parlevinkers. Zijn onderneming had succes en de activiteiten van Markerink breidden zich steeds verder uit. In 1950 nam de tweede generatie (Jan) Markerink de leiding over en inmiddels is ook de derde generatie, met Alexander Markerink als algemeen directeur, actief in het bedrijf. No-nonsense Het bedrijf is gevestigd in een pand aan de vluchthaven in het Gelderse Tolkamer. “Dat is voor ons een perfecte locatie en ideaal voor het snel uitvoeren van reparaties en onderhoud. Bovendien ligt Tolkamer vlak aan de grens, zodat wij ook een snelle service kunnen garanderen in Duitsland en op de rest van de Europese binnenwateren. Van een kleine onderneming zijn we in de loop der jaren uitgegroeid tot een compleet bedrijf dat garant staat voor een 24-uursservice. De hoofdtaken bestaan tegenwoordig uit het repareren en onderhouden van scheepsdieselmotoren in de binnenvaart, het inbouwen van nieuwe motoren en het afbouwen van casco’s. Wat de afgelopen tachtig jaar niet veranderde, zijn onze no nonsense-mentaliteit en sterke service”, vertelt Alexander Markerink. Voor veel klanten was de mond-totmondreclame reden om met Markerink in zee te gaan. Dat geldt ook voor Berhard Reinert, een ondernemend man die al sinds 1978 als zelfstandige actief is op de vrije markt. De Mark Hardi is op sommige punten te vergelijken met de mentaliteit van Markerink, ofwel no-nonsense. Het schip is gebouwd om met twee kapiteins, een stuurman en twee matrozen volcontinu op de Bovenrijn te varen. >> Lees verder op pagina 49 Wij wensen familie Reinert met het ms Mark Hardi I BEHOUDEN VAART Voor het ms Mark Hardi I leverden wij: 2x Mitsubishi S16R-C2MPTK, 1700 pk, 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren Wie leverden aan het ms Mark Hardi I Markerink B.V. Volledige afbouw Kamar Contracting B.V. Ontwerp en bouw casco Georg Duncker Versicherungsmakler Verzekering Koedood Dieselservice B.V. 2x MITSUBISHI S16R-C2MPTK, 1700 pk, 1600 rpm ADS van STIGT 2x Masson Marine keerkoppeling type MM W7350, reductie 5,031:1. PTO type 0, voor aandrijving van stuurwerkpomp, elastische koppeling, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp, ZF marine Electronics bedieningssysteem type MicroCommander. Montage van MC- 2000-4 hendel op brug Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Axces B.V. Uitlaatgassendempers voortstuwingsmotoren en generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingmotor en flexibele opstelling woning Anomalie Nibbixwoud Alu. machinekamerplaten Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren, type UCM 224 F13 Wärtsilä Netherlands B.V. 2x schroef en straalbuis De Waal Machinefabriek B.V. 2x Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa roeren en Stuwa stuurmachine Veth Propulsion B.V. 1 Veth-Jet boegschroef type 4-K-1300 met een Scania motor type DI16, vermogen 638 pk bij 1800 rpm Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis, hefkolom, deuren, stuurhuistrap, complete betimmering Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpaal, koproerkleppen en autokraan, hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr, hefvermogen 2000 kg Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering bvba Tresco Engineering Navigis Naval Marine GmbH Elektrische installatie RAFA B.V. Ramen Klaus Sandmann Levering sanitair Pinta Unisol B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Complete vloerverwarming WindeX Engineering B.V. Levering en montage van airconditioning Novetec B.V. Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare regenroosters/brandkleppen en NAR / ATEX ruimventilatie. ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur DMT Sales Elektrische hydraulische DMT ankerlieren, D’Hone ankers, kettingen en staaldraad en 2 hydraulische koppellieren met powerpack Blommaert BVBA Alu. Friesche kapluiken en hydraulische luikenwagen Service Centrum Lobith Scheepsinventaris en gasolie All Pumps Holland B.V. Victor pompen Kalkman Scheepstechniek B.V. 1-Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton water/uur met een 11 kW elektromotor Fiwado Bunkerstations Total smeermiddelen Hempel (The Netherlands ) B.V. Geheel schilderwerk S.U.K. Classificatie Aquamar Waterbehandeling Waterzuiveringsinstallatie Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Huchem Special Products B.V. HC ROKA EN HC SHIPCLEAN

De Binnenvaartkrant 49 2 maart 2010 Censis herkenbaar verder na veranderde subsidiestroom DOOR COR SPEK Sinds 1 januari krijgt de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers- en Kermisjeugd (Censis) geen subsidie meer. Voortaan gaat het geld rechtstreeks naar de internaatsclusters. Inmiddels is helder welke veranderingen deze al in 2008 aangekondigde maatregel voor gevolgen heeft. Nu de rechtstreeks naar de internaten gaat, kunnen die bepalen welke en hoeveel administratieve en pedagogische ondersteuning zij wensen. Het zijn namelijk alleen de zogenaamde ‘eindgebruikers’ of ‘Zelfstandige Bestuursorganen’ (ZBO’s) die binnen de nieuwe regeling nog geld krijgen. Censis werkte wel als een soort ZBO, maar was te klein om op die manier door te gaan. De subsidie voor de uitvoeringsorganen binnen Censis wordt nu toegevoegd aan het bedrag per kind. Het achterliggende jaar werd gebruikt om na te gaan welke overkoepelende organisaties moesten blijven bestaan, ook de wachtgeldregeling werd tegen het licht gehouden. Peter Vlok, sectoradviseur en voormalig directeur van Censis: “Er is veel gebeurd om de zaak zo op de rails te krijgen dat de ‘Censistreinen’ door konden blijven stomen op een manier die voor de sector herkenbaar was. Samenwerkingsverbanden bleken daarbij Na twintig jaar in de sector schippersinternaten werkzaam te zijn geweest neemt Peter Vlok afscheid. Hij maakt gebruik van de prepensioenregeling. Zijn vertrek wordt omlijst door een minisymposium, waar ondermeer mevrouw dr. G.E.M. Tielen, directeur Jeugdzorg (Ministerie van Jeugd en Gezin) het woord zal voeren. Aansluitend is er een receptie. De festiviteiten zijn op 12 maart in Het Vechthuis, aan de Jagerskade in Utrecht. De uitnodigingskaart vermeldt onder meer: “Rond de subsidiering waren er donkere wolken. Mede door de kwaliteiten van Peter Vlok werden er wegen gevonden om tot oplossingen te komen. Als adviseur en onderhandelaar was hij bijzonder deskundig en combineerde dat met een integere en aimabele houding. Het afscheid mag daarom niet geruisloos voorbijgaan.” Nadere informatie: bestuurssecretariaat@driemaster.net telefoon: (0180) 59 19 20 noodzakelijk om de krimpende sector te blijven voorzien van goede informatie en zorg te dragen voor een correcte uitvoering van de gevraagde werkzaamheden. Het bestuur wilde dat in de nieuwe situatie de uitvoering op centraal niveau bleef, waarbij een scheiding van de twee uitvoerende organen niet werd uitgesloten.” Veranderingen Concreet betekent dit dat de medewerkers van het Begeleidingsorgaan (BO) op 1 januari 2010 in dienst traden van Stichting Meander. Vanuit hun nieuwe werkplek in het Prins Hendrik Internaat in Nieuwegein gaan zij, voortaan als Kenniscentrum, de instellingen bedienen (www.hetkennisweb.nl). De verhuizing was vorige week. De financiering van het Kenniscentrum gebeurt vanuit de subsidie van het BO, dat in het kindbedrag is geoormerkt. Het Centraal Bureau (CB) Censis blijft bestaan, althans de naam blijft gehandhaafd. De werkzaamheden worden “op een andere manier” aangestuurd en de medewerkers krijgen er taken bij, zoals administratieve werkzaamheden voor Prokino (Kinderopvang en Jeugdzorg) en voor Stichting Meander Opvang. De hoofdtaak blijft vooralsnog gericht op de sector schippersinternaten. Het management van Censis Peter Vlok. ging inmiddels over naar de SHIS en kwam daar in handen van Onno Vis. Het bureau vertrekt uit Barendrecht (de huur is per 1 mei 2010 opgezegd) en wordt ondergebracht bij Prinses Irene Sportdorp (Rotterdam). De financiering van het CB gebeurt vanuit het kindbedrag, vermeerderd met gemaakte kosten. Peter Vlok, tot 1 december 2009 directeur van Censis, is met flexpensioen gegaan, maar blijft inzetbaar als sectoradviseur. Het bestuur van Censis blijft tot aan het sectoraal overleg (woensdag 2 juni) ongewijzigd voortbestaan. Een wijziging gaat officieel pas in na goedkeuring van de statutenwijziging die nu bij de notaris ligt. Tijdens het sectoraal overleg treden twee bestuursleden af: Henk Mostert (reformatorische cluster) en Jenny Klein-Seine voor het LOVT. Gemoedelijk en doelmatig >> Vervolg van pagina 48 De matrozen hebben een fraaie woning in het voorschip. Bij de luxueuze inrichting van de woning op het achterschip heeft Rosemarie Reinert een belangrijke rol gespeeld. Gemoedelijkheid en doelmatigheid zijn op een bijzonder sfeervolle manier gecombineerd in een woning waar veel kersenhout is gebruikt. Zoon Mark Hardi, die naast zijn vader de tweede kapitein is, beschikt aan boord over een eigen appartement. Tischlerei und Alubau Wessels uit het Duitse Haren/Ems zorgde voor de complete woningen en leverde daarnaast de stuurhut met kolom, waardoor vier lagen containers vervoerd kunnen worden, en de masten. De Mark Hardi I is in nauwe samenwerking met Kamar Contracting uit Capelle aan den IJssel ontworpen, een bedrijf dat al 35 jaar ervaring heeft met scheepsbouw. Kamar leverde ook het strakke casco, dat op de Servische werf Terratrade-Brodoremont in Backi Monostor is gebouwd. De Mark Hardi I heeft een ietwat afwijkende afmeting van 95,50 x 11,45 meter en een geladen diepgang van 3,60 meter. Voorheen voer familie Reinert op een Mark Hardi van 110 x 10,50 meter. Dat schip blijft in bezit van de familie. Zodat ze na de nieuwbouw van de Mark Hardi I en de bestaande bak Mark Hardi II beschikken over een totale vervoerscapaciteit van ruim 8.500 ton. J. van Neijenhof Dorpsstraat 4 1688 CE Nibbixwoud Tel: 0229-573549 Fax: 0229-575251 MOTOREN INBOUWEN Bij Markerink in Lobith bent U aan het JUISTE adres ! 24 uur service, Vertrouwen en Kwaliteit Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren / koppelingen en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek WIJ WENSEN HET MS MARK HARDI I EEN BEHOUDEN VAART. Wij danken familie Reindert voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het ms Mark Hardi I een zeer behouden vaart. I: www.markerink.nl, E: info@markerink.nl T:0316-541041, F: 0316-542436

Binnenvaartkrant