Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 2

De Binnenvaartkrant 4 2 maart 2010 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. Weggerukt uit ieders midden maar alles draait voort je blijft in ons hart daar waar je thuis hoort ! In dankbare herinnering aan alles wat hij voor ons is geweest, geven wij u kennis dat wij geheel onverwachts afscheid hebben moeten nemen van mijn lieve man, onze vader, schoonvader en opa Wij zullen hem missen: Maasbracht, Maasbracht, Maasbracht, Nieuwstraat 10, 6051 HS Maasbracht Nol van Zoest Arnoldus Antonius Wilhelmus Maria * Gorinchem, 4 september 1945 Amsterdam, 28 februari 2010 Gestorven in het harnas echtgenoot van Anje van Zoest - Kleinman Anje van Zoest - Kleinman Albert Jim Antoine en Diana Snuf (c) Familie Van Zoest Familie Kleinman De afscheidsdienst zal gehouden worden op vrijdag 5 maart om 14.30 uur in het crematorium „Midden - Limburg“, Kasteelweg 10 te Baexem. Voorafgaand aan de afscheidsdienst is er gelegenheid tot schriftelijk condoleren. U kunt afscheid nemen van Nol in uitvaartcentrum Monuta - Schuren, Natronchemieweg 2 te Merum - Herten op dinsdag, woensdag en donderdag van 16.30 uur tot 17.15 uur en vrijdag van 13.30 uur tot 14.00 uur. Mochten wij iemand vergeten zijn persoonlijk te berichten, beschouwt u dan deze kennisgeving als zodanig. www.huizinga-snijder.nl AFLOSKAPITEIN i.b.v. alle vaarpapieren. Tel. 06-53667367 / 0049-1749181756 GRATIS ADVERTEREN OP: WWW. SCHEEPVAARTSPEURDERS.NL GEVRAAGD KAPITEIN Op mbs, vaargeb. Ned/ Bel, 7/7. Tel. 0032-475256398 VOOR MTS-MARKONI, MTS-BEN EN MTS-EDISON zijn wij op zoek naar kapiteins, stuurmannen en matrozen, met ervaring in de Binnenvaart, in het bezit van een dienstboekje, het vaarsysteem:4 wk.op/ 4 wk.af , het salaris vlgs. CAO- Binnenvaart. Tel. 06-22424148 TE KOOP DRAADLIEREN te gebruiken als anker- verhaal of spudpaallier, ook nieuwe dubbele trommellieren, op maat gemaakt!. Tevens nieuwe ankers uit voorraad, 10 tot 1500 kg in zwart of gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende prijzen. Tel. 06-51053686 GEVRAAGD MATROOS GEZOCHT KAPITEIN voor drogelading, Voor mts 1100 ton, 14 op / 14 weekend vrij. af. Loon n.o.t.k., kost- en Tel. 06-44229891 reisvrij, i.b.v. alle papieren. Tel 06-11103070 GEVRAAGD MATROOS op mts Spes Salutis . TE KOOP Reacties naar bureau van dit In Papendrecht, hoekhuis. blad onder briefnummer: Wilgenhof 131, kijk op Funda.nl 20092301 06-14999687 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 TE KOOP DUWBOOT bouwjaar 2005, afmetingen 19 x 11 meter 2 x 1300 PK Cummins Inruil kleinere duwboot bespreekbaar Tel. 06-53153374 Varend w/s, L.22 m B.4.m D1.20 m H.3.20 m ligpl. Weener ostfr D.L. 215 pk Cat, gen 12.5 kVa 220-380 water 5500 ltr gasolie rood 4300ltr gasolie wit 750 ltr Autokr , 2 spudpalen Inl. Fikkers Groningen Tel 0503111404 of P. van Dijk Tel 00494951948411. Gevraagd per direct: Schipper op ms 1500 ton i.b.v Rijn en Radarpatent Buitendijk B.V. Frankenpad 13 - H.I. Ambacht Telefoon:078-681 28 66 / 078-681 49 82 TE KOOP Beraten Finanzierungsvorbereitung Verkaufen Leasingübernahme GMS Susanna zu günstigen Konditionen aus laufendem Vertrag zu übernehmen www.dht-schiffsmakler.de Büro Haren: Tel.: +49(5932) 73 58 20 haren@dht-schiffsmakler.de Büro Hamburg: Tel.: +49(40) 525 60560 hamburg@dht-schiffsmakler.de Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor haar motorschip van 3600 ton een: KAPITEIN Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl TE KOOP EEN NIEUWBOUW DUWBAK L. 110.00 x Br. 11.45 x 4.50 met een tonnage van 4733, de duwbak kan als casco geleverd worden maar ook kompleet met luiken en lieren. EEN NIEUWBOUW DUWBAK L 90.00 x Br. 11.45 x 4.50 met een tonnage van 3775 , deze duwbak kan ook als casco geleverd worden maar ook kompleet met luiken en lieren. Voor info: kunt u contact met ons opnemen onder de volgende nummers: 0183-505745 of C. Ruijtenberg 0653134618 of R.B. Ruijtenberg 0620136791 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 BEL 010 - 288 02 28 DEZE DEELNEMERS ZIJN ER KLAAR VOOR! U OOK? DE BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE 2010 IS VAN START! U kunt nog tot en met 31 maart inschrijven op info@voortvarendbesparen.nl Kijk ook op www.ikvaarzuinig.nl, dè manier om inzicht te krijgen in uw brandstofverbruik!

De Binnenvaartkrant 5 2 maart 2010 Havenmeester neemt afscheid in stijl Sinds gisteren, 1 maart, is (Rijks)havenmeester Jaap Lems met pensioen. Vorige week deed hij voor de laatste keer verslag van het nautische jaar in de Rotterdamse haven, in aanwezigheid van zijn opvolger René de Vries. Voor de goede toehoorder een vrijwel onberispelijk nautisch jaarverslag over 2009. In dat opzicht neemt Jaap Lems in stijl afscheid, want hij waakte twintig jaar over de veiligheid in de Rotterdamse haven, die hij dan ook veilig achterlaat. De door de economische crisis veroorzaakte daling van het aantal scheepsbewegingen in de haven in aanmerking genomen, zou het aantal aanvaringen en aandrijvingen aanzienlijk hebben moeten dalen. Die daling was maar gering, maar het is de vraag of er enige lineaire relatie is tussen het aantal scheepsbewegingen (81.611) en het aantal nautische ongevallen (124). Daarvoor is het verschil in schaal toch te groot. Bovendien is die 124 het laagste aantal ongevallen ooit. Overigens waren er slechts zes ‘significante ongelukken’ met aanzienlijke schade of stremming. Jaap Lems: “En er was er één bij waarbij vier schepen waren betrokken. Dat tikt wel aan.” Hij is tevreden over de resultaten van de ruim 11.000 inspecties in 2009. Die toonden aan dat de bemanning zich beter houdt aan de regelgeving. Op basis van de door het Havenbedrijf ontwikkelde safety and environmental index kreeg het milieuveiligheidsniveau een 8,5 en het transportveiligheidsniveau een 8,3. Jaap Lems (l) en zijn opvolger René de Vries hebben schik tijdens de presentatie van het nautisch jaarverslag van de Rotterdamse haven over 2009. (foto MGR) Minder tevreden is Jaap Lems over de discipline aan boord van zeeschepen bij het invullen van de registratie van oliehoudende afvalstoffen aan boord. “Punt van aandacht voor de inspecteurs dit jaar. Samen met VROM en de andere havens hebben we een handboek daarvoor opgesteld.” Het systeem van afgifte in de haven werkt overigens goed, volgens Lems vanwege de indirecte betaling. Men heeft niet langer economisch voordeel bij het niet afgeven van afvalstoffen (men heeft er immers al voor betaald). Bij de binnenvaart registreerde de havenmeester meer processenverbaal met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADNRgoederen). “Maar dat kan ook komen doordat we meer zijn gaan controleren.” Hij noemde het niet alarmerend. Wel hoopt hij dat de binnenvaart niet te lang wacht met het invoeren van Engels als voertaal in de sector, want `met de komst van personeel uit al die landen naar Rotterdam` is het spreken van één taal noodzakelijk voor de goede communicatie. Security Bij de beveiliging (security) van de haven – volgens het ISPS – werd in 2009 precies de gestelde norm gehaald. Bij 10 procent van de 400 inspecties in 2009 werd een onvoldoende gehaald. Het gemiddelde over alles kreeg een waardering van 7,1, en dat was dus precies de norm die het Havenbedrijf zelf had gesteld. De havenmeester was zichtbaar trots dat een Amerikaanse delegatie (van US Homeland Security) zei pas over vijf jaar weer terug te komen voor een volgende check. Dat de Amerikanen en ook de Europese Unie willen dat tussentijdse bijstellingen in de regelgeving ook kunnen leiden tot nieuwe audits bij bedrijven, vindt Lems niet in de haak. “Wij kunnen er niet veel aan doen, maar het klopt niet volgens de wet. Een vergunning voor vijf jaar is een vergunning voor vijf jaar, daar moet het bedrijfsleven op kunnen rekenen. Ik hoop dat een bedrijf een proefproces uitlokt.” Ergens is de economische crisis voor de Rotterdamse haven op een ‘goed moment’ gekomen, want de haven werd echt te krap, aldus de havenmeester. “Je hoorde veel loodsen kreunen. We zaten tegen de operationele grenzen aan. Als in 2013 de economie weer terug is op het oude niveau, dan is er meer ruimte beschikbaar.” EICB partner in Proeftuin Maritieme Innovatie Het EICB heeft zich als partner aangesloten bij de Proeftuin Maritieme Innovatie. Dit platform gaat in mei van dit jaar van start en zal een looptijd hebben van drie jaar. Het doel van de Proeftuin Maritieme Innovatie is de economische positie van bedrijven in het maritieme cluster in de regio Drechtsteden (Plus Regio) te versterken. In de Proeftuin worden collectieve innovatieprojecten zoveel mogelijk met studenten van mbo, hbo en universiteit en/of met kennisinstellingen opgezet en uitgevoerd. De projecten zijn laagdrempelig van opzet en staan open voor ondernemers, onderwijs, overheden en brancheorganisaties. Het maritieme cluster strekt zich verder uit dan de bestuurlijke regio i Wat van Drechtsteden. Daarom staat de Proeftuin ook open voor bedrijven van buiten de Drechtsteden. De Proeftuin heeft een aantal thema’s benoemd voor projecten: logistieke concepten, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Innovatieprojecten kunnen opgezet worden door twee of meer bedrijven die gezamenlijk aan een collectief project werken, door twee of meer bedrijven die samen met één (of meerdere) kennisinstelling(en) aan een collectief project werken of door één bedrijf dat samen met één of meerdere kennisinstellingen aan een project werkt. HME De Proeftuin is een programma dat uitgevoerd wordt in opdracht van Werkgevers Drechtsteden. Er wordt Columbus doet het EICB? geen aparte entiteit voor opgericht. Het projectmanagement ligt bij HME (Holland Marine Equipment) in Rotterdam. Een klankbordgroep met daarin de partners houdt toezicht op de werkzaamheden in de Proeftuin. De twee thema-aanjagers van de Proeftuin, één van HME en één van het EICB, zorgen voor het inventariseren van innovatiebehoeften door middel van seminars en workshops, het initiëren en begeleiden van de innovatieprojecten inclusief het daarbij vormen van consortia en het aanvragen van eventuele subsidies. De thema-aanjager van het EICB zal zich voornamelijk richten op innovatieprojecten in de binnenvaartsector en wel op de thema’s logistiek en duurzaamheid. Het EICB vergroot door deelname in de Proeftuin zijn netwerk in aangrenzende maritieme sectoren en ook bij studenten en onderwijsinstellingen. Zodoende kan het EICB zijn klanten in de binnenvaart nog beter helpen bij het in gang zetten, begeleiden of managen van hun innovatieprojecten. Verder wordt de binnenvaart bij studenten extra onder de aandacht gebracht en kan dat leiden tot nieuwe medewerkers of ondernemers in de binnenvaart. De deelnemende onderwijsinstellingen bieden in de Proeftuin docenten, praktijk- en laboratoriumruimte en studenten aan. Dat past in het kader van project gestuurd onderwijs. Financiering De totale projectkosten van de organisatie van de Proeftuin bedragen ongeveer 1,5 miljoen euro. De financiering wordt bijeen gebracht door de partners: brancheorganisatie Scheepsbouw Nederland, het EICB, het Drechtsteden-bestuur, de Provincie Zuid-Holland en vier kennisinstellingen, te weten STC Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Da Vinci College Dordrecht en Hogeschool InHolland Delft. Inmiddels is voor de Proeftuin Maritieme Innovatie een EFRO-subsidie aangevraagd. EFRO is één van de structuurfondsen bedoeld om de belangrijkste regionale onevenwichtigheden in de Europese Unie terug te dringen. Het programma heeft een looptijd van drie jaar. Verwacht wordt dat het project in het tweede kwartaal officieel zal worden goedgekeurd en formeel start op 1 mei dit jaar. Na afloop van het 3-jarig programma is het de bedoeling dat de Proeftuin zelfstandig kan doorgaan. Heeft u interesse om binnen de Proeftuin een innovatieproject in de binnenvaart te starten, dan kunt u vooruitlopend op de start van de Proeftuin, alvast contact opnemen met ir. Raymond Voogt, manager van het EICB: telefoon (010) 798 98 30, e- mail: r.voogt@binnenvaart.nl.

Binnenvaartkrant