Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 38 2

De Binnenvaartkrant 38 2 maart 2010 Wij feliciteren Dagevos Shipping BV van harte met het mts Promotion. Shipyard

De Binnenvaartkrant 39 2 maart 2010 Subsidie voor duurzame haveninitiatieven DOOR DOROTHÉ VAN GEEMERT Uit twaalf inzendingen heeft een adviescommissie van Haven Amsterdam zes havenbedrijven geselecteerd die in aanmerking komen voor een subsidie van het Duurzaamheid- en Innovatiefonds DIHA. Het zijn Maja Stuwadoors, Cargill, Greenmills, Handelsveem Cacao Amsterdam, Vopak en Mondo Minerals. Zoals verwoord in de Havenvisie Slimme Haven wordt elke inzending beoordeeld op duurzaamheid, innovatie en economische ontwikkelingsperspectief. Tot de gelukkigen die hun aanvraag gehonreerd zagen is Maja Stuwadoors aan de Moezelhavenweg in Amsterdam. De broers Arie en Marco Holleman namen in 2000 de vestiging van de oorspronkelijk Rotterdamse firma over. Aanvankelijk zaten ze op het Noorderhoofd aan de Coenhaven, maar sinds twee jaar zetelt het bedrijf aan de kade van de Hornhaven. Door zijn drijvende kranen heeft de naam Maja een bekende klank bij zowel de kust- als de binnenvaart. Het bedrijf heeft zeven drijvende kranen die overal waar nodig kunnen worden ingezet, en noemt zich dan ook ‘The Floating Stevedore’. De kranen zijn efficiënt en getuigen van technisch vernuft. Maar het was de broers een doorn in het oog dat bij elke beweging van de drijvende kranen (met name het vieren van de last) energie verloren ging. Kon de vrijkomende energie niet worden opgeslagen? Ontploffing Ongeveer vier jaar geleden speelde Arie Holleman met de gedachte om het systeem van een vliegwielaandrijving, waarbij de vrijgekomen energie weer benut wordt, toe te passen op zijn kranen. Bij voertuigen werd dat principe al redelijk succesvol toegepast. Maar de proef mislukte: het wiel was te licht en de zaak ontplofte. Het plan verdween even in de ijskast. Met hulp van elektrisch-technische bedrijven werd een vliegwiel van onverwoestbaar staal gefabriceerd. Daarnaast nam de suggestie om energie voor hergebruik op te slaan in lithiumbatterijen steeds vastere vormen aan. Het idee sprak zelfs een paar whizzkids van de Delftse TU aan, die het vliegwiel en de batterijen wilden testen. Vooral door het continu opslaan en teruggeven van de energie worden zware eisen gesteld. Zou het allemaal lukken, dan wordt 50 procent energie bespaard en 30 tot 4 procent brandstof. Dat is voldoende reden voor de adviescommissie om Maja Stuwadoors de DIHA-subsidie toe te kennen, zodat een duurtest met lithiumbatterijen en/of een vliegwiel mogelijk is. In mei wordt met het vliegwiel proefgedraaid. In de zomer gaat het batterijproject van start. Tanker Promotion is breed inzetbaar >> Vervolg van pagina 37 Voor de snelle afhandeling van schepen en tankwagens, beschikt het bedrijf over twee eigen laad-/ lossteigers voor schepen en verschillende laadpunten voor tankwagens met weegbrug op het terrein. Klanten van Ecotank kunnen op elk moment van de dag op afstand bekijken hoe het met hun opgeslagen producten gesteld is. Er worden voornamelijk vloeibare producten in de tanks opgeslagen, zoals plantaardige/eetbare oliën en vetten, melasse en biodiesels. Ecotank is een bedrijf dat constant innoveert en dat geldt in feite ook voor Dagevos Shipping. Daarvoor verantwoordelijk zijn John Warbout, sinds 1980 in het bedrijf met commerciële zaken als hoofdtaak, en zijn broer Piet, sinds 1984 actief in het bedrijf met technische zaken in zijn portefeuille. Ze hebben alle afdelingen van het bedrijf doorlopen en hebben tegenwoordig de leiding in handen. Gemoedelijke en gastvrije Zeeuwen, die allebei zelf gevaren hebben en daardoor weten waarover ze praten. Met de Promotion hebben de broers een multifunctionele tanker gebouwd. Over de nieuwbouw vertellen ze: “Het casco is afkomstig uit Turkije. Het bestek hebben we op basis van onze ervaring met de afbouw van andere tankers en in nauw overleg met Breko gedaan. Het is onze eerste tanker die we bij Breko hebben laten afbouwen. We hebben voor deze werf gekozen omdat ze de nodige ervaring hebben met de afbouw van grote tankers. De afbouw is probleemloos verlopen, mede dankzij de inzet van het schippersechtpaar Johan en Yvonne Wisse die voor ons voor de vierde maal betrokken waren bij de afbouw van een tanker.” Docking-systeem De Promotion is zo breed mogelijk inzetbaar en kan desgewenst ook opereren als bunkertanker. Het schip beschikt over een ketel, spiralen en een giek van 30 meter, terwijl het leidingsysteem is aangepast, evenals de pompen. Er zijn twaalf tanks aan boord met een totale capaciteit van 9.000 kuub en zes laad- /lospompen van Bornemann met een capaciteit van elk 350 kuub. Een aardige bijkomstigheid is dat de tanks dankzij de Scheldehuid anderhalf maal sterker zijn dan gebruikelijk. De Promotion gaat varen voor Interstream Barging. “De tanker is voorzien van het Docking-systeem van Radio Holland en heeft daardoor ogen in de zij. Daardoor kan de exacte afstand bepaald worden en dat is prettig met een 17,50 meter breed schip als je bijvoorbeeld door de sluis bij Vreeswijk moet. Die is namelijk 18 meter breed en met dit systeem hopen we enige schade te voorkomen.” “We hebben vanwege goede ervaringen gekozen voor twee ABC-motoren van 1800 pk bij 1000 toeren. Er zijn twee kopschroeven van elk 500 pk en er is een dubbel leidingsysteem. We hechten veel waarde aan bedrijfszekerheid en hebben daarom niet beknibbeld op techniek en vermogens.” “De overdracht van de Promotion heeft in combinatie met een kerstborrel en slechts in bijzijn van personeel en familie in Wemeldinge plaatsgevonden. We overwegen wel het 75-jarig jubileum in aanwezigheid van klanten en relaties wat grootser aan te pakken.” Assurantiekantoor Vermeij BV Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Promotion Wij leverden: 6 stuks 2-schroefspindelpompen, type EPS 300, en capaciteit van 300 m3/uur voor het verpompen van lichte producten en zware stookolie (500 cSt) bij een druk van 8 bar. Aandrijving door drukvaste (EEx-de) 160 kW ABB elektromotoren. 1 stuks 2-schroefspindelpomp, type EPS 10. Capaciteit van ca. 10 m3/uur bij een druk van 8 bar. De aandrijving vindt plaats door een drukvaste (EEx-de) 7,5 kW ABB elektromotor. De pompen kunnen vanaf dek, vanuit de machinekamer of vanuit de stuurhut worden bediend d.m.v. het EPC pompbediening systeem. Met dit systeem is de behandeling van de lading geheel automatisch regelbaar. Voor het bevoorraden van schepen heeft EPS een 28mtr. bunkergiek geleverd. Deze giek is gefabriceerd volgens het betrouwbare EPS/Lagendijk concept en biedt naast bedrijfszekerheid een lange en betrouwbare levensduur. Voor extra info: info@epsbv.com GREENLAND ENGINEERING B.V. Wij feliciteren het de mts Promotion en en haar haar bemanning en wensen ze ze automatisch en een goede toekomst. @ In collegiale samenwerking met Overvliet Assurantiemakelaars hebben wij de verzekeringen verzorgd van het mts Promotion. Wij wensen Dagevos Shipping B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart. Bierweg 1b 4424 EL Wemeldinge Tel. 0113-622212 Fax. 0113-622660 e-mail: vermeij@zeelandnet.nl • VERZEKERINGEN • BEDRIJFSADVIEZEN • NIEUWBOUWADVIEZEN • BANKDIENSTEN • HYPOTHEKEN • PENSIOENEN

Binnenvaartkrant