Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 26 2

De Binnenvaartkrant 26 2 maart 2010 Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Amarone Wij leverden: 2 stuks ladingpompen, type EPS500, voor het verpompen van zware stookolie tot maximaal 500 m3/uur. Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW. 2 stuks ladingpompen, type EPS500, voor het verpompen van lichte producten tot zware stookolie tot maximaal 500 m3/uur. Deze complete pompunits zijn geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW. 1 stuks slobpomp, type EPS10. Deze complete pompunit is geleverd met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor, 7,5 kW. Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Amarone B.V. van harte met het mts Amarone en wensen hen veel succes en een behouden vaart! Ons nieuws laat U niet koud! Voor extra info: info@epsbv.com Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: •Thermische olie systemen •Afgassenketels •Heet water- en stoomverwarmingssystemen Wij wensen het mts Amarone en haar bemanning een behouden vaart. Konutherm BV Thermal Oil Systems Pascalweg 15b • 8071 SE • Nunspeet Tel: +31 (0)341 264283 • fax: +31 (0)341 264893 www.konutherm.nl KB Plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl Scheepvaartbedrijf Amarone BV namens het hele KB plus team veel succes en een behouden vaart • Administratie & Advieskantoor Voor een grenzeloos & waterdicht advies Rensen Shipbuilding B.V. Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Een behouden vaart Rensen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering van het casco voor Scheepvaartbedrijf Amarone B.V. mogen verzorgen. Wenst Scheepvaartbedrijf Amarone BV veel succes en een behouden vaart met het mts Amarone. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 27 2 maart 2010 Amarone is ‘gerijpt’ bij Trico DOOR JOHAN DE WITTE Vernoemd naar de fameuse wijn uit de omgeving van het Italiaanse Verona is de bunkertanker Amarone ontsproten bij Rensen Shipbuilding, volgroeid in China, vier maanden lang gerijpt bij Shipyard Trico en als een grand cru op de markt gebracht door Amarone BV. Wanneer de bunkermast zijn ballast onstuimig overboord spuit, denk je even aan sprankelende wijn. Nuchterheid houdt het op water, waarna het stookolie wordt met de vlag van FTS Hofftrans in de mast. De wensen van Scheepvaartbedrijf Amarone BV waren voor Shipyard Trico uitgangspunten bij de afbouw. De installatie moest met kwaliteit gebeuren, duurzaam zijn, milieuvriendelijk, efficiënt in gebruik en mocht niet langer dan vier maanden duren. Ambitieuze doelstellingen – zolang het de investering maar rechtvaardigt! Met andere woorden: de kassa moet rinkelen. De Amarone kreeg om half zes zijn IVW-certificaat aan de Volkerak en even voor zessen belde FTS Hofftrans met de opdracht om voor hun dochterfirma International Slob Disposalhet waswater van een zeeschip over te nemen, en wel direct. Vierde schip Het is al het vierde schip dat Trico afbouwde voor Danny Werkman, die samen met Swintrans achter deze Amarone BV schuilt. Voor de werfmedewerkers van Alexander Durinck – met name projectleider Peter Snijders en voorman Robert Joosten – is het niettemin de eerste tanker in deze 135 x 15 meter grootte van ruim 6300 ton. Voor de technische en praktische realisatie van de Amarone BV stonden Luit Nanninga en Rino Werkman op de payrol. De bunkertanker is voorzien van een PSI-leidingsysteem dat samen met vier Bornemanns van EP functie geeft aan Gert Jan de Gelder van Koedood sleutelt aan een van de Mitsubishi’s. (foto’s Johan de Witte). achttien tanks. Een direct gestookte verwarmingsketel van Konutherm verwarmt de lading precies daarop afgestemd en voorkomt dat energie en euro’s nutteloos de pijp uit vliegen. 1500 vierkante meter dek Nauwelijks had kapitein Maurice Robbemond zijn kwartier gemaakt op de Virage toen hij zijn plunjezak pakte om zijn ‘kooi’ op de Amarone in te richten. Het was een deal met Danny Werkman om op een groter schip drie jaar met echtgenote Janny Strootman te varen tot de schoolplicht van de kinderen. “Wat in z’n kop zit, zit niet in zijn….”, beweren vader en moeder Robbemond als we vragen naar de aspiraties toen Maurice nog jong was. “Hij was nauwelijks zeven en was van de waterkant niet weg te slaan. Toen naar de Noorderhelling voor diploma’s, en daarna alleen maar varen.” “De laatste afbouwweken hebben we meegedraaid. Janny heeft de woning naar eigen wens mogen inrichten”, zegt Maurice. We krijgen een lik van zijn Rottweiler, die ons duldt als goed volk, en gaan eens boven kijken. Als een eiland ligt de door Willemsen Interieurbouw & Scheepsbetimmeringen gerealiseerde lessenaar in de enorme EBR-stuurhut. Beide firma’s hebben er hun specialisme en kwaliteit inventief in verwerkt. Uitzicht over een dikke 1500 vierkante meter dek bezaaid met een fabriek aan equipement maakt duidelijk dat bunkeren een serieuze business is. In het nogal ruimtelijke hart van het schip wordt het zelfs even zoeken naar de twee toch echt respectabele Mitsubishi’s. Tijdens de proefvaart was er slechts één decibelletje te veel te horen volgens de IVW-meting. Trico heeft het geluid inmiddels met succes gereduceerd. De Amarone is achtereenvolgens “een kanjer, werkschip alsook leerschip”, volgens BBL-dekmatroos Lida Heutink. Twee jaar varen en werken als stagiaire en af en toe voor theorie naar het Scheepvaart en Transport College; dat zorgt voor avontuur in je bestaan. “Varen moet je hobby zijn, anders is het werk”, is een wijsheid die deze dame al heeft meegekregen van de kapitein. Wie leverden aan het mts Amarone Shipyard Trico B.V. Volledige afbouw Rabobank Shipping Financiering Rensen Shipbuilding B.V. Ontwerp en levering casco FTS / Hofftrans Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. 2 MITSUBISHI voortstuwingsmotoren type S12R-C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm ADS van STIGT 2 Masson Marine keerkoppelingen type MM W5200, reductie 4,962:1, PTO type o voor aandrijving stuurwerkpomp, elastische koppeling, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp Davilore Shipping B.V. Totaal Shipmanagement Baan Alignment & Engineering B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatiemotoren Parker Hannifin B.V. Hydrauliekpompen Racor Gasoliefilters Amco Compressoren B.V. Compressoren Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en woning Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren DOLO REPAIR Aluminium vloerplaten in voor- en achtermachinekamer en beschermkappen PSI Pijpleidingen Dekleidingen en machinekamerleidingen Leroy Somer Generatoren Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 NiAlBz 5 blads schroeven diameter 1700 mm Damen Marine Components 2 Straalbuizen type Van de Giessen Optima, diameter 1.714 mm. Scheepswerf Jac. den Breejen B.V. Complete schroefasinstallaties IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen De Waal Machinefabriek B.V. 2 STUWA schroefasremmen Veth Propulsion B.V. 2 Veth-Jet boegschroeven, type 4-K- 1200, beide uitgerust met een E-motor van 405 kW/1800 rpm Pon Power B.V. 2 Caterpillar type C18 voor aandrijving boegschroeven en ladingpompen en 2 Caterpillar generatorsets Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers voortstuwing en generatorsets Kampers Scheepskonstruktie B.V. Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw Handelsonderneming Beerens B.V. Voorradarmast type Reintrade halfdiep, sierdakradarmast, stuurhuistrap, BX woningdeuren, heklichtbeugel type Millennium, boordlichtbakken, roefladder, vlaggenstokhouder Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, roeren 4 x HD 220, vetsmeerapparaat, type 3000/R8 Radio Holland Netherlands B.V Furuno RHRS2005TFT radars Sigmalook, RZ Sigma550 autopilot, RZ Sigma120 echosounder, RZ Sigma130 windmeter, RZ Sigma700 intercom, Furuno GP32 GPS, Thrane&Thrane RT2048 VHF’s, Nauticast AIS Alphatron Marine B.V. Alphacam camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Oechies Elektrotechniek Elektrische installatie inclusief 2-draads- PLC systeem en touch screen bediening, Radio Holland nautisch pakket en Tankmate tanksystemen. Rhigo Scheepsramen BV Scheepsramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering Meuzelaar Maritiem B.V. Levering en installatie sanitair, RVS leidingwerk machinekamers, waterzuiveringsinstallatie en boilers G. van Dreumel Tegelwerken Alle tegelwerken Jan Brokking Stoffering Stoffering Con-Air Airconditioning Airconditioning en overdrukinstallatie Miron B.V. Technische Montage & IJzerwerken Ventilatie roosters/brandkleppen, machinekamerventilatoren en diverse RVS en ijzerwerken Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan lengte 12 meter, 1750 kg. Bunkergiek 28 meter, 2 x 10 duim inclusief hydrauliek All Pumps Holland B.V. Victor pompen OS Marine c.v. Mobil smeerolie REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Esso gasolie en Mobil smeerolie Sun Roestvaststaal B.V. RVS hoogglans gepolijste uitlaten achterschip, RVS dubbelwandige uitlaten voorschip, RVS traphekje stuurhut PS Marine Coatings B.V. / Sigma Coating overig Bureau Veritas Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie KB plus Accountancy Down the River Sign B.V. Belettering Cedes Rockanje Reinigingsproducten EPS European Pump Services B.V. 4 stuks ladingpompen, type EPS500, voor zware stookolie tot maximaal 500 m3/uur. met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW, 2 stuks ladingpompen, type EPS500, voor lichte producten tot zware stookolie tot maximaal 500 m3/uur, geleverd met drukvaste (EEx-de) ABB elektromotoren, 230 kW, 1 stuks slobpomp, type EPS10 met een drukvaste (EEx-de) ABB elektromotor, 7,5 kW James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen STARPOINT Industrial Automation B.V. i.s.m. Oechies Elektrotechniek Tank-MATE systeem Konutherm B.V. ladingverwarmingsinstallatie

Binnenvaartkrant