Views
3 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 16 2

De Binnenvaartkrant 16 2 maart 2010 Shipyard Wij feliciteren V.O.F. Trasto van harte met het mts Aldabra. PATRICK HUYS SANITAIR CENTRALE VERWARMING VOOR YACHTING EN BINNENVAART GSM 0032(0)475 55 27 21 Forward Engeneering Papendrecht B.V.

De Binnenvaartkrant 17 2 maart 2010 ‘Maritiem in miniatuur’ bij Binnenvaart Soos Kijkdichtheid van 110 procent DOOR JOHAN DE WITTE Als er weer eens gevaren, geladen en gelost wordt of de discussie verzandt in de vraag of het een Booms-Pool-stok of Mannheimer anker is en er bijvoorbeeld stoom wordt afgeblazen, is de luisterdichtheid matig. Maar wanneer een miniatuur Stork- Conrad-kraan, stoommachines en duwbakken aan het werk zijn, is de kijkdichtheid voor oud-varenslieden 110 procent. Bij de Julia Binnenvaart Soos op 16 februari was de bomvolle zaal opnieuw het bewijs van succes. Niettemin: zonder het professionele damesteam achter de bar, de boven twijfel verheven kassiers en anderen die vrijwillig hand- en spandiensten verrichten, is er geen soos. George Disch hield vergenoegd zijn ronde onder de grondleggers van zijn pupillen. “Het Julia Internaat heeft er een functie bij”, dacht hij hardop. Zelfs de uitgenodigde burgemeester Antoine Scholten verscheen “aan dek om eens poolshoogte te nemen hoe het erbij lag op het water”. Die dag stonden Abraham Korporaal, Jan Janssen, Leen Keijzer en Jan Minnaard op het programma met ‘Maritiem in miniatuur’. Op een gave, spierwitte Marhen-kruiser van zo’n 35 centimeter lang staat ‘Joop Fricke’ op het naambord. De hobbyisten demonstreren met verve hun zelfgemaakte kranen, hoe ankers houden en stoommachines draaien. Wat is leuker dan met oudcollega’s en collegavrouwen terug in de tijd te kijken naar wat waardevol, leuk en ook minder leuk was. De Soos heeft een flinke snor voor de kop. Sociaal is het kenmerk, smeerolie van het leven. ‘Made by Korporaal’ Achter het bovenraam van Koninginnenweg 16 in Zwijndrecht heeft de 82-jarige Abraham Korporaal – die in de hobbywereld doorgaat voor ‘Brammetje Koper’ – zijn werkplaats. “We hebben er een slaapkamertje voor opgegeven”, zegt zijn vrouw Marie. “Knutselen is z’n lust en z’n leven.” Een overbodige opmerking met het kamerbrede resultaat van Abrahams ijver. “Kijk, van die grijpertjes heeft hij er 654 gemaakt! Ze gingen met een neef naar Canada en via zonen van Swets naar Amerika.” “Kan je zo’n grijper ook voor mij maken”, was een veelgestelde vraag, waarna familielid of vriend ermee naar Brazilië uitweek. Er kwam nota bene een zelflosbakkie in Australië terecht. Made by Korporaal! Bram is lid van diverse modelbouwverenigingen, zoals Het Vooronder in Ridderkerk. “Fascinerend die gedrevenheid, verhalen en detailkennis van gelijkgestemden”, zegt hij. Samen met Janssen (die in detail de kraan nabootste die ooit tegenover de beurs in Ruhrort stond), Minnaard (met z’n originele RWSG Demag-kraan uit de Innenhafen) en Keijzer (die de 110 meter lange Emperador onder de kolenkraan legt) luistert hij evenementen op. De eyecather van Bram is de Stork Conrad-kraan die bij de Kabelfabriek van Alblasserdam aan zijn pensioen kwam. Daar heeft hij tussen tuinieren, boodschappen en zijn taak als kok zo’n twee jaar aan gesleuteld. Als tijdens een demonstratie de poliep zich met oud ijzer leegt boven een ruim, weet je dat het elke dag – en soms ook een gedeelte van de nacht – waard was. Pont Neuf Na een leven lang varen gingen Bram en Marie in Zwijndrecht voor anker. Brams wieg stond aan boord van een luxe motor die zijn vader rond Brams geboorte voor 16.000 gulden liet bouwen en een crisisjaar later nog maar 6.000 waard was. Vanaf 1955 voeren ze veertig jaar lang met een spits door Europa. Abraham Korporaal, Jan Janssen, Leen Keijzer en Jan Minnaard laten met hun ‘Maritiem in miniatuur’ heel wat harten sneller kloppen. (foto Johan de Witte) Van Tilburg naar Avignon, Canal de ‘l Est met zeventig sluizen, herfstkleuren langs kaarsrechte kanalen, overdekt door een paraplu van eeuwenoude platanen. Zes weken op de beurs met de kop tegen de Pont Neuf. Naar de vlooienmarkt, de supermarkt voor knutselaars. ‘s Avonds kwam dan het warme water weer op tafel om hout te buigen voor modellen of als het zomers te warm werd in de roef, op een bankje in die nooit slapende metropool naar de mensen kijken. Pas aan de wal in 1995 vielen ze even in een gat. Bram had dat met allerlei snel opgevuld. In de werkplaats tussen draaibank, boormachine en duizend andere attributen die Abraham Korporaal voor zijn hobby gebruikt, vinden we nog de driehoek van de eens 282 pk Stork Ricardo en een bouwplaat van Scheepswerf de Durme uit Tielrode. Beiden kregen een prominente plek als waardevolle symbolen uit een voorbije tijd. BEHOUDEN VAART Wij wensen eigenaar en bemanning van het mts Aldabra veel succes en een behouden vaart! Zanen Shipbuilding BV Princenhil 34 NL-4926 EG Lage Zwaluwe GROEP accountants en belastingadviseurs BV Buitenkwartier 44-46 8064 AE Zwartsluis Tel: 038-3867618 Fax: 038-3867319 internet: www.tamek.nl E-mail: zwartsluis@tamek.nl Tel. 0168 - 484505 E-mail: zanen@xs4all.nl Postbus 34 8o64 ZG Zwartsluis ”ALDABRA”! Het UNITAS-team feliciteert V.O.F. Trasto met het gloednieuwe tankschip en verzekert het management van haar enthousiaste inzet om de vaart niet alleen behouden maar ook succesvol te maken! Wij wensen kapitein en bemanning van het mts Aldabra een goede en behouden vaart. ZWARTSLUIS • ZWOLLE • KAMPEN • MEPPEL LELYSTAD • URK • GENEMUIDEN • BLOKZIJL Victor Govaerslaan 16 bus 4 - B-2170 Merksem (Antwerpen) Shipping: Tel. 03 641 86 20 - E-mail: chartering@unitas-nv.com Administration: Tel. 03 641 86 30 - E-mail: accounting@unitas-nv.com

Binnenvaartkrant