Views
2 years ago

2010-05

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen
  • Schip
  • Twee
  • Rotterdam

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 5 - 2 maart 2010 Niet blij met Sail Out Bij de grootste Sail Out ooit varen de aan Sail Amsterdam deelnemende schepen op 23 augustus gezamenlijk naar IJmuiden. De beroepsvaart is daar niet blij mee, want die ondervindt mogelijk hinder. Bij de start van het evenement is de Sail In, de aankomst van de tall ships, altijd een groot spektakel met urenlange stremmingen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Luik: dip is maar tijdelijk In de haven van Luik is vorig jaar 17 procent minder aan goederen overgeslagen dan in 2008. De daling is het gevolg van de wereldwijde economische crisis en de lokale problemen in de staalsector. Het is een tijdelijke dip, meent de havendirectie, die de komende jaren een heropleving van de activiteiten verwacht. BDS: wieder Alt-für-Neu Laut BDS führt die gegenwärtige Situation auch für grundsätzlich gut aufgestellte Unternehmen zu großen Schwierigkeiten. Für die Trockengüterschifffahrt bekräftigt der BDS seine Forderung nach Reaktivierung der Altfür-Neu-Regelung. Dabei sollte eine Laufzeit von mindestens fünf Jahren angestrebt werden. 9 11 33 Energieke overslag De drijvende kranen van Maja Studadoors wekken binnenkort mogelijk een deel van hun eigen energie op. De overslagkranen werken op dieselmotoren. Bij het vieren van een last genereren de kranen elektrische energie. Die gaat echter in weerstanden verloren. Het Amsterdamse overslagbedrijf wil die energie gaan benutten als vliegwielaandrijving of door de elektriciteit op te slaan in lithiumbatterijen. Daarmee kan naar verwachting circa 50 procent van de energie worden teruggewonnen die anders verloren zou gaan. Deze energie is te benutten voor de hijscapaciteit, waardoor minder diesel nodig is. De uitstoot van schadelijke stoffen kan zodoende aanzienlijk verminderen. Daarom heeft Haven Amsterdam Maja gekozen als een van de zes bedrijven die als eerste subsidie krijgen uit het nieuwe Duurzaamheid- en Innovatiefonds. De DIHA-subsidie is toegekend voor tests met lithiumbatterijen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Lees meer op pagina 39: ‘Subsidie voor duurzame haveninitiatieven’. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl EUBO heeft 850 ‘volgers’ en neemt adempauze Nieuwe plannen Crisisberaad Het Crisisberaad Binnenvaart heeft het er na de afwijzing door de NMa niet bij laten zitten, zoals voorzitter Wim van Sluis al aankondigde. Gekozen is voor twee sporen: in een fel betoog wordt de beslissing van de NMa aangevochten, maar tegelijkertijd worden nieuwe plannen gemaakt om de markt te verbeteren. Gesproken wordt met de banken over het opleggen van schepen van feitelijk failliete ondernemingen. De situatie in de sector verslechtert zienderogen. “Ik hoor van veel schippers dat ze hun pinpas niet meer kunnen gebruiken”, vertelt Anton van Megen van het nieuwe samenwerkingsverband EUBO, inmiddels goed voor 850 ‘volgers’ op de website www. schippersvoorschippers.nl. Ook met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt gesproken door het Crisisberaad. De val van het kabinet Balkenende IV en het vertrek van V&W-staatssecretaris Tineke Huizinga naar het ministerie van VROM heeft verder geen consequenties. Erik van Toor, namens Kantoor Binnenvaart deel uitmakend van het Crisisberaad: “Minister Camiel Eurlings (V&W – red.) weet ervan. Het overleg met de ambtenaren gaat verder. Er is Kamerbrede steun voor het Crisisberaad en we hebben geen aanwijzingen dat het debat op 17 maart in de Tweede Kamer niet zou doorgaan.” Inmiddels zijn de drie maanden voorbij die de Europese Commissie zichzelf had gesteld om met een antwoord te komen op de vragen die de sector had gesteld bij de hoorzitting eind november. De organisaties wachten echter nog steeds op een brief uit Brussel. De verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Naar verluidt heeft de Commissie geconstateerd dat er geen overeenstemming tussen de landen is dat er überhaupt sprake is van een structurele crisis. Duitsland en België zouden dat niet onderschrijven. Lees verder op pagina 3 >> HDM Rabobank Shipping HOLLAND DIESEL 24/24 UUR MAASSLUIS Tel.: 010-5912611 www.olthof.eu Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

Binnenvaartkrant