Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 februari 2010 KAMAR b.v MeeR Dan 30 jaaR uw DuwbakkenSPecIalIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: Duwbakken: • 1 stks: 88,00 x 11,45 x 4,30 mtr., open, 3450 ton, bj. 2009 • 1 stks: 108,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr., open, 2780 ton, bj. 1973/1980 • 2 stks: 76,50 x 11,50 x 4,00 mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1971 • 4 stks: 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr., luiken, 1250 ton, bj. 1989 • 5 stks: 76,50 x 11,40 x 3,50 mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1978 • 2 stks: 90,00 x 11,45 x 4,30 mtr., open, boegschroef, 3500 ton, containers , bj. 1993 • 4 stks: 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 2750 ton, bj. 1982. Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr., alle leeftijden. OOk nIeuwbOuw Duwbakken OF POnTOnS In DIVeRSe MaTen. Tel.: 010-2847848/ Fax.: 010-2847839 sales@kamar.nl/ www.kamar.nl GEVRAAGD VOOR KOPPELVERBAND KAPITEIN I.B.V. RIJNPATENT, RADARPATENT, A.D.N.R. VAARTRAJECT VICE VERSA 10 DAGEN OP / 14 DAGEN AF NEDERLANDSE CONDITIES SALARIS N.O.T.K. VOOR INLICHTING: T. MULLER 06-22510439 Mieke BV Frans Halsweg 11 7004 AA Doetinchem Gevraagd 2 e kapitein/Stuurman Wij zoeken enthousiaste man met: Rijnpatent/radarpatent. Adnr diploma. Eventueel chemie diploma. Wij bieden: Varen in week op / week af systeem Goede werksfeer op nieuwe moderne schepen. Goede salariëring volgens NL of CH voorwaarden. A Oudcomb BV Kloevelaan 39 3381 LG Giessenburg 0184-670930 ingrid@oudcomb.com Zoekt voor uitbreiding van ons team Gemotiveerde Kapiteins/2de Kapiteins Of een gemotiveerd ondernemend stel i.b.v. Rijn en radar patent. Geregelde vrijetijd. Tel: 06-10029848 Tel: 06-51069532 WERKGEVERS OPGELET! Wij geven u de mogelijkheid uw personeel onder CYPRIOTISCHE condities te brengen. Tel. +357-99918638 “Europiloot” voor loods of aflosser. Tel. 0049-6134-63423 Tevens aflossers gevraagd voor flexibel werk. Voor een lange of korte periode. Email: heuvelman@gmx.net Rivertours uit Vlaanderen / België zoekt schippersechtpaar! Je houdt van het schippersleven, ook van contacten met publiek. De Vlaamse / Belgische waterlopen trekken je aan, weekendwerk schrikt je niet af, je bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt bovendien over een aantal technische vaardigheden. Wij bieden: aangename werksfeer samen met een ploeg gidsen. Goede verdienste, overnachting op het schip in de goed uitgeruste woning is een must. Voorlopig: van maart tot oktober 2010, maar een langdurige samenwerking is het perspectief. Kandidaturen: Guido Moens GSM 0032 (0) 475 25 24 65 moens@scaldisnet.be Compagnie Française de Navigation Rhénane Zoekt voor haar in Luxemburg geregistreerde duwvaartvloot, met het vaargebied Rijn,Moezel en Saar naar: Kapiteins • I.b.v.Rijnpatent tot Bazel,Radarpatent en marifooncertificaat. • Ervaring met duwvaart c.q.koppelverbanden is een pré. en Stuurlieden • I.b.v.patent of geldig dienstboekje. Wij bieden: • Fulltime dienstverband • Vrije tijdsregeling 7/7 Beloning naar Luxemburgse Voorwaarden. Sollicitaties kunt u richten aan: CFNR LUX SA M. Meder Staff Manager 10A Rue Henri M Schnad L-2530 Luxembourg. Telefoon: 00352299219 Fax: 00352299274 E-Mail:alain.meder@cfnr.fr Een vertrouwde naam onder een nieuwe vlag. Expertises Taxaties (register taxateur) NBKB / IVW keuringen Boelewerf 48 2987 VE RIDDERKERK KANTOREN TE HUUR op toplocatie in de haven van Antwerpen met zicht op de jachthaven, vrij parkeren. 2 units van 25 m2 en nog 1 unit van 160 m2. Voor meer info. Bob Wiltschut. Tel. 0032-475-41 82 40. Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Zoekt voor samenwerking ENTHOUSIASTE ONDERNEMERS conform ons MerFranchising concept. Wij bieden: • Mogelijkheid om zelfstandig scheepvaartondernemer te worden of om door te starten met een chemietanker of een containerschip; • Jong of nieuwbouw schip met lange termijncharter; • Volledige management begeleiding. Wij vragen: • Enthousiasme, betrokkenheid en ondernemersgeest; • Ervaring als kapitein/schipper. Contactpersoon: Tel: 0180-482121 Fax: 0180-482125 TE KOOP BOEGSCHROEVEN 350 pk, schroef 1m/ 550pk schroef 1,2 m 400pk en schroef 1m. Boterman Techniek bv Tel. 06- 54287373 www.huizinga-snijder.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent Mannheim | | Rijnpatent tot Mannheim ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Robert-Jan Zimmerman E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht Fax 078-6194866 Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl SPO inspecties Uit- en inhuur inspecties Arbitrage info@snijdersexpertises.nl www.snijdersexpertises.nl GRATIS ADVERTEREN OP: WWW. SCHEEPVAARTSPEURDERS.NL BIETET SICH AN LOTSE Patent bis Mannheim, ach als 2de Kapitan für eine Reise. Tel. +49-173-3670725 Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Postfach CH-4019 Basel jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 9 16 februari 2010 Schipper leidde zelf maar konvooivaart op Randmeren DOOR EVERT BRUINEKOOL Omdat Rijkswaterstaat het niet deed, nam Freek van IJken, schipper-eigenaar van het ms Stad Nijkerk en secretaris van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Utrecht, afgelopen weken de taak van konvooileider voor de Randmeren op zich. Sinds 12 januari plande hij de vaarten, regelde hij de aanwezigheid van ijsbrekers en het standby staan van sleepboten. Van IJken verzorgde ook de administratie, verstuurde rekeningen aan de deelnemende schippers en nam de communicatie met Rijkswaterstaat voor zijn rekening. Door de ijsvorming stelde Rijkswaterstaat een vaarverbod in en kondigde de verplichting tot konvooivaart af – voor het eerst in de geschiedenis van de Randmeren. “Toen dachten wij nog dat Rijkswaterstaat direct maatregelen zou nemen”, aldus Freek van IJken. “Maar dat was dus niet het geval. Een aantal dagen of weken stilliggen, kunnen de meeste schippers zich niet permitteren. Bedrijven die zelf schippers in dienst hebben die niet kunnen varen, moeten zorgen voor alternatieven.” Taak verwaarloosd Gewoonlijk vervoeren binnenschippers wekelijks circa 15.000 ton naar Nijkerk, Amersfoort en Baarn. “Omdat wij gebroken hebben, is het gelukt tweederde daarvan alsnog te vervoeren. De rest is de afgelopen weken óf via de weg óf gewoonweg niet vervoerd.” “Als niemand het doet, dan doe ik het maar”, verklaart Van IJken zijn De Stad Nijkerk van Freek van IJken op het Gooimeer nabij de Hollandse Brug. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) actie. “En natuurlijk heb ik het ook voor mijn werkgever gedaan. Voor De Heus vervoer ik samen met een collega per week 5.000 ton lading. Dan ga ik niet toekijken hoe de boel in het honderd loopt omdat de aanvoer stagneert.” “Maar vreemd is het wel. Want Rijkswaterstaat is als beheerder verantwoordelijk voor de vaarwegen en voor het mogelijk maken van transport via die vaarwegen. En dat geldt ook voor het stuk naar de Hollandse Brug en voor de Randmeren. En juist die taak heeft Rijkswaterstaat de afgelopen maand totaal verwaarloosd.” Voor Van IJken betekende het een aanzienlijke hoeveelheid extra werk. “Voor sommige vaarten meldden zich wel negen schepen aan. Daar ben je dan wel voor verantwoordelijk. Jij moet alles regelen en zorgen dat alles goed verloopt.” Schade claimen Wat steekt, is dat Van IJken herhaaldelijk te horen kreeg dat Rijn & IJssel het monopolie zou hebben op het ijsbreken voor het IJsselmeer. “Die vragen dus 450 euro per uur. Dat vind ik nogal wat. Ik heb voorgesteld andere schepen in te huren. De Frankenwarte bijvoorbeeld kost 800 euro per dag. Aanvankelijk mocht dat niet. Uiteindelijk kreeg ik toestemming om andere schepen in te huren. Maar het kostte wel enorm veel tijd om dat geregeld te krijgen.” Het bleef echter niet bij dat ene incident. “Een deel van ons konvooi werd niet geschut terwijl anderen wel werden geschut, moest twee ijsbrekers hebben terwijl anderen met één ijsbreker voeren, mocht niet doorvaren terwijl anderen wel doorvoeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.” Nico Fine van Hoorn Shipping bevestigt deze incidenten. “Het is pure willekeur. Het lijkt wel of iemand zonder enige kennis van zaken van achter een bureau beslist of er gevaren mag worden. Wij hebben meegemaakt dat een Rijkswaterstaat-ambtenaar aan boord kwam en dat wij niet mochten varen terwijl alles open was. Schepen kwamen laat binnen en wij mochten niet eens weg. Al met al hebben wij de afgelopen weken meer dan 20.000 euro schade opgelopen. Dat bedrag gaan wij claimen bij Rijkswaterstaat.” Dat Hoorn Shipping commerciële belangen boven veiligheid laat gaan, bestrijdt Fine. “Op onze schepen zitten gezinnen met kinderen. Je dacht toch niet dat wij hen ook maar enig risico laten lopen.” Ontheffing Rijkswaterstaat noemt Van IJken geen konvooileider. “Van IJken heeft een ontheffing gekregen op het vaarverbod met daarin voorwaarden waaronder hij mocht varen”, meldt woordvoerster Jenneke Blok. “Het is regelmatig voorgekomen dat andere schippers met hem mee konden varen in het konvooi, waardoor bijvoorbeeld in het voordeel van alle deelnemers de kosten gedeeld konden worden.” De regels zoals die voor Van IJken golden, golden volgens Rijkswaterstaat voor iedereen. “Het is de konvooileider die bepaalt waar en wanneer er wordt gevaren. En dan kan het gebeuren dat het ene konvooi doorvaart en het andere niet.” Die verklaring raakt volgens Van IJken kant noch wal. “Het is immers Rijkswaterstaat die mij op dat moment heeft verboden door te varen.” “Er zijn interne werkafspraken”, reageert Blok. “Er was afgesproken dat er tussen negen uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags mocht worden gevaren, met een uitloop tot zeven uur ’s avonds.” Dat Rijkswaterstaat ‘wispelturig’ zou zijn in het toepassen van de regels – iets dat de afgelopen weken regelmatig in minder fraaie bewoordingen te beluisteren viel over de marifoon – bestrijdt Blok: “Wij zien dat als zorgvuldig. De omstandigheden kunnen per dag en zelfs per uur zodanig wijzigen dat aanpassing van de regels noodzakelijk is om de veiligheid te kunnen garanderen.” GEZOCHT KAPITEIN Voor mts 1100 ton, 14 op / 14 af. Loon n.o.t.k., kost- en reisvrij, i.b.v. alle papieren. Tel 06-11103070 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32, 4301 AD Zierikzee. Tel. 0111-450445 . Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP Werkschip 17 x 6 x 1. Div. pontons afm 12 x 5.5 x 1.5, 6 stuks 22 x 9 x 1.5 m. Tel 06-53341520 GEVRAAGD OP KVB VERITAS Schipper/stuurman en matroos. Liefst een stel. Vrije tijd en loon n.o.t.k. Tel. 06-21220206 GEVRAAGD KAPITEIN Op mbs, vaargeb. Ned/ Bel, 7/7. Tel. 0032-475256398 Haar kleine vriendje Als het schippersechtpaar even met de twee oudste kleinkinderen weggaat, blijven de jonge ouders met hun kleinste spruit aan boord. De hond is er blij om en springt tegen het ventje op om te spelen en gooit het manneke daarmee bijna ondersteboven. De jonge hond is gek op de kleinkinderen van het schippersechtpaar, want die zijn altijd met haar bezig vanaf de eerste dag dat ze aan boord is komen wonen. Maar de flinke pup is al bijna groter dan het jongste kind en haar spel moet echt minder wild gaan worden. De schoonzoon, een grote, flinke kerel, laat met barse stem horen dat hij niet van dat wilde gedoe gediend is en tikt de hond met een leeg plastic flesje aan. Om onduidelijke reden is de zeer ondeugende hond hier compleet ondersteboven van. Doet van angst een plas en kruipt met de staart tussen de poten in een hoekje en wil er niet meer uit komen. De schoonzoon moet die plas maar zelf opruimen, beslist zijn vrouw en de bange hond probeert ze uit haar hoekje te krijgen. Maar niets helpt, ook geen hondenkoekjes. De vrouw vraagt zich af wat het dier mankeert en ze overweegt zelfs haar ouders te bellen want zo heeft ze de hond nog nooit gezien. Het kleine manneke is nogal druk met spelen en onverhoeds valt hij van de bank, doet zich zeer en begint zacht te huilen. Zijn vader staat op, buigt zich over hem en vraagt wat er is. Als een pijl uit een boog vliegt de hond nu op het manneke af en likt de tranen van zijn gezicht. Met zijn bovenlijf ligt hij op de schoot van het ventje als om hem te beschermen. Tegen zijn vader of zo? Meent ze dat die boos is? Dat wordt niet helemaal duidelijk. Het kind slaat de armen om de jonge hond heen en het dier is heel lief nu. Zijn moeder bekijkt dit ontroerende tafereel met verbazing. Dat de jonge hond haar eigen angst overwint als het kind huilt. Dat vindt ze best bijzonder. Ze bedenkt dat een mens eigenlijk nooit precies weet wat de beweegredenen van een dier zijn en ze vermoedt dat er meer is dan alleen roedelgedrag. Als haar ouders er weer zijn, wordt het hele verhaal in geuren en kleuren verteld. Pas daarna gaan de jonge ouders met hun kinderen weer naar huis. Bericht aan al onze concurrenten: stop maar. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm CCNR fase II Professionals in TOP performance www.sandfirden.nl

De Binnenvaartkrant