Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 16 februari 2010 Rabobank Merwestroom Wij feliciteren VOF J. Vlot en Zn van harte met het beunschip Delta.

De Binnenvaartkrant 55 16 februari 2010 “Eerst eieren breken alvorens een omelet te maken” DOOR JOHAN DE WITTE Ancor Shipping bouwde op Shipyard Rousse vier jaar lang aan het zeeschip Meridiaan. Het bedrijf, dat onder de paraplu valt van Schot Scheepvaart uit Terneuzen, en waar Cees Schot en partner Trijn Boomsma aan het roer staan, deed dat overeenkomstig het gezegd “eerst eieren breken alvorens een omelet te maken”. Zodoende konden ze op 9 februari de vertrekvlag hijsen. De deal voor minimaal drie schepen van een gelijk kaliber werd al in 2005 getekend door de ondernemers Cees Schot, Trijn Boomsma, Wijnne Barends, Rederij Wantij (met de compagnons Jan van Veen, Naftali Blokzijl en John Hartman). Echter: de Bulgaarse scheepswerf hield nauwelijks het hoofd boven water, waardoor de voortgang ernstig stagneerde. Serieuze vertraging Als projectleider en permanent aanwezige troubleshooter legde Cees Schot een ‘loopplank’ voor continuering. A hell of a job! Door niet aflatende onderhandelingen van Boomsma en Van Veen zijn de contracten aangescherpt en door de scheepswerf gerespecteerd, De Meridiaan is 128,45 meter lang en is 15,87 meter breed. zodat de overige twee schepen eind 2010 eveneens in de vaart komen. Ondanks een serieuze vertraging is de Meridiaan een functioneel schip helemaal van deze tijd. Het beschikt over bijzondere manoeuvreer- en vaareigenschappen. Het heeft een economisch model, uitgevoerd met een messcherpe steven die zijn 1A-ijsklasse cool onderstreept. De Meridiaan is 8045 DWAT groot, onder Germanischer Lloyd geconstrueerd en heeft Terneuzen als thuishaven. In deze havenstad kijken Rinus en Mientje Schot met gepaste trots uit naar de aankomst van de Meridiaan. Omdat zij de ouders zijn van Cees, maar ook nog eigenaar van een ‘ferme middenbolder’ op het schip. Tussen bulbsteven en spiegel meet de Meridiaan 128,45 meter. Het schip is 15,87 meter breed, heeft 9,90 meter holte met 11.000 kuub inhoud en plaats voor 390 TEU’s. Noord-zuid-koers Zijn hoofdmotor is een 3000 kW sterke MaK (600 omwentelingen). Tijdens de proefvaart op de Zwarte Zee zette de Meridiaan met 2700 kW vermogen en 4,80 meter ballastdiepgang een indrukwekkende 14,4 knopen op de klok. De Meridiaan zal van lading worden voorzien door Wijnne Barends uit Delfzijl, in een vaargebied dat de noord-zuid-koers heeft van een geografische meridiaan. Opgericht in 1855 is Wijnne Barends Nederlands oudste nog actieve rederij. Wij feliciteren VOF J. Vlot en Zn Wij leverden het stuurhuis, geleidekoker en hydrauliek. Wij wensen het beunschip Delta en bemanning een behouden vaart. van harte met het beunschip Delta en wensen hen veel succes en een behouden vaart! Aluminium werkzaamheden Deuren Radar masten Kuipen en Kolommen Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Stuurhuizen RVS werkzaamheden Alubouw De Mooy BV • Tel: (078) 682 12 14 Nieuwe Bosweg 4 • Fax: (078) 682 12 17 3341 LH H.I. Ambacht • www.alubouwdemooy.nl Wij wensen VOF J. Vlot en Zn met het beunschip Delta BEHOUDEN VAART Voor het beunschip Delta leverden wij: Mitsubishi hoofdmotor S12R-C2MPTK, 1278 Pk, 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant