Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 16 februari 2010 TeamCo Shipyard BV verzorgde de volledige afbouw van het beunschip Delta. Wij wensen VOF J. Vlot en Zn veel succes en een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 53 16 februari 2010 Delta: derde nieuwbouw voor V.O.F. J. Vlot & Zonen Door Hans Heiligers Langs de Zuiderhavenkade ligt naast de trechters van Harteman zand- & grindhandel in Tiel een schip afgemeerd dat helemaal in dat plaatje past. De bult met thermisch gereinigd zand dampt in de vrieskou alsof het een paard is dat er zojuist een half uurtje galop op heeft zitten. Het schip is keurig afgewerkt en puik uitgerust. Wat meteen opvalt aan dit beunschip zijn de hydraulisch bedienbare kleppen in de voor- en achterschotten. Die zijn we al eens ergens anders tegengekomen; dat schijnt dus goed te werken. De woning is zonder opzet gebarricadeerd door de kisten met gereedschap van de mannen van Holster. Zij lopen een lijstje na dat Kim Vlot-Wervenbos heeft ingevuld. Aan de hand daarvan worden nog wat kleinigheidjes aangepast. We zien nog wat kleins, om precies te zijn we zien er twee. Jan en Kim werden tien maanden terug gezegend met een tweeling. Twee knappe mannetjes die het prima naar hun zin hebben in hun eigen mooie kamer op het nieuwe schip. Enkele dagen later is de open dag in de haven van Sliedrecht. Bij die gelegenheid komt er een partyschip langszij van waar de gasten een goed uitzicht op de doop zullenl hebben. Als dat achter de rug is kan het glas worden geheven op een drukke tijd die dan voor goed wordt afgesloten. Landingsvaartuig Het is voor de V.O.F. J. Vlot & Zonen de derde nieuwbouw. Alle schepen zijn afgebouwd bij Gerrie en Marcel: TeamCo dus. Voordat we alles noteren van de nieuwe Delta gaan we een paar stappen terug in de tijd. We komen dan uit bij de vader van Jan, Jan Vlot. Hij kocht een voormalig landingsvaartuig uit 1945 dat in Normandië was gebruikt. Jan legt uit dat je twee soorten van die vaartuigen had. Een licht uitgevoerd model voor troepentransport en een supersterk voor het vervoer van tanks. Jan Vlot kocht de laatste. Nadat Jans vader hier goed mee werkte, kocht hij een tweede. Bij scheepswerf de Merwede zijn de vaartuigen aangepast tot één schip. En dat lukte feilloos, hoewel het ene vaartuig als basis een VSbouwtekening aan boord had en de Wij wensen VOF J. Vlot en Zn een behouden vaart met het beunschip Delta. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 w w w . o r a n j e - v e r z e k e r i n g e n . n l andere een Britse. Het paste naadloos en er is jarenlang goed mee gevaren. In 1993 overleed de vader van Jan, waarna Jan met zijn broer nog vijf jaar op dat schip heeft gevaren. Broer Rook Vlot kocht in 1997 een ander schip uit de markt en noemde dat de Devyanta, waarop hij samen met zijn vrouw Monique ging varen. Jan kreeg in 1999 bij verrassing een casco aangeboden dat in voormalig Joegoslavië werd gebouwd. Het was een 1850-tonner van 86 bij 9,50 meter. Tegelijkertijd klopte er iemand aan voor zijn vorige schip; dus werd in rap tempo twee maal een stevige beslissing genomen. In 2003 werd het tweede nieuwbouwschip van Rook, genaamd de Devyanta, gedoopt. Lassende dames In 2006 voeren Jan en Kim opnieuw een serieus gesprek over nieuwbouw. Maar dan wel een nieuwbouw waar Jan Vlot diep over nadenkt en ook veel tekenwerk voor maakt. Vandaag de dag wordt veel lichte lading aangeboden waarbij meer dan eens de verhouding tussen kubieke meters en tonnage volledig zoek is. Verder wil hij een stevige hoppercapaciteit. Nieuw in zijn plannenmakerij is dat het schip ook geschikt moet zijn voor containervervoer. Tot nu toe kon hij die slechts twee breed laden. Hij tekende een schip dat daarom een volle meter breder is zodat hij drie rijen containers van vier hoog kan hebben. “Een goed plan”, vindt iedereen die hij Jan en Kim werden tien maanden terug gezegend met een tweeling. (foto Hans Heiligers) van zijn voornemen op de hoogte brengt. Jan Spaans uit Purmerend kocht de vorige Delta en de nieuwbouw werd turnkey besteld bij VeKa. Het casco werd gebouwd op een Roemeense werf. Jan en Kim zijn daar meerdere malen geweest. “Een leuke ervaring”, zegt zij. Op de werf raakten ze in gesprek met een lasser die bezig was aan hun casco. Toen de laskap werd afgezet bleek er een vrouwelijke lasser aan het werk te zijn. Op de werf werkten veel vrouwen die eind van de middag als dames de werf verlieten. Omdat Jan Spaans had bedongen dat het vorige schip binnen tien weken zou worden opgeleverd, moesten ze op zoek naar vervangende woonruimte tot hun nieuwe schip gereed zou zijn. Jan en Kim en hun matroos vonden die tijdelijke plaats aan boord van de Cotrans 5. Op enig moment is Kim van boord gestapt en korte tijd aan de wal gaan wonen. Dat kon zij goed combineren met haar zwangerschap en haar werk voor een reisorganisatie. Toen het casco voor afbouw bij TeamCo werd afgeleverd, heeft het stel zijn intrek genomen in een tijdelijke woonruimte op de werf, samen met de tweeling. Ze hebben een leuke periode gehad in Heusden; ze bouwden er tegelijkertijd met de Chridi, Signum, Kruiskade, Citrine en Componist. Precies binnen de overeengekomen periode van vierenhalve maand is het schip tot genoegen van Jan en Kim in goede staat aan hen overgedragen. Veelzijdig Het is een veelzijdig schip geworden. Hoewel de woning ruim is, heeft Kim die gezellig ingericht, compleet met open haard en hoogglans keuken, waarin een geweldig koffie apparaat is geïntegreerd. Daarover waren de mannen van Holster en uw verslaggever het snel eens. De machinekamer is eveneens zeer ruim. Het grote werk moet verricht worden door een Mitsubishi van Koedood. Het is een 12-cilinder (type SR12MPTK) die goed is voor 1278 pk bij 1600 toeren. DMC leverde de spudpalen in twee delen met een lengte van 8,50 meter. Als tegenprestatie voor het moois dat hij in de woning liet afleveren gaat Jan Vlot in zijn Kampers-stuurhuis zelf genieten van de luxe van de allernieuwste Falcon-lijn van Radio Holland. De apparatuur is keurig ingebouwd en maakt het plaatje van de lessenaar helemaal compleet. Wie leverden aan het beunschip Delta Veka Shipbuilding B.V. Levering complete schip TeamCo Shipyard B.V. Complete afbouw Rabobank Merwestroom Financiering Van Oord Bevrachtiging BV Bevrachting Vereniging Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi voortstuwingsmotor S12R- C2MPTK, 1278 PK , 1600 rpm ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W5200, 4,962:1, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerkpomp en elastische koppeling Amco Compressoren B.V. Compressor installatie Pinta Unisol B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en woning DBS- Scheepsservice Machinekamerplaten voor- en achterschip RuGotech Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen voor- en achterschip Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John Deere generatorsets 30 kVA, 2x John Deere generatorsets 60 kVA op frame. Alles compleet inclusief koelers en uitlaatgassendempers. Caldic Techniek B.V. 2 Stamford generatoren type UCI224F15 en het type BCI 184G15 AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht AMW-Marine schroef, diam. 1650 mm, 5-blads en met certificaat van LR. Damen Marine Components Straalbuis Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Schroefasinstallatie IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichtingen Veth Propulsion B.V. Veth-Jet type 4-K- 1200. Boegschroefaandrijving Scania DC16, 528 pk, 1800 rpm Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek. Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek stuurhuis Alubouw de Mooy B.V. Heklicht, boordlichtbakken en woningdeuren. Handelsonderneming Beerens B.V. Sierradarmast type Brixon, stuurhuistrap, aluminium en autohijskooien De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa stuurmachine, Stuwa roersysteem Alphatron Marine B.V. Levering radar Orlaco Products B.V. Camerasystemen PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Periskal radar overlay Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2-draads data besturing, het monitoring systeem met touch-screen bediening, het complete nautisch pakket, het Orlaco camerasysteem, de complete airco installatie, het Travelvision antennesysteem en een Tresco Ecdis Inland Vieuwer Sygo B.V. Scheepslading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen C. Holster Timmerbedrijf Complete betimmering Keuken-Line B.V. Keuken Hoko Installatiebedrijf Montage sanitair en aanleg van sanitairleidingen in de machinekamer De Tegelzetter John Smits Tegelwerk Electric Comfort Complete vloerverwarming W.P.S. van Nispen B.V. Complete stoffering WindeX Engineering B.V. Complete airconditioning- en overdrukinstallatie en RVS klaproosters Seafix Fire Fighting System FM200 blusgas installaties geleverd en geïnstalleerd Dijvler Materiaal B.V. Ankers en kettingen, ankerlieren Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische autokraan Kees de Kock Stucadoor Zwets Werkendam B.V. Pompen OS Marine c.v. Mobil Smeerolie Dekker & Stam B.V. Gasolie, Mobil smeermiddelen en scheepsbenodigdheden Polmai Brandbeveiliging Scheepsbenodigdheden Nelf Lakfabrieken B.V. Coating INEC B.V. Ontwerp, tekeningen en berekeningen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Alfa accountants en adviseurs Accountancy 4 Com Telecommunicatie Dacom Werkendam B.V. Telefooncentrale DMC Werkendam B.V. Spudpalen Sun Roestvaststaal B.V. RVS hoogglans uitlaten voor- en achterschip, RVS leuningen, hekwerk en RVS draadreling gangborden Studio Namen en Z’n Belettering Huchem Special Products B.V. HC- Shipclean, HC-Roka, HC- Shipshampoo, HC-Metalcleaner, HC- Alu. Clean en HC- Glashelder Het Veerhuis- Kerkdriel Catering

De Binnenvaartkrant