Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 16 februari 2010 VAN ANDEL, ALS U EVEN ZONDER ENERGIE ZIT Bel voor het bewijs: 010 429 33 16 • Topkwaliteit accu’s • Gratis montage aan boord • Startmotoren en dynamo’s, revisie en nieuw • • MASTERVOLT en VICTRON acculaders en omvormers uit voorraad leverbaar • Van Andel Anthony Fokkerweg 59-63, 3088 GE Rotterdam, Havennummer 2290, tel.: 010 4293316, fax: 010 4280835, e-mail: info@vanandel-rotterdam.nl, www.vanandel-rotterdam.nl Al is het maar Vraag prijs en Vergelijk!!! voor de zekerheid... FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 541.40.05 tel.: +32(0)3 - 231.16.13 fax: +32(0)3 - 226.66.07 mail: gh-francois@vanstappen.be Heinen & Hopman Rotterdam, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt gegarandeerd met maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaardoplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 - 100+ meter. T. 0180 - 411 633, F.0180 - 413 631, I.: www.heinenhopman.com Het zal je maar gebeuren, voordat de trossen los gaan meldt de machinekamer dat er problemen zijn met de motor. Kortom de reis moet worden uitgesteld. Lastig, als je te maken hebt met een deadline. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Dus al is het vanaf de brug, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 49 16 februari 2010 Terneuzens schippersinternaat viert jubileum met grote reünie Halve eeuw Koningin Juliana DOOR COR SPEK “Wat gaat de tijd snel!” Die gedachte zal menigeen die zich realiseert dat het internaat Koningin Julia alweer vijftig jaar bestaat, ongetwijfeld door het hoofd flitsen. Een halve eeuw verstreek sinds de start van de instelling aan de Terneuzense Iepenlaan. Alle reden om daar uitvoerig bij stil te staan. Toegegeven, hét moment van het jubileum was al ‘ergens’ in oktober 2009. De reünie, die het grote gedenken moet omlijsten, is evenwel op zaterdag 3 juli 2010. Kennelijk door de drukte van alledag had niemand de exacte datum scherp op het netvlies. Dat kan de pret echter niet drukken. Een aantal ouders en medewerkers sloeg de handen ineen en organiseert op die bewuste derde dag in de traditionele hooimaand een grootse reünie. Kinderen, (oud-) pupillen en (oud-)medewerkers zijn vanaf 12.00 uur van harte welkom aan de Van Steenbergenlaan 30 in Terneuzen. Tot 18:00 uur hebben de aanwezigen alle gelegenheid herinneringen op te halen aan wat vroeger ooit was. Anekdotes, verhalen, een lach, een traan. Alles krijgt een plek bij een hapje en een drankje. Ook de traditionele foto zal niet ontbreken. Wie wil er nou niet met zijn lotgenoten op de gevoelige plaat? Op de foto gaan met die bepaalde groepsleider, of met … Het kan allemaal. “Het geheel wordt opgeluisterd door een live band”, kopt de speciaal ontworpen website: www.schippersinternaatterneuzen. nl. Daar kunnen mensen zich ook aanmelden als deelnemer aan de reünie. Niks wasautomaten Oud-pupil en huidig internaatsouder Robertino Ooms gaat in ieder geval. Als één van de stuwende krachten uit de organisatiecommissie heeft hij er zin in. Robertino Ooms corrigeert vriendelijk, doch beslist: “Wij doen niets. Het internaat organiseert en wij helpen mee.” Om vervolgens verder te gaan: “Wij kwamen zelf ook per toeval achter die datum. Het was iedereen kennelijk ontschoten. Vanuit de oudercommissie en het internaat bleek het enthousiasme Ouders, kinderen en groepsleiders bijeen: onder andere mevrouw De Groot-Nijs, Luck de Bruin, mevrouw De Bruin-Van Kaam, Rita de Bruin/mevrouw De Bruin-De Haas, L. de Bruin, mevrouw Eerkes en juf Jolanda. groot een reünie te organiseren.” In zijn drive mensen van ‘vroeger’ te achterhalen ging Ooms “zelfs” bij “juffrouw Bep de Bruin” op de koffie, die in 1964 op het schippersinternaat werkte. Daar kreeg hij te horen hoe het dagelijks leven er in die dagen uitzag. Het internaat aan de Iepenlaan was gehuisvest in een flatgebouw met een houten gebouw ernaast. Op de website valt te lezen: “Aan de Iepenlaan werd gestart in 1959. Je had jongens- en meisjesgroepen, die in het slaapgedeelte gescheiden werden gehouden. Er was geen aparte wasserij. De kleren van de kinderen werden gewassen door de groepsleiding en dan in van die apparaten waarbij je het warme water er zelf in moest gooien. Niks wasautomaten of drogers. Een kok die de dagelijkse maaltijd verzorgde was er ook nog niet; dus er werd door de groepsleiding zelf gekookt. Kleren werden versteld, sokken gestopt. Al dit werk kwam bovenop de dagelijkse zorg voor de kinderen.” Nieuwbouw Na de tijd aan de Iepenlaan verhuisde het internaat naar de Rozenstraat. Een voor die tijd modern gebouw dat 144 kinderen kon huisvesten. Groepen met achttien kinderen waren eerder regel dan uitzondering. Namen als juffrouw Rijstenbil, juffrouw Dekker, juffrouw De Putter, juf Angèle, juf Jolanda, mijnheer Toine en mijnheer Thijs doen denken aan die tijd. De huisvesting aldaar zou duren tot medio 1992. Wat niemand in die tijd verwachtte, lukte: de instelling kon, onder de bezielende leiding van directeur Eddie Koers, een spieksplinter nieuw internaat laten bouwen aan de Van Steenbergenlaan. Het speelplein aan de achterzijde van het internaat aan de Rozenstraat. Links loopt onderhoudsman Johan Knieriem. Met de toezegging van het toenmalige Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) de kosten voor de nieuwbouw te dekken ging eind 1991 de eerste paal de grond in. Het internaat zou maximaal 110 kinderen kunnen huisvesten. In samenwerking met het toenmalige Begeleidingsorgaan Internaten voor Schippersjeugd (BIS) uit Ede werd een (pedagogisch) raamplan gemaakt en kwam een einde aan het ouderwetse idee van ‘kinderfabrieken’. Units opgezet als aparte huisjes boden de kinderen vanaf toen maximale leefbaarheid. Deze nieuwbouw was uniek in het schippersinternatenland van de negentiger jaren. Behoefte Terug naar nu. Wat verwacht Ooms van de reünie? “Het voorziet in een behoefte, zoveel is duidelijk. Dertien jaar geleden was de laatste. Toen waren er al meer dan vijfhonderd aanmeldingen. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen. Tegenwoordig kun je elkaar via internet wat makkelijker vinden en ik merk dat het nieuws al rondgaat. Dus het is lastig in te schatten.” Dat het bruist onder de oud-internaatsbewoners, blijkt onder meer uit de reactie van Rinus van Leuven: “Hopelijk komen er nog meer van de oude/eerste garde. Ik zal mijn best doen om zo veel mogelijk van deze opa’s en oma’s te contacteren. 50 jaar Internaat Terneuzen, dat is nogal wat, daar moet echt iedereen bij zijn, zodat dit onvergetelijk wordt. Volgens mijn moeder waren mijn broer Willem en ik als eerste ingeschreven in 1959.” Jan en Gerda van der Laan reageren: “Ik zie dat Rinus ook komt. Ik hoop alleen wel dat er inderdaad nog meer van de eerste lichting komen. Bij de vorige reünie wist ik niet dat hij er was, maar dit jaar kom ik zeker.” Iedereen wordt opgeroepen om verhalen en foto’s in te sturen die op de speciale website geplaatst zullen worden op weg naar het grote treffen op zaterdag 3 juli 2010. Inschrijven is mogelijk tot 30 april. Per post aanmelden kan ook: Koningin Juliana Reünie Van Steenbergenlaan 30 4531 HK Terneuzen (telefoon: 0115 - 68 61 00) Geduldig wachten op De Waterpolitie heeft maandag 1 de ijsbreker februari op de Waal ter hoogte van IJzendoorn de schipper van een De coaster Banier lag dagenlang vast in het ijs bij Loodsstation Orrengrund, iets ten oosten van Helsinki. De bemanning moest geduldig wachten op de ijsbreker. Die kon de grote drukte amper aan. Schipper Jan Albert de Vries constateerde dat hij er op eigen kracht toch echt niet meer door kon komen. (foto ms Banier) Van alles mis aan boord binnenvaartschip bekeurd voor verschillende overtredingen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. De schipper wist niet eens welke gevaarlijke stoffen hij vervoerde. Het schip met containers werd omstreeks 14.30 uur op de Waal door de Waterpolitie gecontroleerd. Op de vraag aan de schipper of hij gevaarlijke stoffen aan boord had, antwoordde hij bevestigend. Hij wist echter niet welke. Volgens hem had hij van de bevrachter geen UNnummers gekregen. Bij nader onderzoek zag de Waterpolitie de UN-nummers wel degelijk op de ladingdocumenten vermeld staan. De schipper had ze echter niet gezien. Op het verplichte stuwplan stonden de containers met gevaarlijke stoffen niet aangegeven. Ook de schriftelijke instructies behorende bij de gevaarlijke stoffen waren niet aan boord. Bij het vervoer gevaarlijke stoffen als pentamethylheptaan en benzylchloride is het volgens de voorschriften verplicht om respectievelijk met een explosiemeter en toximeter metingen te verrichten. De schipper had dit niet gedaan. Hij kon de meetapparaten in eerste instantie niet vinden. Later kwam er toch een toximeter te voorschijn maar toen bleek dat de keuring van het apparaat en van de meetbuisjes verlopen was. Een explosiemeter was niet aan boord. www.vlootschouw.nl U kunt iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vindt u een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat u meeslepen door deze schepen. nu 1165 schepen! NIEUW TOEGEVOEGD: mts Aswintha • veerpont Brakel II•mts Citrine • ms Discovery mts Groenendaal • mts Victrol 10 • mts Anaconda • ms Rebel shoalbuster Dintelstroom / werkponton MP 3002 • ms Petran mts Jeanine • ms Orchila • mts Scaletta VANAF NU KUNT U OOK ZOEKEN OP EUROPANUMMER !

De Binnenvaartkrant