Views
1 year ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 16 februari 2010 www. .nl Informeer naar: 010 448 75 94 Uw ideale kruiplijnpomp! De dekpompen van Kampers combineren de inbouwvoordelen van compacte en inline pompen met het gebruiksgemak van de traditionele lange en in L-opstelling gebouwde pompen. Duurzaam, oerdegelijk, robuust, stil, supersnel aanzuigen, hoog rendement hoge aanzuighoogtes, lage inbouw en eenvoudig in onderhoud. Ofwel uw ideale dekpomp! www.kampers.com • Kampers kwaliteitspompen • Onderhoud alle merken • Revisie en reparatie • Ruime voorraad onderdelen • Gereviseerde pompen Puttershoek Tel: 078 676 0610 • Fax: 078 676 1149 pompservice@kampers.com REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß ß ß ß ß ß ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN HERMOTORISERINGEN AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Openingstijden: Ma t/m Vrijdag 9 tot 5. Daarbuiten in overleg. In overleg levering aan boord. Al onze prijzen ex. btw geldig t/m 31 maart 2010 of zolang de voorraad strekt. DEN BOER GElastE schEEpsschROEvEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093

De Binnenvaartkrant 43 16 februari 2010 Twee schepen op zoek naar de regenboog DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Schipper Jan Blom lag op een dag met zijn zeehagenaar Orca (bouwjaar 1914) kop aan kop met het legendarische Greenpeace-schip Rainbow Warrior. Zo maakte de nu 66-jarige aan een Amsterdamse kade kennis met een groep mensen die het goed voor had met moeder aarde. En die bereid was hals en kraag te riskeren om haar natuur te beschermen. Dat wilde Jan Blom ook. Hij besloot in de milieubeweging te stappen. Over de Rainbow Warrior – die in 1985 tot zinken werd gebracht door de Franse geheime dienst,omdat Frankrijk geen pottenkijkers wilde bij de atoomproeven – is een film gemaakt. The Rainbow Warriors of Waiheke Island heet de documentaire. Regisseuse Suzanne Raes is van oorsprong Nijmeegse. En wat wil nou het toeval: Bloms oude Orca ligt tegenwoordig in de Waalstad. De première werd in het Nijmeegse Lux bijgewoond door filmmaakster Raes en oud-regenboogstrijder Blom. Dit theater ligt nog geen tien minuten lopen van de passantenhaven, waar de Orca tegenwoordig ligt. Jan Blom besloot diezelfde dag een kijkje te gaan nemen en maakte kennis met de huidige eigenaar, Leon Berkers. Die tot het bezoek van de oud-schipper niets van het actieverleden van de Orca wist. De Orca is de laatste in zijn soort en staat in de vaart bekend als ‘de banaan’. Vanwege de kenmerkende zeeg. Berkers: “Van alle zusjes die er hebben rondgevaren, schijnt dit type veruit de kromste te zijn.” Wat wil je met een regenboogstrijder als oud-schipper. Leon Berkers: “Jan Blom had hart voor protesten tegen de walvisjacht. Dus zocht hij de actievoerders op. Hier achterop de Orca hebben nog een paar mensen van Greenpeace gewoond.” En laten dat nou de hoofdrolspelers van The Rainbow Warriors of Waiheke Island zijn: Martini Gotjé en Susi Newborn. Berkers: “Ze wilden in die protestjaren wat rust zoeken, omdat de vrouw in verwachtig was.” In het roefje van de Orca werd dochter Brenna, nu werkzaam in de top van Greenpeace Nieuw-Zeeland, geboren. “Die verhalen kende ik helemaal niet”, zegt schipper Berkers nog altijd verrast. Uniek in zijn soort is de Orca al een bijzonder schip. Daar is nu het Greenpeaceverhaal aan toegevoegd. Berkers: “Ik kende Jan Blom wel als oud-eigenaar. Maar van die verhalen eromheen wist ik niets.” Blokkade Uiteindelijk deed Blom de Orca van de hand. Na eerst deel te hebben genomen aan de grote rivierblokkades van 1975. En aan de door Jan Blom in 1980 georganiseerde acties tegen de Andrea Smits. Dat schip wilde toen kernafval in zee dumpen. Met 24 andere vaartuigen werd het Noordzeekanaal dicht gelegd. Twee jaar later ging Jan Blom op de Rainbow Warrior varen. Leon Berkers: “De Orca veranderde uiteindelijk van eigenaar en kwam naar de Nijmeegse Waalhaven.” Daar lag de zeehagenaar geruime Een historische moment: de Orca ligt kop aan kop met het legendarische Greenpeace-schip Rainbow Warrior. tijd als woonschip, maar het werd opgebracht door de gemeente wegens achterstallig havengeld. De schuit met de markante zeeg belandde in Tiel, waar het Berkers’ aandacht trok. Hij was prompt verkocht. In Moerdijk werd het vaartuig opgeknapt, in de oude staat hersteld en als evenementenschip opnieuw in de vaart gebracht. “Jan Blom heeft jaren tevergeefs zijn Orca gezocht. Met tranen in zijn ogen stond hij hier bij mij aan boord”, zegt Berkers. Op de dag van de filmpremière bezocht ook regisseuse Suzanne Raes de Nijmeegse passantenhaven. Om foto’s van de Orca te maken en zenaar Nieuw-Zeeland te mailen. Naar de dochter van Martini Gotjé en Susi Newborn. Opknapbeurt Prins Bernhardsluis op tijd klaar Op 4 februari kon Rijkswaterstaat de stremming van de smalle sluiskolk van de Prins Bernhardsluis in Tiel beëindigen. Dat was een paar dagen eerder dan gepland. De Prins Berhardsluis is ingrijpend gerenoveerd. In 2008 werd de brede duwvaartkolk opgeknapt en onder andere van nieuwe hefdeuren voorzien. Op 14 september 2009 was de smalle sluiskolk aan de beurt, die sindsdien gestremd was voor de scheepvaart. Voorpoedig De stremming zou tot 7 februari duren. De puntdeuren van de sluiskolk zijn door nieuwe vervangen en het plaatsen daarvan liep voorspoediger dan gepland. Hierdoor kon eerder worden begonnen met het testen van de installaties en werd de stremming enkele dagen eerder beëindigd dan gepland. De eerste drie schippers die weer van de sluiskolk gebruik konden maken, kregen een bloemetje van Rijkswaterstaat als symbolisch bedankje voor het begrip tijdens de periode van hinder. De geheel vernieuwde en gemoderniseerde bedieningsruimte voor de sluismeesters maakte ook deel uit van de renovatie. Om deze grote verbouwing te kunnen uitvoeren, werkten de sluismeesters sinds 4 september 2009 in een tijdelijke bedieningsruimte op het terrein. Op 2 februari werd de nieuwe bedieningsruimte in gebruik genomen. Naast de nieuwe puntdeuren en bedieningsruimte is er meer opgeknapt, zoals de bewegingswerken van de deuren, het gehele besturingssysteem, de verlichting en camera‘s. De hefdeur aan de rivierzijde is versterkt en verhoogd zodat hij voldoet aan de nieuwe Wet op de waterkering. De komende tijd vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats. Begin juni is alles gereed. In die maand vindt ook een feestelijke opening plaats. Nieuwe directeur voor RON Sinds 1 januari is Remko Schnieders (38) directeur van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied. De RON, die net zijn 10-jarig jubileum heeft gevierd, heeft het verwerven van grondposities als belangrijkste taak. De maatschappij (een publiek-private Remko Schnieders. (foto RON) onderneming) heeft hiervoor de beschikking over een door de aandeelhouders gestort investeringsfonds. Tegelijk met het aantreden van de nieuwe directeur hebben de aandeelhouders (waaronder de Provincie Noord-Holland, de havens aan het Noordzeekanaal, de ORAM en Corus) besloten door een nieuwe storting in het investeringsfonds de maatschappij een impuls te geven. Hiermee kan de herstructurering van verouderde bedrijventerreinen ter hand worden genomen. Remko Schnieders heeft ruime ervaring met complexe ruimtelijke investeringsprojecten. Met hem heeft de RON een specialist in economische besluitvorming binnengehaald. Geen moeite met Chinezen Gemakkelijk praten Met verbazing uw insteek gelezen, ‘Steken onder water’. Ik ben niet rancuneus, maar wat u schrijft: “Op de brandstapel met die lui”, slaat nergens op. Ze mogen van mij allemaal blijven leven. Maar ondernemers die ver onder de kostprijs varen, graven hun eigen graf en verzieken ook de markt van de gezonde ondernemers. In het wegvervoer noemen ze het de rotte appels. En als er slimme Chinezen en Koreanen zijn die de handel willen overnemen, heb ik er geen moeite mee, mits ze niet onder de kostprijs vervoeren. En dit kan je niet zeggen van die domme Hollanders die dat wel doen!!! Zonder ingrijpen van de NMa krijgen we binnenkort oorlog tussen de nog gezonde en ongezonde bedrijven! En tenslotte: concurrentie is goed, maar geen oneerlijke concurrentie. Daarvoor is de NMa in leven geroepen, een overheidsinstelling met veel macht. Bovendien, als die Chinezen de boel overnemen, zijn er veel op papier failliete bedrijven die dit toejuichen. Een mooi stukje van Sander Janssen: ‘Confiance moet je hebben’. Hij heeft wel gemakkelijk praten. Een zak vol geld en genoeg vet op de ribben, daar kom je een crisis wel mee door. En dan met 65 ook nog AOW, wat wil je nog meer? Hij staat er met zijn kempenaartje (verkleinwoord voor de grote schippers) wel crisisbestendiger voor dan verschillende nieuwbouwers. Ik wens Sander en Lizette nog fijne vaarjaren. J.P van Megen, Doornenburg Martin Sijbrands, Zwjndrecht

De Binnenvaartkrant