Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 februari 2010 [ ] Familieberichten Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,78 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. 26 febr. t/m 3 maart 2010 online veiling t.v.v. de eigenaar van het motorpassagiersschip ‘Abel Tasman’ ex ‘Liberte’: motorpassagiersschip ‘abel tasman’ type schip: motorpassagiersschip voor 150 passagiers • lengte: 104,67 m • breedte: 9,98 m • holte: ca. 2,50 m • diepgang: 1,40 m • bouwjaar: 1990 (Werf van aanbouw: nv Nieuwe Scheepswerven Sint Barbara te Maasmechelen). kijkdag: Vrijdag 26 februari van 10.00 tot 14.00 uur. adres: Griendweg 14, 3295 ks ’s-Gravendeel. GEVRAAGD Voor meer info, kavelomschrijvingen en foto’s: www.bva-auctions.com Postzegels m.b.t. afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar bureau van dit blad onder: nr. 2000-04 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Panta Rhei, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 TE KOOP MTS TERZO Afm. 85 x 9.60x3.05, 1627 t, 1870 m3, gecoat, bj 2007, 1060 CAT KRH met bal 420. Tel. 06-23650854 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wijkerzand, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Limbo, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD SCHIPPER OF SCHIPPERSECHTPAAR op tanker van 644 Ton. Vaargebied België i.b.v. vaarbewijs en ADNR. Weekends vrij. Tel. 0475-271946 vdb. energie@skynet.be BIEDT ZICH AAN LOODS Patent tot Mannheim, ook als 2de kapitein voor een reis. ZZP-er Tel: +49-173-3670725 KANTOOR ROYER VEYSSIERRE HOOFT VERNIMMEN BELLENS DE HAES HOOFT TE HUUR Nieuw gestoffeerd appartement 130m2 nabij schippers internaat te Krimpen a/d IJssel voor div. studerende of werkende personen. 4SK. div. sanitair ruimte incl. wasmach. /droger. moderne keuken WK. 38m2 voldoet aan veiligheidsnorm. Voor meer info bel. Tel. 06-51742360 of mail arenlo@versatel.nl KAPITEIN GESUCHT auf ein Neubau, TMS 86 x 60 Ab 01-05-10. ADNR, Rheinpatent mind bis Mannheim. Arbeitssysteem 14/14, reisen, essen frei. Gute Bezahlung (L) Tel. +49 1729527932. Email: wieslaw@ marcinkowski-privat.de GEZOCHT OP KOPPELVERBAND Een tweede kapitein en een stuurman, twee op twee af en een stuurman twee op twee af, loon notk, kost/reizen vrij. Voor meer info. Tel. 06-10029402 SCHIFFSFÜHRER FÜR TANKSCHIFF 80 meter gesucht mit Patent, mit ADNR fuer Rhein oder Abloer mit allen papieren fuer sofort telfon 0049-1713131834, 0049-2232920602 TE KOOP 2-1 KAPWONING Wijds uitz. . Polder en molens Kinderdijk. Vraagprijs € 378.500 Tel. 078-6916178 / j.f.d.derooij@versatel.nl VOOR MTS DALTON GEVRAAGD Stuurman i.b.v. dienstboekje. Het vaarsysteem is in overleg. Bij voorkeur Duits sprekend. CAO-Binnenvaart. Tel: 06- 20007787 / 0049-1749380517 www.huizinga-snijder.nl Kondigt aan dat er zal worden overgegaan op : DINSDAG 16/03/2010 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Judi 1x lichtmatroos of matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht)matroos. GEVRAAGD MATROOS i.b.v. de benodigde papieren DRINGEND GEZOCHT SCHIPPER ! TE KOOP Scania DSI14, 450 PK. vanaf 15.00 uur en volgende in de VEILINGZAAL VAN DE GERECHTSDEURWAARDERS te ANTWERPEN, te 2000 Antwerpen, Drukkerijstraat 10/12 , tot de openbare en gerechtelijke verkoop van: Vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. Tel. 0184-633243 info@shipcrew.nl voor een van onze schepen varende omgeving Noord- Holland. Inlichtingen: Tel. 020-4936370 op mts, 7/7 of 14/14. In bezit van alle papieren. Tel. +32-495242848 Scheepsuitvoering gerev. en 10 kVa Hatz 220 Volt. Tel. 06-53922452 Het Binnenschip ms MONTERIA met volgende kenmerken: Thans gemeerd in het Straatsburgdok te Antwerpen: Te boek gesteld onder art. 03.17.334.1991 met beschrijving: • Type: motorschip • Romp: Staal • bouwjaar 1958 • bouwplaats: Hamburg (Duitsland) • lente: 60,04 m • breedte: 7,06 m • tonnenmaat: 699,52 T • motor: 1 dieselmotor Guascor • officieel nr. (rijn): 60.02558 • meetbrief: Brussel dd. 27/02/1998 nummer BRB36041 geldig tot 27/02/2013 met alle toebehoren. Het lastenkohier, detailvoorwaarden en foto’s van het schip kunnen steeds geraadpleegd worden op het kantoor van Gerechtsdeurwaarder Paul DE HAES, Amerikalei 73 en kan op eenvoudig verzoek opgevraagd worden (tel 03 259 00 70, fax 03 216 03 96 of email: tim@gdw-amerikalei73.be) gEvrAAgd voor TANKschIP 1100 ToN KAPITEIN i .b.v. ADNR, Radarpatent, Vaartijden en loon o.t.k. Bellen naar 0032/472179965 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 BEL 010 - 288 02 28

Poster Stem Van Krimpen A1.qxd 23-12-2009 19:19 Pagina 1 De Binnenvaartkrant 16 februari 2010 “Schoner, mooier, vervoerender” De Hollandsche IJssel moet “schoner, mooier en vervoerender”, luidt het devies van de Stem van Krimpen, de gemeentelijke partij in Krimpen aan den IJssel van de uit het CDA getreden politicus Bert Luijendijk, medewerker van het Havenbedrijf Rotterdam, vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en voormalig secretaris van de CBOB. De partij zet zich in Krimpen in voor meer ‘natte’ bedrijvigheid in de gemeente en voor een rechtvaardiger systeem van havengeld voor de binnenvaart in de haven. De huidige regeling belast met name lege schepen te veel, volgens de politicus die ook nu al raadslid is van de gemeente Krimpen aan den IJssel. Op 3 maart zijn er in heel Nederland gemeenteraadsverkiezingen in Nederland. Ombouwen tot dubbelwandige tanker blijft mogelijk tot 2018 Het effect dat door de overgang van ADNR naar ADN 2011 enkelwandige tankers niet meer zouden mogen worden omgebouwd, is van de baan. De UNE- CE in Genève besloot bij de zitting van 25 tot 28 januari dat aan de tekst van het ADN 2011 wordt toegevoegd dat tot 2018 enkelwandige type N-schepen kunnen worden omgebouwd naar dubbelwandige type N- schepen. Ombouwen naar een dubbelwandig type C-schip kan niet. Een type N-schip is in principe geschikt voor het vervoer van diesel, huisbrandolie, benzine en gasolie. Een type C-schip vervoert chemicaliën en gevaarlijke olieproducten. De meeste voorschriften voor het schip bij ombouw worden overgenomen uit het ADNR. Er is wel aan toegevoegd dat een omgebouwd dubbelwandig type N- schip bij het vervoer van explosieve stoffen in de woning en de stuurhut aan boord moet beschikken over extra brandmeldingsystemen. De UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) beheert de voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Zwijndrecht In de gemeente Zwijndrecht/Heerjansdam zijn meerdere oud-schippers actief in de politiek. Niet verrassend, gezien het grote aantal binnenvaartondernemers dat er woont. “Duizend schippers hebben hier domicilie”, vertelt Jan Kruisinga, vicevoorzitter van de CBOB, hoofdbestuurslid van Koninklijke Schuttevaer en kandidaat-raadslid voor het CDA. Het is de verdienste van de plaatselijke Schuttevaer-afdeling – waarvan Kruisinga eveneens bestuurslid is – dat het Zwijndrechtse CDA in het programma een uitbreiding van de ligplaatsvoorzieningen heeft opgenomen. “Het is één van de vijftien punten van het CDA-programma in deze gemeente. Op zes verschillende plaatsen willen we de ligplaatsmogelijkheden voor de binnenvaart verbeteren. Op elke plaats gaat het om meerdere schepen die daar moeten kunnen liggen. Het zal niet allemaal gehonoreerd worden, maar het is wel belangrijk dat in Zwijndrecht goede afmeermogelijkheden zijn.” Zwijndrecht heeft zich ontwikkeld tot een centrum voor de binnenvaart. Ook VVD-fractieleider Elbert Vissers van de lokale VVD-afdeling heeft die ontwikkeling van dichtbij gadegeslagen. De consultant en technisch journalist voor de binnenvaart leidt de liberale fractie al sinds 2003. Comité moet binnenvaart alerter maken op veiligheid Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft vorige week het Comité Binnenvaartveiligheid (CBV) geïnstalleerd. Overheid en bedrijfsleven gaan daarin samenwerken aan de veiligheid van de binnenvaart. Het comité staat onder voorzitterschap van oud-Europarlementariër Hans De VVD pleit ook voor meer aandacht voor de binnenvaart i n d e z e gemeente: “De binnenvaart heeft onder meer een belangrijke invloed op de middenstand en de werkgelegenheid in Zwijndrecht. Laten we dat koesteren en de binnenvaart voldoende faciliteren met ligplaatsen en walstroom. De VVD onderkent het grote potentieel van de binnenvaart voor het vervoer van goederen en passagiers en is van mening dat bij herstructurering van bedrijfsterreinen veel meer rekening gehouden moet worden met watergebonden bedrijvigheid.” UW STEM... LAAT ‘M HOREN! BERT LUIJENDIJK WWW.STEMVANKRIMPEN.NL Water speelt voor Bert Luijendijk en de Stem van Krimpen een belangrijke rol. Dit komt tot uitdrukking in de verkiezingsposter. Blokland. “Veiligheid is niet iets dat vanzelf gaat. Daar moeten we aan werken. Met elkaar”, zei Huizinga bij de installatie. Het CBV rapporteert rechtsreeks aan de staatssecretaris. Het Comité Binnenvaartveiligheid heeft als opdracht de aandacht voor veiligheid in de binnenvaart te vergroten. Ongevallen blijken in toenemende mate te wijten aan menselijk falen en steeds minder aan technisch falen, stelt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. “Daarom is verhoging van het collectieve veiligheidsbewustzijn in de binnenvaartsector een belangrijke opdracht.” Europese subsidieregeling Marco Polo toegankelijker voor de binnenvaart Het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart richt zich momenteel op het adviseren van ondernemers op een breder vlak van subsidiemogelijkheden, gezien de grote vraag uit de markt voor deze dienstverlening. Eén van de regelingen waarop het EICB zich richt, is het Europese programma Marco Polo. Marco Polo is een regeling die al een aantal jaar bestaat, maar waar de binnenvaart nog maar weinig gebruik van heeft gemaakt, terwijl die voor alle vervoersmodaliteiten bedoeld is. Dit komt grotendeels door de bepalingen van Marco Polo die ervoor zorgden dat de binnenvaart “buiten de boot” viel, onder andere door een zeer hoge ‘modal shift-drempel’ en het vereiste samenwerken i Wat van van meerdere internationale partners. Columbus doet het EICB? Actions Marco Polo is een Europees programma dat als doel heeft congestie op de wegen te verminderen, de milieuperformance van het goederentransportsysteem te verbeteren en het intermodaal transport te bevorderen. Het programma steunt geen onderzoeken, studies of (kern)infrastructuur. De subsidieregeling staat open voor vijf soorten projecten, zogenaamde ‘actions’: 1. Modal shift actions: van de weg halen van lading naar milieuvriendelijkere modaliteiten 2. Catalyst actions: synergie creëren tussen bedrijven die structurele barrières willen overwinnen 3. Motorways of the sea actions: efficiënter gebruik van de “motorways of the sea” in combinatie met de andere modaliteiten 4. Traffic avoidance actions: promoten van het ontzien van transport in de alledaagse praktijk van transportbedrijven en de industrie 5. Common learning actions: stimuleren van samenwerking tussen de logistieke spelers. Voor de binnenvaart is, gezien de bepalingen, vooral action 1 (modal shift) of eventueel action 5 (common learning actions) van toepassing. Wijzigingen Op basis van een evaluatie is Marco Polo op een aantal criteria gewijzigd om de drempel voor binnenvaartondernemers te verlagen en deelname aan een project aantrekkelijker te maken. De belangrijkste gewijzigde criteria zijn: 1. Voor alle ondernemers in de logistieke wereld, groot en klein, verdubbelt Marco Polo de bestaande steun voor het opstarten van intermodale projecten van één euro naar twee euro per 500 tonkilometer; 2. De aanvrager hoeft nog maar 13 miljoen tonkilometer goederen van de weg te halen. Tot nu toe telde men dan alleen de vracht. Voortaan wegen ook het gewicht van de truck en de containers mee bij het berekenen van het vereiste aantal tonkilometers; 3. De eis dat per project minimaal 500.000 euro subsidie wordt betaald, vervalt. Kleinere bedragen komen nu ook in aanmerking; 4. De administratieve eisen om voor zulke steun in aanmerking te komen, zijn vereenvoudigd. De aanvragen worden voortaan sneller afgewikkeld (daarbij past wel de kanttekening dat wie een aanvraag doet, de vereiste formaliteiten héél precies moet opvolgen, want anders wijst Brussel het verzoek af); Voortaan is 10 procent van de beschikbare 450 miljoen Marco Pologelden, bestemd voor de sector binnenvaart (voor 2010 betekent dit dat van de 62 miljoen 6,2 miljoen euro voor de binnenvaart bestemd is.); 5. Voor de binnenvaartondernemer vervalt de eis dat een buitenlandse ondernemer moet meedoen aan het project. De Marco Polo-regeling gaat in maart open en sluit eind mei. Het schrijven van een aanvraag is een ingewikkeld proces. Het EICB kan ondernemers daarbij ondersteunen en adviseren. Wilt u meer informatie over het programma of kunnen wij u anders van dienst zijn, neem dan contact op met Mike Blansjaar: (010) 798 98 30 of m.blansjaar@binnenvaart.

De Binnenvaartkrant