Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 16 februari 2010 Eind goed, al goed >> Vervolg van pagina 29 De Gerlien-van Tiem heeft daarna de afbouw gedaan. Het liep daar geweldig en ze hebben er een leuke tijd gehad. En terwijl de kraanmachinist in de Waalhaven opnieuw de stevigheid van de spanten test, zien we het klinkende resultaat van al het werk voor ons vanuit het door EBR gebouwde stuurhuis, dat met teakhout is betimmerd door Willemsen Interieurbouw en Scheepsbetimmering. Het is een karaktervol, stoer en strak 135 meter-schip met een breedte van 14,20 meter. Het heeft een diepgang van 3,81 meter en een tonnenmaat van 5205. We vinden niet dat het Willem-Jan ergens aan ontbreekt. Alles ruim en goed bereikbaar. Als we horen hoe het schip zich na zijn metamorfose gedraagt, mogen we zeggen dat de veranderingen volledig zijn geslaagd. Op de reis van Amsterdam naar Mannheim liep het schip maar liefst 1,5 kilometer per uur sneller en verbruikte het 1,5 ton minder gasolie. De nieuwe kapitein kende het verhaal niet en maakte het beste compliment dat iedereen die bij de verbouwing van het schip betrokken was voor 100 procent geruststelde: “Het schip vaart geweldig en zeer rustig.” Ook de decibellen van de twee ABC’s van ieder 1750 pk bleven ruimschoots onder de grens. Ze zien er uit als op een plaatje: mooi blauw gelakt en met glimmende kleppendeksels. Al met al is iedereen supertevreden met dit mooie schip. De lessenaar is een beauty en rondom begaanbaar. Ook in de woning deed Willemsen zijn best. Het accent ligt op witte hoogglans; ook daar een strak plaatje. Het schip is uitgerust met een boegschroef stuurrooster van Van Tiem (1400 millimeter). Van Wijk droeg met de levering van de spudpalen eveneens bij aan het gebruiksgemak van het schip. Voor hebben de in drie delen uitgevoerde palen een lengte van 14 meter en achter zijn ze 12,50 meter. Brinkmann & Niemeijer leverden twee generatoren van 65 en 80 kVA. Eind goed al goed. Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het ms Moonlight en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 591896. Telefax: 0487 - 517088

De Binnenvaartkrant 31 16 februari 2010 ss Rotterdam: overal gezien, nergens overtroffen Door Hans Heiligers Het land zou op zijn kop staan als we nu al wisten dat een bekend Nederlands museum op de planning stond om met de grond gelijk gemaakt te worden. Inclusief de complete collectie. En dan ook nog zonder dat iemand iets deed om die ramp af te wenden. Voor velen was de aankondiging dat het ss Rotterdam zou worden gesloopt met die situatie vergelijkbaar. Ook daar dreigden onvervangbare kunst en industrieel en cultureel erfgoed voor goed verloren gaan. Het ss Rotterdam was vogelvrij. Daarom begon Klaas Krijnen in 2001 een succesvolle actie (bijna strijd). Hij richtte een stichting op om het historische stoomschip te behoeden voor gulzige kunstverzamelaars en gretige sloophamers. Dat is Krijnen met zijn ruim 800 Vrienden van Stoomschip Rotterdam goed gelukt. Stralend Het ss Rotterdam werd wereldwijd gezien, maar is nergens overtroffen. Uitdagend heeft het nu zijn kont naar zee gekeerd. Verder plaatste het schip de telegraaf tijdelijk op stop. Eventjes wilde het bijkomen van alle commotie die het ongewild en onbedoeld had veroorzaakt. Er was de laatste tijd heel wat mee gesleept. Dat begon al in 2004 toen het schip van de Bahama’s naar Gibraltar werd verplaatst. Daarna naar Cadiz in Spanje voor een grote dokbeurt. Vandaar naar Gdansk in Polen om via Wilhelmshaven in augustus 2008 in Rotterdam aan te komen. Ook moest het even aan haar nieuwe ligplaats wennen. Een zonnedek onder een laag sneeuw in Katendrecht is per saldo iets anders dan de Rotterdam gewend was in de Caribian. De rust heeft het schip goed gedaan: het is weer zo fris als een exvlaggenschip van de Holland Amerika Lijn. Het is en blijft een stralend schip dat nog steeds is overgoten met veel liefde, die het reeds tijdens de bouw kreeg van een ieder die er aan werkte. Van draaier tot architect en van timmerman tot stoffeerder. Sinds gisterochtend staat de telegraaf van ss Rotterdam spreekwoordelijk weer op full ahead om de stroom toeristen gastvrij te ontvangen. Per jaar worden ruim 600.000 bezoekers verwacht. Gastvrij, met veel elan en vooral geroutineerd verwelkomt het schip zijn eerste gasten. Ze komen aan boord via ruime en overzichtelijke terminals die aan de eigen parking grenzen. De vele touringcars lijken gedecimeerd tegenover het 228 meter lange schip dat een breedte heeft van 28 meter en een hoogte van 41 meter boven de waterlijn. Er zijn ook toeristen die met de Spido zijn aankomen. Het personeel is vriendelijk en draagt uniformen uit de tijd van toen. Vooral de vrouwelijke medewerkers zien er chique uit. Meteen bij binnenkomst word je betoverd en teruggeplaatst in een tijd met veel grandeur. Zonder mobieltjes, dat wel. Je kan meteen je fantasie de volle vrijheid geven om te mijmeren hoe dat zo’n vijftig jaar terug moet zijn geweest. Als het ons zelfs nu nog zo imponeert, kun je nagaan hoe dat in die tijd was voor de happy few die zich zo’n reis kon permitteren. 400 vrijwiligers Op alle plaatsen en uithoeken van het schip beantwoorden medewerkers alle vragen probleemloos. Ze weten echt alles en hebben soms een mooi verhaal als toelichting. Dat komt omdat de meesten zelf op het schip hebben gevaren. Ze beschikken over een echte lach en zijn enthousiast. In totaal staan er ruim vierhonderd van deze vrijwilligers op de non-payrol. Een van die mensen vertelt over de achtergronden van de inrichting van de uiterst chique Ritz Carltonzaal. Hij zegt er meteen bij dat die zaal niet meer zo mag worden genoemd in verband met het merkenrecht. Alles is handgemaakt, niet één tafeltje met ingelegd mozaïek is gelijk aan een ander. De fauteuils zien er uit of enkele ogenblikken Het schip ligt uitdagend met zijn kont naar zee. (foto’s Hans Heiligers) daarvoor Marilyn Monroe er nog zat. De complete meubilering van het schip is volledig gerestaureerd in Italië. “We praten daarbij wel over ruim 1400 stoelen, mijnheer”, zegt de ship host die ‘Wil’ op zijn naamplaatje heeft staan. Wat een kwaliteit. “Probeer er eens eentje op te tillen”,zegt Wil. Dat lukt nauwelijks. Net zo degelijk als de extra verstevigde dekken. De indrukwekkende wandschildering in de zaal heeft een afmeting die de Nachtwacht terugplaatst naast kleinduimpje in het sprookjesbos. Over de uitnodigende, onvoorstelbaar mooie trap gaat het naar boven, het balkon op en weer terug. Wat een belevenis. Wederom spitsuur voor je fantasie. Doorstroming Ervaring met een eerdere ontvangst van de gezamenlijke bewoners van Katendrecht stond gisteren garant voor een goede doorstroming van de eerste ‘echte’ gasten. Verdeeld over de dertien dekken van het schip garandeert het iedereen alle ruimte en voldoende tijd om ergens bij stil te staan. Tijdens de verbouwing van het ss Rotterdam hebben de bewoners van De Kaap toch zo af en toe wat hinder ondervonden. Omdat exploitant De Rotterdam BV graag op goede voet leeft met zijn buren zijn ze verdeeld over drie dagen te gast geweest aan boord. De stichting behoud stoomschip Rotterdam van Klaas Krijnen hoorde als tweede groep tot de kring der gerechtigden die voor de opening aan boord mocht. Een derde groep die binnen de belofte van De Rotterdam-directeur Willem Smit al vóór de officiële opening van gisteren aan boord mocht komen, waren de leden van De Lijn. Dat is de vereniging waarvan bijna alle oudgedienden van de Holland Amerika Lijn lid zijn. Het werd een schitterende dag met meer dan 2.500 bezoekers en even zoveel verhalen over de tijd van toen. Mooie verhalen Eén van de leden is Ap van ‘t Slot. Met zijn zeventien jaar monsterde hij aan en werd ingedeeld bij de ploeg in de vetput. In de machinekamer waren vier turbines in gebruik, een vijfde was in reserve. Ap heeft een geweldige tijd achter de rug, ondanks (of mede door) dat de arbo in de vetput nog niet van toepassing was. Hij maakte vier wereldreizen mee. Gelet op zijn nog steeds stralende pretoogjes en kraaienpootjes heeft hij niet geleden tijdens de reizen. Hoewel aan boord het regime gold van ‘horen, zien en zwijgen’ gaan er veel mooie verhalen rond. Ap van ‘t Slot maakte vier wereldreizen. Zo veel dat je er een boek mee kunt vullen. En dat heeft journaliste Karen Auer dan ook gedaan. Het boek is gevuld met dertig verhalen die Karen optekende tijdens gesprekken met passagiers en ex-bemanningsleden. Het boek is in de winkels aan boord te koop en kreeg de titel De 300. Het verwijst naar het nummer op de bouwtekeningen van de RDM. Aan de hand daarvan werd in 1956 de kiel voor Nederlands trots gelegd. Drie jaar later verliet het schip de werf. Met zijn ongeëvenaarde lijnen en niet te kloppen techniek was het zijn tijd ver vooruit. Vooral als je bedenkt dat de eerste bouwtekeningen dateerden van 1938. Door de Tweede Wereldoorlog werden de plannen uitgesteld en in 1956 weer opgepakt. Sinds gisteren is het ss Rotterdam onder de nieuwe naam ‘De Rotterdam’ voor iedereen weer toegankelijk. Eten, drinken, binnen blijven, naar buiten gaan, de promenades op, het majestueuze trappenhuis op en neer, naar het theater om een film te bekijken, de verschillende bars en de overige luxe zalen bekijken: keuze genoeg. Overnachten kan ook: er zijn 257 hotelkamers in drie types (Manhattan, Original en Bahamas). Je kan er zelfs trouwen en je huwelijksfeest vieren. Er zijn veertien zalen voor 35 tot 3500 personen. Radiokamer Binnenvaarders moeten zeker een bezoek aan de brug brengen, inclusief de achterliggende radiokamers. Ook daar is veel werk verricht. Er hangt een meterslange zwartwitfoto van de shack (radiokamer) uit de tijd van toen. De stichting Historisch Materiaal Radio-Holland heeft veel materiaal uit die tijd permanent in bruikleen gegeven. Sommige zijn ‘buizenbakken’, zenders en ontvangers die met radiobuizen waren uitgevoerd. Later deed de vernieuwende transistor zijn intrede op De Rotterdam. Van beide tijdperken is een ruime selectie opgesteld, waaronder een speciale hoek met glimmend groene Sailors uit 1983 die aan boord dienst hebben gedaan. De radiohut is bemand met leden van nieuw opgerichte Vereniging Radio-zendamateurs ‘Rotterdam’. Je kunt ze daar live zien en horen ‘sleutelen’ en je morsekennis ophalen. De Rotterdam is weer helemaal terug ‘in de vaart’. In 1959 was het schip the talk of the town. Dat was het gisteren opnieuw en dat zal het voorlopig zeker blijven. Aan boord is iedereen klaar voor de bezoekers. Die zijn er iedere dag van de week vanaf 09.00 uur welkom aan het 3e Katendrechtse Hoofd. Meer informatie: www.opderotterdam.nl SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant