Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 februari 2010 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harrie van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR. NANI, GROOT HELDERZIENDE MEDIUM Snel, goed, tactvol resultaat, met 20 jaar ervaring, oplossingen v. alle emotionele problemen, kansen, succes in werk, gokken en examens. Goede aandacht voor klanten en bescherming tegen slechte geest, uitleg over uw dromen en magnetiseren. Reageer snel voor het te laat is, betaling na resultaat Tel. 06-43125596 TE KOOP DRAADLIEREN te gebruiken als anker- verhaal of spudpaallier, ook nieuwe dubbele trommellieren, op maat gemaakt!. Tevens nieuwe ankers uit voorraad, 10 tot 1500 kg in zwart of gegalvaniseerde uitvoering. Alles aan zeer concurrerende prijzen. Tel. 06-51053686 ZONLICHT PANELEN Nieuw en gebruikt, 12/24 Volt, Victron omvormers, accu’s, Dometic koelkasten. Aquasolar Sneek T 051-5431920 F.051-5431322 E-mail: info@aquasolar.nl www.aquasolar.nl GEVRAAGD PER DIRECT kapitein voor bunkerschip mts Explorer, week op/week af, reizen en kost vrij, Atlas Oil Shipping. Tel. 0180-465157, office@atlasoilshipping.nl VOOR AL UW REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Pijp en fitwerk, plaatwerk, timmerwerk, enz. Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende offertes, ook grote projecten is voor ons geen probleem. Wij zien in alles een uitdaging en met onze gekwalificeerde mensen is niets teveel voor ons. 06-20324097 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Basta, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Amazone, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 De gemeente Bergen op Zoom is op zoek naar een RADIOGRAFISCHE BEDIENINGEN Voor autokraan enz bijv 6knops complete € 450,00. Boterman Techniek bv 06-54287373 MS CELTIC ZOEKT nette (licht)matroos i.b.v. dienstboek met functie (licht)matroos, 3wk op/ 3wk af. Loon volgens CAO-Binnenvaart. Tel: 0031-653433508 OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. Ms Carla, 1x lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos, vaar/verlof i.o. loon conform C.A.O. Tel. 0041-4350 16455 e-mail. sales@ oceanrivercontractors.com WIJ ZOEKEN NOG EEN 2E KAPITEIN /STUURMAN voor mcs Dortsman 2 met Rijnpatent tot Mannheim. Vaste lijndienst vanaf Rotterdam naar de Boven-Rijn. Tel. 0031-651416201 WIJ ZOEKEN VOOR 1000-TONNERS droge lading, A1 internationale vaart, schippers(stellen). Voor info tel. 06-53422608 FILIPPIJNS LICHTMATRROOS € 72,59 PER DAG Laat ons uw schip onderhouden! Oceanriver Contractors GmbH Tel. 0041.4350.16455. Email. sales@ oceanrivercontractors.com OCEANRIVER ZOEKT i.o.v. ms Friendship, matroos i.b.v. dienstenb. met functie matroos. Vaar / verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 0041-4350-16455. Email sales@ oceanrivercontractors.com GERWIL CREWING ZOEKT functie: 2 lichtmatrozen of matrozen voor het ms Treasury. Functievereisten: i.b.v. dienstboekje met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. www.gerwil.com Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Almajo, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 HAVENMEESTER (M/V) 36 uur per week Graag verwijzen wij u voor de volledige tekst naar www.bergenopzoom.nl of www.werkeninwestbrabant.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cathalijn, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Compaan, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Componist, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cornelis-R, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Frontera, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Gratias, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kiliya, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 RMC binnenvaart- en zeevaartkeuringen AOV keuringen 078 6399993 www.rmc-medischcentrum.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Kruier, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Marilenka, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/matroos. Vaar/ verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Osiris, lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos/ matroos. Vaar/verlof i.o. loon conform CAO. Tel. 015-2563764 AQUA COMFORT Levert de beste waterontharder voor thuis, op het werk en voor aan boord, vanaf € 0.70 per dag. Tel: 038-8501184 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ AL MEER DAN80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-01-2009) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.400,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.550,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 1.900,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.100,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.500,- Voormelde prijzen zijn inclusief montage en transport, geen voorrijkosten, exclusief BtW. prijs kunststof container: € 200,-- per stuk, exclusief BtW. garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. levering in nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl VOOR MS LINGE Zijn wij op zoek naar een matroos met ervaring in de binnenvaart, in bezit van dienstboek, het vaarsysteem 8wk op/4wk af het salaris volgens CAO Rijn en Binnenvaart. Tel. 06-13128507 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,60 14,75 * Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl 3x 22,25 32,60 20,20 44,25 24,35 54,90 29,50 65,25 34,95 75,85 40,15 87,50

De Binnenvaartkrant 3 16 februari 2010 “De NMa heeft een plank voor z’n kop” >> Vervolg van de voorpagina Daar wil het Crisisberaad niet op wachten. “Door de uitspraak van de NMa staat de binnenvaart, zonder nadere maatregelen, mogelijk aan de vooravond van een koude sanering”, aldus voorzitter Wim van Sluis, die verontwaardigd reageerde op de uitspraak van de NMa. “Onverteerbaar en onwenselijk. De NMa is niet opgericht om een in potentie gezonde bedrijfstak collectief in de afgrond te duwen. De NMa miskent de specifieke kenmerken van de binnenvaart en wijst af op grond van een flinterdunne onderbouwing. Deze bijzondere tijd vraagt om een ruimere interpretatie van de mededingingsregels dan de NMa nu handhaaft.” Daar is bestuursvoorzitter Pieter Kalbfleisch van de NMa het duidelijk niet mee eens. “Wat hier gebeurt, is dat een sector waarin het slecht gaat, wil bepalen dat iedereen die met deze sector te maken heeft, en uiteindelijk alle Nederlanders, moeten meebetalen aan het oplossen Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie van de problemen. Zo werkt dat niet.” Volgens hem zijn het vooral schippers met te hoge hypotheken die in de problemen komen. “Er zijn schippers die ook nu, ondanks de crisis, in staat zijn met volle schepen te varen. Dit geeft aan dat de markt nog steeds werkt.” 12 procent Het Crisisberaad Binnenvaart heeft maandenlang overlegd met de NMa over het opleggen van binnenschepen. Om aan de eisen van de NMa te kunnen voldoen had het crisisberaad zijn aanvankelijke plannen voor het opleggen van 30 procent van de vloot teruggebracht naar 12 procent (zie kader ‘Erasmus-rapport’). Het is daarom opmerkelijk dat voorzitter Van Sluis van het Crisisberaad na al dit overleg ‘voor honderd procent’ zeker was dat de NMa akkoord zou gaan met de plannen. Kalbfleisch daarentegen zei vorige week bij een gesprek met enkele journalisten dat de enige mogelijkheid om een oplegregeling in overeenstemming te brengen met het mededingingsrecht zou zijn geweest er een crisiskartel van te maken, waarbij een deel van de vloot definitief wordt opgelegd. Een regeling die de efficiency verhoogt – zoals het Crisisberaad volgens hem beweerde – waarvan de voordelen alleen ten goede komen aan de schippers, kan de toets met de wetgeving niet doorstaan. Dat er toch meer dan een half jaar lang overleg is geweest tussen Crisisberaad en NMa (het eerste contact, op initiatief van de NMa, dateert al van 29 juni 2009) is volgens Kalbfleisch “omdat dit een zaak is van groot financieel en maatschappelijk belang”. Omdat het op voorhand kansloos was, lijk het er meer op dat de sector binnenvaart aan het lijntje is gehouden door de NMa en er veel tijd en – op kosten van V&W – geld is gestoken in een hopeloze zaak. Zoals gezegd gaat het Crisisberaad niet bij de pakken neer zitten. Erik van Toor, vertegenwoordiger van Kantoor Binnenvaart in het beraad: Snert voor zuinige schippers Dinsdag 9 februari trakteerde het Havenbedrijf Rotterdam op snert in de haven. Het bood deze ‘groene energiebron’ aan om schippers te stimuleren deel te nemen aan de Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie, onder het motto ‘snert voor zuinige schippers’. Het Havenbedrijf neemt als convenantpartner deel aan Voort- Varend Besparen. Dit platform organiseert de wedstrijd om de grootste brandstofbesparing te realiseren. De CO2mpetitie begint dit jaar op 1 maart. Op de foto trakteren Marcel de Vliegh (tweede van links) en Arie Jansen (rechts) de bemanning van het ms Duricha op erwtensoep. (foto HbR) meer dan 500 binnenvaartschepen 100% veilig, zelfregulerend, iso 9002 gecertificeerd 21 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Erasmus-rapport Mr.dr. Peran van Reeven, drs. Michiel Nijdam, dr. Bart Kuipers en dr. Vladimir Karamychev van de Erasmus Universiteit zijn de opstellers van het rapport Economische gevolgen crisisregeling binnenvaart, waarmee het Crisisberaad dus ten onrechte dacht de NMa te kunnen overtuigen. Zij komen tot de conclusie dat als 12 procent van de Nederlandse drogeladingschepen vrijwillig wordt opgelegd er geen stijging van de vrachtprijs zal plaatsvinden. De overige 88 procent van de Nederlandse vloot en alle overige binnenschepen op de internationale markt kunnen dan een hogere beladingsgraad realiseren; ofwel door meer lading per keer mee te nemen of door een toename van de omloopsnelheid. Zo zouden die ondernemingen een beter bedrijfseconomisch resultaat kunnen boeken, zonder dat de verladers er meer voor betalen. De wetenschappelijke onderbouwing is gedeeltelijk gedaan volgens de speltheorie. Dat is een ingewikkelde wiskundige methode voor de analyse van beslissingen, in dit geval de beslissing van een schipper om voor een bepaalde prijs te gaan varen. De NMa vond na bestudering dat het Erasmus-rapport niet consistent was en bovendien uitging van verkeerde aannames. “Als één ding duidelijk is, is het dat je het als schipper in je eentje niet kunt redden. Drieduizend onafhankelijke ondernemers, dat wordt het niet in deze tijd. Op het niveau van clusters en samenwerkingsverbanden tot een omvang van 500.000 ton laadvermogen is wel iets mogelijk. Dus willen we graag helpen bij het opzetten van samenwerkingsverbanden. We overleggen ook met bestaande en nieuwe verbanden. Er zijn veel schippers die zich aanmelden. Ze moeten wel beseffen dat een verplichting voor de langere termijn moet worden aangegaan.” Bodemtarieven Het overleg met overheid en banken is vooral gericht op het voorkomen van het opnieuw in de vaart brengen van faillerende binnenschepen. Dat is niet de aanpak waar SP-Kamerlid Emile Roemer voor zou kiezen. “Ik heb de afwijzing door de NMa met gemengde gevoelens ervaren”, vertelt hij. “Er zaten nogal wat haken en ogen aan of dit plan van het Crisisberaad nu wel de juiste opzet was. Maar de afwijzing door de NMa geeft aan dat de binnenvaart in de steek wordt gelaten. Het is zo negatief: de markt lost het wel op. Maar de markt lost niks op zonder onherstelbare schade aan te richten.” “Iedereen leunt maar achterover. Er gaan straks gezinnen failliet en de overcapaciteit blijft in de binnenvaart. De NMa heeft dus een plank voor z’n kop. Wij hebben aan de Europese Commissie gevraagd of bodemtarieven in crisistijd mogelijk zijn en wachten nog op een antwoord. Daarvoor zouden we moeten gaan. Als we niet oppassen verdwijnen de kleinere ondernemers en schepen van de markt, en zijn er geen schepen meer voor de kleinere kanalen. In maart is er weer een debat over de binnenvaart.” Cees van der Staaij van de SGP is verbaasd over de uitspraak van de NMa. “Ik kreeg de indruk dat het een reële kans had, als aan de juiste randvoorwaarden was voldaan. Dit is echt teleurstellend. Maar ik heb ook geen wondermiddel voor de redding van de binnenvaart in deze crisis.” Dat heeft wel voorzitter Dick van den Broek Humphreij van verladersorganisatie EVO. “Men moet het voor verladers aantrekkelijker maken om voor de binnenvaart de kiezen”, vertelt hij op de website van Nieuwsblad Transport in een reactie op de afwijzing door de NMa van de plannen van het Crisis beraad. “Schitterend gedaan door de NMa”, zegt hij, en geeft vervolgens het wegvervoer een compliment omdat dat niet met ‘huilerige verhalen’ naar buiten komt. Staatssecretaris Tineke Huizinga is teleurgesteld maar roept het Crisisberaad op niet op te geven en met nieuwe initiatieven te komen. Schippersplaatjes Als je wilt toetsen of een idee op de lange termijn goed blijft, moet je je voorstellen dat archeologen ver na nu en waarschijnlijk ook ver na ons de povere restanten van deze dito beschaving opgraven. Wat vinden ze dan, naast de berg radioactief afval? Een steken onder water www.gonlag.nl | door Michel Gonlag ondergrondse gasbel met CO 2 . Ik zou die theorieën wel eens willen horen als ze discussiëren hoe die is ontstaan. Erger is natuurlijk als ze een album opgraven met een minuscuul deel van de 440 miljoen voetbalplaatjes van AH. Ik ken jongetjes die fanatiek AH-kaartjes sparen. Onbegrijpelijk, de enige voetballer die ze kennen. is een Uruguayaan van wie ze denken dat hij uit Amsterdam komt. Wedstrijden op tv interesseren hen pas als ze Amstel Bier gaan drinken en geen voetbalplaatjes meer verzamelen. Met andere woorden: het maakt niet uit wat er op die plaatjes staat. Wat is er immers pathetischer dan plaatjes verzamelen van zielige voetballers uit die armetierige Nederlandse eredivisie? Waarom geen plaatjes met schippers, scheepstypen? Een idee voor een deal met C1000 of Jumbo. Aangezien AH die armetierige eredivisie sponsort, laat Jumbo dan de arme… nee wacht, we kunnen misschien wel wat banken charteren. Die hebben toch ook particuliere klantjes. Die klantjes kunnen kaartjes krijgen bij zoveel euri per maand sparen of zo. Banken mogen de binnenvaart sponsoren en plaatjes van de schepen en overheid, politiek, schippers) weten schippers uitgeven. Dan graven die dondersgoed dat als de binnenvaart archeologen tenminste een beetje teloor gaat, dit niet goed is voor de zinnige dingen op van deze onzinnige samenleving, het milieu en kort door beschaving. de bocht ook niet voor het klimaat. Na Ideeën voor oplegregelingen waren een korte periode van droogte worden we waarschijnlijk overvallen door er in de historie al zoveel, die worden wel teruggevonden, maar opgelegde een ijstijd. Misschien dat archeologen schepen vinden ze alleen als die door van na die ijstijd kunnen uitvinden wat de banken waren opgelegd, want zelfs hier precies is gebeurd aan de hand het tot het skelet afgekloven reddingsplan voor de binnenvaart werd door tacte NMa-bestuursvoorzitter, als ze van het DNA van de nog volledig in- de machtige NMa afgeschoten en verpulverd. Daar vindt niemand iets van die gek genoeg al vóór de ijstijd was die uit het ijs bikken en ontdekken dat terug. Alle betrokkenen (verladers, ingevroren.

Binnenvaartkrant