Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 16 februari 2010 BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL Wij verzorgden de complete betimmering voor het ms Moonlight. Wij wensen V.O.F. de Waardt en Zn veel succes en een behouden vaart. feliciteert V.O.F. de Waardt en Zn met het nieuwe ms Moonlight en wensen u en uw bemanning een behouden vaart. Wij wensen het ms Moonlight en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Begonialaan 1 Postbus 111 T 026-3250336 www.willemsen-interieurbouw.nl 6851 TE Huissen 6850 AC Huissen F 026-3258600 info@willemsen-interieurbouw.nl Administratiekantoor Van Der Loo B.V. Prinses Beatrixlaan 6 2741 DH Waddinxveen Tel. 0182-641414 Fax 0182-641410 E-mail willemen@vanderlooadvies.nl Reders - Expediteurs - Bevrachters NOORD-BRABANT - ROTTERDAM B.V. Wij wensen V.O.F. de Waardt en Zn veel succes en een behouden vaart. Op het ms Moonlight leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en autokraan. Wij wensen V.O.F. de Waardt en Zn een behouden vaart met het ms Moonlight. NOORD-BRABANT wenst V.O.F. de Waardt en Zn een voorspoedige vaart met het ms Moonlight OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 w w w . o r a n j e - v e r z e k e r i n g e n . n l NOORD-BRABANT - ROTTERDAM B.V. Boelewerf 50 2987 VE RIDDERKERK Telefoon: 0180 48 40 40 Telefax: 0180 41 49 39 Email: noordbrabant@nobrabin.nl

De Binnenvaartkrant 29 16 februari 2010 MS Moonlight: eind goed al goed V.O.F. De Waardt en Zonen kiest voor volledige openheid Door Hans Heiligers Eigenlijk hadden we een dag eerder afgesproken met Willem-Jan de Waardt om de nieuwe Moonlight te gaan bewonderen. We waren in afwachting van zijn telefoontje stand-by met een broodje in Café Wereldhaven aan de Sluisjesdijk om van daaruit naar de juiste haven in de Europoort af te reizen. Altijd even gezellig, je ontmoet er steevast bekenden uit de branche. En je kan er ook De Binnenvaartkrant meenemen. Nog maar net aangekomen belde Willem-Jan dat zijn dienstregeling van die dag om zeep was geholpen door wat zaken die hij niet zelf had verzonnen. Daags er na was er alle tijd om de volle 135 meter van dit schip te aanschouwen in de Waalhaven, waar Willem-Jan al weer aan het laden was. Het eerste dat opvalt is dat het een ‘echt’ De Waardt-schip is. Dus inclusief schitterend schilderwerk in de bekende bordauxkleuren die zo mooi afsteken tegen het wit waarmee de rest is geschilderd. We zullen geen namen noemen maar ik zou de kraanmachinist die daar de containers aan boord zet nog eens een weekje naar school sturen. Of een plaatsje bezorgen bij de botsauto’s op de kermis. In het stuurhuis zien we Willem- Jans vrouw Bodil de Waardt-de Koff en zoon Jayden. Jayden is met zijn 1 jaar een ondernemend type; dus dat komt wel goed met hem. Wat dat betreft heef hij wat karaktertrekken meegekregen van zijn grootvader, Willem de Waardt. Ook zo’n echte ondernemer. Eerlijk duurt het langst Door dat ondernemerschap van zijn vader was het niet de eerste maal dat Willem-Jan een besteld casco aan zijn neus voorbij zag gaan doordat zijn vader vindt dat De ABC’s zien er uit als op een plaatje: mooi blauw gelakt en met glimmende kleppendeksels. (foto Hans Heiligers) zijn klanten toch echt voor gaan. Willem-Jans eerste nieuwbouw Moonlight was in augustus 2008 verkocht. Daarom heeft hij de binnenvaart een jaartje van de andere kant bekeken en is hij veel op stap geweest met zijn pa en met Mark Roodhart. Ook heeft hij een handje (of twee) geholpen met de afbouw van de Sailing Home van zijn broer en de Cardium van Dennis Wisse. Gelukkig breekt dan de tijd aan dat er nu echt een casco voor hem is gearriveerd. Het ziet er super uit. De typering ‘mooi en strak’ vormt geen cliché maar is voor de volle 100 procent op zijn plaats. Er is absoluut niets op aan te merken. Toch stapt Willem de Waardt rond die tijd het kantoor van Mark Roodhart binnen om over het casco van de Moonlight te spreken. Willem is een gezellige gast met wie het leuk buurten is. Zijn ‘andere kant’ is dat hij van kindsbeen heeft geleerd om goed voor zijn schepen te zorgen en dat hij daarbij nooit kritisch genoeg kan zijn. En dat is geen slechte eigenschap. Trouwens, zulke spic & span-achtige karaktertrekjes kon je vroeger rond Werkendam en de IJssel standaard van alle schepen aflezen. De ene zomer werd het voorschip onder handen genomen, de andere zomer het achterschip. De Waardt is niet helemaal gerust en vanuit dat gevoel voor kwaliteit en perfectie wil hij daarom aan tafel met Mark om na te gaan of er een serieus probleem is met het casco of dat het allemaal een beetje overdreven is. De mannen kennen elkaar al lang en doen veel zaken. Alles mocht daarom gezegd worden; open en bloot op tafel. Eerlijk duurt het langst. In de markt zou het verhaal gaan dat dit type schip lawaai maakt wanneer er minder dan twee meter water onder staat. Ook zoon Addy van de Sailing Home kent uit ervaring met zijn schip de essentie van dit verhaal. Willem wenst voor de toekomst absolute duidelijkheid en een onderzoek door een deskundige. Samen met Mark Roodhart maakt hij een afspraak bij Wim Schrijvershof van Groenendijk & Soetermeer in Rotterdam. Schrijvershof luistert naar het verhaal en er worden legio vervolgafspraken gemaakt. Uiteindelijk is klip en klaar dat er een oplossing is die het probleem voor misschien wel 95 procent of meer uit de wereld helpt. Daarna worden de agenda’s van Willem en Mark opnieuw gevuld met toch zeker zo’n elk afspraken om ook in Hemiksem bij CASCO de zaken door te nemen. Het schip heeft daar een kleine vier maanden gelegen. In die tijd werd het flink aangepakt. Op een wijze als bij de tandarts: het doet even pijn maar je krijgt er iets moois voor terug. De spanten 5 tot en met 38 werden er onderuit gehaald en het lijnenplan van het casco werd aangepast: alles is hol gemaakt. Houd u even goed vast: dat betekende ook dat de motorfundatie maar liefst 2 meter is opgeschoven in de richting van het voorschip; de schroefas moest worden verlengd en er werd een nieuwe koppeling bezorgd. Ondertussen begon de afbouw: de boegschroef, het leidingwerk, de spudpalen. De woning is er af geweest en werd in de hal van de werf geplaatst, waar er onder alle comfort aan gewerkt kon worden. >> Lees verder op pagina 30 Wie leverden aan het ms Moonlight Galle & Roodhart Scheepsbouw en W.de Waardt Scheepsbemiddeling Levering compleet schip Concordia Shipyards B.V. Levering casco C.A.S.C.O. HEMIKSEM BVBA Aanpassing onderwaterschip Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Afbouw Rabobank Lek en IJssel Financiering Noord-Brabant b.v. Rotterdam Bevrachting Vereniging Oranje, Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. 2 ABC voorstuwingsmotoren type 6 DZC, 1800 pk, 1000 rpm ADS van STIGT Keerkoppelingen/Reductiekasten Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen en woning Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatoren Melastik Flexibele opstelling voortstuwingsmotoren Alex Toebast Las- en Montagetechniek Aluminium vloerplaten in machinekamer voor- en achter Mostert pijpleidingen Machinekamerleidingen Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John Deere generatorsets Caldic Techniek B.V. 2 Stamford generatoren type UCI 224 G14 en UCI 224 G15 Wärtsilä Netherlands B.V. Schroeven Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima, diameter 1714 mm De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallaties met schroefasremmen en schroefasseals Pon Power B.V. 2 Caterpillar boegschroefmotoren type C 18 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers voortstuwingsmotoren en generatorsets E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom en overzakbare bovenbouw, autokraan lengte 14,50 mtr., hydraulisch uitschuifbaar tot 22 meter, hefvermogen 2000 kg van Wijk Stuurhuizen B.V. Deuren Handelsonderneming Beerens B.V. Achtermast type Alexandra, stuurhuistrap, voormast type Jura, roeftrap met bordes, hijsevenaar, buitenboordstelling Promac BV PROMAC-STUWA stuurmachine en PROMAC-STUWA dynamic roersysteem Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur, 2 Rivierradars, MF lijn Orlaco Products B.V. Camerasysteem PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Van Tiem Elektro B.V. Elektrische installatie Sygo B.V. Scheepsladingmeter en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering Bruynzeel Keukens Keukens Dales Sanitair Nijmegen B.V. Sanitair (levering) J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Aanleg sanitaire installatie G. van Dreumel Tegelwerken Alle tegelwerken Electric Comfort Vloerverwarming in woning, badkamers en stuurhuis DE WEERD Woonservicewinkel Stoffering WindeX Engineering B.V. Airconditioning, RVS klaproosters, machinekamer- en ruimventilatoren ADT Fire & Security Brandbeveiligingsapparatuur Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, spudpaallieren en spudpalen Zwets Werkendam B.V. Pompen Veth Propulsion B.V. Ballastpomp Total Lubricants Inland Marine Total smeerolie Oliehandel J.Terlouw B.V. Gasolie, scheepsbenodigdheden, Total smeermiddelen PS Marine Coatings B.V. Coating Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Accountantskantoor van der Loo Accountancy Dacom Werkendam B.V. Travelvision Q6 60 cm satellietantenne, Alphatron nautisch pakket MF lijn, 2 stuks Swiss rivierradars, Telsat telefooncentrale met fax, Internet netwerkrouter Sun Roestvaststaal B.V. RVS uitlaten voor- en achterschip, handleuning denneboom, hoogglans zwanenhalzen, boordlichtvleugels, heklicht, diverse leuningen en hoekbeschermers, RVS kinderbox, touwdoorvoeringen, RVS woningtrap en hekwerken in stuurhuis en woning Huchem Special Products B.V. HC-Shipclean, HC-Roka, HC-Shampoo, HC-Glashelder Groenendijk & Soetermeer Lek- en stabiliteitsberekening en deelbaarheidsberekening, nieuwe tunnels achterschip

Binnenvaartkrant