Views
2 years ago

2010-04

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Behouden
  • Wensen
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 16 februari 2010 MACHINEFABRIEK HASSELT • Reparaties van alle merken boegschroeven • Levering boegschroeven onder elke gewenste klasse • Hydraulische stuurwerken en roeren • Levering en inbouw van motoren • Alle werkzaamheden boven de waterlijn • Draaiwerk tot 8m. t.d.c. Sterk in service en kwaliteit Wij wensen de Waardt Morgenster BV een behouden vaart met het mbs Morgenster Cellemuiden 44, 8061 RR Hasselt, Tel. 038 4771303, b.g.g. 0527 241850 www.machinefabriek.nl info@machinefabriek.nl Wir Wünschen de Waardt Morgenster BV mit mbs Morgenster allzeit Gute Fahrt. Ruderhaus komplett mit Innenausbau und Pult, kompletter Wohnungsausbau mit Isolierung, Sanitär, Fliesen, Küchen, Radarmast, Alutüren und -fenster Wij wensen de Waardt Morgenster BV een behouden vaart met het mbs Morgenster. Verzorging van de complete afbouw Wij wensen de Waardt Morgenster BV een behouden vaart met het mbs Morgenster OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 w w w . o r a n j e - v e r z e k e r i n g e n . n l Het adres voor al uw bovenwaterwerkzaamheden. Aanleg van complete elektrische installaties. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan. Werkplaats Dingstede 1 Industriehaven, 8064 PV ZWARTSLUIS Telefoon: 038-3866973 b.g.g. 038-4660202 Fax: 038-3868408 Autotelefoon: 06-53119428 BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert de Waardt Morgenster BV met het nieuwe mbs Morgenster en wensen u en uw bemanning een behouden vaart. ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST MBS MORGENSTER EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND LOCATIE ROTTERDAM, WILHELMINAPLEIN 7, TELEFOON 010-4962640 ABNAMRO.NL/BINNENVAART Wij wensen de Waardt Morgenster BV met het mbs Morgenster BEHOUDEN VAART Voor het mbs Morgenster leverden wij: Mitsubishi hoofdmotor S12R-C2MPTK, 1278 Pk, 1600 rpm. •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant 21 16 februari 2010 Extra laadvermogen voor meter breder, nieuw beunschip Morgenster DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Voor de tweede keer binnen een jaar nam Pieter de Waardt een nieuwe Morgenster in gebruik. En waar de eerste van 2009 met zijn afmetingen van 86 bij 9,50 meter al behoorlijk uit de kluiten gewassen was voor een beunschip, doet De Waardt er met de nieuwste Morgenster nog een schepje bovenop. Want deze Morgenster is een meter breder. Pieter de Waardt is niet alleen beunschipper, hij is vooral ook specialist in scheepsbouw. Zo bouwde hij vorig jaar een aantal casco’s, die hij allemaal doorverkocht, zoals de Tenax en de Meteoor. Het gaat in alle gevallen om beunschepen van 86 bij 9,50 meter. De vorige Morgenster deed hij ook van de hand, aan zand- en grindhandel De Zandhaas in Utrecht, die het schip nu onder de nam Zandster in de vaart heeft. De nieuwe Morgenster is echter een ander verhaal. Met dit schip wil De Waardt voorlopig blijven varen. Over het formaat vertelt hij: “Iedereen doet aan schaalvergroting; dus wij ook. Bovendien is dit schip zo ingericht dat het drie breed containers kan laden als het nodig is. Maar dat ligt vooralsnog niet in de planning, het is de bedoeling dat we met dit nieuwe schip zand gaan varen.” Waar enig economisch optimisme hier en daar voorzichtig de kop opsteekt, denkt De Waardt dat het herstel nog wel even op zich laat wachten: “De tijd is niet goed. Dit wordt een zwaar jaar voor veel schippers. Waar alle vervoerscapaciteit een paar jaar geleden nog werd benut, is er nu sprake van behoorlijke overcapaciteit.” Voldoende vraag Wat dat betreft is de markt in de beunvaart volgens hem nog behoorlijk florissant: “Het is een kleine, afgesloten markt waarbinnen het werk redelijk doorgaat. Als ik naar onze eigen bedrijfsvoering kijk, zie ik voldoende vraag. Zodra we dit schip in gebruik nemen kunnen we gelukkig meteen aan de slag.” De nieuwe Morgenster is een geheel eigen ontwerp in opdracht van De Waardt. Als basis diende de vorige Morgenster, waarop is doorontwikkeld. Het nieuwe beunschip is niet alleen groter en geschikt voor drie breed containers, met het eigen laadsysteem kan op twee verschillende hoogtes worden geladen. “Hiermee waren wij in 2001 de eerste en inmiddels zie je dit op vele schepen.” Het casco van de nieuwe Morgenster is gebouwd in het Russische Rybinsk. De afbouw vond plaats bij scheepsreparatiebedrijf M. Drenth De nieuwe Morgenster is gebouwd naar een eigen ontwerp in opdracht van De Waardt. (foto Jan Johan ten Have) in Zwartsluis. Toegankelijk “Net als de vorige’’, zegt De Waardt. ,,Ik loop hier inmiddels een jaar bijna volcontinu rond. Het bevalt me hier uitstekend. Alles is bespreekbaar en de mensen zijn hier heel toegankelijk.” De Morgenster wordt aangedreven door een 1270 pk sterke Mitsubishi en de door Snijder Hasselt geleverde boegschroef heeft een 450 pk sterke Daf als krachtbron. Voor de stroomvoorziening aan boord zijn twee John Deere-generatoren van 30 en 60 kVA verantwoordelijk. Bijzonder aan boord van de Morgenster is het rvs-werk; onder meer de vleugels en het hekwerk. Dit is allemaal handmatig gemaakt door Theo Veenstra van RVS Styling uit Ureterp. Tot grote tevredenheid van De Waardt: “Hij heeft er heel mooi werk van gemaakt. Alles is rond afgewerkt, je kunt echt zien dat dit is gemaakt door een vakman.” Wij wensen het mbs Morgenster en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. (foto De Binnenvaartkrant) Administratiekantoor Van Der Loo B.V. Prinses Beatrixlaan 6 2741 DH Waddinxveen Tel. 0182-641414 Fax 0182-641410 E-mail willemen@vanderlooadvies.nl Wie leverden aan het ms Morgenster de Waardt Morgenster B.V. PTO type 0, voor aandrijving van en BCI 184 Omvormer en acculader Alfa Laval B.V. Slangenhaspel Ontwerp en levering casco stuurwerkpomp en elastische koppeling Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef Sygo B.V. Daalderop B.V. Warmwaterboiler Scheepsreparatiebedrijf M.Drenth Multi-Alignment B.V. Machinefabriek Hasselt b.v. Scheepslading- en hoogtemeter BP Nederland B.V. Smeerolie Complete afbouw inclusief elektrische Uitlijnen van de voortstuwingsinstallatie Schroefasinstallatie, roeren en RAFA B.V. Ramen Bunkerstation Verweij Kampen B.V. installatie Novetec B.V. boegschroef SPEEDHEAT Urk Smeer- en gasolie ABN AMRO Binnenvaartunit Machinekamerventilatie, RVS afsluitbare Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Complete vloerverwarming Oliehandel J.Terlouw B.V. Rotterdam Financiering regenroosters, brandkleppen, ATEX Tischlerei und Alubau Wessels GmbH DE WEERD Woonservicewinkel Scheepsbenodigdheden Zandhaas B.V. Bevrachting ruimventilatie en uitlaatgassendempers Volledige betimmering, inclusief Complete stoffering PS Marine Coatings B.V. Coating Vereniging Oranje, Onderlinge Tio B.V. Industrial Silencers lessenaar, woning met isolatie, sanitair, Nautitec Scheepselectronica Inspectie Verkeer en Waterstaat Verzekering van Schepen U.A. Uitlaatgassendempers hulpmotor betegeling en keuken. Radarmast en Airconditioning Classificatie Verzekering Rubber Design B.V. aluminium deuren. P.H. Tinnemans & Zn. bv Accountantskantoor van der Loo Koedood Dieselservice B.V. Flexibele opstelling motor Hydrosta B.V. Hydraulische installatie scheepsreparatie Accountancy MITSUBISHI voortstuwingsmotor S12R- Brinkmann en Niemeijer Motoren t.b.v. het stuurhuis en hefkolom. Ankerlieren, ankers en kettingen. Huchem Special Products B.V. C2MPTK, 1278 pk, 1600 rpm. B.V. Generatorsets PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Scheepskranenbouw Arnhem BV HC-Roka en HC-Shipclean ADS van STIGT Masson Marine Caldic Techniek B.V. Tresco Inland Ecdis Viewer Misti autokraan Econosto Nederland B.V. koppeling type MM W5200, 4,962:1, Stamford generatoren type UCI 224 F15 Victron Energy B.V. All Pumps Holland B.V. Victor pompen Afsluiters en appendages

De Binnenvaartkrant